Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Online hörseltest!

  1. #1
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

    Online hörseltest!

    https://hearingtest.online/

    Kräver hörlurar.

    Hur ligger ni till (ålder är ju också intressant i sammanhanget)? Är 42, har tinnitus i högerörat sedan många år.



    Det är självklart noga göra kalibreringen rätt, jag ägnade några minuter åt det för att få det så perfekt som möjligt.

    Alltid otäckt att göra sådana tester, men jag tror min hörsel är ganska normal för min ålder, vore intressant att veta vad andra runt min ålder får och som också hållit på med musik..

    Edit: för att enkelt dela bildklipp som ovan så är http://piclair.com/ smidigt.. man tar hem ett litet program som ligger i trayen, enkelt att använda, bara dra en ruta kring något så laddas det upp som en bild som man kan dela.
    Senast redigerat av vurt den 2019-01-04 klockan 17:53.

  2. #2
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Min usla kunskap i ämnet säger mig att du har rn bullerskada. Brukar bli en dipp då runt 4 khz

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Nu kanske jag va lite feg med volym tror jag. Men man ser ju lite av en kurva iaf.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2014-12-01 at 11.04.24.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	55661

    Jag vet visserligen att jag har sabbat hörseln en hel del efter ca 10-15 år som techno/trance dj och försökt överrösta PA'n med mina lurar. Va också öronbarn som liten med rör i öronen.
    Har testat förut att jag bara hör upp till ca 13KHz...
    Är 35 år i skrivande stund.

    Men mixa kan jag ganska bra ändå =)

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran


    Tyckte det var lite svårt att veta om jag kalibrerat rätt. Första gången jag gjorde det hamnade alla runt noll och då tänkte jag att jag kanske hade för hög volym så då sänkte jag lite hehe.
    Är 22 år och hör upp till runt 19,5 kHz.

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2014-12-01 kl. 18.41.41.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	24,8 KB 
Id:	55670

    Frugan spolar vatten och ungarna gapar..jävligt störande även med lurar.... men ...

  6. #6
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Va sa ni?

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va sa ni?
    Vi skrev att det här är ett hörseltest, inte ett syntest eller l-ä-s-f-ö-r-s-t-å-e-l-s-e-t-e-s-t


  8. #8
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hearing_zps6154806b.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	55671

    Var på läkarundersökning i våras och där såg man en tydlig dipp i högt mellanregister (~4-6 kHz). Stämmer inte överens med testresultatet här.

    Att sitta hemma, okalibrerad och med massa störande ljud i bakgrunden, är inget bra test, även om det naturligtvis visar på ett ungefär.

    Att jag inte hör diskant visste jag sedan länge

  9. #9
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hörseltest.png 
Visningar:	35 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	55672
    31 år

  10. #10
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tänk på att ha koll på hörlurarnas spec när du gör testet... Stor skillnad på hur bra man hör i olika lurar...

  11. #11
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Man ska nog inte ta allt för allvarligt på denna test, mer en fingervisning tror jag.. Jag testade i två lurar (dyrare studiolurar samt en billigare modell) med en hyffsad hörlursförstärkare, resultaten var ganska snarlika, håller mig inom normal/mild hearing loss. Man kan spela sekvenserna många ggr för att försäkra sig till 100% att man upplever det som helt tyst eller att det hörs vagt. Kalibreringen och att ha slutna lurar är viktigt, kan man nästan lista ut

  12. #12
    Toto - Rosanna
    Toto - Rosanna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Äh, jag snor alltid mixen från nån annan låt så hörsel är inte så viktigt.. Om inte annat kan man ju se om det är en bula längst till höger!

    Fast jag vet att jag har helt olika eq-kurvor på mina öron, saknar topp i vänsterörat så det känns som allt är pannat åt höger. Försöker kompensera för detta genom att flippa kanalerna då och då.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag gav upp mitt test. Har en arbetsplats precis utanför så det är omöjligt att få det korrekt


    Edit: Gubbarna gick på förmiddagsfika så jag gjorde om det. Lite bättre i alla fall:
    Senast redigerat av KungKrille den 2014-12-02 klockan 09:27.

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grid.png 
Visningar:	39 
Storlek:	82,3 KB 
Id:	55720

  15. #15
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ^ antar du måste vara en bebis, som din avatar, med den superhörseln

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu har jag inte kollat på länken men hur kan man veta att man kalibrerar , rätt , det måste ju dessutom bero väldigt mycket på vilka hörlurar man kör med och som sagt , volymen...måste ju vara avgörande....
    Jaja , det kanske är smartare än vad jag tror , får kolla på detta vid tillfälle.

  17. #17
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ja hörlurar spelar in lite (har testat två olika, och det ger lite olika resultat). Kalibreringen blir säkert inte exakt heller. Som sagt, tror mer på detta som en fingervisning, dvs man kan se om man har bra, normal, dålig, eller riktigt dålig hörsel, några mer mer exakta resultat än så tror jag inte på heller

    Kalibrera gör man genom att gnugga händerna snabbt framför ansiktet (precis framför näsan), det ska överensstämma volymässigt med en inspelning av det samma. Knappast nån tvärsäker metod kanske..
    Senast redigerat av vurt den 2014-12-03 klockan 11:06.

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men oavsett volym så borde ju kurvan bli typ densamma... hörlurar kan ju göra en del.. ska prova med ungarnas AKG.. jag körde med HD-25..

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^ antar du måste vara en bebis, som din avatar, med den superhörseln
    hahaha,

    tvärtom faktiskt. Men jag har favoritlurarna (ett par Sony) på mig och justerade volymen bekvämt i en knäpptyst omgivning (jobbar hemifrån idag).

    Ska testa mina O.G K240 monitor också som referens.

  20. #20
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Verkar ju stämma rätt hyffsat det här. Gjorde ett hos audionom i början av året. Såg ut såhär.. dock efter att jag råkat spela tokhögt me lurar, så kan mycket väl haft en tillfällig nedsättning runt 6k.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hörsel.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	6,3 KB 
Id:	55846

  21. #21
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Testade igen nu (4 år har gått).. samma lurar och kallibrerade noga.



    konstigt nog ser det bättre ut.

    https://hearingtest.online/

  22. #22
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Har alltid nojat över hörseln och använt öronproppar på klubbar och konserter. Är väldigt ljudkänslig efter Docklands 1995 så jag antar att det varit en fördel, har mer eller mindre varit tvungen att använda hörselskydd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hörsel1.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	85471

  23. #23
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Ett tips är att först kalibrera era lurar / monitorer med t.ex. Sonarworks, blir ganska stor skillnad skulle jag gissa.

Liknande ämnen

  1. CLABBE ONLINE
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2021-05-16, 20:32
  2. App/Online DAW?
    Av AonFluX i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 09:33
  3. Kul Online-synth!
    Av rosen888 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 23:21
  4. Gammal hörseltest maskin?
    Av TPM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •