Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: 5/4-takt

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    5/4-takt

    Sitter och suger på ideer för ny låt i Klinik/NIN anda och tänker mig 5/4-delstakt. Frågan är, hur ska jag betona den?

    Förslag?

  2. #2
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    4 mot 5?
    Närå, kan bli lite otydligt.
    Det mest klassiska ät väl att betona 1 och 3 i snabba tempi och 1 och 4 i långsamma.
    Kanske är tråkigt?

  3. #3
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Har du något jyste exempel?

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    klassikern man tänker på...


    https://youtu.be/S-x_f60VSC4

    Vanligt groove i 5takt är ju att betona alla 5, men att låta det vara synkoperat lite hit och dit.

    Annars kan man ju köra 4+1 och verkligen smälla på femman.

    Hur man tänker det när man spelar behöver inte vara detsamma som markeringarna man kör. Jag har nog 1 2 3 1 2 i huvet när jag spelar 5.

  5. #5
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Mission Impossible TV show theme song

    https://youtu.be/mWGeRgFa-hI
    https://www.youtube.com/watch?v=mWGeRgFa-hI

    5/4 takt

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    En triol utdragen till 3, Markör på 3 liten paus innan en tomtom drumroll känsla i 16 delar som går till 8 delar =)
    Senast redigerat av tinybox den 2014-08-04 klockan 11:24.

  7. #7
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Rytmen brukar väl vara mer 10/8 på sätt och vis, som 3+3+2+2. Kompet i både Mission Impossible och Take Five är ju bra exempel på det.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    På sätt och vis 10, men egentligen 5 med markeringarna lite här och där vilket väl kan skrivas som 10/8.

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har så tråkigt på jobbet att jag måste lägga mig i.
    Menar ni att det går 20 slag per takt (istället för 16 delar) eller att det är 5 "click slag" per takt?

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    5/4 är samma princip som 4/4 fast ett slag till. Ställer man in sitt daw-klick på 5/4 så säger det KLICK klick klick klick klick (osv) 1 takt = 5/4, 10/8, 20/16.

  11. #11
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ok jag förstår. Händer att jag gör låtar med 3 eller 5 slag mellan varje klick. Sjukt kul!

  12. #12
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Påbörjat... 1-2-1-2-3-1-2-1-2-3... Mkt najs blir det!

  13. #13

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Bäst låter ju 15/16 dels takt helt klart.

  15. #15
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Om jag får påstå en sak som säkert är fel, men i så fall, rätta mig på ett utbildande sätt tack.

    Jag tycker originalet av Mission Impossible-temat är 5/8.
    Om man jämför den med Clayton/Mullen-versionen när den kommit igång (4/4) och räknar likadant och jämför tycker jag det är uppenbart.

    (Jag har inte sett en enda av de nya Mission Impossible-filmerna, de andra kanske har andra signaturer)

    Nu står det ju även på all-mighty wikipedia att Mission Impossible går i 5/4, men jag får det bara till svår punk speed-metal om jag försöker föreställa mig den som 5/4.

    Jag har taktkänsla, är inte tondöv, har tagit lite trumlektioner och pianolektioner när jag var ung, men jag är inte "ordentligt" musikaliskt skolad.

    Det MÅSTE ju vara 5/8! ... ? .. eller ?
    Senast redigerat av PeterM den 2014-08-08 klockan 17:17.

  16. #16
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ursäkta det slarviga klippet (Gjort i Audacity bara, orkade inte försöka göra något auto-beat-klipp-jox på musikdatorn).
    Private verkade inte funka. Inte samma som "Unlisted" på youtube :P Nåja. Såhär då.

    Jag tycker DETTA är 5/4:
    https://soundcloud.com/peter-morck/mission-impossible-5-quarters
    Senast redigerat av PeterM den 2014-08-08 klockan 17:26.

  17. #17
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Skulle nog säga att det är 5/4.

  18. #18
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jacon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle nog säga att det är 5/4.
    Motivera.

  19. #19
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    För att om jag räknar långsam 5-takt så känns alla slag i 5-takten naturliga i förhållande till trumfiguren och melodin. Om jag räknar dubbelt så fort, alltså 5/8, så hamnar ettorna i varannan 5/8 off.

  20. #20
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jacon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att om jag räknar långsam 5-takt så känns alla slag i 5-takten naturliga i förhållande till trumfiguren och melodin. Om jag räknar dubbelt så fort, alltså 5/8, så hamnar ettorna i varannan 5/8 off.
    Jag tycker ditt resonemang håller för mitt soundcloud-exempel men inte för originalet

  21. #21
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Nä, i originalet kan man känna olika. Där passar det ju med bägge. Men skulle nog ändå säga att 5/4 känns mer relevant där med. Kanske godtyckligt, men å andra sida har det inte så stor betydelse. 4/4 eller 4/8, det beror ju bara på hur man känner det.
    Ofta handlar det kanske också om vad som är enklast att notera. I en låt med snabba rytmer kanske 5/8 känns mer relevant eftersom det då inte blir så plottrigt, och vice versa.

  22. #22
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Alltså 5/4, förutom att man räknar 1...2...3...4...5... antyder ju att man hunnit med en hel takt och sedan smetar på en 4-del extra.
    Exakt den känslan får jag av soundcloudklippet.

    5/8 tycker jag visar att man klipper takten innan den är klar och att man räknar de kortare 1.2.3.4.5.

    Jag tänker "normala" hihat-slag på 8-delar.
    Kick och virvel normalt på 4-delar.
    Stämmer perfekt med "U2"-remaken och klipper man ner de takterna till 5/8 så..
    Det känns liksom... rätt med 5/8 i originalet då.

    Något måste ju vara "rätt", annars kan man väl lika väl kalla det 5/17 eller 3/4+4/8 eller vad som helst

    Tycker jag...

  23. #23
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Hittat en gammal tråd om det på teh interwebz.
    http://boards.straightdope.com/sdmb/.../t-193244.html

    De tycker också 5/4...

    Jag är inte övertygad men jag antar att den stora massan har rätt.
    Jag vill bara att någon ska kunna ändra på min egen åsikt istället för att bara säga "det är så".

  24. #24
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Jazzvals ftw!
    1-2-3-1-2

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Orginalet är 5/4.

    Det där exemplet är en vulgarisering av ordinalet. Låter som nån som inte fattat och gjort en enkel 4/4 och plussat ett slag. När det egentligen ska låta såhär:


    https://youtu.be/XAYhNHhxN0A

  26. #26
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Om man räknar 5/8 i originalet så blir det hetsigt tycker jag. Basfiguren antyder ju att det är 5/4. Den är indelad 6 + 4 åttondelar, med tydlig markering på 1, 4 och 7, 9 (10 åttondelar i en takt). Istället för att i noterna skriva ny taktart varje takt så blir det helt enkelt lättare att skriva det som 5/4. Då hamnar åttondel nr 4 på synkop (2 och). Om det hade varit 5/8 så hade förmodligen kompet markerat 1:an i 5-takt nr 2, alltså en åttondel efter 4:an som nu är markerad.
    Vet inte om jag utrycker mig det minsta tydligt så här på kvällskvisten men hoppas du får ett litet hum om vad jag menar. Det är svårt att förklara i text. Hade varit lättare att visa irl.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men det är som sagt väldigt tydligt i orginalet. 5/4.

  28. #28
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orginalet är 5/4.

    Det där exemplet är en vulgarisering av ordinalet. Låter som nån som inte fattat och gjort en enkel 4/4 och plussat ett slag. När det egentligen ska låta såhär:


    https://youtu.be/XAYhNHhxN0A
    Ja det är jag som inte fattat. Därav frågan.
    Soundcloudexemplet var mitt slarviga snabbklipp som sagt bara för att visa vad som händer om man tar 4/4 och lägger till 1/4.
    Blir det inte 5/4 då? :P

    Om det blir det så kan det ju inte vara samma som originalet för de är ju uppenbart helt olika.

    Citat Ursprungligen postat av Jacon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man räknar 5/8 i originalet så blir det hetsigt tycker jag. Basfiguren antyder ju att det är 5/4. Den är indelad 6 + 4 åttondelar, med tydlig markering på 1, 4 och 7, 9 (10 åttondelar i en takt). Istället för att i noterna skriva ny taktart varje takt så blir det helt enkelt lättare att skriva det som 5/4. Då hamnar åttondel nr 4 på synkop (2 och). Om det hade varit 5/8 så hade förmodligen kompet markerat 1:an i 5-takt nr 2, alltså en åttondel efter 4:an som nu är markerad.
    Vet inte om jag utrycker mig det minsta tydligt så här på kvällskvisten men hoppas du får ett litet hum om vad jag menar. Det är svårt att förklara i text. Hade varit lättare att visa irl.
    Jag kan också tycka den går i 1+2+3+1+2 också som Assar nämnde

    Varför säger du 6+4 åttondelar istället för 6+4 sextondelar?
    Den måste ju ha ett hiskeligt tempo för att kunna räkna åttondelar sådär så det tycker jag blir hetsigt. Sett till tempot känns ju 5/8 mer normalt.

    Försöker förstå din förklaring... Jag käftar inte emot Vill bara bli övertygad för jag har uppenbarligen fel.
    När jag räknar med dina exempel med 10/8 låter det mer som 10 16-delar i mitt huvud :P

    Jag tycker fortfarande det känns som en avklippt takt där man inte får köra hela "gunget" utan blir avbruten och måste börja om, som en stackars synkroniserad slavoscillator Alltså tycker jag att det matematiskt måste vara mindre än en hel takt så då kan det ju inte vara 5/4, såvida den som sagt inte går jävligt snabbt då :P

    Jag tycker remaken (i youtubeklippet efter 19 sekunder) går i 93.5 bpm.
    Introbiten (originalsnutten) måste ju gå i det dubbla om man ska räkna 5/4 på det, typ 187 bpm.
    Det gör den ju kanske, men .. jag vet inte.. jag tycker det verkar krystat på nåt sätt?

  29. #29
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Här är 5/8:
    http://open.spotify.com/track/1nWKTzC2ebCfwoyuzWMrYe
    Det går jävligt snabbt och de grupperar den 1-2-1-2-3, klassisk 5/8-gruppering.


    Såg att jag skrev fel gruppering innan. Nu är det rätt.
    Senast redigerat av Jacon den 2014-08-09 klockan 11:22.

  30. #30
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Jag tycker iaf att det är en tydlig skillnad i känsla i 5/8 jämfört mot 5/4.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är ju egentligen en fråga om tempo. Men vill man "fatta" MI-orginalet mer så kan man tänka åttondelarna såhär: 123 123 12 12

    5/4 låter ju i mångas öron just avklippt, men det är en kulturell vanesak mest. När man spelat 5takt eller 7takt en del så glider de in i ens vanliga groove-känsla och får egna flowkaraktärer, som ju är skilda från våra vanligaste 4/4 och 3/4..

  32. #32

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså 5/4, förutom att man räknar 1...2...3...4...5... antyder ju att man hunnit med en hel takt och sedan smetar på en 4-del extra.

    (…)

    5/8 tycker jag visar att man klipper takten innan den är klar och att man räknar de kortare 1.2.3.4.5.

    (…)

    Något måste ju vara "rätt", annars kan man väl lika väl kalla det 5/17 eller 3/4+4/8 eller vad som helst
    Taktarter är ju inte matematiska tal. En takt är alltid en takt lång, oavsett om det är 3/4, 4/4, 6/8, 23/16 eller vad det nu råkar vara. (Sen är ju en takt i 4/4 längre i tid än en takt i 3/4 om de har samma tempo, eftersom det är fler slag.) Så 5/4 har inte någon extra fjärdedel, och på samma sätt saknar inte 5/8 tre slag.

    Andra siffran har mer med känslan av grundpulsen att göra, så i viss mån är det en subjektiv bedömning om något är tex 5/4 eller 5/8.

  33. #33
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Taktarter är ju inte matematiska tal. En takt är alltid en takt lång, oavsett om det är 3/4, 4/4, 6/8, 23/16 eller vad det nu råkar vara. (Sen är ju en takt i 4/4 längre i tid än en takt i 3/4 om de har samma tempo, eftersom det är fler slag.) Så 5/4 har inte någon extra fjärdedel, och på samma sätt saknar inte 5/8 tre slag.

    Andra siffran har mer med känslan av grundpulsen att göra, så i viss mån är det en subjektiv bedömning om något är tex 5/4 eller 5/8.
    Bra sammanfattat.

  34. #34
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag är med på 123 123 12 12, men ja... Heh...
    Okej jag får försöka smälta det där helt enkelt Tackar.
    Men, vad kallar ni mitt obscena experiment i soundcloudklippet då?

  35. #35
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    5/4 utan nån särskild gruppering. Möjligen 123 12.

  36. #36
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fast det är ju just grundpulsen i takten som gör väsentlig skillnad. Prova tex att köra klassisk kängdans till 5/4. Det lär sluta i slagsmål (vilket det ofta gör ändå)

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kängdans går ju i 2/4 (typ ). Vals i 3/4. Det finns massor med danser i världen, flera går i 5/4. Speciellt kring balkan. 9/8 är också en vanlig danstakt där nere.

  38. #38
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Senast jag spelade Mission Impossible så gick den i 5/4 med grupperingen 3+2 Andra slaget ligger synkoperat på 2-å och det gör att det kan vara lite svårt att känna 5-takten så där glasklart...
    När jag gör låtar i udda taktarter brukar jag variera grupperingarna för att göra det mer intressant. I 5/4 kanske det är vanligast med 3+2 eller 2+3. Finns en latin-låt som heter "Tombo in 7/4". Taktkänslan är där grupperad 4+3. Samtidigt är basgången grupperad på samma sätt fast dubbelt så snabbt, vilket ger en lite udda 2/2-känsla. Sen byter låten till 4/4 emellanåt så man får lite fotfäste här i livet...

  39. #39
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För övrigt: 5/8 i 60 Bpm är lika snabbt som 5/4 i 120 Bpm eller 5/2 i 240 Bpm. Bara man anger tempo så är det lika korrekt att skriva alla varianterna. Beror dels på tycke och smak men sen är det alltid en klok idé att göra notbilder så lätta att läsa som möjligt om man vill att andra ska förstå vad man skrivit... Kan vara svårt att visa grupperingarna i udda taktarter om noterna saknar flaggor, men det går att markera betoningarna med rätt symboler, så det är inte omöjligt.

  40. #40
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nån sa jazzvals...
    Jethro Tull - Living In The Past
    https://www.youtube.com/watch?v=EsCyC1dZiN8

    1231212312... Mycket behagligt.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Living in the past är ett gott 5/4-exempel (skulle inte kalla 5/4 jazzvals iochförsig). Det roliga är att han skrev låten för att jävlas med sitt bolag, som krävde en singel-hit. Han gjorde sit bästa för att den inte skulle bli det (t.ex just 5/4, och "living in the past" som inte direkt var ett ideal det året). Det gick dock inte, och låten är väl trots allt en av Tulls kändaste. SÅ kan det bli när man krånglar till det

Liknande ämnen

  1. Går elektronisk musik i 8/4-takt?
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 265
    Senaste inlägg: 2016-10-11, 14:34
  2. Vad är det här för takt?
    Av lasselu i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 05:02
  3. takt fixare?
    Av Danell i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 22:52
  4. Takt och simultanförmåga?
    Av Helix i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-11-18, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •