Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dynacord DRP16M 8 bitars reverb

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Dynacord DRP16M 8 bitars reverb

    Jag har slängt upp en enkel video som ger några ljudexempel på en DRP16M. De heter egentligen bara DRP16 men det fanns en uppgradering som adderade ett extra chip med en extra bank (bank b) som man kommer åt genom att trycka ner knapparna 2,6 samt 4 samtidigt (!?).
    Jag har en hel drös av dem, om det betyder att de är bra, billiga eller att jag är en konstig kuf, det vet nog ingen
    Inte mycket att säga, ganska enkel. Jag gillar ljudet, väldigt speciellt och väldigt användbar till mycket.

    Lite mer info -
    DRP16 samt M-versionen är i grund och botten samma maskin. DRP16M började säljas 84/85 och var då deras toppmodell jämte VRS23. Idag så är VRS23:an vida känd och älskad medans DRP16 har fallit i glömska, så konstigt det kan bli
    M har ett extra kontroll ingång baktill som man via ett tillbehör kunde skifta program inklusive komma åt Bank B med. DRP16 (utan M) levererades med bara Bank A men kunde också uppgraderas med ett Bank B chip.
    Bank A kallas för Studio och Bank B kallas för Stage. Man kunde även beställa ett eget chip via Dynacord med max pre delay på 600ms och max reverbtid på 5000ms. Detta var inte en billig effekt på sin tid, inte heller dyrast, men den återfinns/återfanns (tror det eller ej) i många erkända studios när det begav sig.
    En intressant detalj är att varje program innehåller ett förprogrammerat (?) frekvensomfång, således påverkas varje program olika av ”tone” ratten, den är inte bara en stand alone eq.
    Bank A (Studio) har följande parametrar –
    1 Delay 80ms Reverb 4450ms
    2 Delay 70ms Reverb 4500ms
    3 Delay 50ms Reverb 4550ms
    4 Delay 50ms Reverb 3500ms
    5 Delay 50ms Reverb 2500ms
    6 Delay 40ms Reverb 1800ms
    7 Delay 40ms Reverb 1400ms
    8 Delay 30ms Reverb 800ms

    Bank A (Stage) har följande parametrar –
    1 Delay 0ms Reverb 4800ms
    2 Delay 150ms Reverb 3500ms
    3 Delay 120ms Reverb 2600ms
    4 Delay 100ms Reverb 2400ms
    5 Delay 100ms Reverb 2000ms
    6 Delay 80ms Reverb 1600ms
    7 Delay 80ms Reverb 1400ms
    8 Delay 60ms Reverb 900ms



    https://youtu.be/Xbtl7II2rX4
    Senast redigerat av flussmedel den 2015-01-04 klockan 23:25. Anledning: uppdaterad med mer info/stavfel

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite mer info om denna maskin tillagd

  3. #3
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Tack för videon - den gav mersmak.. Har ju BBD varianterna VRS23, SRS56 och DRS78 så jag sneglar på DRP..
    Hur är DRP 20 i jämförelse? Är den något att gå efter?

  4. #4
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul att du gillar videon DRP20 är mycket "modernare", massa möjligheter till programmering m.m. DRP16 har mycket mer karaktär, men är väldigt begränsad. Ljudet är originellt. Plate/fjäderaktigt i karaktären. Bara en sån sak att den sitter i samma studio som Ebbot nyligen ramlade genom taket ger en vink om vilken ton man kan få. Fattig mans EMT skulle jag kalla den.
    DRP 16 är mer lik de du har i ljudet, men djupare. 20:en mer åt Lexicon. De är så billiga så det kan vara värt ett testköp iaf
    Jag skulle kunna sälja mina 20:er men alltid behållit en 16. Men smaken är som baken och mycket kopplat till vad man gör med den, he he.
    Glömde - 20:an är en fin burk, helt klart.

  5. #5
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Gedigen demovideo med bra bredd på exempelljuden. Tycker de ger en bra bild! Mysigt lät det.

  6. #6
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gedigen demovideo med bra bredd på exempelljuden. Tycker de ger en bra bild! Mysigt lät det.
    Tackar. Försökte verkligen ge en bild av den låter. Svårt att förmedla sådär Vid tid och tillfälle så skall jag leta upp lite mer saker och posta video.

  7. #7
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du gillar videon DRP20 är mycket "modernare", massa möjligheter till programmering m.m. DRP16 har mycket mer karaktär, men är väldigt begränsad. Ljudet är originellt. Plate/fjäderaktigt i karaktären. Bara en sån sak att den sitter i samma studio som Ebbot nyligen ramlade genom taket ger en vink om vilken ton man kan få. Fattig mans EMT skulle jag kalla den.
    DRP 16 är mer lik de du har i ljudet, men djupare. 20:en mer åt Lexicon. De är så billiga så det kan vara värt ett testköp iaf
    Jag skulle kunna sälja mina 20:er men alltid behållit en 16. Men smaken är som baken och mycket kopplat till vad man gör med den, he he.
    Glömde - 20:an är en fin burk, helt klart.
    Tror att även jag skall gå på DRP16 - är inte alls för Lexicon ljudet och för många inställningar tar bort det enkla hos ett bra reverb.. Skall jaga rätt på ett och testa..

  8. #8
    Littorinasounds
    Littorinasounds är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jäkla schysst reverb. Finns det nån vst som kan samma tro?

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Littorinasounds Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jäkla schysst reverb. Finns det nån vst som kan samma tro?
    Tror det är svårt att hitta. Ljudmässigt om det finns, så skulle jag kunna tänka mig att någon EMT klon i mjukvara skulle kunna låta liknande. Plate emuleringar m.m., kanske?

  10. #10
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    @fluss, om du har en hel drös - funderar du inte på att sälja en?

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @fluss, om du har en hel drös - funderar du inte på att sälja en?
    Njae, de trivs så bra här De dyker upp ganska ofta på olika annonsforum i Tyskland. Svåra är att övertyga dem att skicka På tyska eBay dyker de upp då och då. Runt 1500-2500 har de som jag sett gått på eBay för.

  12. #12
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nu har jag testat en drp16 hos en kompis. Blev överraskad av att den faktiskt påminde ganska mycket om ett fjäderreverb av typen med teknologi som dämpar sproing. Ett väldigt trevligt grundljud trots begränsad kontroll över parametrar. Dessutom blev det härligt grottdistat när man överstyrde input - monotribe in i det lät nästan som system impossible! Eller lite speedy j under a shocking hobby-tiden. Typ reverbet i vissa partier i låten borax. Tummen upp, lite överraskat.

Liknande ämnen

  1. LEXICON PCM NATIVE REVERB: 64 bitars till Windows?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:31
  2. Motu 828 Mk1 på Windows 7 (64 bitars)
    Av Peter70 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 17:59
  3. 8-bitars ljudet
    Av ambient i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 19:09
  4. 8-bitars jul!
    Av jgb i forum Skivor & artister
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-01-02, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •