Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Roland/Reon Driftbox Analog monosynth

  1. #1
    MelodiesInMono
    MelodiesInMono är inte uppkopplad

    Senior

    Roland/Reon Driftbox Analog monosynth

    Jag tror att 2015 kommer bli ett sinnessjukt fint år för oss synthnissar


    http://www.amazona.de/buzz-roland-re...ogsynthesizer/

    Sorry för avsaknaden av information. Är på jobbet och har inte riktigt tid att översätta

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Vid det senaste hittade Gakki mässan i Tokyo nästan ingenting nytt presenterades. Men den japanska webbplatsen Digiland föll på Roland monter mellan TR-8 TB-3 och System-1 Analog Synthesizer DriftBox på R, som kontrollerades av synk rutan SBX-1.


    Siktade med Digiland på Gakki Fair 2014
    Vad ligger bakom det? Om du ville bara visa på sambandet mellan modern och vintage redskap, skulle Roland säkert ha placerat en av bolagets egna klassiker där. Att nu DriftBox R representerades som en enda enhet av en annan tillverkare på Roland monter, verkar ett rykte för att bekräfta att Roland vill ta över produktion och distribution av Reon synthesizer.



    Reon hade hittills producerat dess utrustning endast i en mycket liten upplaga. De drift boxar bildar ett slags modulsystem, men inte i Eurorack mening, utan som en fristående synt och sequencer som kan länkas till varandra genom många CV / gate-anslutningar.
    Den DriftBox R är en monofonisk analog synt med två VCO, resonanzfähigem filtrera och kuvert. Så enkelt som utrustningen är väl underhållna, ljudet det visar sig de mer våldsamma. Jag var kvar med de rika, aggressiva ljud i alla fall väl ihågkommen som Reon-utvecklare Shin Arakawa hans system för en tid sedan på Frankfurt Musikmesse presenteras.


    Shin Arakawa och hans reon Modulsystem
    Så sätter Roland nu faktiskt DriftBox serien på? Det hade redan angett att du vill hoppa upp förr eller senare till den analoga tåget på Roland, men som skulle kunna göras indirekt via en tredje part, men är förvånande. Men åtminstone Reon är aktiv i Rolands gamla arbetsplats Osaka - lokala band? Låt oss se om och hur att bekräfta ryktet."

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    haha men gick hyfsat

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ha ha Envelope = Kuvert

  5. #5
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Om det här innebär att Roland tillverkar något analogt måste jag erkänna att det trodde jag aldrig skulle hända!

  6. #6
    MelodiesInMono
    MelodiesInMono är inte uppkopplad

    Senior
    Dom är på G. Och ohja, det kommer analogt! Tro mig

  7. #7
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Fan va coolt att de ska tillverka driftboxen.. har jagat en sådan i flera år!

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kuvert
    Jag säger skitofta kuvert om enveloppsen. Så van att jag inte tänker på det.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det här innebär att Roland tillverkar något analogt måste jag erkänna att det trodde jag aldrig skulle hända!
    Det har ju tillverkat en massa analogt och dessutom bland de finaste maskinerna

  10. #10
    deleted user
    Driftbox? Betyder det att den håller stämningen skitdåligt? I så fall vill jag inte ha.

  11. #11
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ju tillverkat en massa analogt och dessutom bland de finaste maskinerna
    Jovisst, men på sistone?

  12. #12
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    En gammal artikel om Reon Driftbox

    http://www.synthtopia.com/content/20...r-synthesizer/

  13. #13
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Och det fanns ju en gammal tråd här också:

    http://www.99musik.se/showthread.php...light=driftbox

  14. #14
    ibismojo
    ibismojo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Köpte en Driftbox R precis och måste bara säga att jag är sjukt imponerad av den Haft många monosynthar, desktopboxar men denna blåser livet ur dom tidigare jag haft ( Dark Energy 2, Semblance, mono Lancet, tetra mm )
    Driftbox R tillsammans med Korg SQ-1 blir en galet bra kombo.För info om någon undrar.........typ.

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vad är REON och vart kommer Roland in i bilden ? Det känns som om man goofat rejält i marknadsföringen av denna produkt då det verkar vara en kul pryl ( dock verkar den lite väl dyr med tanke på sin litenhet ) som man knappt hittar någon info alls om på nätet.

  16. #16
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Reon är tidigare en indie-tillverkare av synthar med lite DIY-feeling. Vad jag förstår så anställde Roland snubben för att designa analog-delen till deras nya synthar. Förmodligen köpte de upp firman, eller slöt ett avtal samtidigt om att distribuera Reon-synthen.

  17. #17
    ibismojo
    ibismojo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Håller med Firechild men faktum är att priset motiveras av dess möjligheter enligt min tolkning. På dip-switcharna kan man nästan trolla fram oändliga kombos tillsammans med potarna. Låter som dom använde denna tokiga box i Logic systems skiva/ Domino Dance, Unit

  18. #18
    elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har en och tycker den är helt underbar.
    Det konstiga är att jag har funderat på att sälja den för att fler ska få reda på hur bra den är. Hur sjukt är inte det?
    (det och att jag "behöver" mer eurorack. Hatar det där!)

  20. #20
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elfelet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ehh wow.. det där var ju as fett...

    Vad är skillnaden på en "driftbox" och en vanlig desktop synt? eller är det bara namnet så att säga?

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Finns en på Deluxe rean tror det var 3990:-

  22. #22
    elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en och tycker den är helt underbar.
    Det konstiga är att jag har funderat på att sälja den för att fler ska få reda på hur bra den är. Hur sjukt är inte det?
    (det och att jag "behöver" mer eurorack. Hatar det där!)
    Jag den verkar rolig - kul att du gillar!
    Du får lånbyta lite och sprida glädjen. (så slipper du sälja)
    Jag blev väldigt nyfiken på den, men är ännu inte beredd att köpa.
    Det enda jag har just nu som triggar cv är Analog Rytm.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av khak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ehh wow.. det där var ju as fett...
    Vad är skillnaden på en "driftbox" och en vanlig desktop synt? eller är det bara namnet så att säga?
    Ja, om inte något gått mig förbi. Extremt pytteliten desktop.

  24. #24
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Den här är ju intressant. Men priset är lite väl tilltaget för en monodesktop. Helt galet. Någon som vill sälja en billigt?

  25. #25
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Lite trådgrävning Spontanköpte en Reon driftbox idag men väl hemma kom jag på att jag ju inte har nån koll på hur man styr grejer med cv. Kör bara med midi. Är det en keystep som är grejen om man vill ha nåt klaviatur? Kan sekvensa från en TB-03 men är ju trevligt att kunna spela via ett klaviatur också.

  26. #26
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite trådgrävning Spontanköpte en Reon driftbox idag men väl hemma kom jag på att jag ju inte har nån koll på hur man styr grejer med cv. Kör bara med midi. Är det en keystep som är grejen om man vill ha nåt klaviatur? Kan sekvensa från en TB-03 men är ju trevligt att kunna spela via ett klaviatur också.
    Grattis till en grymt bra synt!

    Jag styr min från Beatstep Pro och kan därmed styra den från valfri midiklaviatur/DAW. Beatstep funkar som midi/cv converter om man så vill. Eller så styr du den med sequencern såklart. Bägge sätten funkar utan problem.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite trådgrävning Spontanköpte en Reon driftbox idag men väl hemma kom jag på att jag ju inte har nån koll på hur man styr grejer med cv. Kör bara med midi. Är det en keystep som är grejen om man vill ha nåt klaviatur? Kan sekvensa från en TB-03 men är ju trevligt att kunna spela via ett klaviatur också.
    Ingen synt med CV/Gate ut hemma? Skandal!

    En enkel midikonverterare är ju en lösning också om man så vill (och har ett midiklaviatur förstås).

  28. #28
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis till en grymt bra synt!

    Jag styr min från Beatstep Pro och kan därmed styra den från valfri midiklaviatur/DAW. Beatstep funkar som midi/cv converter om man så vill. Eller så styr du den med sequencern såklart. Bägge sätten funkar utan problem.
    Aha, beatstep PRO verkar ju fiffig. Ska koma in den lite.

  29. #29
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen synt med CV/Gate ut hemma? Skandal!

    En enkel midikonverterare är ju en lösning också om man så vill (och har ett midiklaviatur förstås).
    Hehe, har nog haft några genom åren men just så finns ingen hemma. Midiklav finns dock. Nån midikonverterare som rekommenderas av expertisen?

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Köp en minibrute eller microbrute, lär inte hitta en converter billigare än dem

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, har nog haft några genom åren men just så finns ingen hemma. Midiklav finns dock. Nån midikonverterare som rekommenderas av expertisen?
    Jag kör bara med finlir, men det finns ju billiga doepferkonverterare om inte Reonlådan jobbar med några konstiga nivåer. MCV4 brukar inte kosta mycket.

    @PF: Gör Arturiasyntar också om midi till CV, eller menade du för att styra från klaviatur rakt av?

  32. #32
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör bara med finlir, men det finns ju billiga doepferkonverterare om inte Reonlådan jobbar med några konstiga nivåer. MCV4 brukar inte kosta mycket.

    @PF: Gör Arturiasyntar också om midi till CV, eller menade du för att styra från klaviatur rakt av?
    Tack för svar både pf och mpop! Microbrute har jag nyss sålt , ska kolla in mcv4

  33. #33
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar både pf och mpop! Microbrute har jag nyss sålt , ska kolla in mcv4
    För en tusenlapp mer än en mcv4 får du en ny beatstep pro. Fantastisk bra stepsequencer där du kan styra en mängd parametrar per step väldigt smidigt samt att den agerar som converter (usb och gammelmidi). Svårt att få mer för pengarna.

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter ju maffigt, gör den om midi till cv i realtid också alltså?

  35. #35
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jag måste ha en Murphys till. Den där sinten är riktigt jobbig.

  36. #36
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju maffigt, gör den om midi till cv i realtid också alltså?
    Japp när sequencer 1 eller 2 är är stoppad eller mute:ad så funkar den som converter och svarar på inkommande midi kanal på respektive seq (gate, pitch CV samt pitch bend samt velocity cv).

  37. #37
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Ganska kul ändå att sequensa från TB-03:an men skulle ju vara fräsigt om jag får till midi ändå. Då skulle jag kunna styra den från min digitone...

  38. #38
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska kul ändå att sequensa från TB-03:an men skulle ju vara fräsigt om jag får till midi ändå. Då skulle jag kunna styra den från min digitone...
    Du behöver inte den om du har en Digitone?

  39. #39
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver inte den om du har en Digitone?
    Hehe, lovar att höra av mig till dig om den inte ska stanna
    Senast redigerat av erko den 2019-07-29 klockan 10:38.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör bara med finlir, men det finns ju billiga doepferkonverterare om inte Reonlådan jobbar med några konstiga nivåer. MCV4 brukar inte kosta mycket.

    @PF: Gör Arturiasyntar också om midi till CV, eller menade du för att styra från klaviatur rakt av?
    Både och såvitt jag minns, ett tag sedan jag testade Minibrute ihop med den där gula lilla... MFB? Har för mig att det var briljant

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, jag trodde (kanske i min enfald) att den var byggd som de gamla klassikerna, d v s att den har cv/gate in och ut, men inte att midi in dyker upp konverterad till cv/gate. Jag får nog ta fram manualen till min MiniBrute inser jag.

    edit: Nej, den kan vi nog stryka som midikonverterare. Det står inget i manualen och jag har inte hört talas om det förr heller...

  42. #42
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Hepp! En Reon på tradera med utropspris 999kr kan ju bli ett klipp om man har tur och säljare är seriös: https://www.tradera.com/item/358368330?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campa ign=share

    Fick förresten tag på en mcv4 som passar finemang att styra Reon från digitone.

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grymmisch!

  44. #44
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Haha, efter 2 veckors användande så kan jag konstatera att den kanske ändå inte var nåt för mig. Dels blev det ju lite meckigare med cv-joxet än jag tänkt och sen känns den lite väl krazy för mig. Jäkligt fina ljud dock när man väl rattat in nåt mysigt och perfekt storlek för mig. Kanske langar ut den som en bytesannons eller nåt om jag inte får en aha-upplevelse snart

    Eller skicka ett pm om du har nåt kul att byta med
    Senast redigerat av erko den 2019-07-29 klockan 10:53.

  45. #45
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Någon som vet om det går att minska spannet på VCO freq-rattarna? Kanske vrida på nån av alla trimmers inuti synten? Tycker spannet är lite väääl stort och det är svårt att finjustera.

  46. #46
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    BTW jisses vad nice driftboxen låter asså! Fick min igår och lekte loss imorse. Försökte få till lite "acidiga"-ljud.

    https://soundcloud.com/inget2000/reon_driftbox_test

  47. #47
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Låter mums! Sånt här ökar min gas, sen kommer jag på att jag inte kommer få till det så bra.

  48. #48
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    inget: mkt nice!

Liknande ämnen

  1. Stämma monosynth
    Av 242 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 23:50
  2. OTO Biscuit --> DER OTO Monosynth
    Av Eldblomma i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 09:33
  3. Reon Drift Box Modular
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 10:09
  4. Reon Drift Box S
    Av ntg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •