Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Billig kondensator eller dyr dynamisk

  1. #1
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Billig kondensator eller dyr dynamisk

    Funderar på detta med mickar i väntan på att min nya dator ska dyka upp så jag kan komma igång med inspelning.
    kommer börja med Garageband och ett focusrite saffire pro 14. Kommer till en början använda en shure sm58:a. Men kommer säkert inom en snar framtid vilja ha nåt bättre.

    Rummet är inte akustikbehandlat, lågt i tak, sneväggar, ca 6x5 m.
    Rummet är möblerat med soffa bokhyllor osv...

    frågan är:
    Är det lönt att köpa sig en kondensatormick typ röde nt1/2 eller studio projects b1 när man de förutsättningarna eller ska man satsa på en sm7b?

    Mick ska ska användas för Acke och sång.

    Jag har har ju full förståelse för att det inte blir proffisionella produktioner men man vill ju få det så bra man kan ändå.

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    tja... Om rummet låter riktigt bra... (vilket de aldrig brukar göra) Är det nog en kondensator, du skall ha !!

    .... men om du vill att det skall låta okej, (om du dessutom mixar i rummet du spelar in i) så är SM7b nog din grej

    Tänk dock på att SM7:an behöver REJÄLT med kräm...

  3. #3
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja jag kommer göra allt i det rummet, men har funderat på att främst använda hörlurar då jag inte vet om några vettiga monitorer gör sig så bra pga rummet.
    Jag har ju hört detta att sm7b behöver mycket gain. Vet inte hur saffire pro14 funkar med en sån mick?
    Mic-ingångarna har dessa specs:

    Frequency Response: 20Hz - 20kHz +/- 0.2 dB
    Gain Range: +13dB to +60dB
    Maximum Headroom +8dBu
    THD+N: 0.001% (measured at 1kHz with a 20Hz/22kHz bandpass filter)
    Noise EIN: 124dB analogue to digital (measured at 60dB of gain with 150 Ohm termination (20Hz/22kHz bandpass filter)
    Input Impedance: 2k Ohm

  4. #4
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Om det är lyhört i vissa frekvensband (här hörs det tydligt när grannar gör #1 på dass men inget annat) rekommenderar jag verkligen en riktigt bra dynamisk med bra kanallimpa. Har inget att rekommendera, hittade min perfektion i Sennheiser MD-431 (utgången produkt, inte kollat om nya ersättarna är värdiga) och sedan dess har det inte gått att köra kondensormik, inte ens Röde M3.

    Billigt alternativ inom dynamisk med bra kvalite - Primo, främst Primo UD131 jag har erfarenhet av, liten och förbenat välljudande, bra pickup, lättviktare dock ingen koll på frekvenser och noise. Gjorde röstjobb utan störningar för mig.

    (En bra genomskinlig noise-supressor kan hjälpa göra rent och fint, tillsammans med kanalstrip åt mik, när ett rum saknar behandling och behöver lösningar)

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Sm7b är jävligt bra till sång men kanske inte så het till acke.
    Förmodligen bättre än att lajna acken.

    Om man har problem med annat ljud i rummet från en kondensator så kan man ju sätta upp filtar på bomstativ så brukar det lösa sig.

    Jag hade nog kört på en stormembrans kondensator för att få större användningsområde om du nu bara ska ha en mik.

  6. #6
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, ju mer jag läser om det så får jag nog köpe en kondensator och utgå ifrån det. Så får man ta eventuella problem sen. Då hat man iallafall nåt att jämföra med.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    jag har fått väldigt bra resultat med t-bone sc140. Väldigt billig kondis för sitt ljud.

  8. #8
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har fått väldigt bra resultat med t-bone sc140. Väldigt billig kondis för sitt ljud.
    Ok, du tänkte främst till akustisk gitarr då, eller?

    /David

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har den till det, och allt faktiskt, från baskagge till sång. Förvånadsvärt mångsidig.

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av David_ka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag kommer göra allt i det rummet, men har funderat på att främst använda hörlurar då jag inte vet om några vettiga monitorer gör sig så bra pga rummet.
    Jag har ju hört detta att sm7b behöver mycket gain. Vet inte hur saffire pro14 funkar med en sån mick?
    Mic-ingångarna har dessa specs:

    Frequency Response: 20Hz - 20kHz +/- 0.2 dB
    Gain Range: +13dB to +60dB
    Maximum Headroom +8dBu
    THD+N: 0.001% (measured at 1kHz with a 20Hz/22kHz bandpass filter)
    Noise EIN: 124dB analogue to digital (measured at 60dB of gain with 150 Ohm termination (20Hz/22kHz bandpass filter)
    Input Impedance: 2k Ohm
    Du behöver ännu mer förstärkning för en sm7:a. Du skall nog Rikta in dig på minst 80 db clean förstärkning. (Många, många ljudkort faller tyvärr bort här...)

    Sm7:an är ju annars jättetrevlig. Har ett lite "tjockt" lite komprimerat sound. Gillar !!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2014-08-18 klockan 18:05.

  11. #11
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    ..dubbel post...

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av David_ka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rummet är inte akustikbehandlat, lågt i tak, sneväggar, ca 6x5 m.
    Rummet är möblerat med soffa bokhyllor osv...

    frågan är:
    Är det lönt att köpa sig en kondensatormick typ röde nt1/2 eller studio projects b1 när man de förutsättningarna eller ska man satsa på en sm7b?
    Det är alltid lönt med kondensatormik, däremot kan du börja med en vettig budgetlösning och se hur du känner.

  13. #13
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har hört mycket gott om Se electronics x1 när det gäller budgetmickar.

  14. #14
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ett allround-tips är en beggad SE4400a. Jag ville ha en Akg C414 XL II för en massa år sedan men SEn var då mycket billigare och jag hade möjlighet att testa den och var mäkta imponerad. Idag använder jag både C414, SE4400a och lite annat på sång bl.a.

  15. #15
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Audio technica är annars bra bang for the buck.

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltid lönt med kondensatormik, däremot kan du börja med en vettig budgetlösning och se hur du känner.
    Vetetusan, har man dålig akustik så är den största skillnaden att man hör burkigheten mer exakt med en kondensator… själv skulle jag nog testa med SM58:an och se hur det blir, och sen skaffa en kondensatormick. Hade det bara varit sång så tror jag David_ka kanske kommit undan bara med SM58:an (beroende på sångstil, genre och produktion) men för akustisk gitarr så vill man ha en kondensator…

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag bandade med just SM58 och det duger ju okej till EBM, punk och så'nt, men minsta lilla finlir så är man rökt. Akustiska grejer ska vi inte snacka om. Själv testade jag med tvärflöjt... vilket skämt.

    Även burkiga rum kan man få okej resultat i. Det finns ju screens, tillfälliga dämpningslösningar etc.

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även burkiga rum kan man få okej resultat i. Det finns ju screens, tillfälliga dämpningslösningar etc.
    Japp, hemmainspelningar kan bli bra, även utan akustikbehandling.

    Men för att det ska vara lönt med en kondensator behöver man ju ha något okej akustik, annars blir slutresultatet knappast bättre.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Överens!

  20. #20
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Här är mina erfarenheter:
    Jag spelade in med en SM57:a i typ 7-8 år, både i dämpad studio och hemma. När jag fick en bra STIM-betalning bestämde jag mig för att uppgradera studion med nytt ljudkort och mic. Köpte en Röde (med norskt ö) NT2000 och kan säga att mina röstinspelningar låter en driljard gånger bättre. Och jag sitter hemma i ett vanligt rum. Har två "gardiner" som hänger längs två av väggarna och har en säng och gardiner vid fönstret plus utrustning så det är inget tomt rum men har ingen akustikbehandling utöver det. Jag kan knappt lyssna på mina gamla inspelningar med SM57:an, dom låter fruktansvärt nasala och ligger inte alls lika fint i mixen. Med Röden (med norskt ö) klipper jag av allt under 150Hz (direkt i micken, skitbra funktion!). kör in den i TLA Fat 2-kompressorn, in i datorn, brukar få sänka lite runt 200Hz i datorn och kör Waves Renaissance compressor lite lätt bara, logics egna stereo delay - klart! Låter som en miljon dollar!

    Missförstå mig rätt, jag släppte ändå tre skivor inspelade med SM57:an och ingen klagade men i min erfarenhet stämmer det inte att den låter bättre i en hemmastudio än en bra kondensatormick.

  21. #21
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    För att göra lite extremt skamlös reklam kan jag här uppvisa två hemmainspelningar med norsken:
    https://soundcloud.com/sirsampalot/rikard-skizz-bizzi-tredje-dagen
    https://soundcloud.com/sirsampalot/rikard-skizz-bizzi-trad

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag kör en kondensator med supernjure genom en kompressor med lite gate. Man får med mycket av sången men inte eller nästan inget rum.

    Sen i datorn lite delay, limiter och flanger. Och eq såklart

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Funkenteller: Vi har gjort ungefär samma resa. Jag körde SM58 och trodde naivt att mik som mik. Sedan blev det kondensatormik(ar) varav en Röde och även Fat 2 (båda 99-fynd btw).

    Sitter man i dåligt rum så asa upp täcket från sängen el dyl och häng över en hylla/stativ/whatever. Fram med lite kuddar osv. Alla medel som dämpar är bra att experimentera med i så'n sits och jag hävdar att okej kondensatormikrofonen ändå lyfter och skapar mer närvaro än en dynamisk som är nog så bra.

Liknande ämnen

  1. kondensator vs. dynamisk mic
    Av 655321 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •