Sidan 10 av 20 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SistaSista
Resultat 541 till 600 av 1149

Ämne: Buchlaåret2015

  1. #541
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    DIY HUB listar ju sin 208-panel som rev 1. Hur är det med det där egentligen? Något som skiljer sig från rev 2 panelmässigt?

  2. #542
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Inte vad jag märkt. Kan vara det att hålen för potarna skulle behöva flyttas ner någon millimeter. Men det går lika bra att böja potbenen, så inga problem där. Annars passar allt perfekt.

  3. #543
    KNYSTs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Farsan föreslår ju furu,... men nja... vet inte. Skandinaviskt alltså....
    Stavlimmad ek har ju fördelen att det aldrig slår sig.
    Får se. Kanske betsar något ljusare för att fakea teak. Hmm
    Ska fundera på tipset.
    Personligen tycker jag att furu är lite för mjukt/ömtåligt, men det blir ju betydligt lägre vikt och pris än det mesta.

    Jag har tänkt köra björk till min lilla Serge, men får se...

  4. #544
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Björckbuchla blir bra.

  5. #545
    KNYSTs avatar
    Senior


    (tål inte karl'n, men tack för skrattet)

  6. #546
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Okej, samma som enkla paneler också. Tänkte att det var ett ställe med panel och kort.

    Drömde lite om en gammeldags buchla men vet inte om jag skulle använda den så mycket. Och så tycker jag Hordijk-modular verkar mer spännande. Men det skulle mest vara som en nördig hobby, kanske inte värt det...

  7. #547
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KNYST Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tycker jag att furu är lite för mjukt/ömtåligt, men det blir ju betydligt lägre vikt och pris än det mesta.

    Jag har tänkt köra björk till min lilla Serge, men får se...
    Jo, sant. Furu är för mjukt. Dessutom tycker jag det är svinfult med alla kvistar. Och det blir inte särskilt snyggt betsat. Får se vad jag väljer. Ek är neutralt, hårt och kostnadseffektivt. Farsan var inne på MDF, men det ratade jag. Har lite tid att tänka. Ädelträ är ju tyvärr alldeles för dyrt. Vill inte lägga fem k på material helst..

  8. #548
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Någon som behöver DC/DC-omvandlare kretskort HN Power SIM1-1524S-DIL8 15 V/DC 24 V/DC 50 mA 1 W från Conrad? Det är ju 99:- i frakt på en 50:- pryl. SEGT! Så kan ju beställa ett gäng om det är fler som är intresserade.

    Behövs i en 216 alltså.

  9. #549
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Tyvärr ingen. Men gärna ett 208-reverb

  10. #550
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Någon som vet vad det är för modell/märke på tryckknapparna på gamla 100-serien? De röd/svarta alltså.

  11. #551
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Hmm.. kolla i tråden för första (icke roman) 245 på secret society. Har för mig det nämns där.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har för mig att det iaf omtalas vilka som är likvärdiga... minns inte så väl. Byggde aldrig 245..

  12. #552
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hittar ingen info alls om det. Det är NKK-switchar som omnämns, men de ser inte riktigt likadana ut. Hittar OTTO-switchar (150 pix styck!) på Mouser som ser nästan likadana ut, men det är inte helt hundra. Sjukt svårt att source:a komponenter som är 40-50 år gamla.

  13. #553
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men är det inte Adam/Djangosfire på Muff som klonar 100 serien? ... hör med honom.

    Skulle ju vara ballt att klona Buchlas/STMC första system. Tidiga 100 serien känns också tillräckligt grov att bygga för en klåpare som mig

  14. #554
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, kan vara värt att kolla upp.

    Det som är tråkigt är att det är fan hopplöst att hitta scheman på 100-grejerna. Det som finns finns, men de riktigt roliga grejorna är ju utom räckhåll. Hade man dock en modul så hade det förmodligen varit en kakbit att kopiera den, enkelsida kretskort med inte allt för många komponenter. Fast där kammar man ju noll med, inte många 100-system som flyter runt...

    148, 191, 195 och 196 skulle man ju vilja ha mer info om typ.

  15. #555
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Blev så sugen på att bygga en 246:a! Borde man? Eller? Den är ju ett monster, tar sjuk plats, och onödig när jag har 2 TKBs. Men ändå!

  16. #556
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det verkar vara lite olika switchar i dom beroende på vad gubben hittade så gå på close enough!

  17. #557
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    OM jag nu bygger lite 100 v.s. Har ritat 10 paneler. Men får se om jag orkar göra kretskort

  18. #558
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Easel-reverben är inkomna!

    Satte i mitt och det funkade bra - Men min Easel är inte helt kry alltså. Det är något som strular med den där jäkla +13.5V linan. Frågan är bara VAD. Den här felsökningen kan ta år...

  19. #559
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Kanon. Paxa ett till mig! Hör av mig om konto/Swish etc

  20. #560
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag ska förmodligen till Uppsala på söndag. Vi kan ju ev. lösa någon form av överlämning då om det funkar.

  21. #561
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag vill gärna ha en om möjligt. Pallar du skicka?

  22. #562
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska förmodligen till Uppsala på söndag. Vi kan ju ev. lösa någon form av överlämning då om det funkar.
    Låter kung. Är i borlänge över helgen (ska eg snickra case där, men mina båtar är fast i Tyskland, trots att de skickades 16 okt!!). Men från strax innan 1300 kan jag mötas upp!

  23. #563
    KNYSTs avatar
    Senior
    Fråga till er som byggt 281:an med rysskorten...

    På kort 2 och 3 (identiska) finns det tre hål för motstånd R29 - någon som vet varför?
    Alla som jag sett bilder på har lött dit R29 i hålen längst ifrån varandra (så det lär ju vara standard), men vore intressant att veta vad det rör sig om. Om jag tittar på kortet, ser man att motståndet länkas ihop med två olika dioder, beroende på vilket hål man väljer.

  24. #564
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Tror att jag antog att det var en mätpunkt av något slag? Använde hursomhelst de yttre hålen.

    Har panel och kort för att göra en toppobrillo 281:a till Buchla utöver den Roman-variant jag redan har. Men vet inte om jag orkar med allt kabeljox det blir utan panelkort och två separata kretskort. Huvaligen.

    Nu är det snart dags att sätta igång med 208:an. Spännande.

  25. #565
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hålet i mitten har inget med motståndet att göra! Det är en via för en bana som går från undersidan till översidan (eller tvärtom). Så stoppa inte in några ben i det.

  26. #566
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Vad tror ni om dessa:
    http://www.ebay.com/itm/1-Card-Edge-...oU85EoS9knYCyw

    Behöver ju 28 stycken edac bara för mitt case.....

  27. #567
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran

  28. #568
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Borde ju funka bra. Men det är lite fult med 2x10

  29. #569
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Precis, vetskapen om att det ser fult ut bakom korten kommer hålla dig vaken om nätterna.

    Jag försökte förklara för min far varför det skulle vara just precis en viss sorts ratt på Buchla-modulerna. Det gick inte alls.

  30. #570
    KNYSTs avatar
    Senior
    re 281: tack zthee + xylt

  31. #571
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde ju funka bra. Men det är lite fult med 2x10
    Jo, visst, men är det att lägga 28 x 70 kr för single rows från mouser känns bättre-fult?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag tänker mig alltså endast dessa duals för psu/distro boards isf

    - - - Uppdaterad - - -

    vi snackar 2000 kronor att "spara"

  32. #572
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, vetskapen om att det ser fult ut bakom korten kommer hålla dig vaken om nätterna.

    Jag försökte förklara för min far varför det skulle vara just precis en viss sorts ratt på Buchla-modulerna. Det gick inte alls.
    Haha! Föräldrar!
    Farsan lade gladeligen 35+ timmar förra veckan tillsammans med mig för att vi skulle få klar mitt case! Haha, han körde t.o.m. till gävle från Borlänge med släp för att köpa skivan jag ville bygga av innan jag kom, sen betalade han den dessutom! Superfarsdag, blev det!
    ska posta ngn bild här snart för de som inte sett åbäket.

  33. #573
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    spammar vidare. Jag köpte hur som 40 stycken. 2 av dessa:
    http://www.ebay.com/itm/20p-Card-Edg...3D300602068464
    (rekommenderas, ändå)

  34. #574
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Sweet

    Såna där molex-honor som sitter på kanterna av alla 208-kort. Kan man verkligen bara hitta dem på Mouser? Kan knappt beställa från dem eftersom de levererar via Fedex som envisas med att släppa mina paket på den stora pallen på jobbets lastkaj och sen spenderar jag resten av dagen med att leta efter paketet. Buuuu.

  35. #575
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sweet

    Såna där molex-honor som sitter på kanterna av alla 208-kort. Kan man verkligen bara hitta dem på Mouser? Kan knappt beställa från dem eftersom de levererar via Fedex som envisas med att släppa mina paket på den stora pallen på jobbets lastkaj och sen spenderar jag resten av dagen med att leta efter paketet. Buuuu.
    Faktiskt inte en aning... Har inte satt mig in i det där. Borde väl vara standard. Hojta till om du hittar.


    Angående att köra med dual (2x10) för distroboards: borde inte det vara bättre (knappast sämre iaf) i ett förbannat stort system, då den väl torde kunna hantera fler ampere?

  36. #576
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, visst, men är det att lägga 28 x 70 kr för single rows från mouser känns bättre-fult?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag tänker mig alltså endast dessa duals för psu/distro boards isf

    - - - Uppdaterad - - -

    vi snackar 2000 kronor att "spara"
    Skönheten har inget pris!

  37. #577
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönheten har inget pris!
    and here comes the ocd

  38. #578
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Precis!

  39. #579
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Mao, det är god kbt att köra duals. Jag uppmanar alla. Aargumenten för är strängt pragmatiska.

  40. #580
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151111_092904_resized.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	62964

    här är för övrigt caset.
    Det är nästan klart: ska ha lysrör/led i innertaket, samt att jag ska ha en rad med euro högst upp (klockmoduler samt ljudmangling).

    Vinkeln jag tog bilden i gör att överdelen tycks djupare än underdelen. Så är det inte.

    Caset är för övrigt gjort efter min anatomi. Når allting precis utan ansträngning när caset står på ett bord som är 66cm högt! Haha

  41. #581
    joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Wow....snyggt jobbat! Hur många U? Inget för livebruk eller den lilla lägenheten man delar med någon annan direkt

    Själv är jag förpassad till källaren trots ynka 30+12U...

  42. #582
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Båtarna är 10u, så 80 totalt.
    Faktum är att jag "tvingades" bygga på höjden så mkt pga det lilla rum jag nu är förpassad till i den nya lägenheten. Tro inte att den får stå permanent i vardagsrummet! Eller, vet inte, tjejen är rätt chill med allt möjligt bråte vi sprider runt oss

    Hur som kommer det nog dröja rätt länge innan jag fyller det. Har planer på att eventuellt köra Serge i samma. Får se. Skönt att slippa oroa sig över utrymme i caset ett tag iaf

    Och tack förresten. Det blev nog över förväntan.

  43. #583
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Snyggt!
    Vad är det för trä och hur har du ytbehandlat det?

  44. #584
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Tack. Stavlimmad ek + teakolja

  45. #585
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Är det klart med ny lgh alltså? Fresh som satan blir det där!

  46. #586
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det klart med ny lgh alltså? Fresh som satan blir det där!
    Jaja, har bott här en månad nu!

  47. #587
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    80u ...duär ju helt rubbad <3 ....vilket djävla monster jag sitter och spånar på 24u el kanske 30u...så kommer han med 80u ....

  48. #588
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    80u ...duär ju helt rubbad <3 ....vilket djävla monster jag sitter och spånar på 24u el kanske 30u...så kommer han med 80u ....
    Hahaha, ja... måttfullhetens emissarie har jag väl aldrig varit. Var inne på 6 i bredd, sen blev det åtta. Hade jag väl valt åtta var ju bärbarheten ändå offrad så... ja, vad fan. Det är rätt billiga u detta!! Är sjukt nöjd iaf. En polare kom över så vi kunde bära det på plats i kväll. Fruktansvärt tungt alltså!!

  49. #589
    joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Vilket monster....undrar vad den kommer att väga med moduler?! Den lär öka elkonsumtionen i hemmet en del Lär bli en fantastisk och superkomplex/djup synth i alla fall. Och snygg.

  50. #590
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Har två 12v tegelstenar på 10A styck.. tänker att det ska räcka.

    Skulle uppskatta att den väger strax över 50 kg utan moduler!

    Living the dream, typ...

  51. #591
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, ja... måttfullhetens emissarie har jag väl aldrig varit. Var inne på 6 i bredd, sen blev det åtta. Hade jag väl valt åtta var ju bärbarheten ändå offrad så... ja, vad fan. Det är rätt billiga u detta!! Är sjukt nöjd iaf. En polare kom över så vi kunde bära det på plats i kväll. Fruktansvärt tungt alltså!!
    Men kan du fylla den eller är det bara målet som hägrar? Fan Arayas EMS monsterbygge är ju 60u ...och inte ens full....visserligen mestadels riktiga Buchla 200 moduler...men ändå....din tok <3

    EMS har ju alltid haft ställning med hjul på kabinetten...nåt att fundera på kanske.

  52. #592
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Nej, inte fan kan jag fylla den. Har tops 35-40u, men jag gjorde en kalkyl av vad jag vill ha och landade bortåt 70. Att då inte slänga på en till båt vore ju kasst. Samma med att bygga endast för det jag har, då hade jag ju fått ställa mig och snickra ny låda framåt april, och det pallar jag inte! Sålde det mesta av euro, går all in buchla/serge. Känns som jag får stå mitt kasst nu. Lätt värt.

    Och jo, har redan funderat över lösning med hjul. Hmm.. aja, kanske får snickra i vår ändå då... haha

  53. #593
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev så sugen på att bygga en 246:a! Borde man? Eller? Den är ju ett monster, tar sjuk plats, och onödig när jag har 2 TKBs. Men ändå!
    Sent svar, men jag ska absolut bygga!! Minst en, alt en 245 också.

  54. #594
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Min Easel har fått tuppjuck. Något segar med 13.5V linan. Frågan är bara vaaaad... Sen ligger den lite högt också (tycker jag), typ 14.05V, men om jag då drar upp någon av LPG:ernas init nivå så sjunker den till ~8V och sedan ligger den kvar där även efter att jag sänker LPG:erna. Ända sättet att få tillbaka den till 14V är att höja frekvensen på pulsern. Lite skevt. Envelope generatorn uppvisar ungefär samma problem - Attack och decay kan också dra ner den till ~8V. Men bara ibland. Värsta typen av fel! Jag borde väl egentligen koppla in mig i serie på linan och se vad som händer, den ska ju ge 20mA, så förmodligen är det något som börjar dra mycket mer och därför tynger ner den?

    (Räknar man på det så är det 675Ω vid 13.5V och 400Ω vid 8V (Förutsatt att den levererar 20mA vs.). Så då skulle det kunna vara så att någonting börjar korta mot jord..?)

  55. #595
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Big skirted blue rogan (RB-67-2A-SK-7-M).

    Någon som har och kan förbarma sig? Snälla! Jag behöver verkligen bara åtta stycken till mina 259...

  56. #596
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Klar med en 216r - Funkade perfekt på först försöket, skönt!

  57. #597
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men min Easel är inte helt kry alltså.
    Har meckat med Easeln idag och fått ordning på i princip allt! Gjorde Boops-modden för reverbet, tyckte det funkade bra. Inte testat att dra skärmad kabel direkt från reverbet till kort 12, vet inte om jag ska prova heller.

    Körde även Easeln med 216, den får en helt ny dimension när man triggar den med externa grejer ist. för pulsern. Eftersom pulsern (har jag för mig) triggar på fallande kant, så det blir liksom ett delay som känns rätt magiskt!

    Det enda som strular är att envelopen alltid är sustain, även om jag sätter den på transient. Har inte felsökt än heller, får se om jag orkar med det i helgen!

  58. #598
    KNYSTs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klar med en 216r - Funkade perfekt på först försöket, skönt!
    Fin!

  59. #599
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Beställde transformatorer etc igår för att fixa psun.
    Kan tipsa om ngt som tidigare nämnts på muffen:
    http://www.mouser.se/Search/ProductD...EG124PB222VQL1

    Kondingar för decoupling som sägs skola hålla i 27 000+ timmar (jfr 2000 som annars är rätt vanligt).
    Jag slog till på dessa till min psu.

    jfr även datablad: http://www.mouser.com/ds/2/212/KEM_A...124-526662.pdf

  60. #600
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    fuck hade behövt lite mousergrejer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •