Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Axoloti - Modulär platform för digitalt ljud

  1. #1
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran

    Axoloti - Modulär platform för digitalt ljud

    Axoloti kan beskrivas som en Nord Modular-klon. Det är likt Norden en platform med DSP som man bygger en patch på via en editor på dator, men kan sedan köras standalone tillsammans med andra instrument. Verkar dessutom bli billig, €60 om man får tro IndieGogo-kampanjen.


    https://youtu.be/Fz114sDV-4k

    https://youtu.be/d7Xv99v1RwI

    http://axoloti.be/
    Den är dessutom open source!

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Coolt. Verkar som om han hittat en egen liten nisch.

  3. #3
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    med möjliga in- och utgångar. borde kunna interagera med med omvärlden än vad tex micromodularen kan (G2:an har väl mer?) MIDI ut, iaf controller, borde väl även kunna skicka noter? CV in och ut?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Funderar också på möjligheten att kontrollera sin omgivning, dvs kunna ha en sådan här som hjärta i en euro-setup.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...skit i hårdvaran! Gör en ren plugin!

  6. #6
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Hur mycket roligare ljud kan en sådan där göra egentligen än vad man skulle kunna få ur en pytteliten Linux-dator (modell lyxigare Raspberry Pi-klon eller liknande) plus SuperCollider (plus billigt MIDI-interface)? Visserligen utan GUI för att dra sladdar, om man tycker det är en bra sak.

  7. #7
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket roligare ljud kan en sådan där göra egentligen än vad man skulle kunna få ur en pytteliten Linux-dator (modell lyxigare Raspberry Pi-klon eller liknande) plus SuperCollider (plus billigt MIDI-interface)? Visserligen utan GUI för att dra sladdar, om man tycker det är en bra sak.
    Jag tänkte precis samma sak och tror att svaret är "inte alls roligare". Vill man skulle det förstås gå att göra ett liknande GUI i SuperCollider också. Eller så kan man ju köra Pd om man är mer masochistiskt lagd.

    Personligen tror jag mycket mer på modulversioner (med cv i/o) av såna här produkter och pitchade den idén för en bekant på Clavia ang. G2:an för typ 5 år sedan (diskuterade även detta här). Men där händer ju inte mycket utanför arenarocken längre...

  8. #8
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    För mig som inte kan supercollider (ännu..) så går det nog att få ut betydligt roligare ljud ur denna dära, jag är, som jgb, mer intresserad hur den kan kombineras med euro. Den ska ha ett gäng I/O- portar, vilka väl antagligen är digitala (binära) så trig och gate borde funka väl mot utsidan. Frågan är om den kan skicka CV.

  9. #9
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig som inte kan supercollider (ännu..) så går det nog att få ut betydligt roligare ljud ur denna dära, jag är, som jgb, mer intresserad hur den kan kombineras med euro. Den ska ha ett gäng I/O- portar, vilka väl antagligen är digitala (binära) så trig och gate borde funka väl mot utsidan. Frågan är om den kan skicka CV.
    Javisst. Man vill ju rent generellt använda alla sina grejer som en del av modularen. Och jag menar absolut inte att detta är en onödig produkt. Fast jag skulle inte skaffa den själv.

  10. #10
    djdiskmachine
    djdiskmachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har frågat herr Johannes om anslutningsmöjligheterna, men har inte fått svar på något mer än att det finns en jäkla massa connectivity..
    Hur mycket och av vad undrar jag? (alltså, hur många PWM, A/D, Digi I/O, etc?)
    Jag tänker mig en väldigt kapabel ljudmotor + fjärrstyrare av annan utrustning (läs PWM-styring av Monotron, klocksignaler ut till annat, Bluetooth-transcieverkommunikation till en Android-app, etc..)

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Men namnet! Kan inte synthar heta typ "SY-2000" eller nåt normalt? Skrutti, Anus och nu Axlolltt.

    /mvh Grumpy Cat

  12. #12
    TeeVee
    TeeVee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    yaa... !

  13. #13
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den er bra for at læra programera ljud. Den er helt unødvendig som vertøy for å skape musikk. Slik jeg ser det bommer prosjektet ved at det mangler plattform for å skapa fysisk brukerinterface. Må man likvel bruke midi-kontrollflate finnes det i dag allerede mange virkelig bra soft-synthar til ulika plattformar til at dette blir intresangt.

    Om man ser i videoen har den også alt for svak cpu for at gjøre den intresang som synth. 50% cpu bruk med en enkel oscillator, filter, 2xadsr och amp i polymode som låter direkte fælt.

    Med frakt tull, låda, psu och alt annat er verden allerede full av brukt utstyr som gir lang mer musikalsk nytte for pengene. Gillar man programere dator kjøp heller en brukt iPad2 for pengene. Gillar man skapa digitale ljudar på hardware kjøp heller en brukt og billig VA fra Novation eller Korg.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu har de uppnått founding-målet!
    http://www.synthtopia.com/content/20...-fully-funded/

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Återuppväcker denna tråd eftersom jag själv precis fått tips om denna plattform i Nord Modulartråden.

    Någon som kört denna i lite utsträckning? Hur är kapaciteten, hur är den jämfört med Nord Modular?
    Något som krånglar/ljudkvalitet/extra bra grejer etc?

    Någon som kört patchern i Mac? Min erfarenhet av javaprogram till musik i Mac är inte positiv.

    Många frågor...

  16. #16
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Var lite inne på att skaffa en Axoloti förut, men det blev inte av. Blev en Organelle M istället, dyrare men jag gillar att den är mer komplett.

    Nu finns ju Akso också, som är kompatibel men kraftigare.
    https://zrna.org/akso

  17. #17
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var lite inne på att skaffa en Axoloti förut, men det blev inte av. Blev en Organelle M istället, dyrare men jag gillar att den är mer komplett.

    Nu finns ju Akso också, som är kompatibel men kraftigare.
    https://zrna.org/akso
    Ja Organelle har jag hört talas om men dess hårdvarugränssnitt är av en typ jag har svårt för (som TE OP1), måste vara en åldersgrej. Tack för Aksotipset.

    Denna Axolotidemo övertygar mig om att det är ytterst intressant för fjuttiga 700 kr. Inte för att jag gillar att bygga lådor men det bör ju bli rätt enkelt i detta fall.

    https://youtu.be/yQ4f6qqpdZA

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    AKSO som eurorack vore grymt! Ser att det finns varianter på Axoloti som euro sedan länge också.

  19. #19
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag kör min axoloti i euro i den första generationen av euxoloti. Det är lite bra och lite onödigt också. Jag tycker axoloti är bäst fristående, särskilt som plattform med customized interface och en fast patch till det. Har hjälpt ett par vänner med sånt och det blir mer instrument än utvecklingsplattform när man gör sånt.

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är lite så jag tänker också, en bra plattform för att först patcha ihop det man vill ha och sedan stoppa bakom panel eller låda när man är nöjd. Att byta mjukvara hela tiden kan man låta bli när priset är såpass lågt.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Japp, GAS:en har satt in för mig. Detta var äntligen en generell ljudplattform som passar mig.

    Finns det några prefab-case av typen effektpedal?
    Tänk MicroModular fast gärna mindre...

    Nog för att jag kan borra och såga men jag är inte alls road av sån't. Slipper hellre.

  22. #22
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    https://www.thonk.co.uk/shop/axoc/
    Den här kan ju vara intressant, men tror inte att AKSO kompatibel med den.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.thonk.co.uk/shop/axoc/
    Den här kan ju vara intressant, men tror inte att AKSO kompatibel med den.
    Det där ser ju jättebra ut.
    Fan, jag som skulle göra musik i höst!

    Tack för tipsen!

  24. #24
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    GAS:en minskade något då jag insåg att Axoloti inte har något som liknar Nord Modularernas uppdelning i Voice & Common Area och att polyfonin är rejält begränsad. Akso kanske är bättre på den fronten? Jag får inget grepp om hur röstallokering går till genom att läsa. Får väl köpa och testa, om inte annat så för att bli av med kvarvarande GAS.
    http://community.axoloti.com/t/polyp...user-tips/3957

    Som effektburk är det fortfarande mycket intressant i vilket fall.

  25. #25
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Voice & Common Area innebär väl att man har en uppsättning moduler som det bara finns en uppsättning av, oavsett polyfoni? Jag tror att det går med Axoloti, man lägger polyfonin i en subpatch, så kan den överliggande patchen ha allt som är gemensamt.

    Axolotin är lite annat tänk än NM, lite råare, man får ha lite bättre koll själv, på gott och ont. Men jag tycker den är en bra labbplattform, framförallt om man vill labba med digitala moduler men vill slippa hålla på med infrastrukturen. Gjorde en del digitaloscillatorexperiment för något år sedan, och det var väldans smidigt att kunna dra in mina moduler och jämföra med de färdiga, samt använda oscilloskopmodulen för att kolla på vågformer och debugga.

    Själv har jag kört en del Axoloti, men förvånansvärt lite på själva Axolotikortet. Jag gjorde en portning till Audiothingies P6, så fick jag display, och knappar och rattar på köpet, men blev av med SD-kort och DRAM. Har dock inte arbetat med den på ett bra tag nu.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Voice & Common Area innebär väl att man har en uppsättning moduler som det bara finns en uppsättning av, oavsett polyfoni? Jag tror att det går med Axoloti, man lägger polyfonin i en subpatch, så kan den överliggande patchen ha allt som är gemensamt.

    Axolotin är lite annat tänk än NM, lite råare, man får ha lite bättre koll själv, på gott och ont. Men jag tycker den är en bra labbplattform, framförallt om man vill labba med digitala moduler men vill slippa hålla på med infrastrukturen. Gjorde en del digitaloscillatorexperiment för något år sedan, och det var väldans smidigt att kunna dra in mina moduler och jämföra med de färdiga, samt använda oscilloskopmodulen för att kolla på vågformer och debugga.

    Själv har jag kört en del Axoloti, men förvånansvärt lite på själva Axolotikortet. Jag gjorde en portning till Audiothingies P6, så fick jag display, och knappar och rattar på köpet, men blev av med SD-kort och DRAM. Har dock inte arbetat med den på ett bra tag nu.
    Jag är inne på ungefär samma spår som du. NModularplattformen är väldigt lättjobbad men har därmed en del begränsningar plus att den börjar bli gammal och knappt har RAM. Detta känns som ett bra komplement. I och med att det är öppet blir också communitygrejen intressantare.

    P6 ser väl typ ut som precis som jag skulle vilja ha det, jag får återkomma och fråga om hur denna portning går till om det blir aktuellt. Eller finns det någon beskrivning på nätet redan?

  27. #27
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Teensy 4 med Audio shield är ett intressant alternativ som finns nu. Kraftfullare processor (600MHz ARM cortex M7). Audio shield har stereo 16bit audio in och ut. Men framför allt så finns det en bra editor för patchar. Jag har designat en euro-modul med dessa kort som är under test.

    https://www.pjrc.com/store/teensy40.html
    https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Audio.html

  28. #28
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Teensy 4 med Audio shield är ett intressant alternativ som finns nu. Kraftfullare processor (600MHz ARM cortex M7). Audio shield har stereo 16bit audio in och ut. Men framför allt så finns det en bra editor för patchar. Jag har designat en euro-modul med dessa kort som är under test.

    https://www.pjrc.com/store/teensy40.html
    https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Audio.html
    Säkert bra men ytterligare ett steg bort från lättillgänglighet väl?
    Mer DIY vad jag kan se...

    Men i vilket fall är det fantastiskt hur mycket billig och bra teknik för elektromusikern det finns numera. Jag önskar jag var 16 igen!

  29. #29
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert bra men ytterligare ett steg bort från lättillgänglighet väl?
    Mer DIY vad jag kan se...

    Men i vilket fall är det fantastiskt hur mycket billig och bra teknik för elektromusikern det finns numera. Jag önskar jag var 16 igen!
    Ja, men det finns flera som gör euro-designer och i andra fysiska format, som man kan köpa eller låta tillverka (om open source). Men lite mer DIY blir det nog.

  30. #30
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P6 ser väl typ ut som precis som jag skulle vilja ha det, jag får återkomma och fråga om hur denna portning går till om det blir aktuellt. Eller finns det någon beskrivning på nätet redan?
    Jag lade en blänkare i Axoloti-forumet för ett tag sedan:

    http://community.axoloti.com/t/runni...ingies-p6/1443

    och där finns en Github-länk till mitt repo.

    Samt den här tråden i Axolotiforumet med diverse objekt för att hantera UI:t:

    http://community.axoloti.com/t/ricar...ributions/4311

    och beskrivning över hur man kommer igång.

    (Tyvärr har jag dock inte uppdaterat det på ett tag (har dock gjorts ett par gånger efter att jag skrev inlägget), ligger på attgöralistan att synka med senaste Axolotirepot. Oftast är det inga större problem, men jag vet inte på rak arm om de gjort någon större genomgång som kräver mer eftertanke.)

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hej! Jag räddade oljuds gamla Axoloti så nu måste alla skriva om nåt roligt dom gjort med sin så jag blir pepp. Målet är nog att byta ut så många av mina effektpedaler som möjligt men vi får väl se hur den står sig.

  32. #32
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag följer tråden och bumpinitiativet med spänning, fick med en på köpet i en affär för några veckor sedan, men inte hunnit utforska något alls än.

  33. #33
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Jag räddade oljuds gamla Axoloti så nu måste alla skriva om nåt roligt dom gjort med sin så jag blir pepp. Målet är nog att byta ut så många av mina effektpedaler som möjligt men vi får väl se hur den står sig.
    Vad har du för effektpedaler? Eller jag menar, opraktiskt med effektpedaler? Jag gillar inte sånt.

  34. #34
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för effektpedaler? Eller jag menar, opraktiskt med effektpedaler? Jag gillar inte sånt.
    Du kan va opraktisk! Jag har en electric mistress (den moderna digitala i stereo), ett space (finreverb) och ett El Capistan (tapedelay). Dom låter skitfint allihop och inga illusioner om att ersätta dom 1-1 såklart, men en låda med chorus/flanger, reverb, delay, dist och nåt mer dumt med en massa reglage så skulle jag nog föredra att använda den i många fall pga smidigt.

  35. #35
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Du kan ju göra roligare effekter :-) Flanger med eq i loopen, delay med dist och kompressor, reverb som är inte särskilt bra. Men ja en sån låda låter ju kul!

  36. #36
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju göra roligare effekter :-) Flanger med eq i loopen, delay med dist och kompressor, reverb som är inte särskilt bra. Men ja en sån låda låter ju kul!
    Ja men absolut, typ precis så nästan! Måste nog testa hur jobbigt det är att göra konstiga sequencergrejer med den också

  37. #37
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Hur går det till att göra den här mer användbar som eget instrument, hårdvaran vill säga?
    I nuläget har min bara 8 portar, inget annat.

    Hur komplicerat är det att göra den mer "exakt som en vill" i det avseendet?

    Tex en liten skärm, eller ha 75 knappar och inga rattar, eller för all del lite av varje? Någon som vet?

  38. #38
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Vad jag förstod dog detta projekt och även efterföljaren Akso.
    Själv var jag nära att köpa men sedan blev det inte av. Ville ha en enclosure eftersom jag inte är någon slöjdare eller bygga-inare och missade de korta tidsfönster då det fanns enclosures och sedan glömde jag alltihop.

    Men nu är det tydligen på gång med ännu en uppföljare, Ksoloti:
    https://www.modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=277847

    Fast jag tänker mig att det är ännu svårare nu på grund av modulära och mer konsumentvänliga alternativ som Mod, Zoia, Organelle m.m.

Liknande ämnen

  1. Ikväll 2/11: LOTS OF LOSS@ PLATFORM STOCKHOLM
    Av bettylavett i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-02, 09:43
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 22:53
  3. Villalobos om "äkta digitalt ljud"
    Av dar303 i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 17:02
  4. Digitalt ljud ASR-10
    Av tom waits i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •