Sidan 5 av 20 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 1149

Ämne: Buchlaåret2015

  1. #241
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag fick slut på krympslang. Men 292:an var klar iaf. Eller tills dar303 skrek "DU MÅSTE FÖR FAN MATCHA VACTROLERNA". Så nu är det gör om gör rätt i casa zTHee.

  2. #242
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    jo... många snackar om att matcha. Jag hade inte vactroler hemma för att bry mig, kanske gör det på nästa ist.
    Vad är vinsten?

  3. #243
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Om man inte matchar så får man helt olika signalnivåer ur den på de olika kanalerna.

  4. #244
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Hmm... måste ha haft tur isf. Matchar helt ok som det är. Tog iofs ur samma batch osv. Ska kolla in det där mer i detalj sen. Mäta

  5. #245
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Bara halva 258an fungerar. Hoppas ju att det inte är 726an som är boven.

  6. #246
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara halva 258an fungerar. Hoppas ju att det inte är 726an som är boven.
    Håller tummarna. Trist utgift annars...

  7. #247
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Dålig LS352! Hurra! Nu är det bara knas med sinusen, verkar som om Q10 inte gör sitt jobb. Dålig 2n4339 också?

  8. #248
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Q10 var det inte alls, utan det var en bana som var av. Bygla lite och nu har jag en perfekt fungerande 258!

    Då blir det 291 på bordet i morgon.

  9. #249
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Ser ut som om det blir "buchla"-år för mig med. Fast i euro-format (förlåt). Fick hem pcb+panel för toppobrillo/buchla 281 dual function generator. Och har j3rk 258j pcb påväg med clarke68 dual panel

  10. #250
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fixade färdigt och testade 291 och 285 i går. 285:an strulade lite först, men det var för att jag hade eepromen på fel ställe. Väntar bara på chip till 281 och 266 nu.

    Så färdiga moduler, 259x2, 258, 285, 291, 277, 257x2 och 292. Kvar att testa är 230 och 207 (utan preamp).

  11. #251
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Cool!
    Hur gillar du 285? Ljudexempel?

  12. #252
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har endast funktionstestat den, så bara sett vågform på oscilloskop. Kan försöka spela in lite ljud i kväll om jag hinner!

  13. #253
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Vore kul att höra!!

  14. #254
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nu har jag kört lite med den - Liiiite besviken, för jag lyckas inte göra så där långa åkningar som med FS1an. Så tur att jag ska bygga en sån med!

    Ska försöka spela in sen...

  15. #255
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Men FS1an är ju övergrym å andra sidan! Sålde tyvärr min....men har kvar en av dina paneler faktiskt! Dock inga kort..

    Har en halvbyggd 285 på bänken och får resten av delarna imorgon. Är fortfarande peppad

  16. #256
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://thehumancomparator.net/tmp/285277.mp3 - Först är det 285:an, med feedback och 259 som ref. Sen kommer 277:an in i feedbackloopen också, och den styrs också av 259:an. Det blev ganska trasigt, men ändå roligt att göra. Det var något från Youtube där Obama snackar.

  17. #257
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men FS1an är ju övergrym å andra sidan! Sålde tyvärr min....men har kvar en av dina paneler faktiskt! Dock inga kort..
    Jag har färdiga kort (snart 2 uppsättningar) men ingen panel
    Men det är ju lätt att fixa! Bara göra nya Måste ha en iaf, för även om 285:an är ball så får jag den inte att göra det där långsamma "barberpole" grejen som är så sjukt häftig.

  18. #258
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag vill väldigt gärna ha en FS1-panel om det blir fler framöver eller om joks vill sälja!

  19. #259
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kör ni Bud AC-423 som lådda eller finns det andra bra alternativ? Såna "no slip clip on nuts", kan man hitta det på random byggvaruhus eller Sifvert Skruv måntro? Eller Tinnerman....

    ----

    Edit: Hittade Hammond 1444-1773 också.
    Senast redigerat av xyltburk den 2015-05-25 klockan 10:44.

  20. #260
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill väldigt gärna ha en FS1-panel om det blir fler framöver eller om joks vill sälja!
    Det blir fler paneler. Ingen fara!

  21. #261
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör ni Bud AC-423 som lådda eller finns det andra bra alternativ? Såna "no slip clip on nuts", kan man hitta det på random byggvaruhus eller Sifvert Skruv måntro? Eller Tinnerman....

    ----

    Edit: Hittade Hammond 1444-1773 också.
    Kruxet är att du måste såga och hacka som fan för att få plats med modulerna. Innermåttet är lite för litet och kanterna som går in i lådan ("fästlisten") på lådan är lite för tjock. Så moduler med jack nära kanten går inte ner i den utan att man tar bort en centimeter. Riktigt jobbigt.

  22. #262
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet är att du måste såga och hacka som fan för att få plats med modulerna. Innermåttet är lite för litet och kanterna som går in i lådan ("fästlisten") på lådan är lite för tjock. Så moduler med jack nära kanten går inte ner i den utan att man tar bort en centimeter. Riktigt jobbigt.
    Med Hammond eller Bud? Överväger att lägga en slant på en 12U från Boops för att slippa metallslöjden.

  23. #263
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Både Hammond och Bud. Hammond är ju någon millimeter mindre att såga i dock. 12U från Boops låter som bästa idén!

  24. #264
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör ni Bud AC-423 som lådda eller finns det andra bra alternativ? Såna "no slip clip on nuts", kan man hitta det på random byggvaruhus eller Sifvert Skruv måntro? Eller Tinnerman....

    ----

    Edit: Hittade Hammond 1444-1773 också.
    Jag har slöjdat en låda med tinnermanns för buchla. Gick rätt bra men det behövdes en del tålamod. Har aldrig testat hammond men den verkar ju åtminstone vara bättre för serge + att den väl fraktas gratis hos mouser (över 60€) till skillnad mot bud?

    Inte helt lätt att hitta tinnermann i rätt size. Men tror jag hört att det finns nåt ställe i sthlm som har?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir fler paneler. Ingen fara!
    Ljuv musik!

  25. #265
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://thehumancomparator.net/tmp/285277.mp3 - Först är det 285:an, med feedback och 259 som ref. Sen kommer 277:an in i feedbackloopen också, och den styrs också av 259:an. Det blev ganska trasigt, men ändå roligt att göra. Det var något från Youtube där Obama snackar.
    Låter svinbra, stort tack.

  26. #266
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    och ja... jag vill också ha en fs-1a, eller två!!

  27. #267
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Fan. Foldable med trä eller fasta alucheeks. Alla dessa beslut!

  28. #268
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fällbar, det är mer Buchla!

    Jag har verkligen blivit Buchlapepp nu, hurra! Har fått några idéer och uppslag till spexiga grejer.

  29. #269
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag har två flopseq pcbs att sälja ifall ngn är sugen:
    http://synthcube.com/cart/index.php?...product_id=278
    har fyra, behöver bara två... Har ingen panel att sälja dock, och den är slut på synthcube.

    Edit: https://www.muffwiggler.com/forum/vi...&postorder=asc

  30. #270
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vad gör flopseq för något speciellt?

  31. #271
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ärligt talat verkar den vara rätt base, de olika lägena är väl det mest spännande:
    "This board is a simple externally clocked, 8 Step flipflop/counter based sequencer that can count upward, downward, and pingpong. The CV output range is 0-10V. The clock input has a comparator to make clocking a bit more flexible, and there is a Gate output that outputs a 10V gate pulse. There are connections for 8 pots, 8 LEDs, Mode Switch and the CV/CLK/Gate IO jacks. The board is approximately 3"x3.5". It can be clocked into low audio range." (emphatics added, cf https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=46655 )

    Det är typ allt jag vet. Har inte byggt mina än mvh backlogåret2015


    edit: jag kanske har ultraflop-pcber, vet inte vad skillnaden är riktigt, men det diskuteras i enskild tråd på muffen. Kan kolla vilka pcber jag har, men jag fick dem för bara några månader sedan, så det bör vara ngn sen rev.
    Senast redigerat av En_Annan den 2015-05-26 klockan 13:16.

  32. #272
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Sisådär. Fällbart treraderscase, 4U per rad beställt!

  33. #273
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Kanon! Boops antar jag; vad gick det på? Funderar själv på ett supercase, 8u-rader, men är inte helt säker ännu. Kanske ska flytta i höst.

  34. #274
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanon! Boops antar jag; vad gick det på? Funderar själv på ett supercase, 8u-rader, men är inte helt säker ännu. Kanske ska flytta i höst.
    Japp. 583 euro med frakt och allt. Dock utan ström vilket jag fixar själv. I priset ingår en distroboard samt Tinnermans.

  35. #275
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Helt ok pris. Lär som sagt göra en beställning av samme herre efter sommaren.

  36. #276
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Plundrade gamla kretskort på 3080s idag, saknade 4 till 281:an. Så nu har jag testat den med! Först fungerade inte funktionsgenerator C, efter lite rotande såg jag att jag inte hade snott en 3080 som jag trodde utan en LF353. Doh! Bytte och sen gick det bra. Men den nedersta är antingen jättesnabb eller sjukligt snabb, men vill den vara så så får den vara så.

    Testade den med 259orna, galet kul! Behöver ju typ inte fler moduler egentligen


  37. #277
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Vilka 3,5 jack kör ni som kör sådant och använder Romans kort? Hade några såna här:

    som passar ok, men tänkte om det fanns något bättre alternativ?

  38. #278
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  39. #279
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag använder thonks jack, jord/skal pinnen passar i korten, sen får man dra en kort kabl till signalanslutningen.
    Höjden är också nästan rätt, lite för låga så man får antingen lägga en bricka emellan eller montera i panel först och sen löda.

  40. #280
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Någon som har små Rogans och kan tänka sig byta 3 mot t.ex. 3 middle? Eller något annat...

  41. #281
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag har typ 135 Rogans på väg från muffgruppköpet. Borde komma i veckan eller nästa. Kan nog byta några.

  42. #282
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vore grymt om det gick.

    Fick hem ett MN5837 idag, kunde testa 266:an. Först magisk rök! Woho, det var längesen sist. Hade vänt på en 074:a och satt strömbegränsningen på max på labbagget, men fixade det sen gick det bra. Tycker dock de 2 översta LED:arna lyser lite svagt, ska det vara så? De andra är det bra kräm i.

  43. #283
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Var ett tag sen jag hade min 266 i caset men har för mig att det varit lite så på de jag byggt också. Åtminstone på långsammare rate. Vad tycker du om den, visst var du lite tveksam?

  44. #284
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    OK! Jag har inte orkat gräva i schemat för att se om jag har rätt värden på rätt ställe heller. Får kolla någon youtube film och se om det verkar stämma.

    Jag har bara funktionstestat den, så inte patchat med den - Men den är ju vad den är, och jag är inte ett så stort fan av slumpmässighet. Men jag kan tänka mig att ha den i systemet för att jag får brus, slew och S&H.

  45. #285
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har beställt delar till 295. Känns som en rätt simpel affär. Inte en enda udda del att få tag på. Synd bara att jag förträngde 208an när jag beställde slider pots från Farnell.

  46. #286
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Hittade felet med lysdioderna.

  47. #287
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Hoppsan! En liten miss med v3 alltså?

    Hittade ett lite roligt dokument om 266: http://www.modularsynthesis.com/roma...20Controls.pdf

  48. #288
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, verkar inte bättre än så.

    Rolig läsning! Nu har jag lekt lite med 266:an och 259:an ihop. Och jag gillar den nog mer än vad jag hade trott, men det är ju inget annat än en sjukligt avancerad S&H (De triggbara 2 mittendelarna alltså). Den kommer nog användas i systemet skulle jag tro, kan tänka mig patcher där den kan komma till sin rätt!

  49. #289
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Jag tycker den är fantastisk t ex för att få lite rörelse. Kontrollerbar slump, finns det!?

  50. #290
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Intervallbestämd slump är kanske ett bättre uttryck? Det är lite som att singla slant eller kasta tärning, båda är slump men med ett eller flera utfall.

  51. #291
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    tänk på att noisekällan inte ens är slumpmässig, skiftregisterloopen är med dagens mått väldigt kort så den loopar efter några sekunder! Det finns något så flummigt som en inneboende rytm och melodi i 266:an, se om ni kan få fram den!

  52. #292
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    Intervallbestämd slump, absolut. Men filofsofiskt spännande med kontrollerad slump

    Jag har ett electric druid noise chip i min. Har haft det ännu lite mer intervallbestämda flippperspelschippet i de andra jag byggt/sålt och gillade faktiskt att man efter en längre sekvens började uppfatta loopandet! I alla olika mått så ska väl electric druid vara den bättre noisekällan men ja vette tusan...

  53. #293
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ngn som fått sina rogans från mr x och kan berätta ifall han skriver ner värde etc?

    Edit: mina är på väg från toftanäs men jag är inte hemma förrän lördag natt

  54. #294
    joks
    joks är uppkopplad nu
    jokss avatar
    Senior
    mina är på väg också men alla gånger jag fått från honom så har jag klarat mig från tull/moms. ta i trä....
    kommer inte ihåg hur han skriver men har för mig att jag mest haft tur.

  55. #295
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ok. Låter bra. Planerar sommarekonomin och mitt paket väger närmare fyra kilo... vore skönt att slippa tullbomben, även om jag räknat lite med den

  56. #296
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tänk på att noisekällan inte ens är slumpmässig, skiftregisterloopen är med dagens mått väldigt kort så den loopar efter några sekunder! Det finns något så flummigt som en inneboende rytm och melodi i 266:an, se om ni kan få fram den!
    Jag valde Electric druid noise varianten med pc + nedladdat fw till min 266:a

  57. #297
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Är det någon som har någon info om Buchlas i2c buss?

  58. #298
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    knappast troligt! Du kan få låna ett par moduler av mig om du vill kolla något.

  59. #299
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Ska bara programmera klart min modul först, så får vi se om det ens är meningsfullt att få in den på bussen eller om den ska få klara sig själv. Bara en idé jag fick idag..

    Hur ser det ut i preset managern, dyker modulerna upp med namn? Eller är det bara så att man trycker store på sin modul också sparar den i aktiv slot i managern?

  60. #300
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    det är väl i preset managern som man trycker store? på modulerna väljer man ju bara om de skall vara "remote enabled" eller inte. Jag har inte sett att man kan göra annat än att spara ner allt i aktiv slot.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •