Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: DSI Prophet 12 och Pro-2

  1. #61
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...nej den svarar "bara", men som den svarar =]

  2. #62
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp prophet 08 svarar också på poly at

  3. #63
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Najs! Och det innebär att Firechild kan styra dem från världens dyraste poly-AT-MIDI-kontroller CS-80?

    Fast CS-80 sänder förstås inte MIDI inser jag nu. Den duger alltså inte ens som MIDI-kontroller. Vilket skräp!

  4. #64
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs! Och det innebär att Firechild kan styra dem från världens dyraste poly-AT-MIDI-kontroller CS-80?

    Fast CS-80 sänder förstås inte MIDI inser jag nu. Den duger alltså inte ens som MIDI-kontroller. Vilket skräp!
    MIDI?? Cs80 är helt analog, som denna skiss hintar om:


  5. #65
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Haha, ja, jag ber om ursäkt för förvirrad tramsighet, parad med tramsig förvirring!

    Är nog aningen mer än aningen berusad. Dock inte bara på off topic-alkohol, utan även på nyblivet, berusande on topic Pro 2-ägarskap. Trots frånvaron av poly-AT.

  6. #66
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har 3 andra Poly AT klaviaturer
    Roland A-80 x 2 och Rhodes Chroma
    Poly AT is da shit!

  7. #67
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...blir nog en CME X-key för PAT...

  8. #68
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har 3 andra Poly AT klaviaturer
    Roland A-80 x 2 och Rhodes Chroma
    Poly AT is da shit!
    Det är onekligen ganska koolt, t.o.m. för någon som jag, som egentligen inte kan spela klaviatur. Jag har det i min Mellotron M4000D och det är iofs en starkt bidragande orsak till den sköna spelkänslan där, men med Pro 12:ans möjligheter att routa AT till ungefär vilken parameter som helst, så måste man kunna bli seriöst kreativ.

  9. #69
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Är på gång att köpa mig min första polysynth och lutar starkt mot en Prophet 6 (jag vet, galet som första poly men jag köper sällan instrument och då dyra och bra/kompetenta som jag behåller, istället för att köpa och sälja). Men jag skulle vilja veta vad ni tycker om alternativet P12.
    Det som får mig att luta mot P6 är att jag verkligen gillar soundet hos P5 från youtube och att jag upptäckt med åren att jag gillar när det låter som den musik jag växte upp med under 80-talet (70-talet är också trevligt) och att en modern variant av denna känns som instans spelglädje.
    Det som talar för P12 är möjligheterna. Jag vill köpa nåt som jag inte känner behov av att sälja om ett tag för att jag vill åt annat. Har ingen uppfattning om var P6ans gränser går. Men jag vill ju som sagt heller inte göra så mkt crazy grejer eller technosounds.

    Har skrivit lite mer om hur jag spelar och vad jag föredrar här:

    http://www.99musik.se/showthread.php...gsidig-polyfon

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    P12 har otroligt många möjligheter med de 4 oscillatorerna med FM, sync och character-sektion (digitalt) samt 12/24dB LP och separat HP-filter (analogt) och en sjuhelsikes mod-matris med 4 ADSR, 4 LFO, på det 4 modulerbara delayer, split/layers/duotimbral (2x6 röster i så fall). Ca 50-talet rattar att vrida på, med ytterligare ett gäng funktioner per sektion åtkomliga via teckenfönster och dekoder-rattarna vid fönstret. Programmerbar arpeggiator. Bra som masterklaviatur, med 61-tangenters klaviatur (inte mini eller "för kort" m.a.o.) och de flesta rattarna skickar CC och NRP.

    Att fundera över:
    - Digitala oscillatorerna - lätt skeva standard-vågformer och några wavetables. Inte en VS men VS-ish. Många svär vid dem, andra tycker de är för digitala och hör aliasing för t ex sync. FM fungerar som analog FM dvs inte en 4op Yamaha rakt av...

    - Curtis-filtren - precis samma synth-om-a-chip som i alla nyare DSI inkl P08(frånkopplade osc för P12). De låter bra IMHO men andra tycker de är tråkigare än de nya filtren i P2 och P6.

    - Pris - well...

  11. #71
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    P12 , Sämst av två världar IMO...mediokert analogt filter samt VA vågformer som inte låter speciellt bra...

    I övrigt , meny dykning from hell om man vill utnyttja synthens fulla potential vilket skall sägas är massiv. Hellre Prophet 08 i så fall , billigare enklare , bättre analog ljud om det är det man vill åt men kort sagt Prophet 6 är i en annan liga t.o.m det lilla man hör på Soundcloud.

  12. #72
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Meny dykning från hell är väl att överdriva lite... allt kommer ju fram när man rör ratt eller encoder typ... det är väl inga större fel på filtren heller.. P12 låter bra... sen beror det ju på vad man är ute efter....

    Det jag inte fattar med P6 är varför Dave inte petat in fler ENV och LFO:er när de ändå precis som på P5 är mjuka... hade ju räkt med en shiftknapp.. och vill man inte använda dom extra så är det ju bara att låta bli... men vill man bygga sjyssta evolverande pads så är det ju lite trist... speciellt när det är full variabel vågform på osc...osv.. Det är ju det roliga med P2.. lfo el adsr på separation och LP/HP... el seq.... 5 env försvinner snabbt....

    Tycker att det är kul att den mkt bespottade P08 blir hyllad... vi får se gnället sen på P6 när den landat

  13. #73
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    tummade lite längre på en prophet 12 idag. jag började från scratch att bygga ett eget ljud:ingen drive, girth, decimate. LFO modulerad OSC1 PWM, sågtand med lite vibrato på OSC2, och en subosc var grundstommen, lite snedstämning, ingen OSC slop. detta gick sedan i genom LPF med mycket resonans och kort filterdecay på envelope. sedan genom högpass med hög resonans, modulerat långsamt av LFO2. Det lät lite som nån Jarre-pad med phaser. tycker Oscillatorer och filter låter mycket mer klassiskt analogt, än prophet 08. just resonansen är mycket mer dynamisk, och det går att ställa LPF så det låter rumsklang om den! första gången jag rattade en prophet 12 bläddrade jag igenom fabriksljuden lite snabbt. då fick jag en helt annan uppfattning, att det lät lite instängt och med mycket mellanregisterkaraktär. Prophet 12 har stigit upp högt på min vill ha lista nu
    Senast redigerat av jocks1 den 2015-08-08 klockan 10:43. Anledning: Justerad text

  14. #74
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tummade lite längre på en prophet 12 idag. jag började från scratch att bygga ett eget ljud:ingen drive, girth, decimate, LFO modulerad OSC1 PWM, sågtand med lite vibrato på OSC2, och en subosc var grundstommen, lite snedstämning, ingen OSC slop. detta gick sedan i genom LPF med mycket resonans och kort filterdecay på envelope. sedan genom högpass med hög resonans, modulerat långsamt av LFO2. Det lät lite som nån Jarre-pad med phaser. tycker Oscillatorer och filter låter mycket mer klassiskt analogt, än prophet 08. just resonansen är mycket mer dynamisk, och det går att ställa LPF så det låter rumsklang om den! första gången jag rattade en prophet 12 bläddrade jag igenom fabriksljuden lite snabbt. då fick jag en helt annan uppfattning, att det lät lite instängt och med mycket mellanregisterkaraktär. Prophet 12 har stigit upp högt på min vill ha lista nu
    Prophet 12 är bäst helt enkelt, saknar ingen maskin som den. lite intressant är phasereffekten även du upplevt, den dök upp väldigt ofta för mig i både tid o otid, tänkte att det är någon biprodukt av för korrekt pitchade osc el dylikt men blev ändå inte alltid av med den även med lite otunade osc osv osv. Inte helt hundra på vad som orsakar den alla gånger om det är någon digitalstyrd åkomma, t ex om alla tolv filter är supertunade mot varandra el någon annan av de 490567 möjligheterna.

  15. #75
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Skiter man i att kalibrera den så kan det säkert uppstå en hel del affekter....

    Men som du säger jocks1, bläddrar man igenom fabriksljuden så kan man lätt bli deprimerad....ännu värre på Pro2 faktiskt... men dom här är ju monstersynthar som saknar motstycke

  16. #76
    deleted user
    Presetsen på P2 är inget snack om saken, de siktade på tyska trancescenen

  17. #77
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fortsätter och predika för de redan frälsta...
    ...avslöjar CS80 som den Vallåkra-Farfisa den egentligen är
    Lol!

Liknande ämnen

  1. Prophet 5 vs Prophet 600
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •