Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 229 av 229

Ämne: Lovecraft på svenska

  1. #181
    Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Det är nån sorts mindre Lovecraft-festival i Stockholm den 3:e november....har arrangerats innan vet jag....inte varit själv men verkar trevligt.


    Saxar från facebook event:

    Rumours about the untimely demise of The Stockholm H. P. Lovecraft Festival are greatly exaggerated. The will to celebrate the life and work of the supreme doyen of the horror field is strong enough to overcome death and organizational hurdles. With last year’s successful edition fresh in our memory me and Henrik Möller decided to forge ahead with yet another afternoon (stretching into the evening) in early November devoted to the Providence master.

    The programme is a work in progress but at this juncture includes the short subject “Hypnos” (Juho Aittainen, 2016) and the feature They Remain (Philipp Gelatt, 2018). We will also have the honour of welcoming director Ludvig Gür and actor Kola Krauze who will tell us about their Lovecraft adaptation “The Outsider”, shot in the Stockholm area this summer.

    After we wrap up the film screenings and discussions at Serieteket (around 7 pm) those interested can reconvene at the pub Queen's Head, Drottninggatan 108, for something to eat and drink. We also have a Lovecraft quiz ready to be unleashed if enough people are interested. If you feel like testing your mettle please drop a line to lovecraftfestival@gmail.com and register for the quiz!

    PLEASE NOTE: This is a free event. Everyone interested in the life and work of H. P. Lovecraft or weird fiction and culture in general is most welcome to attend an afternoon to be remembered!

    More details to come, please watch this space and shplf.se for updates!

    Anders Lundgren, director The Stockholm H. P. Lovecraft Festival.

  2. #182
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu är inte det här på svenska, men jag skulle ändå vilja påstå att det är relevant:


    https://youtu.be/l8u8wZ0WvxI

  3. #183
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snyggt och träffsäkert. Detta är som kanalen heter "overly sarcastic", och i den kontexten asbra. En del spoilers dock, så se bara om du läst grejerna.

    https://youtu.be/PmdzptbykzI

    (inte heller på svenska men det vore överflödigt med flera H.P-trådar )

  4. #184
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har inte haft tid att titta på hela, men kul!

  5. #185
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ett fall av att aga det man älskar det där

  6. #186
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    På svenska är det väl inte direkt, men i alla fall jag, Atrium Carceri och Kammarheit är svenskar, så...

    Nytt Lovecraftalbum från Cryo Chamber:

    https://cryochamber.bandcamp.com/album/shub-niggurath

    (Sen har vi ryssar, ukrainare, britter, amerikaner, belgare, finländare, georgier, perser, mm)

  7. #187
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  8. #188
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nejdå. Jag bara testar en ny subwoofer.

  9. #189
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förresten. Läser novellsamlingen "Troll och människor" nu och tänker som jag tänkt förr när jag läst henne, att Selma Lagerlöf och Lovecraft har en hel del gemensamt. Samma känsla infinner sig ofta.

  10. #190
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Intressant iaktagelse Ambulansen. Nu blir jag sugen att till slut ta tag i båda dessa författare efter att ha prokrastinerat i årtionden. Tack för att du delade din tanke!

  11. #191
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I så fall rekommenderas Gösta Berlings saga. Fullkomligt magisk och mörk. Go for it!!! (Den har också ett förstakapitel som är något av det mest indragande som skrivits. Tycker jag då såklart )

  12. #192
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Lagerlöf är cool. Gösta Berling är intensiv!

    Likheterna med Lovecraft har jag inte riktigt tänkt på. Lovecraft är så utstuderat antipsykologisk - det känns ofta som om han inte träffat en enda människa irl - att det många gånger uppstår ett ganska automatiskt avstånd till andra författare. Lagerlöf är kanske ingen klinisk naturalist, men det är ändå människan (människans berättelse?) som sysselsätter henne. Hon är cool iaf!

    Det börjar bli dags för min årliga Lovecraft-revival, men jag känner mig lite kluven i år. Vad tror tråden? Ska jag bita i det kosmiska äpplet och börja med mythos-berättelserna? Tycker ni att några av samarbetena/spökskriverierna är läsvärda?
    Senast redigerat av hairofthedog den 2019-03-13 klockan 20:41.

  13. #193
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag köpte en bok som heter Lovecraft Complete. Jag vet inte hur komplett den är, men den är tjock.

    Vilken berättelse borde jag börja med?

  14. #194
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lovecraft är en så utstuderat antipsykologisk - det känns ofta som om han inte träffat en enda människa irl
    Jag håller -verkligen- med, det är en av anledningarna att jag har svårt för Lovecrafts skrivande. Jag gillar koncepten han avhandlar men han är fan rätt kass som författare imho Trots detta har han en speciell plats i mitt hjärta.

  15. #195
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller -verkligen- med, det är en av anledningarna att jag har svårt för Lovecrafts skrivande. Jag gillar koncepten han avhandlar men han är fan rätt kass som författare imho Trots detta har han en speciell plats i mitt hjärta.
    Absolut, han är verkligen skitdålig (och skitbra och skitrolig). Många vändningar är så sanslöst långsökta att jag blir full i skratt när jag läser dem. Gillar att fyllot i Innsmouth börjar följa efter berättaren när han viftar med en flaska sprit. Känns som ett gammalt dataspel. "Give bottle to fyllo".

  16. #196
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en bok som heter Lovecraft Complete. Jag vet inte hur komplett den är, men den är tjock.

    Vilken berättelse borde jag börja med?
    Jag tycker att du ska börja med Dagon. Sedan kanske The Festival. The Hound. De är föregångarna till de så kallade mythos-novellerna, som jag tycker att du ska ta itu med sen, t ex Call of Cthulhu, The Shadow over Innsmouth, osv.

    Det går ganska lätt att dela upp Lovecraft i tre tydligare perioder: drömberättelserna, mythos-berättelserna och de äldre skräcknovellerna. De två förstnämnda är väl de som gör Lovecraft till Lovecraft, medan skräckberättelserna är mer eller mindre generiska. Det finns noveller som väl hamnar i flera fack, typ Rats in the Walls och Lurking Fear.

  17. #197
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är svårt att se förbi hans rasism också. Blir lika paff varje gång. Mycket snack om ras och blabdblod och degenererade vilda folkslag och n-ord.

  18. #198
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Absolut, han har extremt sunkig människosyn. Fattade det inte riktigt när jag läste honom i tonåren. Hans hat mot afrikaner är verkligen sorgligt.

  19. #199
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Men är det någon som har läst alla de där samarbetena, typ Out of the Eons, The Horror in the Museum, etc. Är några av dem bra?

  20. #200
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Ja, Lovecraft är märklig. Om man läser fler historier efter varandra så märker man att han skriver samma historia gång efter gång. Samma outsägliga fasa, samma onämnbara skräck.

    Han är ganska hopplös att läsa som vuxen, men jag minns fortfarande mycket väl när jag läste "The Case of Charles Dexter Ward" i sjuan - helt magisk upplevelse!!

    Omslagen har ofta högre litterära kvalitéer än innehållet tyvärr. Men man bör prova att läsa honom, han har en unik röst.

  21. #201
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har inte läst speciellt mycket Lovecraft. Särskilt inte de senaste 30 åren. Jag såg däremot True Detective S1, och där känns det som att de hittade det konstnärliga djupet som herr L själv i mångt och mycket saknade.

    (Jag älskar i princip alla Lovecraft-spin-offs i alla former.)

  22. #202
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Lovecraft är märklig. Om man läser fler historier efter varandra så märker man att han skriver samma historia gång efter gång. Samma outsägliga fasa, samma onämnbara skräck.
    Håller med om att det är många beskrivningar som återkommer och så, men jag tycker nog ändå att de flesta noveller bygger på en specifik idé som är mer eller mindre unik, även om en sån grej som att ta över någons kropp eller byta plats på individer återkommer i flera berättelser. Kan tycka att en del av berättelsebygget är ganska imponerande, även om han i mångt och mycket är en pulpförfattare. Och rösten är unik som du säger.

  23. #203
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    En videoessä om (filmatiseringar av) Lovecraft som bland annat belyser hans rasism.


    https://youtu.be/l8u8wZ0WvxI

  24. #204
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte läst speciellt mycket Lovecraft. Särskilt inte de senaste 30 åren. Jag såg däremot True Detective S1, och där känns det som att de hittade det konstnärliga djupet som herr L själv i mångt och mycket saknade.

    (Jag älskar i princip alla Lovecraft-spin-offs i alla former.)
    Första (och tredje) säsongen av TD är stämningsfull, men jag är tveksam till det lovecraftianska. Hednisk white trash är ju något Lovecraft återkommer till, men jag ser ingen kosmisk fasa i TD, och det är ändå det som är essensen av Lovecraft för mig.

    Ja, ni märker att jag alltid invänder mot allt: det är för att jag älskar att diskutera HPL, världens bästa sämsta författare.

    Det första jag själv läste var Drömmarna i häxhuset. Jag var nog femton eller sexton. Som barn var jag alltid rädd för häxor, i skogen bakom huset, i garderoben, under sängen, aldrig spöken, mördare eller monster, alltid häxor. Antar att det var därför jag blev så förbannat tagen och rädd av Häxhuset. Tycker fortfarande väldigt mycket om den. Har förstått att det är många som tycker att den är ganska dålig, men jag har alltid hållit fast vid den (dessutom har jag aldrig varit så förtjust i Vansinnets berg, som ju alla verkar älska. Föredrar novellerna i mer urbana miljöer).

  25. #205
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första (och tredje) säsongen av TD är stämningsfull, men jag är tveksam till det lovecraftianska. Hednisk white trash är ju något Lovecraft återkommer till, men jag ser ingen kosmisk fasa i TD, och det är ändå det som är essensen av Lovecraft för mig.
    Men The Yellow King som nämns i TD säsong 1 är ju en direktreferens till Lovecrafts förebild Chambers The King in Yellow. Bra kartläggning av de lite sladdriga mytologiska trådarna mellan Bierce-Chambers-Lovecraft-Derleths texter här:
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ki...low#Influences

  26. #206
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anskun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men The Yellow King som nämns i TD säsong 1 är ju en direktreferens till Lovecrafts förebild Chambers The King in Yellow. Bra kartläggning av de lite sladdriga mytologiska trådarna mellan Bierce-Chambers-Lovecraft-Derleths texter här:
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ki...low#Influences
    Men finns det någon koppling annat än namnet? Jag får noll Chambers-vibbar av TD, måste jag erkänna, och har svårt att se att seriens Karkosa eller Kungen i gult har något gemensamt med motsvarigheterna hos Chambers.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2019-03-15 klockan 00:24.

  27. #207
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men finns det någon koppling annat än namnet? Jag får noll Chambers-vibbar av TD, måste jag erkänna, och har svårt att se att seriens Karkosa eller Kungen i gult har något gemensamt med motsvarigheterna hos Chambers.
    Samma här. Däremot är ju influenserna från Thomas Ligotti tydliga och uppmärksammade.

  28. #208
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att det är många beskrivningar som återkommer och så, men jag tycker nog ändå att de flesta noveller bygger på en specifik idé som är mer eller mindre unik, även om en sån grej som att ta över någons kropp eller byta plats på individer återkommer i flera berättelser. Kan tycka att en del av berättelsebygget är ganska imponerande, även om han i mångt och mycket är en pulpförfattare. Och rösten är unik som du säger.
    Ja, du har rätt. Jag raljerade lite
    Men inledningarna av hans historier är ofta irriterande lika.

  29. #209
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är ju inte alla berättelser som är lika men jag håller verkligen med i steffes raljerande. Man kan bli riktigt trött av ännu en berättelse som ska vara en återgivelse av en händelse och som börjar med att en person förklarar att döden är nära, att galenskapen kommer krypande och att människor hade blivit galna om de visste vad han visste, varpå det kommer en redogörelse för ett skeende där typ varannan mening avslutas typ "från någon tidigare onämnbar tidsålder", och för att sedan avslutas med ett epigt försök att skriva in hur det händer personen något, antingen att den blir galen eller förvandlas till en deep one eller att någon varelse kommer in.

    Med det sagt så är vissa berättelser som skrivits på det viset riktigt bra

  30. #210
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Blev inspirerad av tråden och läste igenom att par noveller igår. Det väcker fortfarande något hos mig även om det är pulpigt ibland.

    Det slår mig också att dessa berättelser måste ha varit tusen gånger mer skrämmande i en värld där vi inte hade kartlagt allt med satelliter, där vissa delar av världen var oupptäckt, och där det inte fanns kommunikationsmedel som internet och mobiler eller ens telefoner i var mans hem.

  31. #211
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Haha, ja, inledningarna är extremt lika många gånger. Han satte ribban redan i Dagon.

  32. #212
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men det är lite en del av hans storhet. Upprepningarna skapar ju en värld som hänger ihop. Hans märkbara brist på psykologisk social insikt blir till en mycket speciell litterär stil. Det mesta är en fröjd ( ) att läsa, även om man såklart kunde varit utan gammal rasism.

    (Ännu en likhet med Selma för övrigt, som i mycket stod bakom sin tids rashygieniska uppfattning att t.ex "tattarblod" är något man aldrig blir av med och därmed aldrig kan räknas till "vanligt hederligt folk". Det var en sjuk tid.

    "...Men denna tanke väckte inte hat eller bitter-
    het hos honom, utan bara ett stort medlidande.
    Han förstod, att tattarn inte hade kunnat tänka
    eller handla, som han borde ha handlat. Han
    var av en annan art, och han måste leva så, som
    hans art bjöd honom. Om det lände till lycka
    eller olycka för honom själv och för andra, så
    måste han dock vara sådan, som naturen hade
    danat honom. /En historia från Halland)

  33. #213
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "...Men denna tanke väckte inte hat eller bitter-
    het hos honom, utan bara ett stort medlidande.
    Han förstod, att tattarn inte hade kunnat tänka
    eller handla, som han borde ha handlat. Han
    var av en annan art, och han måste leva så, som
    hans art bjöd honom. Om det lände till lycka
    eller olycka för honom själv och för andra, så
    måste han dock vara sådan, som naturen hade
    danat honom. /En historia från Halland)
    Haha, vilket ädelt sinne han har som inte klandrar "tattarn".

    Håller med om Lovecrafts upprepningar. Älskar också inledningar som "It is true that I have sent six bullets through the head of my best friend" (Thing on the Doorstep) och "I am writing this under an appreciable mental strain, since by tonight I shall be no more" (Dagon). Nu önskar jag att jag hade dem på svenska. Kanske borde införskaffa Vertigos samling.

  34. #214
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Dottern sover middag och jag läste just Dagon. Mysigt som bara den. Ska fortsätta enligt rekommendation. :-D

  35. #215
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Grymt! Kom ihåg att rapportera hit sen.

  36. #216
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Bara en liten (musikalisk) parentes, ni vet väl om att det fanns en rockgrupp på 60-talet (SF 68) som kallade sig H P Lovecraft.

    The White Ship

    At The Mountains Of Madness

  37. #217
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Visst! Nämnt i tråden tror jag.

  38. #218
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Känner till bandet sen länge, men sist jag försökte lyssna på dem är nog femton år sen, när jag verkligen var helt oemottaglig för sånt här. Nu måste jag säga att The White Ship är grym. Har lyssnat så mycket på tysk prog/kraut att jag kan rådigga sånt här också.

  39. #219
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

  40. #220
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu har jag på fullt allvar börjat uppskatta Henrik Möllers prylar på samma sätt som jag uppskattar Lovecraft. Efter att ha sett ett gäng "noveller" är det liksom inte bara vidrigt/roligt längre, utan nåt verkligt litterärt jag gillar.


    https://youtu.be/yLc34jivhWA

    https://youtu.be/Wp8gfv6JYhU

    https://youtu.be/58-AgJSMtbo

    Det finns mörka verklighetsplan, en diffust sammanhängande mytologi, en geografiskt verklig plats.

    (Och dessutom, om än lite förtäckt, rent antirasistiskt. Om man inte räknar de vidriga skåningarna )
    Senast redigerat av Ambulansen den 2019-06-28 klockan 14:42.

  41. #221
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, visst är de bra!

  42. #222
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Det sägs att det varit hårt tryck på vårdcentralen i Innsmouth men de flesta blev fiskförklarade.

  43. #223
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    haha

  44. #224
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sägs att det varit hårt tryck på vårdcentralen i Innsmouth men de flesta blev fiskförklarade.

  45. #225
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    https://www.theguardian.com/world/20...ten-discovered !!!!!!

    (Den som vet varför jag postar detta i just denna tråden vet... )

  46. #226
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.theguardian.com/world/20...ten-discovered !!!!!!

    (Den som vet varför jag postar detta i just denna tråden vet... )
    Ssssh, väck inte den som sover...

  47. #227
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis. Dessutom verkar det som att den inte har ett namn, så...

  48. #228
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sägs att det varit hårt tryck på vårdcentralen i Innsmouth men de flesta blev fiskförklarade.
    Ha ha ha ha

  49. #229
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sägs att det varit hårt tryck på vårdcentralen i Innsmouth men de flesta blev fiskförklarade.
    Haha, den var dålig. Fler innsmouthvitsar tack!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.theguardian.com/world/20...ten-discovered !!!!!!

    (Den som vet varför jag postar detta i just denna tråden vet... )
    :O

Liknande ämnen

  1. Svenska musikbloggar?
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-14, 08:28
  2. hål punch på svenska?
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •