Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Varför klona öht? (gnälltråd)

  1. #1
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator

    Varför klona öht? (gnälltråd)

    Det är mycket gnäll nu. Här gnäller vi, klagar och suckar över meningslösa kloner. Det finns ju original för fasen. De låter ju alltid bättre. Det vet alla. Speciellt om de humpats runt. Och om folk spills dricka i dem.

    Vilken är ert favorithatobjekt i klondjungeln?

  2. #2
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    MS20 mini då
    Smäckig, bräcklig o klen.
    Jag ska köpa en till

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Midimini. Planen var att göra mig av med den, men det går inte. Så djävla fet. Hatar den.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Att två märken gör Ody när man kunde valt nån gjort i få ex som PPG 1010 och dyligt...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tätar man alla springor på en Emulator II / III och vänder upp och ned på frontpanelen så kan man bygga ett äkta sampler-akvarium. Ingen jävla klon kommer någonsin klara det.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    x0xb0x: älskar att hata, hatar att älska...så 303 men ändå inte...särskilt med n0nx0x2

  7. #7
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Midimini. Planen var att göra mig av med den, men det går inte. Så djävla fet. Hatar den.
    Köp en till Lackan! Blir fasfel o hatet slår ut sig själv

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp en till Lackan! Blir fasfel o hatet slår ut sig själv
    Ha ha, en lurker! Det här var andra säljförsöket jag sett hittills. Du vet att du har över 50 inlägg, så att du FÅR posta i "säljes", va?

    Men egentligen har du en poäng… Fasfel… Hmmm…

  9. #9
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha, en lurker! Det här var andra säljförsöket jag sett hittills. Du vet att du har över 50 inlägg, så att du FÅR posta i "säljes", va?

    Men egentligen har du en poäng… Fasfel… Hmmm…
    Hahaha, en riktig lurker, det är vad jag är
    Behöver dock varken lurka eller lägga ut den tror jag, en kille som vill köpa den. Då slipper man jiddra i annonser

  10. #10
    deleted user
    Konstigt att alla gnäller nu när företagen gör som folk önskade sig för 5 -10 år sedan, varför gör inte korg/roland etc. ... nya varianter på gamla klassiker ?

    Och nu: varför gör de gamla maskiner i ny tappning, fan va tråkigt ...

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Allvarligt. Varför gör inte Roland re issues på tr809/909 det måste ju gå att göra med pris under 10k.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kan inte Korg göra en klon av Siel Opera-6, men med DSI-kvalitet på chassit?? OK, mindre allvarligt...

  13. #13
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allvarligt. Varför gör inte Roland re issues på tr809/909 det måste ju gå att göra med pris under 10k.
    Ja speciellt när en del av original komponenterna börjat dyka upp igen, vore ju inte svårt att få till en jävligt<bra klon på 808:an utan massa ersättare för gamla transistorer t.ex.. En 808:a i 2-HE rack utan sequencer med midi och minnen för att spara inställningarna.

  14. #14
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allvarligt. Varför gör inte Roland re issues på tr809/909 det måste ju gå att göra med pris under 10k.
    Dom vill väl inte tjäna pengar. För nog fan hade dom sålt så in i bänken. Det är väl egentligen dom reissues som jag tror hade sålt mest.

  15. #15
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ibland dyker det upp annonser där detta anses vara en 303-klon:



    Eller att detta är en klon på en Pro~One:



    Inget fel på produkterna ovan (eller på de som innehar dem), men en klon måste väl ändå innebära att den är "identisk" med originalet. I fallet med 303:an tex så är originalet en analogsynt med en helt övergrym sequencer och det som (ibland) anses vara en klon av den har inte ens en sequencer.

    Och ibland är en klon av en klassisk analogsynt...ett program i datorn? Hmm. Det är inte en klon i min bok.

    Mvh
    Gubbtönten

  16. #16
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har inget emot kloner. De gör att man får möjlighet att kunna äga (nästan) den synt som inte längre går att få tag på eller är för dyr.

    Men gör inte om den! Framför allt inte mindre!

  17. #17
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Bra i den meningen att det kostar både pengar och kunskap att hålla i gång gamla härken...

  18. #18
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    haha, jag ÄLSKAR att de blir mindre, krymp krymp lilla polysynth!

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt att alla gnäller nu när företagen gör som folk önskade sig för 5 -10 år sedan, varför gör inte korg/roland etc. ... nya varianter på gamla klassiker ?

    Och nu: varför gör de gamla maskiner i ny tappning, fan va tråkigt ...
    Håller med. Jag är fullständigt knockad över att hur mycket folk orkar gnälla.

    Skulle Yamaha släppa en CS-80 med exakta originalspecs för under 30 000:- skulle folk ändå hitta något att lipa över.

    Slutsats: Folk gillar att lipa på internet.

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: Folk gillar att lipa på internet.
    Hmmm, nu förutsätter ni att det är samma personer som lipar båda gångerna. Jag tror inte att det är det…

    Först gnällde de som ville ha billiga, massproducerade instrument - nu lipar vintage entusiasterna.

  21. #21
    deleted user
    Sen kan en ju både hissa och dissa. Förstår inte varför det bara är ok att uttala sig när en är nöjd men inte när en inte är det.

    När det gäller trådens fråga så är jag med på den. Heja Moog och DSI/SCI som istället gör nya instrument men med tradition eller till och med i samma serie. Extra stort frågetecken när det inte ens är kloner utan ekonomivarianter. Enda klon jag kommer på så här är väl MS-20 kit?

    Det sagt så finns det instrument jag skulle vara intresserad av om det verkligen var en klon och inte bara nästan. Lite motvilligt, men ändå.

    Sedan måste jag tillägga att det ju alltid är utifrån ens eget skapande en uttalar sig. Jag kan ju t ex vara helt iskall inför MS-20 Mini men älska att Olivetti klickar med den och gör fantastisk musik.

  22. #22
    deleted user
    @Skilling: Visst får man dissa, helt ok att inte gilla en produkt. Blir bara lite schizofrent OM samma folk önskar kloner och samtidigt gnäller. jag vet inte men är nöjd att odyssey är tillbaka oavsett klaviatur storlek (kunde lika gärna ha varit rack). Toppen att alla tre filter är med så slipper man punga ut 60 000kr för att äga originalen.

    Grejt att DSI gör en P6:a, så slipper man jaga efter en p5:a för ohygliga summor pengar och dessutom kanske fixa in midi som bara gör 5-8 grejer via interfacet iaf och göda Kenton med 4-5000kr för något man kan göra själv för typ 1500:-

    Detta är en bra anledning till att hålla sig borta från artisters forum t.ex. för det gnälls och skälls oavsett vad artisten gör... går de tillbaka till sina rötter är det fel, om de förnyar sig är det fel, om artisten lägger av vill alla ha tillbaka artisten, om artisten fortsätter borde han/hon/hen ge upp osv..osv.. och det är samma visa på alla artisters forum.

    men ja ja det var mina 5 korv ören om saken

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir bara lite schizofrent OM samma folk önskar kloner och samtidigt gnäller.
    Men tror du att det är samma folk? Det tror inte jag...

  24. #24
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Skilling: Visst får man dissa, helt ok att inte gilla en produkt. Blir bara lite schizofrent OM samma folk önskar kloner och samtidigt gnäller. jag vet inte men är nöjd att odyssey är tillbaka oavsett klaviatur storlek (kunde lika gärna ha varit rack). Toppen att alla tre filter är med så slipper man punga ut 60 000kr för att äga originalen.
    Jojo, men jag tror som Lackan att det kanske inte riktigt är samma personer. Nu kan jag iofs förstå om en blir besviken när en utlovad klon blir en minimodell, eftersom det faktiskt inte blir speciellt trovärdigt som just klon.

    Grejt att DSI gör en P6:a, så slipper man jaga efter en p5:a för ohygliga summor pengar och dessutom kanske fixa in midi som bara gör 5-8 grejer via interfacet iaf och göda Kenton med 4-5000kr för något man kan göra själv för typ 1500:-
    Fast Pro-6 (för mig är P6 = Polysix) är ju absolut inte en klon av P5. Jag har redan insett att jag måste låta bli att lyssna på alla talibanerna som kommer att klaga på att den inte låter som P5, fast att Dave Smith inte ens haft för avsikt att göra en klon. DS gör precis det jag önskat i mina drömmar och jag hade tyckt att det hade varit trött och tråkigt om de gjort en reissue på P5.

    Det är ett helt annat tänk än vad Korg har, tack och lov.

    Tycker jag då.

    Samtidigt kommer någon annan älska Karpen och göra musik med den som jag kommer att älska. Och musiken är det viktiga, så på något sätt finns det något bra med allt en gnäller på också. Det ska en komma ihåg.

  25. #25
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    [flame-bait]
    ...och jag ÄLSKAR kloner som kommer som virtuella instrument, eftersom de inte tar någon plats, kan användas i många instanser samtidigt - och låter lika bra (inte identiskt, men lika bra).
    [/flaim-bait]

  26. #26
    deleted user
    Det var väl inget flamebait! Grymt att du är nöjd!

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DS gör precis det jag önskat i mina drömmar och jag hade tyckt att det hade varit trött och tråkigt om de gjort en reissue på P5.

    Det är ett helt annat tänk än vad Korg har, tack och lov.
    Exakt detta.

    Imo borde Korg från början gjort en MS20 re-issue som inte var en exakt kopia, men heller inte så far out som MS2000 var. En MS30 som liknade originalets formfaktor, hade alla features från originalet, men lade till 20% moderniteter i det hela.

    DET hade varit en grym synt.

  28. #28
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Eftersom min plånbok är liten så gillar jag förstås kloner. Jag fick sälja av typ allt för att ha råd med en MS20 Mini för originalet ligger långt utanför min budget. Tyvärr även kloner som Korgs Arp men ändå - det ger mig åtminstone en chans.

Liknande ämnen

  1. Att klona en Buchla.
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2020-12-02, 21:08
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. Låna och klona 606/303-rattar
    Av Imported Johannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 03:11
  4. Klona en TB.
    Av Electroboy i forum Reason Studios
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •