Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 120 av 120

Ämne: Alla mixerbord låter likadant

  1. #61
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Utan att ta med EQ och grejjer blir det en ganska meningslös diskussion, eftersom ett mixerbord är så mycket mer än en platt ljudsignal. Självklart spelar varenda komponent roll.
    Jag tycker False Mesiahs version av frågeeställningen ovan var klockren. För som du säger är det ingen som använder sina synthar med bara syrkantsvåg, gate och inget filter, envelopes eller nånting. Det vore rätt meningslöst och ointressant att jämföra.

    Jag har inte haft tid att göra något exempel på SSL bordet, men här har du en simpel "Line in i datorn" jämfört med "Line genom BX8an"
    EQ ställd på noll enligt önskemål.
    Spåret skiftar med jämna mellanrum mellan de två spåren. Hör ni någon skillnad när den skiftar?
    https://soundcloud.com/ashaz/document-1

    Använd vettiga hörlurar.

    BX8an "köttar till" ljudet, vilket ger lite mer textur i både basar och hattar. Men det tar samtidigt bort lite av luftigheten, vilket ger en smalare stereoupplevelse.

    Alla som kört en BX8a vet hur det brakar lös om man börjar blanda in EQn och drar up gain en bit
    Ett exempel där preampen och EQn får jobba också:
    https://soundcloud.com/ashaz/document-2
    Jag vred på så att det skulle bli tydligt hur den färgar, utan att för den delen helt låta distpedal (Vilket den är fullt kapabel att göra)

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...konstiga attityder som vanligt när det gäller den här typen av ämnen. Gearslutz LE typ...

    Denna SOS-artikel borde alla läsa och tenta av innan man ger sig in i diskussion ;

    http://www.soundonsound.com/sos/feb1...oguewarmth.htm

    Hur som helst - alla "saker" man sätter i ljudvägen är i vägen för ljudet. Alla steg försämrar. Stora mixerbord sabbar av h-vete och t ex SSL har satsat på att vara duktiga på att sabba så lite som möjligt emedan t ex Neve har andra prioriteringar. För de som vill åt godiset (EQ inte minst) ger som tidigare sagts enstaka kanalstripar betydligt mer för pengarna än flerkanalsborden.

    Att sedan det som dras ifrån och läggs till ljudsignalen upplevs som förbättringar må så vara (se artikeln som sagt) men det "kalla och sterila" är tyvärr närmast verkligheten

    Apropå summering gjorde jag ingående mätningar av Slate VCC-pluggarna för ett par år sedan (finns tråd på 99an). De olika "borden" påverkade ljudsignalen högst påtagligt, främst när det gäller frekvensgång, fasvridning och "utsmetat" transientsvar.

  3. #63
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    @Ashaz:
    Sorry! We can't find that track
    För övrigt så tycker jag fortfarande inte False Messiahs frågeställning hade någon relevans.
    Jag frågar:
    "Om man vill använda mixern som en MIXER (inte som någon processingburk), utan bara för att mixa ljud. Är det någon hörbar skillnad mellan mixers om man kör dem snällt?"
    Han säger:
    "Om man använder en synt (som är DESIGNAD FÖR att kunna låta på så många OLIKA sätt som möjligt) med enklast möjligt ljud, är det någon hörbar skillnad mellan olika syntar?"
    Helt bakvänt IMO.

    En synt ska synta och en mixer ska mixa, primärt.

  4. #64

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ljb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om ni har sett den här, men Dave Grohl (Foo Fighters, Nirvana) har gjort en film om just ett mixerbord. Gick alldeles nyss på SVT. Om inte annat så var det en ganska underhållande dokumentär/film.
    http://www.svtplay.se/video/2453353/sound-city
    Den är ball! Intressant att stor del av SoundCity framgång skapades pga ett köp av en tekniskpryl, Nevebordet och sedan gick i graven för att de inte hängde med i teknikutvecklingen.

  5. #65
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är skillnad, iaf enligt mina mixeräventyr.. Till och med vanilj kan låta bättre eller sämre. Olika kretsar har sina för och nackdelar, och iochmed hur mycket komponenter det ditter i ett bord så skulle det vara konstigt om det inte påverkade ljudet. Men idag har väl de flesta mixers beprövade kretsar med förminskade artefakter. Som mixernörd kollar jag bakåt för mer färgande alternativ, det är roligare så tycker jag, mixning i datorn sker snabbt och bekvämt, men vid en del projekt är det ju med variation i ljud och arbetssätt.

  6. #66
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har kört ett 10 år gammalt 16 kanaligt Behringer (helt analogt utan effekter). Och där hörde jag tydlig skillnad på om jag kopplade min Moog direkt till ljudkortet eller via mixern (utan någon EQ settings). Så lite off topic, renast ljud utan mixerbord

  7. #67
    eskobaba
    eskobaba är inte uppkopplad
    eskobabas avatar
    Senior
    vore underbart om topic var sann för jag sitter och tittar på ett midas 320 nu och plånboken hade gärna köpt ett behringerbord.

  8. #68

    Veteran
    Nej nu kan jag inte hålla mig längre.
    Skall man "bara" tracka syntar igenom en mixer så brukar en Behringer funka fint så länge det är linjenivå och ingen EQ som skall till.

    Spela in hela signal kedjan du har, det gjorde jag. Ut från DA in i min gamla Behringer mixer via skarvade Kjell & Com RCA kablar som dessutom ligger över elkablar och tillbaka in i AD.
    Klippet nedan klipper jag slumpmässigt mellan original wavfilen och den fil som gått igenom Behringern.

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...vs_digital.wav

    Små skillnader mellan oförstörd wav fil och den destruerade filen trots riktigt billiga grejer som ljudet gått igenom. Skulle skillnaderna vara större i tex en SSL skulle jag hoppa över SSLn och köra rätt in i ljudkortet istället

  9. #69

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt så tycker jag fortfarande inte False Messiahs frågeställning hade någon relevans.
    Jag frågar:
    "Om man vill använda mixern som en MIXER (inte som någon processingburk), utan bara för att mixa ljud. Är det någon hörbar skillnad mellan mixers om man kör dem snällt?"
    Han säger:
    "Om man använder en synt (som är DESIGNAD FÖR att kunna låta på så många OLIKA sätt som möjligt) med enklast möjligt ljud, är det någon hörbar skillnad mellan olika syntar?"
    Helt bakvänt IMO.
    Jag tror du missar kärnan i jämförelsen.

    Ja, om det enda du vill göra är att summera ihop signaler, eventuellt ändra volym på dem och skicka dem till en dator så är det marginella skillnader mellan moderna mixerbord.

    Men i grunden är det inte konstigare att olika mixerbord kan låta olika, på precis samma sätt som oscillatorer och filter kan låta olika på olika syntar. Jämför "om man använder samma inställningar på två olika syntar, är det någon hörbar skillnad mellan dem?".

    Många använder ju också mixerbordet som en integrerad del i produktionen, med EQ:s, karaktär på kanalerna, etc, samt då alla övriga funktioner som kan skilja mellan mixerbord.

  10. #70
    eskobaba
    eskobaba är inte uppkopplad
    eskobabas avatar
    Senior
    väl talat

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Såg just dokumentären om Sound City med David Grohl m fl m fl (alla som någonsin blivit kända med en gitarr var med, typ). Handlade om hur Sound City gick i KK och allt såldes ut - studion där Neverland spelades in mm mm. Grohl köpte Neve-bordet och bjöd in Stevie Nicks, Paul McCartney, Trent Reznor m fl att spela in en ny platta med "Sound City-soundet" i sin nya studio. Att koppla ur, frakta och koppla in ett Neve-bord kräver typ 10 man och 2 dagars hårt arbete. Stenhårt. Handlade mycket om musikens sanna glädje, något vi hemstudiotöntar sällan får uppleva när vi sitter å flyttar pusselbitar på skärmarna. Så man kan väl säga att det sanna soundet från ett mixerbord är soundet av samarbete, direkthet, känsla och inspiration eftersom det som spelas in bara görs en gång innan det hamnar som inspelat media, kanske helst på tvåtums rullband. I fucking love it. Även om jag inte delar rockgängets förfäran inför kvantiserad trummaskinsmusik. Känns som om jag trivs bra i bägge läger. Skulle vara en dröm att lira med David Grohl. Killen utstrålar kärlek till musiken. Det är inspirerande. Tror fö Neve-bordet såldes till Sound City för ca $75,000 år 1973, levererat av Rupert Neve himself.

  12. #72
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, om det enda du vill göra är att summera ihop signaler, eventuellt ändra volym på dem och skicka dem till en dator så är det marginella skillnader mellan moderna mixerbord.
    Tack.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många använder ju också mixerbordet som en integrerad del i produktionen, med EQ:s, karaktär på kanalerna, etc, samt då alla övriga funktioner som kan skilja mellan mixerbord.
    Ja, fast nu var ju inte det min fråga, utan något jag alltid får höra att man brukar använda mixerborden till. Du svarade på min fråga i andra meningen i ditt inlägg.
    Jag tolkar det helt enkelt som att du i stort sett säger att det inte är någon skillnad, med avseende på frågan.
    Senast redigerat av PeterM den 2014-11-10 klockan 02:51.

  13. #73
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    De marginella skillnaderna som fm skriver om är oftast det man betalar stora pengar för. Kurvan för ljudkvaliténs förbättring är snabbast mellan lågpris till mellanpris, upplevelsen av skillnaden mellan mellanpris och högt pris på ljudutrustning är oftast mindre märkbar. Och kurvan får mindre vinkel ju högre i pris man går.

  14. #74
    deleted user
    Den här tråden har fått mig att fundera på att hitta en jävla go channel strip...

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om frågan gäller skillnader när man enkom ställer ljudnivåer torde detta mest handla om signal / brus, överhörning, distorsion, brum etc. Förmodligen otroligt svårt att höra i en slutmix. Svaret på frågan är dock att ett klassiskt mixerbord är vad begreppet riktig studio handlar om.

  16. #76
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svaret på frågan är dock att ett klassiskt mixerbord är vad begreppet riktig studio handlar om.
    Nej det är inte svaret på frågan, men det är en synpunkt.
    Det är svårt att ignorera det jag egentligen frågar efter va

    Jag vet att det tar emot att svara på min fråga så som den är ställd, men jag gör ALL processing in the box och använder mixern enbart som router liksom.
    Jag har ingen "riktig" studio. Det är ett rum i min lägenhet där jag har mina syntar, min mixer, en dator och ett par monitorer.

    Första meningen i ditt inlägg var däremot det jag också tänkt måste vara det enda riktiga som skiljer, plus att det är otroligt svårt att höra i en slutmix.

    Och ja, jag skulle också vilja prova en jävla go channel strip och testa med, men den har fortfarande inget med min egentliga fråga att göra

  17. #77
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du vill jämföra specs på mixrar är det ju rätt enkelt. Det finns datablad för de flesta produkter, även äldre, på nätet. S-N ration och THD på papper för jämförelse.
    Om jag var du skulle jag nog behålla behringern, men som du säger, kolla efter en channelstrip. Eller om den är för stor titta efter en linjemixer i rackformat.

  18. #78
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har bara skummat, men PFs inledande ord om dist, brus etc är nog mest relevant för de flesta. Av de mixrar jag ägt föll de flesta på brusbiten (jag har gärna många kanaler igång samtidigt och det som kommer in brusar alltid lite och vill inte brusa mer ut). Undantaget var en gammal Alesis 1622 som var så bedrövlig på exakt alla vis möjligt att den inte borde få kvala in som mixer.

    Som du verkar köra Peter, så skulle jag ånga på med enkel, modern mixer.

  19. #79
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är inte svaret på frågan, men det är en synpunkt.
    Det är svårt att ignorera det jag egentligen frågar efter va

    Jag vet att det tar emot att svara på min fråga så som den är ställd, men jag gör ALL processing in the box och använder mixern enbart som router liksom.
    Jag har ingen "riktig" studio. Det är ett rum i min lägenhet där jag har mina syntar, min mixer, en dator och ett par monitorer.

    Första meningen i ditt inlägg var däremot det jag också tänkt måste vara det enda riktiga som skiljer, plus att det är otroligt svårt att höra i en slutmix.

    Och ja, jag skulle också vilja prova en jävla go channel strip och testa med, men den har fortfarande inget med min egentliga fråga att göra
    Fast är vi inte flera stycken som svarat på din fråga för länge sedan? Nej, just du vinner inget på ett jättedyrt mixerbord och fortsätt du med Behringerbordet.

    Att sedan diskussionen broderas ut är en del av forumets kultur och väcker andra funderingar och tankar. T ex mina tankar om att dra in en channelstrip. Det är en biprodukt av tråden, inte ett missförstånd av din ursprungsfråga.

    Du får nog acceptera att den här tråden kan fortsätta att generera poster om överstyrning, eq osv. Svaret på din fråga har du fått för länge sedan.

  20. #80
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Ingen som verkar tycka att kanalseparation är viktigt? Det jag tyckte mig höra i exemplet tidigare också med behringermixern. Var det typ 4st olika klipp? Eller kanske var placebo för min del. Men det borde spela stor roll. Läcker kanalerna i en stereokanal till varandra så sabbas ju stereobilden. Och som sagt, har för mig att det lät som att handdukar lyfts bort från högtalarna när jag kopplade ur behringern. Har för mig den sabbade ljudet rätt rejält

  21. #81

    Veteran
    Kanalläckage är lätt att kolla. Spela in hårt pannat och kolla i andrakanalen hur mycket som spiller över.
    Kom att tänka på hur det var när man spelade in på tape, snacka om kanalläckage.
    Samma sak när man trackar sång, hörlursläck som är klart hörbart och dessutom om man lägger många kanaler med starkt läck så kan det potentiellt bli fasfel, men det funkar trots allt.
    Senast redigerat av drloop den 2014-11-11 klockan 07:52.

  22. #82
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Svårt att säga vad som är ett problem också. Jag har också en gång upplevt "fönsteröppning" vid byte från behringer till dyrt mackie. Men den studion lät inte DÅLIGT innan bytet, och om man rattar en synt genom ett "dovare" bord så lär man ju utan reflektion lämna cutoffen öppnare än om man haft ett mindre dovt bord. Så det det kommer an på är musiken. Är den bra?

  23. #83
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast är vi inte flera stycken som svarat på din fråga för länge sedan? Nej, just du vinner inget på ett jättedyrt mixerbord och fortsätt du med Behringerbordet.
    Jaja, givetvis. Det är bara att jag undrar om det är allmänt koncensus att "ja, så är det", eller om folk fortfarande har skilda åsikter.
    Jag menar mest att alla synpunkter som kommer in i tråden och inte direkt svarar på frågan är jag lite osäker på hur jag ska tolka.

    Det känns ju mest som en enskild persons synpunkt om bara en person svarar. Svarar flera och ger olika svar så undrar man ju lite, så det är därför jag är angelägen om att alla som säger att de svarar på min fråga verkligen svarar på min fråga. Sedan får ni sväva ut hur mycket ni vill
    Tacksam för alla svar och poster om överstyrning osv

  24. #84
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja, givetvis. Det är bara att jag undrar om det är allmänt koncensus att "ja, så är det", eller om folk fortfarande har skilda åsikter.
    Jag menar mest att alla synpunkter som kommer in i tråden och inte direkt svarar på frågan är jag lite osäker på hur jag ska tolka.
    Haha, jaaa.... det är mest att diskussionen gärna svirar iväg tror jag.

    Jag skulle göra ett test med att skifta mellan att köra några instrument rakt in i ljudkortet och genom din mixer. Känner du att det blir en markant skillnad är inte mixern transparent. Kommer det till en massa brus är det obra (förutsatt att du inte vill ha det bruset, för i så fall är det bra ). Känner du att det låter lika så fyller bordet ditt behov. Gör det inte det finns det relativt billiga bord som fixar biffen. Jag älskar t ex mina Yamaha MG-bord och de är inte dyra alls.

  25. #85
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och börja för guds skull ratta på mixern, annars kan du ju byta den mot min RX1602 (linemixer utan EQ)

  26. #86
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och börja för guds skull ratta på mixern, annars kan du ju byta den mot min RX1602 (linemixer utan EQ)
    Om den bara hade stereosend eller två bussar!

  27. #87
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mm. Har faktiskt tre lajnmixrar, känns ju onödigt. Får se till att växla mot ljudskruvmixer.

  28. #88
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Tror också det är mindset. Vad vill du? Har du öppnat fönstret (..sorry) för möjligheten att färga med mixrar är det bara utför. In på gearslutz och smaka på DEBATTEN. Men där får du nys på fina budgetalternativ (typ studer, typ audex, typ chilton, typ yamaha, typ Raindirk, typ caltec, typ Tore Seem, typ Ryska Nevebord osv)
    Fast då blir intresset kanske mer esoteriskt.
    Ser ibland kommentarer i stil med, "Det är fel på era öron, Neve låter klart bättre än Midas, speciellt butterigheten i topparna och något komprimerade mellanregistret.."
    Man hör vad man vill höra eller förstärker små skillnader. Men inspirerar det en i sitt musicerande är det väl nice..

  29. #89
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    När ni har kommit till sans (eller osans, hehe) så köp mitt gigantiska 24ch Tore Seem, skickar med ett par extra flyttkartonger med kanaler för den händige så det kan snickras channelstrips in i nästa årtionde!

  30. #90
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Men va drygt. Satte klippen som private. Hur gör jag för att länkarna till dem ska funka nu då? Soundcloud har spökat om igen. :P

  31. #91
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    ta bort private under lilla pennan på sc?

  32. #92
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror också det är mindset. Vad vill du? Har du öppnat fönstret (..sorry) för möjligheten att färga med mixrar är det bara utför. In på gearslutz och smaka på DEBATTEN. Men där får du nys på fina budgetalternativ (typ studer, typ audex, typ chilton, typ yamaha, typ Raindirk, typ caltec, typ Tore Seem, typ Ryska Nevebord osv)
    Fast då blir intresset kanske mer esoteriskt.
    Ser ibland kommentarer i stil med, "Det är fel på era öron, Neve låter klart bättre än Midas, speciellt butterigheten i topparna och något komprimerade mellanregistret.."
    Ja, det finns en hel del liknande på Gearslutz. Roligast blir det när någon som verkligen kan något råkar bidra, som dessa båda inlägg jag snubblade över igår angående gamla Lexiconburkar vs. plug-ins:

    AnalogGuy:
    "I doubt the extremely warm and high quality AD/DA converters would be easily emulated by plugins. I own PCM-70 but never used Lexicon plugins."

    Michael Carnes:
    "I was one of the lead engineers on the PCM80. The converters have nothing to do with the sound. The last box that the converters may have affected was the 480L, because of the brickwall filtering required for resister-ladder converters. After that, it was sigma-delta and the converters stopped contributing color to the sound.

    It's possible that many users who attribute 'warmth' to Lex converters were really experiencing some distortion caused by op amps in their consoles. Lex engineers did everything they could to have clean signal paths."

    https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/720033-lexicon-reverb-pcm80-vs.html

  33. #93

    Veteran
    Precis som fallet med PCM80 så designar man inte ett stort highend mixerbord så att det skall färga... mycket mytbildning runt ljudprylar.

    Om man bara kör signal utan EQ och dynamics på billigt som dyrt bord så är skillnaderna knappast magiska. Försumbara ligger närmre sanningen om man gör en riktig A/B test.

    Stooora skillnader på preamps är en annan svåravlivad myt
    SOS gjorde en bra test av just preamps och resultatet är att det är marginella skillnader på preamps också.
    http://www.soundonsound.com/sos/oct1...eampsmedia.htm
    Senast redigerat av drloop den 2014-11-12 klockan 06:19.

  34. #94
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oberheimsynten i långa Crises med Mike Oldfield är så mästerligt EQad, det var det första syntljudet (och framförandet) jag upptäckte på skiva som bara knockade mig. EQn är en vital del av soundets förnäma exakta briljans.

  35. #95

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oberheimsynten i långa Crises med Mike Oldfield är så mästerligt EQad, det var det första syntljudet (och framförandet) jag upptäckte på skiva som bara knockade mig. EQn är en vital del av soundets förnäma exakta briljans.
    Håller med.
    Allt som processar en signal är intressant, en linjesignal rätt igenom ett bord tillför i princip nada.

  36. #96
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om jag ska svara på första inlägget så visst fasen spelar det roll vilken mixer du kör med, även om det sker en kanal åt gången.
    Den kommer ju med i varje kanal likförbannat.
    Jag tänker på frekvensomfång, brus, egenbrum, färgning och preampen i den, om än svag färgning så hörs den ju gånger antal kanaler du spelar in.

    Själv blir jag tokig på brus o brum. Kan gå amok med gates för att få bort saker som ligger och låter i en digital atmosfär.
    Vissa nya kanalpluggar lägger till ett svagt brus i bakgrunden för att simulera analogt...wtf?!

    Jag tutar helst in allt direktlinat utan mixer, eller med en korkad mixermed högt S/N utan eq eller annat krafs.

    Funkar det svaret?

  37. #97
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det finns en hel del liknande på Gearslutz. Roligast blir det när någon som verkligen kan något råkar bidra, som dessa båda inlägg jag snubblade över igår angående gamla Lexiconburkar vs. plug-ins:
    Ännu bättre blir det när folk som verkligen kan nått blir fortsatt mot-argumenterade. Var nån tråd om olika versioner av SSL Busskompressorn. Nån lirare tyckte det var sån enorm skillnad på två av rack-versionerna, och den äldre hade så mycket mer "grab" och "bite". En av SSL-gänget gick in i tråden och började förklara att de ljudmässigt borde vara lika, och att en (eller båda) av hans kompressorer förmodligen behövde kalibreras/justeras. Men, nejdå, diskussionerna om att den äldre var bättre fortsatt, och fick medhåll. SSL-snubben säger "men, de enda komponenter som skiljer är VU-mätaren och frontpanelen". Trots detta var folk övertygade om att den gamla lät bättre...

  38. #98
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Ha ha! Japp, låter som en klassisk Gearslutzdiskussion...

  39. #99
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja fast det hela känns som om det sansat sig något, om man sträcker sig till två besök i veckan. Deras syntdiskussioner är intressanta på just ett vis: nämn juno 60 och få 322.000 st svar. Nämn Roland XP80 och få noll. Haha. Jag vet ju vilken jag skulle välja alla dagar i veckan.

  40. #100

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu bättre blir det när folk som verkligen kan nått blir fortsatt mot-argumenterade. Var nån tråd om olika versioner av SSL Busskompressorn. Nån lirare tyckte det var sån enorm skillnad på två av rack-versionerna, och den äldre hade så mycket mer "grab" och "bite". En av SSL-gänget gick in i tråden och började förklara att de ljudmässigt borde vara lika, och att en (eller båda) av hans kompressorer förmodligen behövde kalibreras/justeras. Men, nejdå, diskussionerna om att den äldre var bättre fortsatt, och fick medhåll. SSL-snubben säger "men, de enda komponenter som skiljer är VU-mätaren och frontpanelen". Trots detta var folk övertygade om att den gamla lät bättre...
    haha... and its goes on. A/B test annars har det inte hänt säger jag!

  41. #101
    deleted user
    Gearslutz är verkligen ett symtom på allt som är fel i musiker-/producentvärlden. Vad mycket skit man läst där...

  42. #102
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gearslutz är verkligen ett symtom på allt som är fel i musiker-/producentvärlden. Vad mycket skit man läst där...
    Jepp, mycket skitbrus (Brown noise?). Fast i ärlighetens namn så har gearslutz oxå hjälpt mig vit ett antal tillfällen. Allt från tekniska frågor till att jag lyckades hitta remotecontroll (rsp8) till min KSP8... Så jag önskar inte att gearslutz punkt kom försvann. Det hade iaf jag förlorat på

  43. #103
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nja, på Gearslutz dyker det ofta upp folk med spetskompetens, sedan att det blandas med goddag yxskafts inlägg är ju bara charmigt.

  44. #104
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Ja - Gearslutz är kanonbra, men det gäller verkligen att ha lite kunskaper innan man tar sig dit så att man kan skilja agnarna från vetet - för annars kan man bli lurad hur mycket som helst genom att lita på allt skitsnack från diverse papegojor som inte har en aning om tekniken själva...
    Det finns ett par sådana som har dykt upp i Studioforum, som har citerat långa haranger från just folk som låter trovärdigt när de slänger sig med fackuttryck och diverse rappakalja, i stil med hifioter. När de sedan blir ifrågasatta och korrigerade av de som vet mer, så citerar de ännu mer skitsnack från samma källa istället för att ta till sig ny korrekt info. Trist.

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja men hela den här grejen med "folk säger att" är ju förjävlig. Fan kan ingen ta reda på sina egna åsikter längre. Å har du en SDRG-54a! Folk säger att den inte kan göra basljud. Och i nästa mening; "har du hört nya med Nisse Hylt! Satan vad fet bas, vad är det?" Ja du det är en SDRG-22'a, dvs halva 54:an minus filtret. Typ.

  46. #106
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - Gearslutz är kanonbra, men det gäller verkligen att ha lite kunskaper innan man tar sig dit så att man kan skilja agnarna från vetet
    Instämmer. Det hänger enormt kompetent folk på Gearslutz. Gäller bara att ha grundkunskap nog att lista ut vilka de är. =)

  47. #107
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Småsvårt att hitta agnarna bland de 322.000 st dagliga Juno 60-posterna ute på vetefältet

  48. #108
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gearslutz är verkligen ett symtom på allt som är fel i musiker-/producentvärlden. Vad mycket skit man läst där...
    spot on

    - - - Uppdaterad - - -

    Problemet är inte kompetensen utan attityden som ofta är rådande

  49. #109
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ta bort private under lilla pennan på sc?
    Fast jag ville ju ha dem private så de inte hamnar i flödet, men så att man kommer åt dem via direktlänk?

  50. #110
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jaja...
    Här är de som public då.

    A/B jämförelsen.
    https://soundcloud.com/ashaz/document-1

    Med EQ och gain påkranat:
    https://soundcloud.com/ashaz/document-2
    Som sagt, överdrivet mycket bara för att accentuera skillnaden.

  51. #111
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Relevant för denhär tråden


    https://youtu.be/Xtw4GU_bsTM

  52. #112

    Veteran
    Haha

  53. #113
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Relevant för denhär tråden


    https://youtu.be/Xtw4GU_bsTM
    Ah! En sådan där burk där "rörvärmen" kommer från en gul lysdiod bakom röret...
    Fantastisk "review" också, av en som inte har en susning om vad någonting handlar om...

  54. #114
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja...
    Här är de som public då.

    A/B jämförelsen.
    https://soundcloud.com/ashaz/document-1

    Med EQ och gain påkranat:
    https://soundcloud.com/ashaz/document-2
    Som sagt, överdrivet mycket bara för att accentuera skillnaden.
    eh... det skulle inte gå att få lite okomprimerad wav nedladdningsbar också? (så att jag inte säljer mitt lilla, lilla innehav av hyfsad bra ljudhårdvara sådär direkt, liksom)

  55. #115
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    har ingen större lust att byta bort mina tascam
    M-200 \ 300 serie mixerbord, har hittat mitt sound
    e ju för tusan större eller ialla fall lika stor vikt som att köpa en ljudlåda

    - att köpa transparenta mixerbord, som inte färgar alltså, e inte nåt jag vill satsa på över huvud taget!

    ĦUMPA~ ALL IŊ <3
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-11-15 klockan 23:30. Anledning: hadlar om PREamparna & EQ - att få bli välkommen att köra rött, utan att det mufflar och skäggar ur helt

  56. #116
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastisk "review" också, av en som inte har en susning om vad någonting handlar om...
    Ja visst var den underbar?

  57. #117
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eh... det skulle inte gå att få lite okomprimerad wav nedladdningsbar också? (så att jag inte säljer mitt lilla, lilla innehav av hyfsad bra ljudhårdvara sådär direkt, liksom)
    Download enabled på första filen.
    Mer än så kommer jag itne bemöda mig med för en sån jämförelse eftersom jag som sagt tycker den blir rätt meningslös utan att faktiskt få använda eq osv.
    Trådskaparen behöver definiera sin frågeställning bättre.
    Vad är det som ska bevisas? Att alla mixerbord inte låter likadant? (Det gör de inte nej)
    Eller att Behringer bordet låter bra nog för dina behov? (Det kan bara du avgöra och du verkar ju ha bestämt dig för att det duger, så Good on ya.)

  58. #118
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det är väl rätt klart vad PeterM menar, han skriver ju i första inlägget att han talar om att spela in en synt i taget med "sladd från synt in i mixern, sladd ut från mixern och in i datorn". Under de omständigheterna tror jag att en modern budgetmixer fungerar helt tillfredsställande. Att sedan olika mixerbord överstyr på olika sätt vid riktigt starka nivåer (som regel över det de egentligen är tänkta att användas vid) eller har olika karaktär på sin eq är en annan sak.

  59. #119
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Download enabled på första filen.
    Tack!
    Jo... visst är det nån slags skillnad, men själv blir jag rätt förvirrad av stereo/mono/delaystuds/filtermod och faktisk "filten av"-effekt...

  60. #120

    Veteran
    Filten av är nog beoende på trasig mixer. Det är ingen rocket science att få linjesignal att gå tämligen orörd igenom en mixer.
    Det märkliga för mig är att mäter man en dyr mixer så har den bättre värden; rakare frekvenskurva, mindre med brus bättre kanalseparation. Ända så färgar dessa bord mer än ett billigt som på pappret skall färga mer än dyr mixer. Och när jag testar så får jag aldrig något övertygande resultat från dyr mixer utan den färgar väldigt lite, ungefär som en billig mixer

    Så om jag är intresserad av helt transparant ljud bör jag köpa billig skit för det färgar minst för dom använder billiga ofärgande komponenter, känns helt fel faktiskt. Jag betalar för att bli av med färgning och brus. Annars kan jag lika gärna köpa en beg Trident som inte varit servad sedan 1989...

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 16:55
  2. 'Alla samplar alla'
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 09:25
  3. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •