Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Safe to unplug USB-device?

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Safe to unplug USB-device?

    Analogmuppen ställer maskinfråga...

    Datorn är alltid svinnoga med att vilja att man kopplar ur USB-jox på rätt sätt. Men hur är det med ljudkort som dessutom saknar on/off-knapp? (Focusrite 6 USB i mitt fall) Att bara slita USB-kabeln känns sådär. Stänga av maskinen mellan? Också sådär-känsla över det.

    Vad är "rätt"?

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Ljudkort är inga problem. Varningen är till för att skydda mot dataförlust på lagringsenheter.

  3. #3
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Hur kommer det sig att man kan hotswappa ett usb-minne på en MPC4000 men inte på en pc eller mac?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kommer det sig att man kan hotswappa ett usb-minne på en MPC4000 men inte på en pc eller mac?
    På PC går det om det är FAT men inte NTFS-formaterat har jag för mig. Mac protesterar alltid - den skriver lite eget tjafs på "disken" innan den släpper iväg något. Har glömt att ejecta ofta och ännu inte råkat ut för något farligare än sura dialoger

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack alla snabba båjjz!

  6. #6
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Risken att något skiter sig är inte stor, men jag har absolut hört talas om USB-minnen som blivit korrupta och liknande. Så varningen är inte helt utan anledning.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag använder aldrig den funktionen till något, rycker ut hårddiskar, ljudkort och USB-minnen hej vilt. Någon enstaka gång har jag varit för snabb, inte värre än att kopiera filen igen.

  8. #8
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jobbdatorn (med windows 7) kraschade med ett sproilans 16 GB usb-minne, var omöjligt att få det att funka sen... var bara att slänga.

  9. #9
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    - Något som skriver data eller kan skriva data bör alltid göras redo av operativsystemet före det tas ut, även SSD/flash
    - Class-compliant USB (kräver ej drivrutiner) går att hotswappa om dom inte är SSD/disk
    - Drivrutinskrävande USB enheter kan bli kinkiga om det rycks, även om dom inte "används"

    Mekaniska hårddiskar mår bättre och lever längre om dom får parkera läs/skriv huvudet/armen i lugn och ro, före rörelse.

Liknande ämnen

  1. Device för att skicka midi
    Av christoffer i forum Ableton
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 22:24
  2. tradera. lågt startbud eller safe:a?
    Av Funkenteller i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 19:20
  3. Device Map för microKORG
    Av nihad i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •