Sidan 19 av 20 FörstaFörsta ... 9 15 16 17 18 19 20 SistaSista
Resultat 1 081 till 1 140 av 1149

Ämne: Buchlaåret2015

  1. #1081
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag kan ta en titt på den om du vill.

  2. #1082
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan ta en titt på den om du vill.
    Det hade ju varit guld!!! Var är du belägen??

  3. #1083
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan ta en titt på den om du vill.
    Oj!

    Om Buchla USA är ovilliga att reparera min kanske även jag hör av mig

    Är det fortfarande Vasastan som gäller???

  4. #1084
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Vi tar detaljer i PM men jag kan titta på båda. Har ju byggt en egen Easel 208r och rotat en del i original. Sollentuna/Östermalm

  5. #1085
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi tar detaljer i PM men jag kan titta på båda. Har ju byggt en egen Easel 208r och rotat en del i original. Sollentuna/Östermalm
    Grymt!!!

  6. #1086
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    <3

  7. #1087
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi tar detaljer i PM men jag kan titta på båda. Har ju byggt en egen Easel 208r och rotat en del i original. Sollentuna/Östermalm
    PM i din låda! <3

  8. #1088
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Är det någon som fortfarande bygger någon buchla? Jag är på bollen igen efter långt hiatus pga liv/död och sådana grejer.

  9. #1089
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Så, finns det någon som kan flasha 259e ?

  10. #1090
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Det har säkert postats annorstädes här på forumet, men väl värt att lägga här också:
    https://www.memsproject.info/

  11. #1091
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som fortfarande bygger någon buchla? Jag är på bollen igen efter långt hiatus pga liv/död och sådana grejer.
    Precis på väg att halka ner i Buchla-diket Plöjer all info jag kan hitta (tack för MEMS-länken)

  12. #1092
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Knåpade sockerbitspower i ett par SA-modular-lådor förra året.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210113_022255[1].jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	1,96 MB 
Id:	105943

  13. #1093
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    modularsynthesis.com - dave brown.
    En annan bra länk.

    - - - Uppdaterad - - -

    Stiligt! Fast inte jobbigt om man ska felsöka någon? Eller testa någon för första gången?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har någon en bild på romans 289 pcbs? Ska göra en modd och orkar inte löda av alla 100k från pcb1 för att hitta rätt.
    Hittar ingen bild online : /

  14. #1094
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    MEMS har rätt lite av vad de gör på sin hemsida, deras kort/ paneler finns att tillgå eftersom hos thebeast.co.uk

  15. #1095
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hblomman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MEMS har rätt lite av vad de gör på sin hemsida, deras kort/ paneler finns att tillgå eftersom hos thebeast.co.uk
    Vilka finns mer att köpa?

    296M
    259M

    ??

  16. #1096
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har kort från Mems till:
    258A (2 st WIP)
    284
    207

    Har sett bilder som Chip Flynn skickat till mig på deras 277

  17. #1097
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ja, någon som byggt 296M? damn... jag som håller på att slutföra det gamla, nu gas
    finns ljudfiler på den btw?

  18. #1098
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, någon som byggt 296M? damn... jag som håller på att slutföra det gamla, nu gas
    finns ljudfiler på den btw?
    Bygger inte själv men en vän i frankrike bygger en till mig som snart är klar - ska "bara" kalibreras.. Den är djup så man kan inte ha en powerboard bakom den.. typ som en 208r rev 2 eller 208P...

  19. #1099
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygger inte själv men en vän i frankrike bygger en till mig som snart är klar - ska "bara" kalibreras.. Den är djup så man kan inte ha en powerboard bakom den.. typ som en 208r rev 2 eller 208P...
    Ah, bra att veta angående djup.

    Rapportera gärna sen! Gärna i jämförelse med Romans om du har en till hands. I synnerhet är jag intresserad av om den är lika känslig för heta signaler in. Kalibreringen är inte så hemsk, felsökningen på romans var dock halvkul (gäller många av hans grejer tycker jag). Hade tre felande, samma grej på alla, visade sig vara liiiiite lite fluss på kort 5, om det var runt en tl072 eller 4 (smd).

  20. #1100
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Just nu bråkar jag för övrigt med en 246r. Den har legat halvfärdig och samlat damm i sex år, men nu tog jag tag i den och populerade resten. Har något problem med puls till övriga brädan, ut från höger alltså. Logiken tickar inte på, inte heller via stop-switchen. Allt annat tycks funka, analog in, start/stop, volt ut från alla steg, etc. Kör dave browns moddar. Det är väl någon av de 100 transistorerna eller en logik grind som frusit. Eller finns andra tips?

    Har också 244 som jag måste flasha attinys till. Skaffade arduino uno för ändamålet.

    Rätt kul att vara tillbaka och bygga igen, efter alla år. Särskilt skönt att så många fixar dykt upp under tiden.

  21. #1101
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Någon som byggt något av Northern Lights?
    [monologvarning]

  22. #1102
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har bestämt mig för att hålla mitt Buchla till en Easel. Har lite smågrejer som stör på min 208, och hade en ofungerande 218 som låg på hyllan hur länge som helst. Sen fick jag ett ryck, lyckades flasha den och insåg att den nästan var helt funkis. Några tangenter som inte triggar och annat bråk kvar, men på det stora hela funkis. Skaffade ett fint case från Samodular.

    Sen har jag en sån oldschool 259 att bygga klart någon gång när jag får feeling.

  23. #1103
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som byggt något av Northern Lights?
    [monologvarning]
    Nej men köpt!

    Sascha är en väldigt skön snubbe.
    Mycket bra support. Hade något flummigt strul med lite moduler. Vet inte om det var min båt som busade till det med ett filter slutade fungera 2 ggr och min hOC’s attenuering slutade fungera…

    Då skickade jag bara grejerna till honom och så fixade han direkt… och uppdaterade även firmware osv.
    Sjukt skön support som kanske ingick pga att han tillverkat/låtit tillverka grejerna.

    Kanske kan vara värt att väga in…

    Verkligen bra moduler. Diggar H-serien då den ger så mycket per U.
    Har hOC, hTT, hVC och hPF sjukt jäkla bra grejer!!!

  24. #1104
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har bestämt mig för att hålla mitt Buchla till en Easel. Har lite smågrejer som stör på min 208, och hade en ofungerande 218 som låg på hyllan hur länge som helst. Sen fick jag ett ryck, lyckades flasha den och insåg att den nästan var helt funkis. Några tangenter som inte triggar och annat bråk kvar, men på det stora hela funkis. Skaffade ett fint case från Samodular.

    Sen har jag en sån oldschool 259 att bygga klart någon gång när jag får feeling.
    Man kommer alltid tillbaka till att Easeln är det enda man skulle ta med sig till en öde Ö.
    Tror fan jag outtade det i en podd för några år sedan. En Easel och en H9

  25. #1105
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Såg att Todd postade något om att han hade köpt den bästa Buchla modulen DODEKA…
    Kanske vore kul att testa… man gillar ju systemen i sin helhet…

  26. #1106
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som byggt något av Northern Lights?
    [monologvarning]
    Jag har byggt 3st 2TT och 4st 2OC, 2TT är en underbar modul för att skapa, slumpa och processa pulser!

  27. #1107
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg att Todd postade något om att han hade köpt den bästa Buchla modulen DODEKA…
    Kanske vore kul att testa… man gillar ju systemen i sin helhet…
    Dodeca’n är fantastisk!
    Den kommer få leva med en 259 i ett 6U case hos mig.
    Den är som en alternativ 208 minus sequencer.

  28. #1108
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hblomman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dodeca’n är fantastisk!
    Den kommer få leva med en 259 i ett 6U case hos mig.
    Den är som en alternativ 208 minus sequencer.
    King, jag har 20C som ligger sedan flera år. Hade föredragit med trimpotar in, men får bygga dessa snart.
    Har också beställd filter, mixern och 2tt. Jävla ledtid på basic ics nu bara...

  29. #1109
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Angående 275r, reverb. Wet är väldigt låg om man bygger enligt bom. Gröna pcbs.

    Roman skriver (dave br nämner inte detta tror jag) att man för "bättre reverb" kan ändra R89/R112 till 1k5 (10k enl bom), Och R87/R110 till 4k99 (150k enl bom).


    R89/R112 är motstånden från tankarna.

    Mina tankar (default) distar med 1k5, men vid 6k87 upplever jag en sweetspot där wet är i upplevd unity gain med dry (by ear via inlödd pot).- Man kan gå högre, typ 7k5, men jag handplockade motstånd för 6k87. Lägre gillar jag inte.


    Nå, kan vara värt att dokumentera annat än i min egen byggfil. Jag har romans tips på R87/R112, dvs 4k99.

    Värt att nämna. Har tidigare behövt pressa reverbsignalen med extern cv, nu sveper det fint med poten.
    Senast redigerat av En_Annan den 2022-04-13 klockan 11:10.

  30. #1110
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    296r,
    någon som tagit bort "unexplained circuitry" (IC43B) på kort 7? Resultat?


    Dave brown skriver om det


    "The 296 seems to be a faithful recreation of the original circuitry with the exception of changing the Programmed Outputs VCA from a SSM2020 to a 2164. However, there is one area of discrepancy. The input signals are buffered on card 7. On the original IC4B is unused and terminated as a voltage follower with no input. On this design IC43B is used to sum together the odd input at 1/15x and the even at 1/7x. This signal is then summed into the Programmed Odd and Even outputs through C243 and C244. C243 forms a high pass filter with a corner frequency of 1.2 MHz and C244 at ~40 KHz. The Programmed Outputs buffer rolls off at ~40 KHz so none of this makes any sense. I believe you can delete R588, R589, C243 and C244. Since I don't own a 296 I have never tried this modification."

  31. #1111
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    289,
    använder du 50k lin för 9mm potar, ändra r7, r8, r21 och r20 till 15k på pcb2 för nära unity gain på dry och wet.
    Funkar inte om man har 10k potar (vilket dave brown starkt rekommenderar), isf blir gain ut för låg.
    Modulen distar internt utan modd. I övrigt bygg enl bom.

    Jag a/b-testade båda metoderna, föredrog den enklare modden.

  32. #1112
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    50% rabatt på pcb’er på https://electricmusicstore.com

  33. #1113
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det någon som byggt en 281 quad function generator? Köpte ett kit från Samodular (fick en "blå" version men varken kretskorten eller BOM:en har versionsnummer) och har testat den. Allt verkar funka men jag kan inte kalibrera fg1 och fg4 till 10 sekunder - får som längst 8 s med trimmern i botten. De två andra generatorerna kan jag kalibrera väl över 10 s om jag vill det. Vad kan ha gått snett? Skickat frågan till Steffen på Samodular men får inget svar.

  34. #1114
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som byggt en 281 quad function generator? Köpte ett kit från Samodular (fick en "blå" version men varken kretskorten eller BOM:en har versionsnummer) och har testat den. Allt verkar funka men jag kan inte kalibrera fg1 och fg4 till 10 sekunder - får som längst 8 s med trimmern i botten. De två andra generatorerna kan jag kalibrera väl över 10 s om jag vill det. Vad kan ha gått snett? Skickat frågan till Steffen på Samodular men får inget svar.
    Har fem jag byggt, men aldrig brytt mig att kalibrera någon av dem. En resistor i serie eller över trimpoten bör lösa ditt problem gissar jag, utan att ha schemat framför mig. Variation är inte oväntad. "Legends will never match" på panelen, stämmer i regel rätt bra för kloner.

  35. #1115
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag kör CV in om jag vill förlänga cykeln. Kortare än den är behöver den sällan vara tycker jag (mkt pga vaktrolernas respons som begränsande faktor), och emedan jag aldrig kört loop i audio rate på 281.

  36. #1116
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tack Vet inte om jag ska försöka fixa det eller inte. Just nu orkar jag inte ta isär modulen igen så den får sitta där den sitter i racket ett tag. Den funkar i övrigt så det blir nog bra.

  37. #1117
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Lät 281:an vara o byggde en 245. Funkar bra på alla sätt förutom att det inte går att trigga den med pulsern (gula uttag) från Easel 208C. De gula uttagen kan trigga de olika stagen på 245:an och flytta "playhead" via analog-inputen (och kan trigga alla fyra function generators på 281-modulen). Kopplar jag den till pulse in på 266:an i s&h-sektionen o sen vidare till 245 funkar det. Är det här normalt eller har jag gjort nåt fel med 245-bygget?

  38. #1118
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät 281:an vara o byggde en 245. Funkar bra på alla sätt förutom att det inte går att trigga den med pulsern (gula uttag) från Easel 208C. De gula uttagen kan trigga de olika stagen på 245:an och flytta "playhead" via analog-inputen (och kan trigga alla fyra function generators på 281-modulen). Kopplar jag den till pulse in på 266:an i s&h-sektionen o sen vidare till 245 funkar det. Är det här normalt eller har jag gjort nåt fel med 245-bygget?

    245r?
    Isf, kolla Dave browns moddar!

  39. #1119
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har kollat den sidan men jag har den version som finns längst ner på sidan. Brown uttrycker hur glad han är att det inte längre behövs några moddar.

  40. #1120
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Inte för att det hjälper dig ett dugg med ditt problem, men hur jobbigt bygge var 245:an? Funderar på att bygga en. Är ingen lödrookie, har byggt en del mindre DIY-grejer genom åren, men är ingen mästare heller.

  41. #1121
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tyckte inte den var så svår. Det var min tredje modul från Samodular. Det är tre-fyra ytmonterade kondensatorer på ena kretskortet men de är stora så det var inga problem för mig. Men jag bytte lysdioderna till andra som passade bättre spec-mässigt. De som kommer med kitet är alldeles för svaga förutom den blå. Köpte de här röda och de här blå (för jag ville ha mer diffusa blå dioder och ville också matcha min Easel). Bytte också bananerna så det blev mer tydligt med in o utgångar. Och rattarna så hela systemet blir mer enhetligt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_1029166.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	6,52 MB 
Id:	106931

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_1029167.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	4,35 MB 
Id:	106932

  42. #1122
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Najs! Så du lyckades löda de ytmonterade komponenterna med vanlig lödpenna?

  43. #1123
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Japp. Det är t.o.m så att jag gått från tunn spets till en bredare med flat sida. Går mycket fortare att värma upp lödstället o tennet så man inte behöver hålla så länge.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	40696ABC-414B-4106-9F86-DEFD5211CFC4.jpeg 
Visningar:	1 
Storlek:	36,8 KB 
Id:	106933

  44. #1124
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Fråga från en som är på väg ner i Buchla-hålet. Hur gör alla med 3,5 mm-jacken? Kör ni med Switchcrafts jack, eller är det kosher att hitta billigare alternativ?

    Har hittat dessa; https://www.aliexpress.com/item/4000...8da6wtldE&mp=1

  45. #1125
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag har kört Switchcraft, men inte tinis utan 3,5mm. Inte helt koscher helt enkelt.

  46. #1126
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt koscher helt enkelt.

  47. #1127
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät 281:an vara o byggde en 245. Funkar bra på alla sätt förutom att det inte går att trigga den med pulsern (gula uttag) från Easel 208C. De gula uttagen kan trigga de olika stagen på 245:an och flytta "playhead" via analog-inputen (och kan trigga alla fyra function generators på 281-modulen). Kopplar jag den till pulse in på 266:an i s&h-sektionen o sen vidare till 245 funkar det. Är det här normalt eller har jag gjort nåt fel med 245-bygget?
    Läste just ett gammalt inlägg i Mark Verbos Buchla-blogg, om problem med att trigga 245 och 246. Vet inte om det möjligen kan ha med problemet du upplever att göra. Om du har ett oscilloskop och/eller nåt sätt att höja spänningen från pulsen (en 57 kanske?) så kan du ju kolla/testa.

    http://buchlatech.blogspot.com/2008/...y-to-rise.html

  48. #1128
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste just ett gammalt inlägg i Mark Verbos Buchla-blogg, om problem med att trigga 245 och 246. Vet inte om det möjligen kan ha med problemet du upplever att göra. Om du har ett oscilloskop och/eller nåt sätt att höja spänningen från pulsen (en 57 kanske?) så kan du ju kolla/testa.

    http://buchlatech.blogspot.com/2008/...y-to-rise.html
    Tack för länken! Ja, det kan mycket väl vara det problem jag upplever. Oscilloskop har jag tänkt på många gånger men vet inte hur man använder det så har aldrig köpt ett. Pulsern kan trigga 245:an om jag patchar den till s&h på 266:an o därifrån patchar till advance men vet inte varför det fungerar. Vet inte hur man mäter sånt här. Vill inte greja med easeln så ska något ändras så är det 245:an. Tänker att man kanske på något sätt kan ändra känsligheten på inputen där. Eller så låter jag det vara Eftersom allt annat fungerar så kanske det är bäst även om det hade varit trevligt.

  49. #1129
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har både en 208C och ett 245-kit på ingång från SAModular, så vi får väl se hur det går för mig på pulsfronten.

  50. #1130
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Kul Väntar med spänning

  51. #1131
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Har fått 245-kittet och är brydd över en påse med plastkåpor, lagom att sätta under pottarna. Aldrig sett liknande förut. Är syftet att isolera pottarna elektriskt från PCB:n? Jag upptäckte givetvis påsen efter att ha lött dit varenda pot… (23 st).

  52. #1132
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Står inte med i BOM:en.

  53. #1133
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Dammskydd uppenbarligen.
    ———edit——————-
    Som gick att få dit i efterhand, utan avlödning. Pust!
    Senast redigerat av slirak den 2022-05-31 klockan 23:05.

  54. #1134
    KungKrilles avatar
    Veteran
    I mitt kit så var plastkåporna redan monterade på potentiometrarna. Jag använde dom dock inte utan köpte andra med d-shaft eftersom jag ville ha andra knobs än de som kom med.

  55. #1135
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Öppnade min easel idag för jag ville ändra på lite switchar så nu är sustain in antal steg i sequencern o m.o. freq en puls in till densamma. Nu tror jag att det faktiskt är något fel/annorlunda med pulsern på easeln för kopplar jag den till den interna sequencern via den nyligen konfigurerade m.o. freq-kontakten så blir det lika galet som på 245:an. Kopplar jag däremot in andra pulskällor, t ex från 245 så är det som det ska. Skriv gärna här hur det går när du avslutat ditt bygge slirak.

    Edit: Nu kom jag på att signalen som kommer ut ur de gula kontakterna kanske inte är en puls utan en ramp. Man kan ju använda pulsern som en extra enkel envelop. Det kanske inte är menat som en triggkälla.
    Senast redigerat av KungKrille den 2022-06-03 klockan 14:21.

  56. #1136
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppnade min easel idag för jag ville ändra på lite switchar så nu är sustain in antal steg i sequencern o m.o. freq en puls in till densamma. Nu tror jag att det faktiskt är något fel/annorlunda med pulsern på easeln för kopplar jag den till den interna sequencern via den nyligen konfigurerade m.o. freq-kontakten så blir det lika galet som på 245:an. Kopplar jag däremot in andra pulskällor, t ex från 245 så är det som det ska. Skriv gärna här hur det går när du avslutat ditt bygge slirak.

    Edit: Nu kom jag på att signalen som kommer ut ur de gula kontakterna kanske inte är en puls utan en ramp. Man kan ju använda pulsern som en extra enkel envelop. Det kanske inte är menat som en triggkälla.
    Det är en ramp, vars längd och lutning avgörs av hastigheten på pulsern om den är sin egen klocka och klockar man pulsern med t.ex. keyboard så blir hastighetskontrollen en renodlad slopekontroll. Så den är en dålig gate, men det borde inte hindra att man använder den som triggkälla.

    Jag kommer inte att kunna löda nåt på några dagar nu, men mot slutet av nästa vecka borde jag vara klar och kunna testa själv.

  57. #1137
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Har varit bortrest över helgen och inte byggt på 245:an, men har testat lite nu och resultatet är som följer:
    * Alla kanaler på båda mina 281:or triggas stabilt av pulsern.
    * Båda kanalerna med pulse in på min 266 triggas stabilt av pulsern.
    * Easel Commandens sequencer stegar stabilt via MO freq konfad för stage select, men bara om pulsern är satt till kortast möjliga tid. Man kan pulsa på i bra fart då, om man triggar pulsern via keyboard (t.ex. via MIDI), så det är nog just hur lång pulsen är som är grejen. Det kan nog vara värt att testa det med 245:an också.
    * Min 244:as sequential switch beter sig ungefär som Easelns sequencer, fast triggar inte 100% stabilt ens med den kortaste pulslängden. Om pulsen får passera min 257:a först går det däremot bra oavsett pulslängd. Det märkliga är att det triggar utmärkt både om jag låter 257:an dämpa eller förstärka signalen. Go figure...
    Senast redigerat av slirak den 2022-07-12 klockan 13:01.

  58. #1138
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tack för rapporten! Anledningen att jag absolut ville att gula pulsern ut skulle fungera med 245 var att kunna synka med daw. Easeln har inbyggt midi så tänkte att det hade varit smidigt. Men häromdagen upptäckte jag en feature på min keystep 37 som jag inte tänkte på när jag köpte den o inte har sett heller fast jag haft den i ett år (aldrig tittat på baksidan tydligen). Där finns en gate ut (o pitch o mod) och jag har också en format jumbler från low-gain electronics. Funkar jättebra

  59. #1139
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Jahapp, då var man på gång ner i kaninhålet

    A post shared by on


  60. #1140
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Två 291:or från SA?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •