Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Det här med UAD?

  1. #1
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran

    Det här med UAD?

    Det här med UAD...
    Vad gör man egentligen?
    Jag tänkte jag skulle ha en kompressor värd namnet och jag vill inte köra hårdvara på det.
    Är UAD något för mig?
    Jag har en ganska hygglig PC så jag har kört helt med mjukvara tidigare men jag vill avlasta processorn så mycket som möjligt.
    Jag förmodar att jag inte behöver något superavancerat UAD-2 kort utan bara något enklare.
    Hur billigt kommer jag undan med ett beggat kort?

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag tror att första versionen av kortet inte supportar alla pluggar.
    För att få ett hum om vad de olika korten klarar kan du kolla här:
    http://www.uaudio.com/support/uad/co...nce-chart.html

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Vilken smak kompressor? Du kommer rätt långt på softube + cytomic TheGlue annars: UBK-1 verkar najs oxå, men den är ju lite mer ön en kompressor, men beror på användnng...

  4. #4

    Redaktör
    Själv skulle jag inte skaffa UAD bara för att köra en kompressor. För några år sedan kunde man nog hävda att UA var bäst på pluggar, men idag känns det inte som det är någon brist på bra pluggar, och avlastningseffekten är idag rätt marginell.

    Förutom pluggarna som rydan nämner skulle jag lägga till PSP OldTimer och tex NI har ju också pluggar med motsvarande emulationer som UAD (flera i samarbete med Softube).

    Det som talar för är kanske att man kan hitta UAD-kort väldigt billigt idag, och de flesta som kör det verkar väldigt nöjda…

  5. #5
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det som talar för är kanske att man kan hitta UAD-kort väldigt billigt idag, och de flesta som kör det verkar väldigt nöjda…
    Det är just det som gör det.
    Jag har sett uad som verkar riktigt billiga och hittar jag något sånt så slipper jag ladda ner grejer.
    Tyvärr så blir jag lite lat med mjukvara så jag hämtar hem en full ful version och kör istället för att köpa.
    Det beteendet tänkte jag försöka komma ifrån samtidigt som jag får en liten begränsning av hur många pluggar jag skaffar mig.

  6. #6

    Redaktör
    Just med UAD verkar dock effekten mest vara att folk vill ha alla deras plugins.

    För min del tycker jag det funkar ganska bra att hålla sig till specifika tillverkare – då slipper man mycket av trasslet med konton, serienummer, etc.

  7. #7
    deleted user
    UAD är överlägset den pluginsamling jag lagt ner mest pengar på, jag vill egentligen ha hårdvara men har inte någon anledning att lägga astronomiska summor som ett rejält outboard ofta kostar. Visst det finns mjukvara som är bättre på alla sätt o vis men jag är ute efter specifika korrekta emuleringar av viss hårdvara så UAD fick det bli. Jag är supernöjd.

    Nackdelar finns, framförallt dsp begränsningen, de nya pluggarna tar ofta mer än 50% av ett chip så ingen ide att köra något annat än quad, alternativet är eviga frysningar av spår. Satellite har FW begränsningen så blir knas när man kör live och vill ha låg samplingsfrekvens, viss latency därefter, fungerar mkt bättre vid mix. Slutligen är så är det svårt att få tillbaka pengarna man lagt på mjukvaran, fast det kan ju vara till fördel om någon säljer sitt plugpaket begagnat.

  8. #8
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UAD är överlägset den pluginsamling jag lagt ner mest pengar på, jag vill egentligen ha hårdvara men har inte någon anledning att lägga astronomiska summor som ett rejält outboard ofta kostar. Visst det finns mjukvara som är bättre på alla sätt o vis men jag är ute efter specifika korrekta emuleringar av viss hårdvara så UAD fick det bli. Jag är supernöjd.

    Nackdelar finns, framförallt dsp begränsningen, de nya pluggarna tar ofta mer än 50% av ett chip så ingen ide att köra något annat än quad, alternativet är eviga frysningar av spår. Satellite har FW begränsningen så blir knas när man kör live och vill ha låg samplingsfrekvens, viss latency därefter, fungerar mkt bättre vid mix. Slutligen är så är det svårt att få tillbaka pengarna man lagt på mjukvaran, fast det kan ju vara till fördel om någon säljer sitt plugpaket begagnat.
    Jo, jag köper alltid vid kuponger eller kampanjer. Det jag gillar med UAD är ju att man har en standardisering som man har koll på. Istället för att köpa pluggar från massa olika tillverkare varav hälften blir oanvända så känns systemet bra. Bra videos och förklaringar och att man kan dema allt inom systemet. Men ekonomiskt så är det som en bilaffär

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kompressor värd namnet och jag vill inte köra hårdvara på det.
    Bara en kompressor? Någon speciell smak du är ute efter? Isåfall, varför just den smaken? En första tanke är bara att nej, det är inte UAD du är ute efter.. men det beror lite på vad du svarar på fråga två och tre.

    Eftersom ett par redan namedroppat ett par helt OK kompressorer så kan jag passa på att nämna TDR Feedback Compressor 2 (gratis), Elysia Alpha, Slate Digital FG-X (skit i limitern, men kompressorn är bra på riktigt!), Softube *, NI Supercharger GT, Massey CT5, Flux Solera, Flux Syrah och väldigt många till.

  10. #10
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Det stämmer väl kanske det du säger...
    Jag tänkte mig emuleringar av fairchild Neve och SSL blandannat.
    Sådana verkar vara så förbannat dyra att köpa som standardpluggar och en del kräver ILOK som jag förstår det.

    Min dröm och förhoppning är att någon kränger iväg sin UAD-1 med en pluggsamling nästan gratis(samt att det blir fred i världen och att inga djur får lida i onödan).
    Det kanske blir svårt dock...

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tycker nog fortfarande att UAD pluggarna låter lite bättre än andra pluggar. Att de avbelastar datorn är ju numera försumbart. Hade UAD pluggarna funnits som UAD native versioner hade jag slängt UAD hårdvaran direkt. Adderar latency till systemet mer än native pluggar.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte mig emuleringar av fairchild Neve och SSL blandannat.
    Sådana verkar vara så förbannat dyra att köpa som standardpluggar och en del kräver ILOK som jag förstår det.
    Du har inte specificerat vilka kompressorer du är ute efter eller varför. För mig så är det där ungefär som att säga att du vill ha syntar från Korg, Yamaha och Roland. Min tanke just nu är att det främst handlar om GAS (främst på UAD av någon märklig anledning) och inte om ljud.

    Ett väldigt billigt alternativ om du vill ha en smak av just de tre är Slate Digital VBC.

  13. #13
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett väldigt billigt alternativ om du vill ha en smak av just de tre är Slate Digital VBC.
    Det där med ILOK asså....

    Ok, jag accepterar att det är GAS.
    Tyvärr en lika reell känsla som hunger eller kåthet.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker nog fortfarande att UAD pluggarna låter lite bättre än andra pluggar.
    De har lyckats bra med nya 1176 och 1073.. och tydligen även med nya versionerna av deras Pultec EQs, LA2A och 660/670 (som jag däremot inte lyssnat på), men det ska då vara om man är ute efter exakta kloner av just de burkarna och varför ska man det? De har ändå fått mig att fundera på att skaffa UAD igen (jag är däremot en nörd och vill ha tillgång till "allt" jag tycker låter tillräckligt bra), men som det är just nu så klarar jag mig bättre på hårdvaruburkarna jag kör med + alla nativepluggar.. så mycket bättre att jag för ett par år sedan sålde mina UAD-kort för att de bara sölade ner allting. Ärligt talat så skulle jag garanterat fortfarande använda native-pluggar mer eftersom där finns det enligt min mening mer användbara kompressorer och EQs som låter minst lika bra. Kortfattat: "Pluggar från UAD låter bäst" är bara en myt. Däremot: "1073-emulationen från UAD låter bäst!" (idag.. men kanske inte efter att Slate Digital släppt sin VMR).

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med ILOK asså....
    Jag lovar dig, iLok är betydligt trevligare än en UAD-dongel.

  16. #16
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag gillar iaf uad som fan och 1176orna och neve eq och culture vulture och dimension d osv går varma i alla mixar.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte mig emuleringar av fairchild Neve och SSL blandannat.
    Sådana verkar vara så förbannat dyra att köpa som standardpluggar och en del kräver ILOK som jag förstår det.
    Ungefär samma priser eller billigare än UA skulle jag säga. Tex NI har Solid series (SSL, 199€), Vintage Compressors (1176, LA2A, DBX 160, 199€) och Premium Tube Series (Varimu?, Pultec, Massive Passive, 199€). Waves är väl generellt sett dyrare, men har paket och kör reor ganska regelbundet.

    UAD är möjligen billigare om man köper ett begagnat paket och bara köper på reor, men jag tror inte slutsummorna hamnar särskilt långt ifrån varandra om man ser till totalbeloppet. Speciellt inte eftersom få UAD-ägare verkar köpa bara enstaka pluggar – de verkar ha arbetat upp någon Pavlovsk reflex att köpa när det är billigt oavsett behov hos användarna.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär samma priser eller billigare än UA skulle jag säga. Tex NI har Solid series (SSL, 199€), Vintage Compressors (1176, LA2A, DBX 160, 199€) och Premium Tube Series (Varimu?, Pultec, Massive Passive, 199€). Waves är väl generellt sett dyrare, men har paket och kör reor ganska regelbundet.
    Jämför annars med Slate Digital VBC som jag tidigare nämnde. $99 kostar den just nu direkt från tillverkaren och ännu billigare från ett flertal olika onlinebutiker. TDR Feedback Compressor håller annars ungefär lika hög klass som UAD-kompressorerna, men är helt gratis. Nästan alla tillverkare säljer sina pluggar för typ halva priset lite då och då. Det blir definitivt billigare än UAD.

    Förtydligande: Nej, jag har ingenting emot UAD. Definitivt bra pluggar! Men de är numera överskattade tack vare sin fina historia.

  19. #19
    Fulis
    Fulis är inte uppkopplad
    Fuliss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lånar tråden lite. Spekulerar själv i UAD. Borde man inte kunna köra PCIe kort via thunderbolt om kraften blir för liten?
    http://www.sonnettech.com/product/th...olt/index.html

    Och sen skaffa UAD-2 PCIe DSP Accelerator Cards
    http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-pcie.html

    Ökar kraften om man adderar kort eller är ett Octo-kort det största man kan ha?

    Jag talar inte efter behov nu utan för att stilla min nyfikenhet =)

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fulis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lånar tråden lite. Spekulerar själv i UAD. Borde man inte kunna köra PCIe kort via thunderbolt om kraften blir för liten?
    Jo, men sånna expansionschassin brukar vara hysteriskt dyra...

    I o f s. Rätt najs att jacka in en thunderbolt-sladd i sin macbook när man kommer till studion, å då ha typ ett fett MADI-audiointerface + två UAD-2 octo... =)

  21. #21
    Fulis
    Fulis är inte uppkopplad
    Fuliss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alla människor behöver 384 IOs=)

  22. #22
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Alltså... Jag är i lite samma funderingar som trådskaparen. Vill köra native.. Men UAD har de-facto några "burkar" med efterstävansfull orginalkaraktär som jag inte hittar bland andra plugg-tillverkare. Tex Roland Dimension D, AMS RMX 16...

    Eller ?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2014-11-09 klockan 01:20.

  23. #23
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det finns ju en Vst-version av Dimension D:

    http://emptyroomsystems.com/products...on-d-v1-0.html

    Har inte provat den själv (det finns en emulering i min Boss CE-20) men det finns en demoversion att ladda ner.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •