Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: External Instrument pluggen - Multitimbrala syntar

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    External Instrument pluggen - Multitimbrala syntar

    External Instrument är en skitbra plug, MEN, hur gör man för att inte få "dubbelljud" när man har en multitimbral synt inkopplad?

    Exempel: I min ministudio bredvid min jobbarbetsplats (totalt irrelevant info) har jag en MKS-7 inkopplad in i e NI Komplete Audio 6.
    - Jag skapar en SW-track i Logic X
    - Väljer External Instrument
    - MIDI destination MKS-7, MIDI Channel 1/2/3/10
    - Input 1-2 (ingångarna på ljudkortet)

    Fungerar skitsnyggt, kan tom lägga på mjukvarueffekter utan latency. MEN... Så fort jag vill ha ett spår till med en av de andra "kanalerna" från MKS-7an så kommer det nya ljudet/spåret höras OCH även föregående spår.. I alla kanaler hörs allt.

    Jag förstår att det blir så pga att alla spår har samma ljudingångar... Kan man inte lösa det på ngt sätt så att varje spår bara "spelar" den midi infon som finns på spåret?
    Senast redigerat av valsolo den 2014-11-18 klockan 22:51.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jomen det borde ju gå om du använder de fyra separata outsen på burken ? Du behöver ju 4 ingångar på ljudkortet då förstås.
    Förstår inte frågan exakt , eftersom du ju svarar på den själv med den kopplingen du har i dagsläget

    Kan man använda mjukvaru editor till MKS-7 är det ju en sjukt bra burk !!!

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack! Komplete Audio 6 kortet har iofs 4 ingångar... Får testa det. Då borde det fungera iom att varje "external instrument" får sin egen "input".

    Att jag frågar är mer utav en sanity check.. Typ, har jag missat ngt enkelt? Midi editor vet jag ej, men jag har beställt en julgran (Kiwitechnics Patch Editor) med tanke på MKS-7, MKS-50, @Juno-2 m fl som står o väntar på att bli använda. O den går garanterat att använda. Ska se om jag får tid att leta upp o testa om det finns ngn CTRLr Juno106 variant (MKS-7 har ju enbart midi In & midi Through)

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag förstår nog inte riktigt. Oavsett om varje spår skulle spela sin individuella midi, vilket de gör, behöver du ändå separata ut från synthen och in på ljudkortet. Eller missförstår jag dig?

    Du har alltså satt separata midi-kanaler per ljud in på synthen, samt audio ut (ett per utgång) och det samma i Logic?

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    FC: http://www.squest.com/Products/MidiQ...S-7/index.html

    KJ: Det jag reagerade mot var att varje spår på Logic (när jag kör external-instrument pluggen) oberoende av MIDIkanal spelar up alla MKS-7-instrument, trots att spåret bara innehåller info från en midikanal

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du menar, oavsett spår (med MIDI-data) du väljer så spelar MKSen alla toner på alla kanaler (dvs Logic skickar all MIDI-data på alla kanaler samtidigt)?

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    External Instrument är en skitbra plug, MEN, hur gör man för att inte få "dubbelljud" när man har en multitimbral synt inkopplad?
    - Jag skapar en SW-track i Logic X
    - Väljer External Instrument
    - MIDI destination MKS-7, MIDI Channel 1
    - Input 1-2 (ingångarna på ljudkortet)
    Forts på exemplet:

    -skapar ny sw-track i logic
    -väljer återigen pluggen external instrument (den som är ny för logic x)
    -inställningar i pluggen: midi destination MKS7, midichannel 2, input 1-2

    Spelar in ngt på spår 1 & spår 2. T ex Aviciistyle (dvs genom att rita i pianorulle)

    Trycker jag nu på SOLO på spår/track 2 så kommer oxå ljudet från instrument som styrs av midikanal 1 att gå igenom den kanalen/spåret.

    Jag förstår att det blir så pga att input på pluggen är ställd på 1-2. Går det att komma runt detta UTAN att använda flera än 2 ingångar?


    Tar jag bort "input = 1-2" på spår ett blir det ok. Men då hörs inte spår ett alls..

  8. #8
    Thulo
    Thulo är uppkopplad nu
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har aldrig riktigt fattat vitsen med instrument spåren.
    Förr skapade man ju ett midispår och ett audiospår för att lyssna genom och det har alltid funkat bra.
    Men skapar man ett instrumentspår så måste man ju iaf skapa ett audiospår när man vill spela in skiten. Och när man väl gjort det så måste man kopiera eventuella pluggar till det spåret.
    Enda fördelen jag ser är att i logic x så kan man inte läga midi plugins på ett vanligt midi spår (wtf?)

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig riktigt fattat vitsen med instrument spåren.
    Förr skapade man ju ett midispår och ett audiospår för att lyssna genom och det har alltid funkat bra.
    Men skapar man ett instrumentspår så måste man ju iaf skapa ett audiospår när man vill spela in skiten. Och när man väl gjort det så måste man kopiera eventuella pluggar till det spåret.
    Enda fördelen jag ser är att i logic x så kan man inte läga midi plugins på ett vanligt midi spår (wtf?)
    Det finns 2 olika sätt att styra hw-syntar nu. PreLogicX bara 1. O det nya sättet (externat instrument plugin) är bra. Man kan enkelt nu lägga på sw-effekter mm utan att skapa audiospår. Så externa syntar fungerar som softsyntar. Men som sagt, har ett litet problem med multitimbrala externa syntar när de ska samsas om output/inputs

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag har fortfarande inte förstått själva problemet

  11. #11
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fortfarande inte förstått själva problemet
    Hahaha.. Post #7 försöker jag förklara det i

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag vet, men det hjälpte inte

  13. #13
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ställer in ett spår i solo-läge. Trots det hör jag de andra spårens ljud.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Aha, så Logic X-solo stänger övriga audioingångar, SW-spår, och audiospår men stänger inte MIDI-strömmarna ...

    Prova att lägga mute på det andra MIDI-spåret efter att du solat. Om det stänger ljudet får du helt enkelt använda mute-verktyget på parterna i arrangefönstret.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, så Logic X-solo stänger övriga audioingångar, SW-spår, och audiospår men stänger inte MIDI-strömmarna ...

    Prova att lägga mute på det andra MIDI-spåret efter att du solat. Om det stänger ljudet får du helt enkelt använda mute-verktyget på parterna i arrangefönstret.

    Det var min förenklade förklaring - det går nog att lösa som du säger eller genom att sätta "input" i ext.instr.pluggen till "tomt" på,de andra spåren. Men den jobbiga Grejen är att när jag inte "solar" ngn kanal hörs det ena spåret dubbelt... Thats the issue

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Bara för säkerhets skull, MKS-7 står inte i OMNI-läge? Den har 4 olika lägen. OMNI ON/OFF och MONO/POLY i kombination.

    Så det inte är något skumt med hur den tar emot MIDI.

  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för säkerhets skull, MKS-7 står inte i OMNI-läge? Den har 4 olika lägen. OMNI ON/OFF och MONO/POLY i kombination.

    Så det inte är något skumt med hur den tar emot MIDI.
    Vet ej... Men basen är monofonisk, chord quadrafonisk, melodi duofonisk + trummor. O de tar emot på sina respektive kanaler - inga andra. Så det verkar rätt. Tror inte det är midirelaterat. Det är "input" i external audio som "spökar"... Eller så är det så som FC säger, man måste hemma separata utgångar/ingångar för att få det att fungera.

    Men då blir det trist för mångmultitimbrala syntar med färre utgångar än multitimbralitet.. Fast man kan alltid köra external miditrack, o sen bounca ut på,audiotrack..

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej... Men basen är monofonisk, chord quadrafonisk, melodi duofonisk + trummor. O de tar emot på sina respektive kanaler - inga andra. Så det verkar rätt. Tror inte det är midirelaterat. Det är "input" i external audio som "spökar"... Eller så är det så som FC säger, man måste hemma separata utgångar/ingångar för att få det att fungera.

    Men då blir det trist för mångmultitimbrala syntar med färre utgångar än multitimbralitet.. Fast man kan alltid köra external miditrack, o sen bounca ut på,audiotrack..
    Jaha, ja, trodde redan du hade varje ljud från synthen in på varsin kanal på ljudkortet. För det krävs ju naturligtvis. Men det är ändå lite lustigt att den spelar upp de andra ljuden om du bara spelar ett midispår. Därför antog jag att MKS-7 tog i mot i OMNI och skickade midin till alla ljuden på synthen.

  19. #19
    Thulo
    Thulo är uppkopplad nu
    Thulos avatar
    Veteran
    Om du kör med vanliga midi kanaler så kan du sola/muta dom som vanligt och ha returen på ett audiospår.
    Audiospåret kan fortfarande ha sw fx om du vill.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag får titta närmare i min X. Har inte använt multitimbral HW med Logic ännu...

  21. #21
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kör med vanliga midi kanaler så kan du sola/muta dom som vanligt och ha returen på ett audiospår.
    Audiospåret kan fortfarande ha sw fx om du vill.
    Oh ja, tack det vet jag. Jag ville bara utforska "external instr" pluggen

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Angående att du solar en external input så låter allt ändå , de andra MIDI spåren också.
    Ja så fungerar alla DAWs jag jobbat med, det är en ren solo rent audio kanal mässigt, det är inga regioner som mutas så allt MIDI spelar vidare som normalt och har du då inte separata utgångar på modulen så blir det som om solo funktionen inte blir som du vill.

  23. #23
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag tycker det låter som ett klassiskt OMNI-problem som Katzenjammer är inne på. Har du kollat den inställningen?

Liknande ämnen

  1. Prophet 08 multitimbral
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 08:39
  2. JJ OS2XL Multitimbral!
    Av Oortone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 23:23
  3. MIDI-portar visas inte i external instrument!
    Av geminister i forum Logic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 13:55
  4. Emax multitimbral
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 13:06
  5. Multitimbral fråga
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •