Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 229

Ämne: Lovecraft på svenska

  1. #61
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nu drev tråden iväg från ämnet, men jag måste ändå ge ett tips till de som missat den, och det är "Golem" av Gustav Meyrink, vilket inte är helt och fullt relaterat, men har ändå sina likheter i sin trätorra och grå mystik. Som en korsning mellan Kafka och Lovecraft.
    Ha ha, kul att du nämnde den, det är en annan storfavorit i genren. Blandning av Lovecraft och Kafka är bra beskrivet Riktigt bra roman som ändå rätt få verkar ha läst. Även romanen "Valborgsmässa" är bra även om Golem är mästerverket.

    Jag har den äldre versionen med översättningen av Ernst Klein. Bläddrade lite i den den nyöversatta som kom för ett par år sedan men även om den nya översättningen kanske var mer korrekt än Ernst översättning från 1916 (vilket översättaren var mycket stolt över i förordet) så tyckte jag att hela magin var förlorad i och med att det lätt föråldrade språket tvättats bort.

  2. #62
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Valborgsmässa har jag varit på jakt efter utan framgång. Däremot sitter jag på såväl den Ernst Klein-översatta som Vertigos nyutgåva av Golem

    ... Nu ser jag dock att Valborgsmässa återsläpps 2015-03, yay!

  3. #63
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    True Detective hade ganska mycket Lovecraft-känsla + en del referenser. Otroligt bra serie hur som helst.
    Mjo, men mest att det handlar om white trash som ägnar sig åt skum religion, i övrigt är det faktiskt mest namedropping som inte är ganska relevant egentligen.

  4. #64
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har inte läst Golem faktiskt. Sett filmen däremot.

    Om någon var på Fylkingen och såg Leif Elggren i lördags så ingick ju lite instruktioner i hans stycke, att man måste lägga en lapp med Guds rätta namn skrivet på i Golems mun för att han ska bli levande.

  5. #65
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    "Golem" är ju sjukt bra. Jag köpte den när Vertigo gav ut den och har läst den ungefär en och en halv gång. En yngre David Lynch hade nog gjort underverk med den på 80-90-talet.

  6. #66
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Finns för övrigt en polsk film med samma namn (emellertid inte en filmatisering av romanen) som är fin och jävligt snygg.

  7. #67
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjo, men mest att det handlar om white trash som ägnar sig åt skum religion, i övrigt är det faktiskt mest namedropping som inte är ganska relevant egentligen.
    Kärnan är den samma, en dold surrealistisk fasa, den otäcka känslan är otroligt lik Lovecrafts verk. Sen att det utspelas i den amerikanska södern förstärker det hela ytterligare.

  8. #68
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Fast det finns ju inget övernaturligt och de ockulta grejerna spelar ingen egentlig roll för handlingen. Men jag håller med om att stämningen är ganska Lovecraftiansk. Har svårt för tv-serier, men tyckte True Detective var helt okej underhållning.

    Läser man på tyska finns nämnda romaner av Gustav Meyrink gratis på nätet. T ex: https://archive.org/details/walpurgisnachtp00meyrgoog

    Edit: det var visst i frakturstil och en helt oläslig digitalisering, den här är bättre (direkt till pdf) http://www.mobileread.com/forums/att...4&d=1268256793

  9. #69
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det finns ju inget övernaturligt
    Det håller nog inte alla med om alls. Men det skulle krävas en ny tråd för en diskussion om det

  10. #70
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som läst Houllebecqs essä med den fantastiska titeln (kanske den bästa någonsin): "Lovecraft, mot världen - mot livet"? Inte kommit mig för att göra det än, men förr eller senare.
    Japp, kan absolut rekommendera Houllebecqs essä.

    Ett annat Lovecraftrelaterat tips är Robert Charles Wilson. Han skriver aldrig något direkt relaterat till Cthulhu-mythoset, men i hans nedtonade sci-fi finns stämningar som är väldigt Lovecraftska. Tex i novellsamlingen The Perseids and other stories.

  11. #71
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mosznic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lovecraft på svenska
    kärlekshantverk.

  12. #72
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Spännande med tips. Är lite rädd för att läsa halvkända skräck- eller scififörfattare. Finns så mycket kass litteratur att jag inte vågar chansa tyvärr.

    Har ni några favoriter bland hans samtida polare eller inspirationskällor? Några noveller eller romaner? Chambers King in Yellow har helt klart några fina stunder, men alla noveller är inte jättebra.

    Gillar för övrigt The Lurker at the Treshold väldigt mycket, romanen som i Sverige marknadsfördes som skriven av Lovecraft, fastän August Derleth ligger bakom 90% eller nåt sånt. Detta är ytterligare en text som dissas av Lovecraft-kännaren S.T. Joshi. Den är nog lite lättare och luftigare än vad Lovecraft brukar vara själv, men jag tycker den är så pass spännande att jag köper den rakt av.

  13. #73
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Lovecraft är Lovecraft. Med det sagt så finns det ju som sagt en hel del bra från åren runt sekelskiftet. Golem (gamla översättningen) är ju ett rätt vattentätt tips.

    Andra som jag har haft behållning av:

    Arthur Machen. "Den store guden Pan" är särskilt bra, men alla är läsvärda.

    Ray Bradbury har ju skrivit mycket annat än skräck men har ett par riktigt bra gotiska noveller i bagaget.

    M. R. James är kanske inte direkt gotisk skräck utan mer traditionella spökhistorier. Dock måste jag säga att jag har känt nackhåren resa sig när jag läst vissa av hans noveller, och jag är inte lättskrämd. "Vissla så kommer jag till dig" och "Klagobrunnen" är två av många exempel. "Häxan i Fenstanton" är en bra samling om du kan hitta den.

    Robert Bloch och Henry Kuttner (Råttorna på Kyrkogården) är också värda att kolla upp. Poe också naturligtvis.

    Jag kan komma på många fler om jag får kolla igenom bokhyllan lite

    Ett tips är ju att kolla samlingar. Det gavs ut rätt många sådana på 70-talet och de brukar inte vara särskilt dyra eller svåra att få tag på. Där brukar man kunna hitta många pärlor av lite mer okända författare.

  14. #74
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Den store guden Pan är fin! Finns för övrigt i en vacker gratisinläsning på Librivox. Rekommenderas.

    Bradbury har jag extremt svårt för när jag gett mig på honom. Så fruktansvärt amerikansk.

    M. R. James är fin! Lite tantskoj på sina ställen, men samtidigt väldigt bra, mysiga och ibland läskiga spökhistorier. Gillar Ghost Stories of an Antiquarian. Typ allt i den. Finns också på Librivox i en helt okej uppläsning. Skulle gärna läsa lite på svenska, måste kolla upp det.

  15. #75
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har alltid sett Poe´s "Tales of mystery and imagination" som nån slags proto-Lovecraft. En bra samling noveller det där, även om allt inte går i skräckens tecken (säger det så man inte blir besviken om man förväntar sig Lovecraftiansk stil... )

  16. #76
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Torsten Jungstedt gav ut två riktigt bra antologier på 50-talet: "Mannen i Svart" och "Stora Skräckboken". Båda är väldigt bra samlingar om man gillar genren och båda går att hitta begagnade utan att ruinera sig. I någon av böckerna, minns inte vilken, så är det dessutom ett väldigt intressant förord av Torsten Jungstedt där han berättar om ljudläggning i radiopjäser på temat som han medverkade i på den tiden.

    Rekommenderas om man vill upptäcka hitta ett större urval författare än de vanliga.

  17. #77
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmm, den har helt klart sina godbitar. Jag antar att den stora skillnaden är att Poe intresserar sig för psykologi på ett sätt som Lovecraft tycks helt oförmögen till. Den senare hade väl inte levt tillräckligt för att kunna relatera till människor alls. Heh...
    Senast redigerat av hairofthedog den 2014-12-05 klockan 14:04.

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Klockren betraktelse. Sen skriver ju Poe en del ren sci-fi typ, och en del skojfriska gejer. SÅnt kan man inte beskylla HP för (Eller ÄR det också en slags sci-fi? )

  19. #79
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det finns något småskojigt samarbete som Lovecraft skrev. Minns inte vad novellen heter och med vem den skrevs, men jag har för mig att det är något slags Mark Twain-aktig satir. Extremt olikt honom.

    Han har ju en del scifi-inslag i novellerna i "cthulhu-cykeln" (eller vad vi ska kalla dem på svenska), men själva scifin är kanske inte bärande för berättelsen. Tänker på typ Skuggan ur tiden och Viskaren i mörkret, som båda innehåller maskiner för att flytta medvetanden på olika sätt, eller From Beyond (vad heter den på svenska?), där en maskin används för att tuna in den knäppe kompisens medvetande till kosmos, typ. Måste läsa om den senare, inser jag!

    Något som jag har hört upprepas angående Lovecraft är att han ville skriva skräck som även en ateist kunde skrämmas av. Hittar inget citat nu, men jag kan tänka mig att han säger det själv i ett brev eller något.

  20. #80
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns något småskojigt samarbete som Lovecraft skrev. Minns inte vad novellen heter och med vem den skrevs, men jag har för mig att det är något slags Mark Twain-aktig satir. Extremt olikt honom.
    Hastur förlag har gett ut en bok med tre noveller han skrev ihop med Zealia Bishop. Har inte läst den men planerar att köpa den till jul. Dessa ska dock tydligen vara ganska lika Lovecrafts egen stil så jag vet inte om det är det samarbetet du menar.

  21. #81
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hastur förlag har gett ut en bok med tre noveller han skrev ihop med Zealia Bishop. Har inte läst den men planerar att köpa den till jul. Dessa ska dock tydligen vara ganska lika Lovecrafts egen stil så jag vet inte om det är det samarbetet du menar.
    Cool, de var nya för mig! Jag hade för övrigt helt missat att Hastur gett ut Kungen i gult i en kortad version, som till råga på allt är slutsåld.

  22. #82
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Novellen jag nämnde heter för övrigt "A Reminiscence of Dr. Samuel Johnson" och är väl kanske inte samma Twain-pastisch som jag påstod. Däremot verkar Lovecraft driva rejält med sig själv i den.

    http://www.hplovecraft.com/writings/...tion/rdsj.aspx

  23. #83
    Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Då det blivit en fin å lång tråd vet jag inte om han nämnts..men. För fans av Lovecraft som vill ha mer: en av Lovecrafts uttalade förebilder är Lord Dunsany. Född ungefär tjugo år innan Lovecraft men levde längre...till 50-talet. Väldigt märklig och för sin tid nyskapande fantasy. Läst lite av honom...väldigt sugen på att få tag på mer.

  24. #84
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmm... jag har inte fastnat jättemycket för Dunsany, men influensen på Lovecraft är tydlig. Någonstans beklagar han sig till och med: "There are my 'Poe' pieces and my 'Dunsany pieces'—but alas—where are any Lovecraft pieces?"

    Jag läste för övrigt "He" i går, en novell som sticker ut lite en del. Ingen drömberättelse, men har sådana vibbar. Mycket äckel inför samtiden i den i alla fall. Märklig. Vet inte om den är bra eller bara för mycket. Blir lite sugen på att översätta den när det finns mer tid.

  25. #85
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Det här är den bästa tråden på 99 hittills av alla trådar, tack!

  26. #86
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Torsten Jungstedt gav ut två riktigt bra antologier på 50-talet: "Mannen i Svart" och "Stora Skräckboken". Båda är väldigt bra samlingar om man gillar genren och båda går att hitta begagnade utan att ruinera sig. I någon av böckerna, minns inte vilken, så är det dessutom ett väldigt intressant förord av Torsten Jungstedt där han berättar om ljudläggning i radiopjäser på temat som han medverkade i på den tiden.

    Rekommenderas om man vill upptäcka hitta ett större urval författare än de vanliga.
    Missade att någon nämnt de där två! Vad jag förstår var Mannen i svart uppenbarligen ett radioinslag. Vore snorkul att höra, men det verkar som om SR inte kan dela med sig av det av upphovsrättsliga skäl. Dystert.

    För övrigt innehåller en av antologierna, om jag inte minns helt fel, novellen som inspirerade Freddie Wadling till texten till "Jesus i betong", Cortex-låten som musikaliskt lär vara stulen från SPK:s Mekano.

  27. #87
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Måste tipsa om http://www.bokborsen.se/ Bästa resursen för "utgången" litteratur. Och jävligt On Topic )
    Senast redigerat av Ambulansen den 2014-12-09 klockan 22:38.

  28. #88
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som parentes kan man ju fråga sig vilken engelskspråkig person som förstår alla de där orden idag Särskilt eftersom han som författare fritt använder sig av dialektala stavningar. Men jag tycker sånt är kul. Som i "The picture in the house". Gubbjävelns dialekt bidrar kraftigt till stämningen, och den skriften kan objektivt sägas vara helt "felstavad" Så helt lätt engelska är det kanske inte.
    Jo, denna engelskan innehåller många ord som inte används så mycket idag. Jag provade ovanstående på min skottska sambo och hon körde fast...

    Edit: läsa Lovecraft och lyssna på Download's Effector funkar mycket bra!

  29. #89
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Gjorde för övrigt ett försök att översätta "He", men det tar sin tid. Verkligen inte lätt.

  30. #90
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hursomhelst gav bakhåll ut en liten skrift med hans anteckningar. Väldigt korta, komprimerade noveller (oftast bara ett par meningar). Men otroligt många idéer att inspireras av! (wow rea! https://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=78585)
    +1 på Anteckningar. Har man läst en del Lovecraft så är det lätt att föreställa sig ungefär hur uppslagen skulle skulle tett sig som noveller. Och över huvud taget är det spännande att få inblick i en författares utkast och små noter. Läs precis innan du somnar.

  31. #91
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Anteckningsboken är stor humor! Noteringar i stil med:

    "Man drömmer om mystisk stad, möter uråldrig fasa, vaknar."

    (Obs, improviserat.)

  32. #92
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Okej, uppdaterar en döende (men drömmande) tråd med en revidering av ett av mina tidigare påståenden. Den berättelse jag verkligen tänkte på när jag talade om en lite humoristisk text lär ha varit Sweet Ermengarde (http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_Ermengarde).

    Har för övrigt lyssnat på några inläsningar av noveller i veckan. Det slår mig gång på gång hur jävla bisarr och unken snubben var ibland, och hur jag när jag började läsa honom för 20 år sedan eller nåt sånt inte fattade det.

    The Street innehåller en del ganska ruttna passager om "utlänningar". (De som påstår att han var ett barn av sin tid tar för lätt på hans rasism).

    Celephais är för övrigt fin, slutar fint också.

  33. #93
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja verkligen rejält och mycket problematiskt rassig. Jag undrar om det paradoxalt nog är en slags motor i hans tankevärld och skrivande, och en av anledningarna till att han lyckas skriva fram så bra kosmisk skräck. Rädslor som rädslor tänker jag.

  34. #94
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Verkligen, det är helt klart en fascinerande tanke! Tror du är något på spåren.

    När jag första gången läste Herbert West - Reanimator tyckte jag en aning naivt bara att han var lite politiskt inkorrekt och hade jävligt långsökt fantasi när han pratar om den döde boxarens utseende, men såhär i efterhand inser jag att han bara uttrycker sin rasism lite mer poetiskt än annars:

    "He was a loathsome, gorilla-like thing, with abnormally long arms which I could not help calling fore legs, and a face that conjured up thoughts of unspeakable Congo secrets and tom-tom poundings under an eerie moon."

    Rent allmän: när han pratar om "svartmuskiga" element verkar han ofta göra det för att signalera något slags förfall, men de övernaturliga fasorna är många gånger direkt relaterade till de utlänningar/främlingar som - bortsett från att de ibland tillber någon av nämnda fasor - tycks vara allmänt onda till sin natur.

  35. #95
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast är det inte just för att de har att göra med Cthulukulten som gör de till de avskyvärda existenser han beskriver? Samma "vedervärdiga" utstrålning får ju även de vita medel/överklasspersoner som befattar sig med kulten. Så jag kan inte se honom som rasist par se, utan bara uppväxt med en viss semantik (som visserligen rent tekniskt är rasistisk). Som katten ägaren döpt till "Nigger man". Vilket jävla kattnamn liksom...

  36. #96
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag håller verkligen inte med. En person som bara är präglad av sin tid känner inget behov av att skriva dikter med namn som "On the Creation of Niggers", där det skämtsamt förklaras att Gud skapade svarta för att täppa till luckan mellan människa och djur. Han måste nog betraktas som ganska rasistisk även med den tidens mått, även om han höll sig till att skriva skräckberättelser i stället för att bränna kors.

    Angående det här med vita medel- eller överklasspersoner har du helt rätt i att han skriver om ondingar bland dem också, men det tycks alltid röra sig om ganska specifika individer (eller?). Namnlösa utlänningar begagnar han sig däremot av som skräckelement i sig själva, på ett sätt som han när det gäller vita bara gör när han pratar om inavlad white trash.

  37. #97
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mosznic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte den största av lovecraftfantaster men har läst lite grann. Stort nöje. Finns det någon bra svensk musik med lovecrafttema, gärna på svenska. Eller är marknaden helt öppen? Gustav johansen från call of cthulhu var ju norrman. Finns mycket är hämta!

    har lite småidéer som kanske blir till verklighet senare.

    någon som tänker i liknande banor?
    Jag och min vän Rikard har ju Zonen som är rätt så Lovecraft-influerat... Vi har en ny EP på G som nog kommer att släppas på vinyl nästa år. Finns lite grejer på Spotify och några videos på tuben. Vi kör ju instrumentalt men i låttitlarna kanske man kan se en koppling:

    Det ofattbara

    https://youtu.be/ZgMDQmUZs0o

    Döden på stranden

    https://youtu.be/B7B6zaw7De8

    Albumet "Resan mot psykets brytpunkt" - http://open.spotify.com/album/5MoxX0tq5Cy2MoErK4Lsrv

  38. #98
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller verkligen inte med. En person som bara är präglad av sin tid känner inget behov av att skriva dikter med namn som "On the Creation of Niggers", där det skämtsamt förklaras att Gud skapade svarta för att täppa till luckan mellan människa och djur. Han måste nog betraktas som ganska rasistisk även med den tidens mått, även om han höll sig till att skriva skräckberättelser i stället för att bränna kors.

    Angående det här med vita medel- eller överklasspersoner har du helt rätt i att han skriver om ondingar bland dem också, men det tycks alltid röra sig om ganska specifika individer (eller?). Namnlösa utlänningar begagnar han sig däremot av som skräckelement i sig själva, på ett sätt som han när det gäller vita bara gör när han pratar om inavlad white trash.
    Ja det var ju fan värre. Inte stött på dikten ifråga. Man kan tänka sig att förläggare och översättare väljer att skjuta fram andra grejer framför sånt. För visst, det är en grej att säga sånt 1850, och en annan att säga det på 1920-30talet (reflekterar jag utan att försvara nån rasism överhuvudtaget). Ger ju en viss bismak. Jag har ju läst det som att folk i böckerna är förvridna av onda temat liksom. Men vet man detta så börjar man ju undra om det inte, i hans inspirerade huvud, var tvärtom. Att temat är ont pga de mörka människorna...

    Vart ska tråden nu ta vägen?

  39. #99
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, jag läste det nog som du tills för några år sedan då det plötsligt gick upp för mig att han verkligen är oerhört rasistisk.

    Läser för övrigt Houellebecqs essä nu. Inte det litterära mästerverk jag hade hoppats på, men innehållet är intressant.

  40. #100
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag måste tacka så mycket för tipset om Gustav Meyrinks Golem, det kan vara en av de bästa böcker jag läst. Om jag får kapa tråden lite, finns det fler böcker som liknar den som inte nämnts i den här tidigare?

  41. #101
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    Har mellan silltallrikar i julefriden börjat skriva en kortare text om gustav johansens hemfärd från r'lyeh. "Och ett stort jävla helvete kommer med mig". Musiken ska väl komponeras även. God jul förresten

  42. #102
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    Vad roligt! Zonen fhtagn

  43. #103
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja verkligen rejält och mycket problematiskt rassig. Jag undrar om det paradoxalt nog är en slags motor i hans tankevärld och skrivande, och en av anledningarna till att han lyckas skriva fram så bra kosmisk skräck. Rädslor som rädslor tänker jag.
    "swarthy" är ett hårt ord. Undrar om SD hade fått fler röster om de sålde sin politik med väl valda lovecraftstycken.

  44. #104
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Apropå ingenting så var slutet på Stephen Kings senaste, Väckelse, extremt Lovecraft. Inleddes med citat också...

    Gillar fortfarande King, men känner allt oftare att han borde släppa det övernaturliga helt, han är en väldigt bra berättare, men har slut på bra skräckvinklar.

  45. #105
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För mig så var King den som fick mig att verkligen börja läsa "böcker". Och eftersom jag slukade massor av hans litteratur i mellan/högstadiet så känns hans stil daterad. För mig. Eftersom jag förknippar den med min pubertetsperiod. Så jag har inte läst nåt nyare än typ -93. Borde man egentligen det?

  46. #106
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Började också i 11-12 årsåldern, mitten på 80-talet. Sen har jag fortsatt av bara farten, men tappade också intresset en bit in på 90-talet. Inte löst allt sedan dess, men det mesta, finns en del guldkorn även om det är extremt ojämnt. Tycker det är kul att han börjar få lite litterär kredd på sistone, tillhör verkligen de klassiska amerikanska berättarna tycker jag. Men borde ha en hårdare redaktör. Nackdelen med att sälja för mycket kanske, alla blir ja-sägare...

  47. #107
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Brukar läsa allt King släpper och har gjort så sedan tidigt 80-tal. Att det faktiskt fortfarande inte riktigt anses "fint" av vissa att läsa honom skiter jag glatt i. Numera lånar jag på biblioteket dock. Tycker han har en extremt hög lägstanivå med tanke på hur produktiv han fortfarande är. Håller dock med om att hans bästa böcker kom på 80-talet. "Det" knockade mig när den kom och jag håller den fortfarande som en av de bättre skräckberättelser jag läst även om en del detaljer kanske känns lite daterade idag. Tyvärr har bokens rykte solkats rejält av att det gjordes en utomordentligt usel film på den som förvånansvärt många verkar ha sett. Har inte sett den själv dock och kommer inte att göra det.

    Några bra från senare år: Kupolen, Benrangel, 11-22-63, Nattsvart-Stjärnlöst och förstås de 7 böckerna i "Mörka Tornet"-serien som jag verkligen fastnade för (även om det var en dipp runt bok fem-sex).

    Den senaste jag läst av honom, "Docktor Sömn" var "ok" men inte en av hans bättre. Mellanbra. Tyckte aldrig den tog sig riktigt.

    För att återgå lite till Lovecraft så är novellen "Salems Lot" från novellsamlingen "Dödsbädden" starkt Lovecraftinfluerad. Och riktigt bra är den också, en av hans bästa.

    Vågar man hoppas på att tråden kan glida tillbaka till att diskutera böcker inom skräcklitteratur? Så sjukt oinspirerade att diskutera om Lovecraft var rasist... Gäsp... Är så jävla mätt på rasistsnack överallt så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
    Senast redigerat av Ulven den 2016-05-29 klockan 18:58. Anledning: ändrad åsikt

  48. #108
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vågar man hoppas på att tråden kan glida tillbaka till att diskutera böcker inom skräcklitteratur? Så sjukt oinspirerade att diskutera om Lovecraft var rasist... Gäsp... Är så jävla mätt på rasistsnack överallt så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.[/SIZE][/FONT][/I]
    Det vi var inne på, hans rasism som ett skräckelement i sig, är ändå en stilistisk fråga. Ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv ett oerhört intressant ämne, tycker jag (uppenbarligen).

    Däremot är jag ganska ointresserad av King och skräck i allmänhet. Vi får göra två trådar.

    (Men trådens ursprungliga syfte verkar inte ha varit att diskutera någotdera.)

  49. #109
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Näe, nån får dra igång en allmän djuplodande litteraturtråd så man får snacka Kafka också

  50. #110
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jaaaaa!

    Älskar så klart Kafka. Bortsett från mitt guilty pleasure Lovecraft, läser jag mest tyskar och fransmän från sent 1800-tal och framåt. Kafka, Blanchot, Bataille, Beckett (nästan fransman), Bernhard, Gombrowicz (ingetdera), Walser.

    Ambulansen, känner du till Robert Walser? Jättefin schweizare som Kafka diggade. Det känns som att den senare influerades en del av Walser. Kafka luktar liiite som en blandning av det torra hos Kleist och det pojkiga hos Walser. Finns lite på svenska och kommer att komma två romaner inom ett år eller så.

  51. #111
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SKa kolla upp. Kafka är verkligen en av mina grundliga superfavvos! Tänkte mycket på honom när vi snackade översättning där uppe. Tycker Kafka är betydligt bättre på svenska än på engelska, vilket känns logiskt. Tyskan borde ligga närmare svenskan liksom. Men min tyska är inte i närheten så rik att jag skulle ge mig på orginalspråket. Även om jag tjafsar på rätt bra med tyskar rent muntligt

  52. #112
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Bataille är fantastisk!

    Mina bästa läsupplevelser är King i unga år, James Joyce i 20-årsåldern, OuLiPo-rörelsen, PKD och Alastair Reynolds i vuxen ålder. Bland mycket annat.

  53. #113
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SKa kolla upp. Kafka är verkligen en av mina grundliga superfavvos! Tänkte mycket på honom när vi snackade översättning där uppe. Tycker Kafka är betydligt bättre på svenska än på engelska, vilket känns logiskt. Tyskan borde ligga närmare svenskan liksom. Men min tyska är inte i närheten så rik att jag skulle ge mig på orginalspråket. Även om jag tjafsar på rätt bra med tyskar rent muntligt
    Ja, det är inga fel på Bakhålls Kafka-översättningar. Gediget hantverk vad jag kan se. Tycker absolut att man MÅSTE läsa tyskspråkig litteratur i svensk översättning (eller i original så klart). Franska kan funka rätt naturligt att överföra till engelska i många fall, men tyska är bara onödigt att ta omvägen via engelska om det inte är absolut nödvändigt.

    Om din muntliga tyska är helt okej tycker jag att du ska försöka läsa lite också! Man får börja lite trevande och ge det lite tid. Ska försöka komma på något tips som är bra att börja med. Hmmm...

  54. #114
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bataille är fantastisk!

    Mina bästa läsupplevelser är King i unga år, James Joyce i 20-årsåldern, OuLiPo-rörelsen, PKD och Alastair Reynolds i vuxen ålder. Bland mycket annat.
    Himlens blå måste jag läsa om känner jag. När jag läste den för första gången var jag mer inne på Ögats historia och med de glasögonen blev jag lite besviken på Himlens blå. Men när jag läste om den några år senare drabbades jag ordentligt av den. Det ödesmättade slutet, så jävla fin scen.

    Kan skvallra om att det nästa år kommer en Bataille-release: Ma mère och de kortare texterna som hör till den. Vet inte när, men den är iaf översatt och det handlar bara om redaktörsarbete och praktiska grejer. Den skiljer sig stilistiskt från de andra grejerna, tycker jag, medvetet högtravande typ. Innehållsmässigt är det det skönlitterära verk som redogör tydligast för hans filosofi om döden, gud, erotiken, excessen.

  55. #115
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    På tor.com har de en rätt intressant pågående Lovecraft-reread, dvs de läser alla Lovecrafts verk och kommenterar och diskuterar.
    http://www.tor.com/features/series/the-lovecraft-reread

  56. #116
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ah! Kul. Ska läsas!

    Välkommen till 99 vettja!

  57. #117
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste tacka så mycket för tipset om Gustav Meyrinks Golem, det kan vara en av de bästa böcker jag läst. Om jag får kapa tråden lite, finns det fler böcker som liknar den som inte nämnts i den här tidigare?
    Jag kan inte direkt nämna någon liknande bok men jag skulle rekommendera dig att kolla upp www.vertigo.se - de gav ut Golem på svenska och de har gett ut ett gäng böcker från samma epok.

    Du kanske skulle gilla Gunnar Blå? Men hans böcker utspelar sig i modern tid.

  58. #118
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    Väcker liv i den här tråden för bedömning av låttext...

    Pålarna ruttnar när grundvattnet sjunker
    Borren den väckte ett evigt vidunder
    Urberget skälva när utguden sjunga
    Den svarta geten med de tusen unga

    Iä! Shub-Niggurath!

  59. #119
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Asbra!
    Din nästa cover borde för övrigt bli Morbid Angels "Angel of disease" där de nämner the goat with a thousand young.

  60. #120
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra grejer

Liknande ämnen

  1. Svenska musikbloggar?
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-14, 08:28
  2. hål punch på svenska?
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •