Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Död touchscreen på Korg M3

  1. #1
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior

    Död touchscreen på Korg M3

    Min touchscreen började helt plötsligt få tokfnatt på min M3 och den tror att jag petar på ett helt annat ställe än där jag verkligen gör det. Det gick att komma åt kallibreringsfunktionen via knapptryckningar men den håller inte så länge och dessutom har symptomen bara blivit värre - från lite snett till helt oanvändbar.

    Jag har läst på lite om detta och lärt mig att den där skärmen är lite skum och kan behöva bytas (ett sätt att komma runt det, säger ryktet, är att starta synten liggandes på mage men det är inte min grej och dessutom är det ju bara temporärt). Det finns lite olika förklaringar och en av dem har och göra med valet av material i kontakten från skärmen och in till moderkortet - det är visst olika material och det gör att det bildas oxid och det är inte så bra.

    Så, det finns två lösningar, uppenbarligen: antingen byta hela panelen (skärmen är en egen enhet så den sparar man) eller kapa lite på den där bandkabeln till moderkortet och hoppas att det räcker. Skärmbyte är inte så himla dyrt då det finns nya på ebay och i realiteten blir det ungefär samma ingrepp i och med att försöka komma åt kabeln är ju i princip samma sak som att byta touchpanelen.

    Frågan är om någon på 99 har gjort detta ingrepp och har några tips? Skulle kännas lite skönt med någon att hålla i handen innan jag öppnar lådan och börjar skruva isär alltihop, som ni säkert förstår...

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Bara en tanke... om det är oxid så borde det väl räcka med att ta bort oxiden istället för att klippa av kabeln? Ja ja, hoppas det löser sig. Det är första gången jag hör talas om att petskärmen kajkar ur på en Korg.

  3. #3
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en tanke... om det är oxid så borde det väl räcka med att ta bort oxiden istället för att klippa av kabeln? Ja ja, hoppas det löser sig. Det är första gången jag hör talas om att petskärmen kajkar ur på en Korg.
    Jag har hängt en del på Stephen Kay's Karma-Lab och där finns ett M3-forum (http://www.karma-lab.com/forum/showthread.php?t=16671) och förstått att den här buggen är på intet sätt okänd...

    Nå, det blir till att skruva upp burken och kika och så får jag väl beställa en ny touchpanel om det visar sig att det krävs. Eller så beställer jag en för säkerhets skull... håhåjaja.

  4. #4
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Har beställt och fått en ny panel. Nu samlar jag mig för att göra "open heart surgery" på min M3…

  5. #5
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Det löser du!

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, vi håller tummarna och kommer med glada hejarrop.

  7. #7
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    en sak bara har du gjort uppgraderingen, den löste det för mig (än så länge)

Liknande ämnen

  1. Korg M3, Korg Kronos och Motif XF - lite mer kött på benen tack....
    Av Topsymusic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 12:51
  2. Touchscreen i DAW
    Av sickanovic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 12:14
  3. Korg Poly-800, Kawai R-50, Korg DW-8000/6000, Yamaha FB01, TR626, TR505
    Av synthetic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •