Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Monitorer - Vilka ska man köra på?

  1. #1
    evangelical
    evangelical är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Monitorer - Vilka ska man köra på?

    Tjenare 99:or,

    jag har nu prövat en hel del monitorer från KRK, Yamaha HS-kollektionen, Focal Alpha's, Genelec's, Adam AX samt FX etc. En del har jag inte hittat i butik, därav gör det valet ännu svårare. Jag har så extremt svårt för att veta vilka jag borde satsa på, de flesta sträcker ju självklart i pris dessutom, men lite hjälp hade varit toppen. Jag vill ju trots allt ha dem ett par år framöver utan problem (mina KRK's började krångla en hel del då garantin tog slut)

    Jag kan börja med att säga att Neumann KH 120A samt Genelec 8040 är de jag gillar mest för tillfället, har inte hittat någon butik med Focal Solo 6 BE eller Focal CMS 65 än dock. Kommer skillnaden vara stor emellan de nämnda?
    Senast redigerat av evangelical den 2014-11-29 klockan 01:12. Anledning: felskrivet

  2. #2
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Om budget är stram tror jag på yamaha, annars go crazy

  3. #3
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag kör adam a7x. Ena pajade i diskanten men fick ny. Asbra. Focal lät bättre. Gillade ej genelec. Men det är väl olika...

  4. #4
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag kör själv med Neuman KH120 och är helnöjd.

  5. #5
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jag använder också adam a7x. fått skicka den ena av monitorerna två ggr på lagning för det var ngt problem med troligtvis förstärkarmodulen som orsakde dist och störningar i ljudet. men efter lagning no 2, som f.ö gick på garantin, så har de båda monitorerna fungerat klnaderfritt nu i över ett år och med ett absolut underbart och detaljrikt återgivet ljud. är supernöjd även om det var lite trassel i början.

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kan bara jämföra mellan genelc och adam.
    Adam monitorer är ju lite annorlunda än dom andra på så vis att dom har banddiskanter som går betydligt högre upp i registret än dom andra. Gillar man diskant och "airy" sound och lägger mindre fokus på bas så skulle jag valt dom.

    Genelec är ju från början radio/tv standard på många ställen och ger ofta en väldigt ärlig och avslöjande bild av ljudet.
    Mer bas och hårdare diskant än adam typ.

    Har jobbat lite på ett par Krk vxt8 men gillade dom inte mest pga diskanten är aningen muffligare i dom och känndes mindre definerade.

  7. #7
    evangelical
    evangelical är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft svårt för att vänja mig vid Adam monitorer, men iom vi har dem i skolan har jag fått sitta vid dem ett par gånger nu. Fortfarande inget jag hade velat ha i min studio riktigt (Adam A7X). Men hur är Adam S1X? Fortfarande mycket diskant? Jag kanske bara är för van för tillfället vid det basiga ljudet av mina KRK RP6 G2, som är något av de mest oärliga monitorerna enligt mig.

    @oljud: Hur var diskanten i Focalen du prövade? Vilka provade du dessutom?

  8. #8
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Kan bara säga att jag inte gillar Genelec.

  9. #9
    karlmergel
    karlmergel är inte uppkopplad
    karlmergels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft mina Prodipe pro 8 i lite drygt 6 år, inget krångel, fungerar och låter helt ok!

  10. #10
    deleted user
    Svajade mellan Genelec ADAM KRK, tillslut fastnade jag för Dynaudio DBM50, vinklade monitorer. Satans nöjd. Men som vanligt är det egna örat man måste lyssna på, inte på andras öron. En modell är skräddarsydd för den ena o den andra upplever sämre passform.
    Senast redigerat av Axxe den 2014-11-29 klockan 22:49.

  11. #11
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Det här handlar ju om mycket tycke och smak. Och det enda jag kan bidraga med är att jag är sjukt nöjd med mina Genelec 8040.
    Riktigt bra tryck (kan spela högt med bra botten), väldigt tydlig mid och låter trots allt "HiFi" på färdigproddat material.

    Men det är väl så att man måste känna sina talare, oavsett märke och konfiguration.

  12. #12
    evangelical
    evangelical är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dynaudio är några jag verkligen vill lyssna på, men har inte gjort det än. Vet dock att MUG här i Göteborg har några inne. Får ta mig dit i veckan och lyssna! Sant, det som är så drygt är att man har ju bara möjligheten att lyssna på ca 5/10. Iofs har ju Thomann 30 dagars öppet köp, är det krångligt att skicka tillbaka varor till dem tro? Om man nu inte skulle vara riktigt nöjd.

  13. #13
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Presonus Eris...

  14. #14
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av evangelical Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dynaudio är några jag verkligen vill lyssna på, men har inte gjort det än. Vet dock att MUG här i Göteborg har några inne. Får ta mig dit i veckan och lyssna! Sant, det som är så drygt är att man har ju bara möjligheten att lyssna på ca 5/10. Iofs har ju Thomann 30 dagars öppet köp, är det krångligt att skicka tillbaka varor till dem tro? Om man nu inte skulle vara riktigt nöjd.
    Thomann står till och med för returen, så det är inga problem. Men man ska ju bara nyttja det i nödfall, typ.

  15. #15
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av evangelical Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft svårt för att vänja mig vid Adam monitorer, men iom vi har dem i skolan har jag fått sitta vid dem ett par gånger nu. Fortfarande inget jag hade velat ha i min studio riktigt (Adam A7X). Men hur är Adam S1X? Fortfarande mycket diskant? Jag kanske bara är för van för tillfället vid det basiga ljudet av mina KRK RP6 G2, som är något av de mest oärliga monitorerna enligt mig.

    @oljud: Hur var diskanten i Focalen du prövade? Vilka provade du dessutom?
    Jag gillar diskanten i Adam, det var den jag gick igång på! Tyckte genelec (8030..? den som ligger närmast a7x i pris iaf) hade för muggig diskant, typ, hörde inte riktigt ljuden lika bra. Focalen (tror det var CMS 65, någon som kostade kanske 13k för ett par i alla fall) lät bättre än båda, kanske lite mittemellan, inte så himla diskantig som adam. Det var några år sedan men mindes att det lär tydligt och balanserat, typ?

  16. #16
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag är helfrälst av ADAM sedan flera år tillbaks och är verkligen glad för mina S3X-V. I lägre prislägen är A7X och A8X tveklösa val enligt min mening.
    Gillar också Dynaudio - men inte deras minsta modeller.

  17. #17
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    sedan på tal om adam jmf med andra är en sak jag inte greppar. har nämnts flera gånger ovan att adam högtalare inte levererar så mkt bas? jag får all bas i världen jag behöver från mina a7x. vill verkligen inte ha mer och hur mkt behöver man? så man kan flytta väggen mha basljudet i rummet man är i, eller vadå? dessutom om man skall mixa med dem är väl överdriven bas ett minus då det ger en oärligare bild av ljudet?? iofs gillar folk olika sound och anpassar sig och vissa gör väl dansmusik där man skall ha megabas men gränsen går väl någonstans ändå? jaja jag får iaf all pass jag behöver och än mer + älskar det klara rena ljudet som verkligen ger en ärlig och nyanserad detaljrik bild av hur ljudbilden ser ut. nuff for mi

  18. #18
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Presonus Sceptre 6 står på min lista över att inhandlas. Lurar f*n på att sälja G2:an för att finansiera dem. Bästa 6"-burkarna som jag har hört.

  19. #19

    Veteran
    Vill tipsa om några udda fåglar.
    Eve SC307, riktigt bra monitor.

    Equator D5 eller D8 är också riktigt bra och dessa är nästan gratis.

  20. #20
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fastnade för Eve Audio SC307 för ett år sedan och är verkligen supernöjd. Väldigt skonsamma för öronen dessutom trots lång lyssning och jag har märkt att jag mixar med svagare nivåer än innan.

  21. #21
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Event Opal är riktigt trevliga också.
    Asså det är ju rena monitordjungeln

  22. #22
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är bara dina egna öron som kan avgöra vilka som är rätt för dig... Om man har råd så är det bra att köra med två olika system för jämförelser.

Liknande ämnen

  1. När blir man nöjd?
    Av toandfro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •