Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Valhalla Vintage Verb - uppdatering med 6 nya reverb modes bl a

  1. #1
    deleted user

    Valhalla Vintage Verb - uppdatering med 6 nya reverb modes bl a

    Tycker det här förtjänar en egen tråd. Mycket spännande och eftersom det är mitt huvudreverb, jag använder det i samtliga låtar sedan ett par år, så är jag lite sådär over the moon. Har inte testat det än dock, men nya platereverben låter ungefär som att de vore gjorda för mig. Nonlin känns också som att det faller mig på läppen... Tack, Valhalla!

    changes:

    6 new reverb modes!
    Dirty Hall. A fresh look at the Concert Hall algorithm, with the goal being to emulate the strange fixed point and convertor artifacts of early 80s reverb hardware. Lusher and denser than the Concert Hall algorithm, with loads of warmth and grit on tap, for a roughly hewn beauty. Plug in your analog synth and send yourself into retro sci-fi heaven.

    Dirty Plate. All the warm and gritty artifacts of Dirty Hall, applied to an old-school digital plate algorithm. High echo density, wide stereo image, and just the right amount of metallic sheen. Drums come alive when sent through Dirty Plate.

    Smooth Plate. The complete opposite of Dirty Plate. Smooth decay at all settings, from short to near-eternal. Lush chorusing, with none of the metal found in Dirty Plate. The most transparent and naturalistic reverb in ValhallaVintageVerb. Crank up the Size parameter, and float off into space!

    Smooth Room. A smooth and transparent room reverb, in the Smooth Plate style. Useful for emulating the Room/Hall algorithms of late 1980s hardware, as well as getting clear reverberation with low amounts of coloration.

    Smooth Random. A random room/hall algorithm, with transparent decays that can be adjusted from tiny to huge. Randomized delay modulation, similar to Random Space, but with a much tighter initial attack and smoother decay. A good “jack of all trades” reverb algorithm.

    Nonlin. Gated, reverse, and nonlinear reverbs are all on tap here. Use Size to control the duration of the reverb, and Attack to smoothly interpolate between a truncated reverb, a “flat” gated decay, and huge reverse reverbs. Lush chorusing modulation on tap, for your shoegazing needs.

    64-bit AAX, for running in Pro Tools 11.
    32/64-bit VST, 32/64-bit AU, and RTAS, for running everywhere else.
    Various code updates and bug fixes.


    https://valhalladsp.com/shop/plugins...-vintage-verb/

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Det är i sådana här lägen man också här, på detta forum, önskade att man kunde trycka på en knapp där det står "gillar"...

  3. #3
    deleted user
    Har gått igenom alla nya lite snabbt sådär och första intrycket är att allt låter fantastiskt. Ett sjukt bra reverb har blivit ännu bättre.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Tankar hem direkt. Whop whop!

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Sweetness!

  6. #6
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Hehe, det blidde en extra julklapp för mig.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    O wunderbaum, O wunderbaum

  8. #8
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Bra grejer! Blev väldigt sugen på att sjappa från allt julstök igår när jag fick mejlet.

  9. #9
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag gillar Valhalla väldigt mycket och ser fram emot att testa detta!

  10. #10
    deleted user
    Klockrent, varit lite nere sen Eclipsen flyttade, detta kom mkt lägligt

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Hittar inte vad det är för hårdvarukrav på dem.

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inte vad det är för hårdvarukrav på dem.
    Jag vet inte hur det är nu med uppdateringen, men jag har alla Valhalla-effekterna och de tar väldigt lite datorkraft i anspråk.

  13. #13
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte hur det är nu med uppdateringen, men jag har alla Valhalla-effekterna och de tar väldigt lite datorkraft i anspråk.
    Stämmer bra. Min dator är inte en av de hetaste direkt.

  14. #14
    deleted user
    Instämmer, aldrig märkt någon åtgång på processorkraft trots flertalet spår.

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kanon, tack.

  16. #16
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Valhalla är mitt itb standard reverb

  17. #17
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ni som använder detta, kan det återskapa mycket av vad Eventide Space är känd för? Stora skimrande rymdreverb? Eller har ni något bättre förslag då? Förutom att köpa Space obviously.

  18. #18
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zanosdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som använder detta, kan det återskapa mycket av vad Eventide Space är känd för? Stora skimrande rymdreverb? Eller har ni något bättre förslag då? Förutom att köpa Space obviously.
    Valhalla är bra, men ett bättre förslag än Space är Strymon Big Sky. Lyssna och jämför.

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zanosdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som använder detta, kan det återskapa mycket av vad Eventide Space är känd för? Stora skimrande rymdreverb? Eller har ni något bättre förslag då? Förutom att köpa Space obviously.
    ValhallaDSP Shimmer? https://valhalladsp.com/shop/plugins/valhalla-shimmer/

    Dra ner demon och testa. Men de flesta av hans reverb kan skapa stora landskap.

  20. #20
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Big Sky lyssnade jag faktiskt en hel del på när den lanserades. Gillar skarpt. Utvecklar mitt önskemål, jag är ute efter ett mjukvarureverb som kan skapa stora fina ljudlandskap i likhet med vad både Space och för den delen också Big Sky kan. Den kommer främst att användas tillsammans med modularen och Elektron A4 slingor.

    Ska kika på ValhallDSP Shimmer!

    Hör fina ord om 2C Audio B2 också. Tankar om denna vad gäller stora episka landskap?

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Enklast är om du testar demoversionerna. Alla har olika uppfattning. Men t ex både Shimmer, 2C Aether och Eventides egna Blackhole plugin kan skapa stora landskap.

  22. #22

    Redaktör
    Både Valhalla Vintage Verb och Valhalla Room är bra på stora, fluffiga och skimrande reverb i mitt tycke – bläddra lite bland algoritmerna och presetsen i demon så finns det flera varianter. (ÜberMod kan också användas till reverb, men det är kanske inte riktigt förstahandsvalet.)

    Det är värt att notera att klassiskt Eno-skimmer går att snickra ihop själv via pitchshift och reverb, så det är inget man nödvändigtvis behöver köpa en separat plugin för.

    Eventide har också UltraReverb i tillägg till Blackhole, som åtminstone från demona jag hört, kan göra stora reverb.

    Själv gillar jag impulsreverb, antingen själv eller tillsammans med algoritmreverb, för att skapa ljudlandskap.

  23. #23
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla tips. Har suttit lite med Valhalla Vintage nu och gillar skarpt men lyckas inte ratta lika luftiga landskap som jag hört från Space och Big Sky. Kanske är det en SBS-fråga. Oavsett så är det ett väldigt trevligt reverb, särskilt i en mix tror jag.

  24. #24
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vintage är gjort för att efterlikna äldre reverb från 70/80-talet. Inte helt rätt för det du vill ha. Testa Room eller som jag nämnde Shimmer. För Shimmer är instant drone.

  25. #25

    Redaktör
    Medhåll på vad Katzenjammer skrev.

    Kolla också på vad som står om de olika algoritmerna – de låter rätt olika. Sen har både Space och Big Sky flera reverbvarianter som drar mer åt effekthållet, och om det är det du är ute efter så har som sagt Übermod en del mer skruvade karaktärsreverb. Funkar antingen själv eller tillsammans med endera VVV eller ValhallaRoom.

  26. #26
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Nonlin! Det blir ett köp omgående.

Liknande ämnen

  1. Valhalla Vintage Verb
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2023-12-16, 17:22
  2. Hårdvaruvariant av Valhalla Reverb?
    Av stealthtank i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 14:51
  3. Vangelis reverb! Valhalla room
    Av stefanstorm i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 09:21
  4. Laga vintage Quantec reverb ?
    Av hughes269 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •