Sidan 8 av 21 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SistaSista
Resultat 421 till 480 av 1233

Ämne: DSI Sequential Prophet-6

  1. #421
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Han säge ju (Dave) "Im not in to reissues. I did it once but Im not gonna do it again" ..vad syftar han på då Prophet 600? eller Prophet 10? för han säger ju att P6 inte är en reissue utan ett helt annat instrument.. Han låter ju inte heller lika entusiastisk som när han presenterade och talade om P12.. Tycker ändå han hade kunnat peta in en extra ENV och ett par LFO:er extra i P6... då skulle den bli riktigt padmonster

  2. #422
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "I'm not into reissues, I did it once and I'm not gonna do it again".
    Vilken menar han då?

  3. #423
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken menar han då?
    Inte en jäkla aning. De var mer den andra delen i citatet jag gick igång på.

  4. #424
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    Men i videon säger han inte att det är nån digital temperaturavkännarpryl som korrigerar frekvensen på oscillatorn? Digitalt kontrollerad oscilator alltså. Är inte det DCO då? *förvirrad*

  5. #425
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i videon säger han inte att det är nån digital temperaturavkännarpryl som korrigerar frekvensen på oscillatorn? Digitalt kontrollerad oscilator alltså. Är inte det DCO då? *förvirrad*
    Fattade det som att cv-signalen korrigeras vid tempskillnader.

  6. #426
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han säge ju (Dave) "Im not in to reissues. I did it once but Im not gonna do it again" ..vad syftar han på då Prophet 600? eller Prophet 10? för han säger ju att P6 inte är en reissue utan ett helt annat instrument.. Han låter ju inte heller lika entusiastisk som när han presenterade och talade om P12.. Tycker ändå han hade kunnat peta in en extra ENV och ett par LFO:er extra i P6... då skulle den bli riktigt padmonster
    ptja, eventuellt. Men jag tycker fortfarande inte det är typen av synt som måste ha super-specen. Även om jag gärna sett en LFO till så vetekatten om jag ens skulle bli mer taggad än vad jag redan är.

    De gör ju redan P12 som är just den synten. Båda är fantastiska syntar, men olika.

    Och jag tycker förresten att han låter lika nöjd med den här skapelsen som P12:an, men på ett lugnt och väldigt tryggt sätt. Det är en typ av synt som han gjorde redan för 35 år sedan. P12 var den första i sitt slag när han presenterade den. Även i det avseendet är de ju olika syntar.

    jag ska ha en i alla fall. Definitivt.

  7. #427
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattade det som att cv-signalen korrigeras vid tempskillnader.
    Ah, OK. Så det är en digitalt kontrollerad VCO, en DVCO inte DCO, typ?

  8. #428
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Full-sized, semi-weighted, 4-octave keyboard with velocity and aftertouch".
    | sed 's/4/5/g'

    Det vore min M12-replacer

  9. #429
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    @ perault/Beem. och det är väl kanske den som stängs av mer och mer med drift ratten... då är det ju fan äkta drift

  10. #430
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @ perault/Beem. och det är väl kanske den som stängs av mer och mer med drift ratten... då är det ju fan äkta drift
    Så fattar jag det också. Inget konstgjort simulerande, utan på riktigt.

  11. #431
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    En skruv- och spelvänlig analog poly har jag haft sikte på ett tag nu. Tänkte först att jag skulle ge mig på en 80-talare för en handfull tusingar men nu vete katten. Är så jäkla nöjd över att jag köpte en Voyager. Svindyr och jag hade säkert kunnat göra snarlika ljud med nåt för en femtedel av priset. Men känslan av att skruva och spela på den gör att jag gör det med glädje varje dag och utvecklas tack vare det. Jag är inte så mycket för att köpa och sälja synthar, och vill hellre ha ett fåtal instrument som jag verkligen gillar och använder mig av än ett tiotal som är speciella på olika sätt. Så denna poly kan nog fanimej vara nåt att spara till.

  12. #432
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så fattar jag det också. Inget konstgjort simulerande, utan på riktigt.
    Definitivt inte. Slop ratten är konstgjord drift. Oscillatorerna är väldigt stabila säger han själv. Videon när de vrider på slop ratten...så mycket driftar inte ens en Model D som man tagit från 40 minus in i bastun

  13. #433
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En skruv- och spelvänlig analog poly har jag haft sikte på ett tag nu. Tänkte först att jag skulle ge mig på en 80-talare för en handfull tusingar men nu vete katten. Är så jäkla nöjd över att jag köpte en Voyager. Svindyr och jag hade säkert kunnat göra snarlika ljud med nåt för en femtedel av priset. Men känslan av att skruva och spela på den gör att jag gör det med glädje varje dag och utvecklas tack vare det. Jag är inte så mycket för att köpa och sälja synthar, och vill hellre ha ett fåtal instrument som jag verkligen gillar och använder mig av än ett tiotal som är speciella på olika sätt. Så denna poly kan nog fanimej vara nåt att spara till.
    Jämför man med en Voyager så är väl denna nästan prisvärd?

    Ärlig fråga, för jag vet inte riktigt vad jag pratar om då jag inte vet mycket om Voyagern eftersom den varit för dyr och för monofonisk för att få mitt intresse.

  14. #434
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitivt inte. Slop ratten är konstgjord drift. Oscillatorerna är väldigt stabila säger han själv. Videon när de vrider på slop ratten...så mycket driftar inte ens en Model D som man tagit från 40 minus in i bastun
    Men varför behöver han konstgjord... det behövs väl bara att dsp:n minskar på VC:n ...men även om den är konstgjord så att DSP:n ojämfördelar VC:n så är det ju på sätt och vis äkta drift ...för det kan väl inte vara på något annat sätt om hela kedjan är analog...eller?

  15. #435
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Konstgjord och konstgjord...det kan ju vara mjukvaru LFO´s under ytan som genererar CV till oscillatorerna som gör att det blir drift funktion.

    Vet man om det är hårdvaru enveloper förresten och hårdvaru LFO , det borde det senare vara i allafall i och med att han snålar med bara en

  16. #436
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstgjord och konstgjord...det kan ju vara mjukvaru LFO´s under ytan som genererar CV till oscillatorerna som gör att det blir drift funktion.

    Vet man om det är hårdvaru enveloper förresten och hårdvaru LFO , det borde det senare vara i allafall i och med att han snålar med bara en
    Han sa att all CV styrning är analog i videon så jag antar det... det är väl därför den har så lite LFO och ENV... Men han sa ju att korten var så stabila att bara man blåser på dom så dryftar dom som fan.. men att värmesensorerna och DSP:n fixar det.. det låter ju då som det inte behövs något extra... men även om han lagt till det så måste det ju finnas nåt naturligt nolläge på potten...där kontrollen slutar och innan det börjar pusha.......eller? ..fan inte kan jag sånt men det låter logiskt

  17. #437
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitivt inte. Slop ratten är konstgjord drift. Oscillatorerna är väldigt stabila säger han själv. Videon när de vrider på slop ratten...så mycket driftar inte ens en Model D som man tagit från 40 minus in i bastun
    Fast beskrev han inte hur de gjorde för att få dem stabila och sen att en kunde dra ner på den justeringen? Inte som att en tillför drift? Sitter inte så jag kan kolla igen just nu, annars hade jag ju kollat själv.

  18. #438
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitivt inte. Slop ratten är konstgjord drift. Oscillatorerna är väldigt stabila säger han själv. Videon när de vrider på slop ratten...så mycket driftar inte ens en Model D som man tagit från 40 minus in i bastun
    Jag tror Dave Smith fått en hel del kritik efter att sloppen i Mophon var för subtil (det var den) och kanske tagit i en aning. Eller möjligt vis så att han sk**** på sig. Sloppen i Pro 2 är väl lagom runt 5 - 10 och går till typ 128... Men å andra sidan kan man ju välja att se den som en kreativ parameter då, inte bara som en simulering av gamla godingar.

  19. #439
    deleted user
    Det är väl också rimligt att tro att det inte är samma slopelösning på denna som i Pro 2 eftersom det är VCO mot digitala?

  20. #440
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast beskrev han inte hur de gjorde för att få dem stabila och sen att en kunde dra ner på den justeringen? Inte som att en tillför drift? Sitter inte så jag kan kolla igen just nu, annars hade jag ju kollat själv.
    Om driften är naturlig har han gjort de mest ostabila oscillatorerna någonsin
    Då skulle man vilja veta vad han använder för hemligt recept att hålla dem fogliga på stabilaste läget

    Jag tror att oscillatorerna är stabila i sig och att Slop funktionen är liknande den i Prophet 08 men med mer svängrum. Någon slags mjukvaru styrning till CV men som sagt jag gissar bara helt ur luften.

  21. #441
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det tror jag också. I presentationsvideon stämmer ju oscillatorerna ur sig momentant, som vore det en detuneratt.

  22. #442
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämför man med en Voyager så är väl denna nästan prisvärd?
    Tjaa, njaa.

    Utan att ha klämt på Prophet 6 så är det ju svårt att jämföra. Men om den generellt låter lika bra som på de demor jag hört och dessutom har väldigt hög nivå på byggkvaliteten, så är den kanske mer prisvärd. Men det är svårt att ställa prisvärdheten hos en mono mot en poly.

    Grejen är väl den att jag betraktar Voyagern som prisvärd. Svindyr ja, men ändå prisvärd. För Voyagern (kanske inte OS) kombinerar stor flexibilitet med ett grundljud som IMO bara hotas av Model D. Pro 2 och Sub 37 i all ära, men inte fanken kan de låta som en Voyager. Och inte har de Voyagerns extrema byggkvalitet heller. Även där är det nog bara Model D som hotar. Och en Model D är inte alls lika flexibel.

  23. #443
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    Jag är med Firechild. Det är ju helt omöjligt att oscilatorerna är så instabila utan digitalt stöd. Hoppas de avslöjar mer detaljer.

  24. #444
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, borde ju räcka med att ha comparator intrerrupt som hela tiden jämför pitch mot en referens och sen justerar VCOns cv mot detta. Slop sätter hur exakt denna jämförelse ska vara.
    Angående min teori om hur VCOerna kompenseras...

  25. #445
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är med Firechild. Det är ju helt omöjligt att oscilatorerna är så instabila utan digitalt stöd. Hoppas de avslöjar mer detaljer.
    Dave själv säger ju att det räcker med att blåsa på kortet för att de ska flaxa i väg.. då torde de ju vara djävligt instabila.. men som sagt vad vet jag liksom

  26. #446
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämför man med en Voyager så är väl denna nästan prisvärd?

    Ärlig fråga, för jag vet inte riktigt vad jag pratar om då jag inte vet mycket om Voyagern eftersom den varit för dyr och för monofonisk för att få mitt intresse.
    He he. Nä, prisvärd kanske den inte är. Det har jag för lite erfarenhet och kunskap för att bedömma. Men underbar!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2015-01-23 klockan 21:43.

  27. #447
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dave själv säger ju att det räcker med att blåsa på kortet för att de ska flaxa i väg.. då torde de ju vara djävligt instabila.. men som sagt vad vet jag liksom
    Det är ju inte svårt att designa VCOer utan tempcos men med en digital "temco" variant. Utan att behöva pulsa VCOerna a la Juno eller Prophet-08.

  28. #448
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Synd att han inte satte samma filter i 12:an det hade varit intressant att ratta fram exakt samma ljud med typ vanlig square men ena digital och andra analog och höra om nån kunde skilja dom åt.... intressant att ratta fram liknande ljud på båda och köra en A/B test ändå med nuvarande filter... eller mot pro2 med bara en röst men 2 osc + sub.. samma filter...

  29. #449
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämför man med en Voyager så är väl denna nästan prisvärd?
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjaa, njaa.

    Utan att ha klämt på Prophet 6 så är det ju svårt att jämföra. Men om den generellt låter lika bra som på de demor jag hört och dessutom har väldigt hög nivå på byggkvaliteten, så är den kanske mer prisvärd. Men det är svårt att ställa prisvärdheten hos en mono mot en poly.

    Grejen är väl den att jag betraktar Voyagern som prisvärd. Svindyr ja, men ändå prisvärd. För Voyagern (kanske inte OS) kombinerar stor flexibilitet med ett grundljud som IMO bara hotas av Model D. Pro 2 och Sub 37 i all ära, men inte fanken kan de låta som en Voyager. Och inte har de Voyagerns extrema byggkvalitet heller. Även där är det nog bara Model D som hotar. Och en Model D är inte alls lika flexibel.
    Fast för att svara på ett annat sätt - ska man döma efter demorna, men även efter bilderna, så är detta den enda nytillverkade analoga poly som gett mig svårt habegär, på samma sätt som Voyagern var den enda nytillverkade analoga mono som gav mig motsvarande habegär, när jag upptäckte den. Så att ställa upp dem mot varandra känns helt logiskt. Dock inte som motståndare, utan som de två mest habegärliga nytillverkade analoga syntarna. Vinnarna i respektive klass liksom. Med reservation för att Prophet 6 kan visa sig ha nån stor, ännu okänd nackdel.

  30. #450
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller mot pro2 med bara en röst men 2 osc + sub.. samma filter...
    Men är det samma mixer/vca?

  31. #451
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det samma mixer/vca?
    Nej men det är ju det som är kul.. om den ena kör hel analog kedja men den andra mixad .. men mixern/vcan är väl analog på pro2..eller?

  32. #452
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men det är ju det som är kul.. om den ena kör hel analog kedja men den andra mixad .. men mixern/vcan är väl analog på pro2..eller?
    Öppna och mät! Det är mycket spekulation och lite låda här.

  33. #453
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppna och mät! Det är mycket spekulation och lite låda här.
    .. spelar väl ingen roll.. det intressanta är ju om de trots skillnaderna kan låta så pass lika att man inte hör någon skillnad. För min tes är att det spelar mindre roll om det är digitalt eller analogt... det finns ju gott om exempel på maskiner inom båda spektrat som låter bra eller dåligt.

    Men klart vi amatörer får spekulera

  34. #454
    deleted user
    Fast jag tycker verkligen inte att de låter så jäkla lika på de exempel jag hört. Å andra sidan är det inte samma sak som att ratta själv och jämföra, men jag tycker att Pro 6 har ett rätt så distinkt eget sound.

  35. #455
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Man behöver inte öppna för att spekulera om man vet hur grejerna byggs?

    Man vill bara veta hur det är byggt.

  36. #456
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .. spelar väl ingen roll.. det intressanta är ju att vi amatörer får spekulera
    Javisst, det är väl det forum är till för.

  37. #457
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver inte öppna för att spekulera om man vet hur grejerna byggs?
    Man vill bara veta hur det är byggt.
    Seeing is believing.

  38. #458
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Jag älskar 99:an under Namm, ville bara säga det. <3

  39. #459
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Matti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar 99:an under Namm, ville bara säga det. <3
    +1

  40. #460
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppna och mät! Det är mycket spekulation och lite låda här.
    +1

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag tycker verkligen inte att de låter så jäkla lika på de exempel jag hört. Å andra sidan är det inte samma sak som att ratta själv och jämföra, men jag tycker att Pro 6 har ett rätt så distinkt eget sound.
    +1 Låter bra tycker jag, och liiite SSM "shine" på den ändå låter det väl som?

  41. #461
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag tycker verkligen inte att de låter så jäkla lika på de exempel jag hört. Å andra sidan är det inte samma sak som att ratta själv och jämföra, men jag tycker att Pro 6 har ett rätt så distinkt eget sound.
    Nej det tycker inte jag av det jag har hört.. P6 låter meaty som fanken.. och när jag kört på P12/2 så har jag ju flippat ganska rejält med deras oscillatorer.. men det vore sjysst att köra precis samma inställningar.. kanske med ett lätt reverb och höra om skillnaden då verkligen är enorm... hemligt a/b test

  42. #462
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seeing is believing.
    No..no..no... HEARING is Believing

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Javisst, det är väl det forum är till för.
    ...det är ju därför jag alltid fyller i med ett "eller?" så du ska kunna rätta mig

  43. #463
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Matti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar 99:an under Namm, ville bara säga det. <3
    LOL! Det är som resten av sverige under ett hockey-VM…

  44. #464
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktum är att jag kan tänka mig att offra nån för att få in denna. Alltså nåt jag egentligen vill ha kvar. Enda som står riktigt säkert hemma är nog Polysixen. Vilket är passande. Jag vill ha två P6!

    Fast det där måste vi reda ut. Prophet 6 kan inte kallas för P6. Det är upptaget. Nån ordning får det vara.
    Korg Polysix kallades för "fattigmans Prophet 5" så du kan med gott samvete skaffa en Prophet 6 då den med samma logik är en rikemans Polysix.

  45. #465
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Knappar.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	56883

    Skulle kunna köpa den bara för valet av knappar!
    Skönt att han inte valde något modernare.

  46. #466
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LOL! Det är som resten av sverige under ett hockey-VM…
    Haha precis !

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av illpostino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Knappar.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	56883

    Skulle kunna köpa den bara för valet av knappar!
    Skönt att han inte valde något modernare.
    THIS!

  47. #467
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg Polysix kallades för "fattigmans Prophet 5" så du kan med gott samvete skaffa en Prophet 6 då den med samma logik är en rikemans Polysix.
    Jo jag vet, men det var då och inte pga ljudet. Finns ingen Prophet som kan göra Polysix lika bra som Polysix. Det är mitt hjärta i instrumentparken sedan några år.

    Liknelsen med P5 när Polysix kom var väl att det var en poly med minne till ett billigare pris. De är väldigt olika.

  48. #468
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns det någon närbild på paneln ?
    Fan om de tagit bort noise från wheelmod sektionen!
    P5 har ju den fantastiska Minimoog funktionen att mixa cyklisk modulation med noise i modbussen.

    FAAAN, ser ut som de tagit bort noisemodulationsmöjlighete, min favoritmod.
    Där sjönk mitt intresse faktiskt.

    När jag hade min P5 REV2 så var en favorit att modulera PW med en mix av brus och LFO och från OSC B.
    Senast redigerat av theVOID den 2015-01-24 klockan 00:15.

  49. #469
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det tycker inte jag av det jag har hört.. P6 låter meaty som fanken.. och när jag kört på P12/2 så har jag ju flippat ganska rejält med deras oscillatorer.. men det vore sjysst att köra precis samma inställningar.. kanske med ett lätt reverb och höra om skillnaden då verkligen är enorm... hemligt a/b test
    Enorm och enorm, men jag tror att de är så olika att ingen skulle kännas överflödig om en hade båda. Jag lägger ingen värdering dem emellan nu. All hail to P12/P2.

    Och P6 är Polysix damn it! Min hjärna kokar!

  50. #470
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och P6 är Polysix damn it! Min hjärna kokar!
    Ja, nån ordning får det väl ändå va!
    Härmed bestämmer vi att Prophet 6 förkortas Pro6 och inget annat. Basta!

  51. #471
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    P6-slop fungerar/låter som på P12, dvs från inget (på P12 faslåst) till sjösjukt. Tror inte DSI har "utvecklingskraft" nog att inte återanvända så mycket som möjligt av tidigare lösningar - P8/PE/P12/P2. Lyssna på vad Dave säger och INTE säger Tyder på algoritmisk slop IMHO...

    En följdfråga - huvudargumentet för VCO vs DCO har alltid varit att den förra driver och har sig och låter mer levande. Men en superstabil - vad har en sådan för "goda" egenskaper ljudmässigt jfr DCO? Eller enbart en förutsättning för fler modulationsmöjligheter, som nämns tidigare i tråden?
    Senast redigerat av hasse_fx den 2015-01-24 klockan 01:19.

  52. #472
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FAAAN, ser ut som de tagit bort noisemodulationsmöjlighete, min favoritmod.
    De har inte tagit bort något. Noise mod har aldrig funnits på Pro-6.

    Hade varit coolt, men långt ifrån en dealbreaker för mig.

  53. #473
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Alltså jag hade lovat mig själv att hitta nytt jobb även om jag fick behålla nuvarande tjänsten med en rejäl slant extra i månaden. Men nu blir det svårt...

  54. #474
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Så sant
    Synd dock.
    Så viktigt i min musik.

  55. #475
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så sant
    Synd dock.
    Så viktigt i min musik.
    Den är ju analog - bara att modda lite i polymodden...

  56. #476
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i videon säger han inte att det är nån digital temperaturavkännarpryl som korrigerar frekvensen på oscillatorn? Digitalt kontrollerad oscilator alltså. Är inte det DCO då? *förvirrad*
    Om det funkar som på Moog Sub 37, som också har VCO's, så är det Pitch CV'n som är genererad av en DAC.

  57. #477
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En sprillans ny VCO-poly med klaviatur (om än bara 4 oktaver) och med tolv diskreta oscillatorer och tolv diskreta filter för ungefär hälften av vad man får betala för en SE Code eller en Modulus.

    Ja tack, det är riktigt prisvärt. Har man drömt om någonting mer för pengarna, då är det bara att keep dreamin'.

  58. #478
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En följdfråga - huvudargumentet för VCO vs DCO har alltid varit att den förra driver och har sig och låter mer levande. Men en superstabil - vad har en sådan för "goda" egenskaper ljudmässigt jfr DCO? Eller enbart en förutsättning för fler modulationsmöjligheter, som nämns tidigare i tråden?
    Bump

  59. #479
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nya Prophet med Analog Feel, som på JV-serien. Hihi.

  60. #480
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Det här är en sorts DCO enligt mig!

    Inte för att jag tycker att det behöver vara något fel med det.
    Han säger ju i videon att det är en DSP som matar oscillatorerna med kontrollspänning.
    DSP=Digital Signal Processor.

    Om det hade varit önskvärt ur marknadsföringssynpunkt så är jag rätt övertygad om att oscillatorerna hade kallats DCO!

Liknande ämnen

  1. Krautmilen 2015
    Av fjallstrom i forum Evenemang
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2016-05-03, 18:25
  2. Norbergfestival 2015 30/7-1/8
    Av Tm Dntknw i forum Evenemang
    Svar: 595
    Senaste inlägg: 2015-12-07, 17:35
  3. Sonar i Stockholm 2015 (13-14 feb)
    Av zanosdavid i forum Evenemang
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 15:14
  4. Art's birthday 2015
    Av vildgris i forum Evenemang
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-01-25, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •