Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: stutter-plugg????

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    stutter-plugg????

    Någon som kan förklara hur dubstepparna får till de snabba "klippen" (ackorden i denna låts refräng t.ex) eller vanligtvis i sång, etc (bortsett ifrån extrem sidechaining). Automatisering i kubik? Speciella pluggar? Andra knep?

    http://soundcloud.com/dubstep/virtual-riot-were-not-alone-vip-edmcom-premiere

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag gissar på klippning och klistring. Svårt att få till vettigt tempo annars inbillar jag mig.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hörs ganska tydligt att det är side chain som gör det. Lyssna på bastrumman så hör du det rytmiska. Ljuden dyker i volym. Med tanke på duckandet. Det låter dock som det är side chain på grupper av ljud. För att trycka till det ordentligt. Jag gör mycket med kombination av side chain och manuella klippredigering. Blir bäst så istället för automatisera någon plugin för ändamålet. Ibland lägger jag iZotope Stutter vid break. Men den effekten du hör i refrängen här är hårt pressad side chain. Skulle inte förvåna mig om det ligger en Sausage Fattener på slutet för att skita till det och komprimera skiten ur ljuden.

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Aha då är jag med. Stutter edit ska jag definitivt kika på. Ska finnas en 10dgr demo på deras sida (izotope). Tack båda

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Synkade mjukvaru lfoer är ju annars dubstep deluxe

  6. #6

    Veteran
    Glitchpluggen har jag använt rätt mycket.
    Version 1 för windows 32 bitar är gratis.
    http://illformed.org/category/glitch/

    Körde den på sång och syntar på den här låten.

    http://www.youtube.com/watch?v=mVA8kqDbJY8


    https://youtu.be/mVA8kqDbJY8

    I Reason finns flera effekter som gör jobbet. Dessutom finns en massa galna gratis combonators som gör ondskefulla saker med ljudet.
    Senast redigerat av drloop den 2014-11-21 klockan 07:30.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag brukar gilla att klippa och klistra "manuellt" för maximal kontroll, men använder cubase vanliga Chopper ibland.

    Wow! Bra cover av en redan fantastisk låt!

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag har testat Glitch version 1 en del tidigare och den är verkligen skruvad på ett (bra) sätt. Jag antar att den skulle kunna uppfylla mina behov men mitt problem med den är att jag inte riktigt kan komma överrens med dess funktioner, t.ex att den ska gå igång vid en viss del av låten och sluta efter t.ex 4 takter - det har jag aldrig förstått om det är möjligt. Tror heller inte att den går att "spela" såsom stutter edit verkar fungera (??). Men det är i högsta grad skit bakom spakarna där (= me myself and i) som nog är största problemet :-)

    Håller med Ambulansen, riktigt grym låt du gjort. Lät hur läckert som helst.

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    https://youtu.be/6x2wDIaSCOE

    Den här använder jag mycket live. Om du vill komma bort från pluggar.

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag tror att Image Lines Gross beat går att köra utanför FL Studio, och där finns bra möjligheter till att få till stutter.

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    jonasgun,

    den pedalen var häftig faktiskt, men jag föredrar nog att ha något i datorn (där jag sitter för det mesta). För live - tveklöst übercool dock.

    Hjorten,

    Gross beat såg ju tokrätt ut. Precis såna effekter jag är ute efter (ganska lik stutter edit också). Ska undersöka möjligheten att köra den i en annan DAW på något vettigt sätt. Tack för tipset

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kolla SugarBytes effectrix oxå. Bättre alternativ än Glitch tycker jag. De har en annan som är spelbar, artillery tror jag det är. NativeInstruments har väl en del sånt med, TheFinger t ex, eller molekular (eller vatusan den heter)

  13. #13
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/6x2wDIaSCOE

    Den här använder jag mycket live. Om du vill komma bort från pluggar.
    Men satan så hård!

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ska kolla de Rydan. Hyvens.

    Apropå sidechain: trots att jag testar med snabb attack och release, hard knee och Pillar med ratio så lyckas jag aldrig få duckandet så där superkvickt som vissa får till (bara sidechain nu). Använder den kompressor som följer med sonar x3. Finns det någon mjukisvariant som är just turbosnabb både upp och ner?

  15. #15
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Det kan bero på lite allt möjligt, du kan testa att göra en kopia på kicken (eller vad du styr med) som bara används för sidechain och manipulera den, flytta (bara lite) i tid, korta ner kickljudet, eq, kompressor osv.

  16. #16
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    LFO VCA temposynkat audio hård PULSE med envelope följare \ noise gate med key in audioStyrt

    blir en mer levande grej då om KEY IN e styrt med audio från ett BAS'track eller TRUMrytm till exempel


    dra in saker på KEY IN på NOISE GATEN och det händer grejjer oavsett, testa med en LOWPITCH pipa och gaina upp den med super low samplings rate pitch som carrier från en sampler - från den kan du styra det hela

    TA-TE-TA-teTRA-KA-RE-TA-TE-TA-TVIA -- på #KAMREMBETVINGAT" som roligt med synkoper → finns inga gränser som kreativ → happy joy → ¿? → samplingsDelay med looping funktion med hold finess

    → exempellåten fy fan va den låter sämst på laptophögtalaren & hör BRETHINGEN tokjobba på kompressorn som UGLYdelikat!
    → går jättelätt att utläsa, om man använder den högtalaren → när nått e felVridet i dynamiken, till katastrof !
    → e lätt att alla testar sig själva när det låter FFFpFFFpFFFp så har man gjort lite tokigt & jag skulle skämmas själv ;-]
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-11-23 klockan 04:11. Anledning: det bästa e att INTE köra tallinkfärja karaoke → hitta på något annat som e mer kreativt levande lixom .. inte klurigt

  17. #17

    Veteran
    Inte kompressor, en gate är det som skall sidechainas. Gammalt härligt trick. En av anledningarna varför min D110 fick vara kvar i racket var att den hade sex fina utgångar jag kunde trigga gatar med eller kompressorer.

    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kolla de Rydan. Hyvens.

    Apropå sidechain: trots att jag testar med snabb attack och release, hard knee och Pillar med ratio så lyckas jag aldrig få duckandet så där superkvickt som vissa får till (bara sidechain nu). Använder den kompressor som följer med sonar x3. Finns det någon mjukisvariant som är just turbosnabb både upp och ner?

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Skulle tro att vissa riktigt snabba och snygga sidechain-effekter inte alls är sidechain, utan ritad automation...

  19. #19
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja så går det definitivt att få till det, förmodligen enklaste sättet att få ordentlig koll på volymhoppen.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sen finns ju pluggar som CableGuys VolumeShaper.

    Men jag kör oftast manuell editering i kombination med side chain.

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    hahaha. Gud vad glad jag är att ni finns här och ger såna kanontips :-) Jag har ju haft lösningen under näsan hela tiden men inte fattat det alls (återigen - skit bakom spakarna). Jag har ju Sonitus:fx och där finns det en Gate som tar sidechain och fick faktiskt till den effekten jag var ute efter.

    Härligt. Tackar


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gate.png 
Visningar:	25 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	55444

  22. #22
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    LFO Tool kan också vara bra hjälp...

Liknande ämnen

  1. EQ analys plugg??
    Av my03 i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:42
  2. Göra plugg på mac?
    Av enapa i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 00:23
  3. Högtalarsimulator-plugg...?
    Av Victor i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-24, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •