Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Hörlurar som kompliment för seriös mixning/mastring

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Hörlurar som kompliment för seriös mixning/mastring

    Hej på er,
    Har läst andra trådar angående lurar samt har använt halvok lurar under många år men kände att jag behövde starta en till tråd i ämnet, sorry

    Jag vill åt så linjära/ärliga lurar som möjligt. De skall ha bra detaljrikedom samt hantera dynamik. Öppna lurar inga problem, hörlursförstärkare inga problem heller.
    Runt 3-6k i pris. De skall också givetvis vara bekväma även efter 6 timmars användning.

    Sennheiser är än så länge favoriter, HD600 har jag jobbat med förut och hört mycket positivt om HD650 också.

    Tips om lurar mottages så jag kan hitta ett par som kommer få en plats i min nya studio.

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har mixat en hel del i Focal Spirit Pro.
    De kostade dock mindre än ditt riktpris, hehe:

    http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=336134

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    tja jag är ingen hörlursexpert men jag använder mig av beyerdynamic dt 880 pro. enligt min tolkning av dem så uppfyller de alla dina krav med råge + kostar mindre än din nedre gräns 3k men hörlurar är ju precis som annan lyssning och mycket annat gällande studion mycket personligt. men ta dig gärna tid och provlyssna dem, det tycker jag de är värda.

  4. #4
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Tackar för tipsen. Har provat en hel del så jag har lite koll. HD600:an verkar som mest värde för pengarna av de jag tittat på, har provat några snuskdyra också, de var bättre, men inte så mycket bättre
    Jag använder både h2200 samt hd25 (lik Focal Spirit!?) idag, båda Sennheiser, denna ena inte så dyr, den andra mellandyr, HD600 är mycket bättre.
    Någon som använder HD650?
    Det som jag har lärt mig är att öppna lurar ger bättre spatiell upplevelse samt upplevs mer detaljrika, framförallt i bas samt mid.

  5. #5
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har mixat mkt med dessa. Läcker minimalt och sitter skönt för långa pass.
    http://europe.beyerdynamic.com/shop/dt-150.html

  6. #6
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    kanske lite off-topic, men detta är mitt recept till poormans superheadphone:
    - välj valfritt märke av bekvämt sittande hörlurar i prisklass 300-600 kr
    - gör en lista med alla dina favorit låtar igenom tiderna. Gärna så många olika genres som möjligt
    - lyssna aktivt på listan i lurarna i en vecka

    voilà, nu kan du dina nya hörlurar utantill! För extra säkerhet, referens lyssna på alla system du kommer över. Det ger inte bara mer färdighet, det fungerar även som PR taktik (eftersom du måste referens lyssna på dina kompisars system med )

  7. #7
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, trivs med mina 650 men aldrig testat 600. Bytte upp mig när mina gamla 580'or började ramla sönder helt, där var det ju ett ganska fint hopp upp särskilt i basen. Skummade lite internetsnack och folk verkar ju hävda att 600 är lite mer rak än 650 så det kanske är att föredra egentligen, idunno. Sjukt sköna är dom iaf långa dagar är inga konstigheter där.

  8. #8
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Odd Bob, har alltid gillat B&D. Men de fungerar inte riktigt till det jag skall ha dem till. Läckage är inget problem för mig för det jag skall använda dem till.

    reSet, det tipset gäller nog oavsett prisklass på lurar eller monitorer

    kotten, bra info där. Det jag har hört är att 650 är sånär på samma som 800 förutom byggkvalitet, handbyggd av en tysk ingenjör bla bla å allt som speglar priset
    Jag märkte ingen större skillnad när jag a/b testade 600/650 när det gäller linjäritet, dock var 650 mer transparent enligt mitt tycke via den korta lyssningen. 600:an har ju haft gott rykte länge, så kanske bara kultstatus som hänger kvar när de säger att den är bättre
    Kör du mycket via lurar när du mixar/mastrar?
    Använder du hörlursförstärkare?

  9. #9
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det är ju lätt med en sån här tråd att folk bara rekommenderar det de själv skaffat, och mitt inlägg är dessvärre inget undantag. Jag köpte ett par AKG K-712 Pro tidigt i våras och jag måste säga att det var ett rejält lyft. Neutrala, kanske på gränsen till tråkiga, men det känns faktiskt som jag skulle våga mixa en skarp produktion på dom. Skoninglöst detaljerade.

    Har inget av basotydligheten/förlusten och den lätt hypade, jämförelsevis kardborre-aktiga, "harsh" diskanten som fanns i mina förra AKG-lurar. Riktigt nöjd.

    Finns säkert ännu bättre (och dyrare!) lurar men för min ekonominivå vs prestanda så känns dessa som ett klockrent val.

    Sitter riktigt skönt på skallen också (bonus).

  10. #10
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Mina favoriter är Ultrasone Pro2900.
    Har testat åtskilliga lurar genom åren...

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina favoriter är Ultrasone Pro2900.
    Har testat åtskilliga lurar genom åren...
    Dessa har jag inte testat. S-logic grejen som de är så stolta över, kan inte det ställa till problem vid mixning? Kanske inte är så märkvärdigt eller har någon betydelse
    Skall se om jag kan testa dessa också.

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder både h2200 samt hd25 (lik Focal Spirit!?)
    Stämmer säkert. Jag har kört HD25 i snart tjugo år (sjuuukt!) och de påminner om varandra.
    Men Focal Pro känns mer luftigare och öppnare. Jag litar mer på dem (men använder fortfarande HD25 på resor).

  13. #13
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa har jag inte testat. S-logic grejen som de är så stolta över, kan inte det ställa till problem vid mixning? Kanske inte är så märkvärdigt eller har någon betydelse
    Skall se om jag kan testa dessa också.
    S-Logic är INTE någon sorts fejk-surround, som man lätt kan tro vid en snabb titt.
    Det innebär bara att ljudet styrs så att det kommer mer framifrån, istället för att skjutas rakt in i hörselgången, som det blir med de flesta lurar. Det gör att ytterörat också är med i spelet - och det blir något närmare högtalarlyssning tack vare det.
    Den enda nackdelen med det, är att om man tar på sig dem på fel håll, så att vänster lur kommer på höger öra, så blir det inte det minsta kul, eftersom ljudet ju då kommer bakifrån och kommer att låta hiskligt dåligt...

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Odd Bob, har alltid gillat B&D. Men de fungerar inte riktigt till det jag skall ha dem till. Läckage är inget problem för mig för det jag skall använda dem till.
    DT770 och DT880 (troligtvis även 990).. då helst pro-serien.. högt ohm-tal och en bra förstärkare för att driva dem.. = fint.
    Jag gillar iofs även AKGs finare lurar minst lika mycket.. och troligtvis t om lite mer. Även om jag har en liten samling schyssta lurar att välja mellan så har jag inga direkta favoriter. Jag har helt enkelt köpt de jag gillar och använder dem till olika saker.
    Sennheiser HD600/650 har jag aldrig gillat riktigt lika mycket även om de låter fint även de. De bättre Focal-lurarna har jag inte lyssnat på än, men hört att de påminner mycket om deras monitorer, så då bör de vara lämpliga att mixa med (jag älskar att mixa med Focal Twins). Odd Bob nämnde även att han mixar med sina.. och det är väl vad även du ska göra? Så de verkar ju "fungera" just till det du ska ha dem till.

    Mer ärligt talat så anser jag att det behövs olika lyssning för mixning och mastring. Och egentligen.. lurar för seriös mixning känns inte så seriöst. Lurar för mastring känns helt oseriöst. Men det är bara vad min lilla erfarenhet säger mig.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    flussmedel: Har du en bra hörlursförstärkare? Det kan påverka ljudet rätt mycket hos vissa lurar. Eller menar du att priset ska vara inkl hörlursförstärkare?

    En annan detalj som jag märkt är att vissa lurar, precis som många bra monitorer, behöver spelas in under en lång stund innan de börjar låta "som de ska". Så att bara gå in i en musikaffär och be dem riva upp en låda för att få testa ett några par hörlurar kan ge en väldigt skev verklighetsbild.

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag köpte ett par HD600 nyligen och valde bort 650 pga tidigare nämnda rykten om rakheten.

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du mycket via lurar när du mixar/mastrar?
    Använder du hörlursförstärkare?
    Nja, pysslar mest med produktion men blir ju givetvis en del mix också, men har ju monitorer också. Kör dom direkt från ett Fireface 400 vilket inte heller är optimalt men helt ok så länge det inte måste vara jättehögt det orkar inte utgången.

  18. #18
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Många svar här, bra

    Volantiz, jag har monitorer också givetvis, men många gånger behöver du använde lurar också(mitt arbetsätt). Jag är ljud/Hifi nörd, så jag gillar att jobba med detaljer, de försvinner lätt när man monitorlyssnar. Många lurar, även monitorer, färgar ljudet vilket är ok eller smaksak. Det jag behöver för mitt syfte är så raka/linjära lurar som möjligt. Sennheiser är de som kommit närmast, de låter inte snyggt alls, bara ärligt, så jag kan förstå om vissa väljer Beyer eller AKG istället. Bas samt mid verkar lurar har svårast med, mycket detaljer som finns där än man tror.
    Jag har en DAC 1:a som jag använder mest. Inspelningsfaktorn håller jag med om, jag åker helt enkelt till någon som jag vet har en lur jag är intresserad av, med mitt material inkl. DAC 1:an.

    Kotten, ok. Tack för svar.

    Barockugglan, är du nöjd med dem? Kör du hörlursförstärkare?

    Just nu står det vid HD600/650 samt en kik på pro2900.

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Barockugglan, är du nöjd med dem? Kör du hörlursförstärkare?.
    Jag har inte genomfört något helt projekt med dem än så jag har ingen slutgiltig dom, men än så länge är jag nöjd. Jag gillar dem mycket bättre än mina Ultrasone Pro 900 som jag hade innan. De var alldeles för basiga och lyxade till ljudet på ett oönskat sätt.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men många gånger behöver du använde lurar också(mitt arbetsätt)
    Jo, på mitt andra jobb där jag sitter i kontorslandskap, i tunnelbanan och vid de ytterst få tillfällena som det spelas in något i min studio. Då använder jag lurar. Inte vid varken mix eller mastring. Inte sedan jag börjat göra något sådant lite mer seriöst.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ljud/Hifi nörd, så jag gillar att jobba med detaljer, de försvinner lätt när en monitorlyssnar.
    Jag är ljud/Hifi-nörd även jag sedan barnsben och älskar att jobba med detaljer. Hej.
    Men nja, om detaljer försvinner och om en nu är en riktigt nörd så gör en väl något åt saken. Vissa detaljer blir däremot helt fel då en lyssnar i lurar, vilket är orsaken till att jag slutat med det. Det är för iaf min del bortkastad tid helt enkelt. Men det händer väl att jag test-lyssnar lite i någon lur ibland bara för att få en "second opinion".


    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag behöver för mitt syfte är så raka/linjära lurar som möjligt. Sennheiser är de som kommit närmast, de låter inte snyggt alls, bara ärligt, så jag kan förstå om vissa väljer Beyer eller AKG istället.
    Raka lurar är jättebra att köra med, men angående lurarna så låter det som att våra tycken går isär. Har du verkligen jämfört HD600 eller HD650 med DT880 Pro eller AKG K702/712? Med olika typer av musik? HD650 är "HiFi” och inte raka. HD600 må ha en fin graf, men då en lyssnar och jämför så tycker jag att de inte duger nere i basen och diskanten känns inte lika naturlig som de andra. Jag menar inte att de har för lite bas (de har mer bas än de andra exkl. DT770 och HD650.. inte lägre, utan starkare), utan basen är luddig i jämförelse med de andra som kan tala i klarspråk där nere (främst DT-lurarna tycker jag). Midden enskilt är däremot lite lättare att jobba med på HD600. Om jag inte hade slutat använda lurar i studion så hade jag troligtvis testat ett par Focal pro-lurar för den biten, men klarar mig fint med AKG-lurar om jag skulle få för mig att lyssna på något mer kritiskt just där då jag inte sitter i studion. Iofs beroende på vad för musik en ska jobba med. Om en kör enbart akustisk gitarr + spröd sång till så föredrar jag HD600 tack vare hur de levererar transientsvaren främst runt midden + avsaknaden av diskanten vilket ger mer fokus på mid, men så fort en ska jobba mer med ett mer "fullt" projekt som rock, pop, finare elektronisk musik eller snyggt inspelad klassisk musik eller egentligen nästan vad som helst så drar jag hellre fram ett par DT880 eller K702. Och för tyngre elektronisk musik där en vill ha lite mer klubbkänsla i lyssningen så kommer DT770 in som en riktigt hjälte tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bas samt mid verkar lurar har svårast med
    Sennheiser-lurar har svårt för bas och lägre mid enligt min erfarenhet. Det kan vara mycket därför som jag har svårt för dem. HD600 låter inte lika naturligt som DT880/K702/712 eller ens artificiellt på ett snyggt sätt som DT770. Men det är enbart vad jag tycker och att testa själv med den musik en själv ska jobba med är det enda rätta.

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mycket detaljer som finns där än man tror.
    Jo, det finns mycket små viktiga detaljer i bas och mid som ofta inte hörs i hemstudios eller i flertalet lurar.. och även i diskanten.


    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en DAC 1:a som jag använder mest. Inspelningsfaktorn håller jag med om, jag åker helt enkelt till någon som jag vet har en lur jag är intresserad av, med mitt material inkl. DAC 1:an.
    OK! DAC1 duger troligtvis för de flesta av de nämnda lurarna (kanske inte för DT-lurar på 600 ohm iofs), men det är nog hur som helst inte värt att gå upp mot HD800 där. De går att hitta begagnade för runt 6k, men där är det lämpligt med en lite roligare stärkare.


    En sak som gör mig lite fundersam är att du skriver att du vill använda dem "som komplement till seriös mixning/mastring", vilket jag tolkar som att du ibland vill kunna lyssna efter små detaljer som många upplever hörs lättare i lurar.. och "De skall också givetvis vara bekväma även efter 6 timmars användning", vilket jag ser som något helt annat.
    Om du är ute efter ett par lurar att bara testlyssna lite i då och då så tycker jag att detaljrikedom är viktigare än "raka lurar". För att sätta en grundmix så är ett par raka lurar högst intressanta, det kan jag hålla med om. Men för att färdigställa en mix så skulle jag föredra bättre detaljrikedom än en rak frekvenskurva. Frekvensspannet ger bara en del av verkligheten.. och det bevisar exempelvis många jättebilliga ljudinterface och mikrofoner som har betydligt rakare kurvor än saker som faktiskt låter bra i praktiken.

  21. #21
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Volantiz, tack för din tid.
    Vi är inte helt överens men det är ok Jag är mer Linn än Hifi, så jag beskrev min nördhet lite fel
    Det hade vart intressant att lyssna på något som du mixat som referens. Lätt att prata om varandra här. Har du något som du är nöjd med som du tror är liknande det jag arbetar med, dvs det jag är ute efter med lurar?

    DT880 lät i mina öron precis som ett par klassiska trackinglurar, dvs det som Beyer alltid vart kända för. Vi kanske lyssnar olika just utifrån att vi har två olika åsikter, din att mixa/mastrar med stöd av lurar är no no, min att det behövs.

    Oavsett, jag tar dina tips seriöst och skall loopa om dina lurförslag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer säkert. Jag har kört HD25 i snart tjugo år (sjuuukt!) och de påminner om varandra.
    Men Focal Pro känns mer luftigare och öppnare. Jag litar mer på dem (men använder fortfarande HD25 på resor).
    He he, mina har hängt med nästan lika länge

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är inte helt överens men det är ok
    Bra, det gör det hela mer intressant

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade vart intressant att lyssna på något som du mixat som referens. Lätt att prata om varandra här. Har du något som du är nöjd med som du tror är liknande det jag arbetar med, dvs det jag är ute efter med lurar?
    Jag har verkligen ingen aning om vad du arbetar med(?)

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DT880 lät i mina öron precis som ett par klassiska trackinglurar, dvs det som Beyer alltid vart kända för.
    OK! DT100 och DT150 (och kanske några till) är deras trackinglurar. De är mer kända för DT770 pro som troligtvis fortfarande är den vanligaste hörluren vid mixerborden. DT880 Pro låter mer naturligt än DT770 och har som sagt enligt mina öron t om tydligare bas och diskant än HD600 (vilket är bra då man mixar). Men för att göra det hela jobbigare så låter så klart olika modeller av DT880 olika..

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kanske lyssnar olika just utifrån att vi har två olika åsikter, din att mixa/mastrar med stöd av lurar är no no, min att det behövs.
    Jag baserar mina åsikter från då jag själv använde lurar till mixning och från vad min erfarenhet säger mig nu ett par år senare om saken när jag switchat till mastring. Min erfarenhet säger mig kortfattat att visst, det går att mixa och få till OK resultat, men det är väldigt lätt att bli lurad av hörlurar jämfört med ett rum som har väl reglerad akustik, bra monitorer och som är medvetet möblerat. Men om man referenslyssnar på andra ställen så varför inte.. bara resultatet blir tillräckligt bra för att nå upp till sina egna mål så är väl allt som det ska
    Jag tror fortfarande mer på andra lurar än HD600. Jag rekommenderar verkligen att testa exempelvis AKG 712 om du nu inte gillar 880. Och jag tror ännu mer på att få till ett rum med bra ljud.

  23. #23
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skall testa båda mer ingående, kanske t.o.m. köper två märken då de ryms i budgeten
    DT 880 pro har jag sett finns olika utföranden på, impedans, vilken tycker du jag skall lyssna på? Jag föredrog helt klart DT880 Pro 250 Ohm (versionen jag lyssnat med) jämfört med AKG varianterna.

    Bara för att klargöra, jag kommer inte ersätta traditionella monitorer, jag ser det som ett komplement. Just nu är min studio i nedpackat skick men jag kommer att bygga ihop version två under hösten med focus på mixning/maskering.

  24. #24
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För mig är det superviktigt att kunna sitta länge med ett par lurar utan att trötta ut mig och det kan jag verkligen med 650. Efter många timmar har jag dessutom lärt mig att mixa i dom precis som jag lärt mig NS-10-monitorer en gång i tiden (som kanske inte låter så kul) men 650 är mycket roligare och sköna att lyssna i. Tricket är nog ändå att lära sig lurarna oavsett modell och det "råkade" bli 650 för mig. Toknöjd!

  25. #25
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Har köpt och kört DT880 Pro 250 ohms i två veckor nu , trevliga so far. Dock så klämmer de mitt huvud hårt, så inte så bekväma, men löst detta med massage genom att sätta dem utan på monitorerna när jag inte använder dem. Nu börjar de slappa till sig så ok nu (mitt huvud kanske är onormalt för stort?)
    Rejält lyft från mina gamla lurar jag använt. Skall jobba mig in på dessa lite mer, också leta efter en ny förstärkare.
    Tror detta kommer funka bra till det jag gör just nu.

    Tack för tips i tråden!

  26. #26
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    får gratulera då även jag är ägare av ett par DT880 Pro 250 ohms, och är skitnöjd med dem har dock inte haft något problem med att de sitter för hårt utan är bekväma även under längre pass, men det är som du själv skriver nog olika. skall även i framtiden köpa ett par 770 (slutna) för inspelning av sång och annat där en mick finns i närheten av dem. det går inte så bra med 880:orna då de är halvslutna och läcker därmed en del ljud. så jag är verkligen nöjd med beyerdynamic som märke, hoppas du får lika mycket nöje av dina lurar. lycka till

  27. #27
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Skall försöka lyfta in lite filosofiska resonemang här,,,

    Som gammal "hifi"-nörd har jag vänt upp och ned på det mesta som låter "BÄST" och "VÄRLDSKLASS" o.s.v. Tills slut bestämde jag mig för att ge upp, det finns alltid något som låter bättre i en specifik situation, vid ett specifikt tillfälle och med absolut rätt optimerade förutsättningar. Jag gav upp! Nu är det länge sedan men är nöjd med vad det gjorde med mitt lyssnande och hur jag lärt mig att uppskatta MER musik. Jag fastnade för LINN hifi.

    Hur skall jag få ihop det med lurar nu dåh? Jo,, jag har kommit fram till att man tjänar väldigt mycket på att bli medveten om exakt vad man gillar för ljudbild, och sedan jämför det egna ljudidealet med ett arbetsverktyg så som en hörlur för mixning eller en studiomonitor.

    Personligen gillar jag ljudet från BD's finare lurar,, och även Sennheiser när jag lyssnar på musik, njuter av musiken. Men att mixa i lurar som får mig att lyssna på musiken blir fel. (Nu är jag iofs inte alls bra på att mixa och tycker det är ap-trist!) Så jag valde en AKG 240 studio som mixerlur, med den får jag väldigt lätt bra stereoperspektiv. Ljudet är enligt mig däremot väldigt tråkigt! Nästan lika kul som NS10...

    Har försökt argumentera för min åsikt i diverse trådar om just studiomonitorer, men det är tuffa motståndare man får där! För mig är en studiomonitor/lur ett arbetsredskap som inte har något att göra med hifi eller musikalisk lyssning.

    Studiomonitor/lur = arbetsredskap som hjälper mig att placera saker på rätt plats, både stereoperspektiv och frekvens
    HiFi = Här lyssnar jag på färdig produktion och kan uppskatta hur bra mix det är
    PA = När ljudet skall kännas, där de små nyanserna inte är viktiga och där stereobilden gärna får vara väldigt smal

    Många hävdar att det bästa ljudet kommer från en studiomonitor... det gör inte jag!

    I vilket fall, kanske är aktuellt att investera i ett par DT880? Måste ju ha en lur som inte bara är bra på stereoperspektiv...

  28. #28
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    för att halv-kapa den här tråden en aning: kunde någon vänlig själ rekommendera en bra två-kanalig hörlursförstärkare med en prislapp gärna inte mer än 1000kr eller absolut max 1500kr. skall ha dem till att köra mina beyerdynamic 250 ohms lurar. tack
    Senast redigerat av cyberpunx den 2014-09-08 klockan 12:30.

  29. #29
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Studiomonitorer och hifi följer varandra ganska mycket, med största skillnaden att hifi brukar vara dyrare för samma ljudkvalitet, eftersom de ofta har mer tonvikt på designen också, för att kunna vara mer sambo-acceptabel...
    Jag har hifi-högtalare till min surroundanläggning, som utan problem skulle funka fint i studion - och mina monitorer skulle funka lika bra i surroundanläggningen - men då tillhör ingen av dem något budgetsegment...
    Monitorerna ska ta fram alla detaljer så att ingenting kamufleras - men det är ju precis samma som man vill när man lyssnar också, eller hur? Sedan kan man komplettera med annan lyssning i studion, för att överdriva vissa detaljer och på så sätt göra det lättare att jobba med dem - men det är i så fall som komplement till huvudlyssningen och något man använder tillfälligt, för att sedan gå tillbaks till huvudlyssningen.

    Personligen vill jag ha ett så naturtroget ljud som möjligt - både i studion och i surroundanläggningen, så jag ser ingen som helst mening i att leta efter något som låter "bättre", eftersom "bättre" i sådana sammanhang brukar innebära ett avsteg från det naturtrogna... För mig innebär alltså "bra ljud" att det är ett naturtroget ljud.

  30. #30
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Light Head - Du och jag har nog ganska lika preferenser. Jag är nöjd med mina nya lurar, ju mer jag använt dem desto mer rätt känns de. Tog några timmar att justera bort ljudvanorna jag hade innan, men dessa har tagit mig en bra bit dit jag vill.

    Jag vill betona med tanke på min trådrubrik - Jag har inte ersatt monitorer med lurar, men jag använder dem som ett nog så viktigt kompliment.

  31. #31
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Flussmedel, vilken hörlursförstärkare använder du? Några du kan rekommendera och eller avråda från?

  32. #32
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flussmedel, vilken hörlursförstärkare använder du? Några du kan rekommendera och eller avråda från?
    Jag har kört dac 1, inte så mycket för att det är den bästa, mest för att den har jag haft i studion. Den funkar helt ok men känner att den gjort sitt. Jag kör nu med en pimpad Project Head Box, låter svin bra och är löjligt billigt. Har även en Lehmanaudio Linear, men kör nu på Head Boxen uteslutande. Funkar upp mot 300Ohm.
    Aune S2 är en enhet som jag kommer köpa och prova då jag hört mycket bra av den. Kostar från leverantör i Kina 1600rmb vilket är stört billigt, men då får man flyga dit också
    Finns säkert mycket mer än detta att rekommendera, men nu frågade du mig och jag har oftast andra referenser, typ stampa takten referens när jag har valt mina saker för lyssning som grund

  33. #33
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Jag kör med Sennheiser 600. Gillar dem, lite distanserade i ljudet, snälla mot öronen, gillar rummet i dem, och relativt ärliga. Har tidigare kört med Sennheiser och valde därför dessa. Men som sagt och som vanligt, förvänta dig inga mirakel innan inlyssning.

    /=__|

  34. #34
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Är det någon som provkört SPL Phonitor?
    Jag är lite sugen..

  35. #35
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Sagt och gjort,, köpte ett par DT880 pro,, funkar finfint!! De är aningens mer hifi tror jag,, "separerar" frekvenserna tydligt. Kan vara lite tid att vänja sig, för helt plötsligt låter en del saker bättre än de borde,, i lurarna låter det bättre än på andra ställen.

  36. #36
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sagt och gjort,, köpte ett par DT880 pro,, funkar finfint!! De är aningens mer hifi tror jag,, "separerar" frekvenserna tydligt. Kan vara lite tid att vänja sig, för helt plötsligt låter en del saker bättre än de borde,, i lurarna låter det bättre än på andra ställen.
    Ser där ja Jo ren Linn är de inte, men tror du kommer vänja dig vid dem.

  37. #37
    magforce
    magforce är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Sennheiser HD650 för min del - och sedan jämföra med mina HD520 från 1988... Jag har alltid älskat 520, men jag måste säga att 650:orna funkar bättre för mina öron. Skillnaden är marginell tycker jag från mellanpris till dyrt - min filosofi har varit att hitta en tillverkare och hålla sig till den. Jag har mixat i AKG, BD, Denon och allt annat mellan himmel och jord. Det finns en jämrans massa bra lurar här i världen, men inget slår att känna sina lurar.

  38. #38
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sagt och gjort,, köpte ett par DT880 pro,, funkar finfint!! De är aningens mer hifi tror jag,, "separerar" frekvenserna tydligt. Kan vara lite tid att vänja sig, för helt plötsligt låter en del saker bättre än de borde,, i lurarna låter det bättre än på andra ställen.
    gott köp där, de kommer du att bli nöjd med. och yes det tar lite tid att vänja sig vid dem och lära känna dem, som med allt annat

  39. #39
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Har någon erfarenhet av Takstars lurar? Typ Pro80? Använder deras HI2050 på jobbet (är transkriberare) och de sitter väldigt skönt för långa arbetspass i alla fall och låter skönt även när inspelningskvaliteten är lite sämre... Inte testat att mixa i dem dock (de är öppna och det gillas inte riktigt av sambo)

  40. #40
    Accordion
    Accordion är inte uppkopplad
    Accordions avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    HD25 4 LYF!

    Inte super raka och ärliga såklart.
    Men när man väl lärt sig de, då sitter det så att säga.

  41. #41
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

  42. #42
    the örjan
    the örjan är inte uppkopplad
    the örjans avatar
    Senior
    Jag har inte läst alla svar men jag köpte just ett par mixningslurar efter noggrant läsande av recensioner.
    Det blev AKG K701. 1900kr. Skitbra!
    Jag litar mer på dom än på högtalarna.

    De andra kanditaterna var Sennheiser och Beyer Dynamics. Men dom här var jättebra.
    Dom gamla lurarna för 15 år sedan som "alla hade" var också AKG.

  43. #43
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kör jag med, grymma på alla sätt och vis. Har förbättrat mina mixar flera snäpp sen jag införskaffade dem.

    Trådkapning: SRH-1840 är ju flaggskeppet från Shure. Är det rimligt att tro att de har mer att ge än vad hörlursförstärkaren i mitt RME Fireface 400 kan leverera? Då syftar jag alltså inte på volym, utan ljudkvalituta.

  44. #44
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Ett tips är att använda samma märke som monitorerna och då är det ju samma ingenjörer bakom både och. Så gör jag och jag kör KRK Rokit 5" och KN8400 lurar. Eftersom jag mest kan jobba med lurar så spenderar jag mycket tid i dem. Väldigt bra och jag hör när jag skär low vid 40 Hz. I princip är alla mina låter mixade och mastrade i lurar. Tidigare hade ett par billigare gaming lurar som påverkade ljudet men man lärde sig dem också efter en stund.

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Alla mina Sennheiser och AKG-lurar börjar skramla i basen efter en tids användning. Och jag lyssnar INTE på hög volym generellt. Det är otroligt irriterande att dyra lurar skall gå sönder så lätt. Däremot mina Sony MDR 7506 verkar outslitliga (bortsett från att man får byta earbuds efter tio år).

    Men jag skulle nog aldrig mixa enbart i lurar. Jag tycker lurar är mest användbara när man skall placera saker i stereobilden eller finredigera samplingar, lyssna efter fel och sånt. Vid balansering tycker jag det är svårt att få det rätt. Filtrering i viss mån däremot tycker jag kan funka.

    Däremot, för att bespara omgivningen, så kör jag mycket med lurar på kvällar och vid långa pass är bekvämlighet A & O vilket gjorde att Sennheiser HD240 var favoriter (trots lite basskrammel). De satt löst och ledigt. Tyvärr har de gjort sitt så jag skaffade HD600 som visserligen också är bekväma och låter mycket bra men de sitter bra mycket hårdare vilket blir jobbigt i längden. Speciellt när man kör med glasögon.

  46. #46
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kör jag med, grymma på alla sätt och vis. Har förbättrat mina mixar flera snäpp sen jag införskaffade dem.

    Trådkapning: SRH-1840 är ju flaggskeppet från Shure. Är det rimligt att tro att de har mer att ge än vad hörlursförstärkaren i mitt RME Fireface 400 kan leverera? Då syftar jag alltså inte på volym, utan ljudkvalituta.
    Jag har inte RME själv men det är inte ovanligt att tillverkare försöker spara onödiga småslantar på kassa lurförstärkare i annars bra produkter. Råkade ut för det senast idag med en Digicomixer.

    Ett tips är att koppla en av de vanliga RME-utgångarna till en riktigt bra lurförstärkare och jämföra med RME:s interna. Se till att du har exakt samma volym annars kommer du att jämföra fel saker. Lyssna efter brus, distorsion, stereobild e.t.c.

  47. #47
    deleted user
    Mkt intressant läsninga av er alla. Dags för mig att skaffa nytt, kört AT och nu vill jag köra Sennheiser, AKG eller Beyer-Dynamics. Är ganska klar över samtligas pro-modeller o vilken jag skulle välja om jag enbart skulle ta hänsyn till ljudet. Ska enbart driva dom med min MBP så tyvärr är hörlurstärkaren den svaga länken. Kanske en HD-25 presterar bättre pga det än tex DT-880 el K-712?

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mkt intressant läsninga av er alla. Dags för mig att skaffa nytt, kört AT och nu vill jag köra Sennheiser, AKG eller Beyer-Dynamics. Är ganska klar över samtligas pro-modeller o vilken jag skulle välja om jag enbart skulle ta hänsyn till ljudet. Ska enbart driva dom med min MBP så tyvärr är hörlurstärkaren den svaga länken. Kanske en HD-25 presterar bättre pga det än tex DT-880 el K-712?
    Tycker nog hörlursstärkarna i mbp är bättre än man skulle kunna tro. De orkar t o m driva mina HD600 med relativt bra resultat, och de är redigt tungdrivna. Inte så bra som med en ordentlig hörlursstärkare givetvis, men fortfarande. Lite mindre tungdrivna lurar än så funkar finfint med MBP tycker jag. (Sen, såklart, de låter också ännu bättre med ordentlig hörlursstärkare, men det är i alla fall inte så att man hör att hörlursstärkaren i MBP kroknar, vilket många andra laptops/inbyggda ljudkort, inklusive det i iPhone, gör.)

  49. #49
    deleted user
    Jo jag är imponerad med tanke på vad jag förväntade mig. Mina ath-m50 är på 32ohm och de klarar ändå att hålla de dugligt i schack. K712 är på runt 70ohm o med tanke på effekt så blir nog dom alldeles för svårkontrollerade, blir nog bättre isf med dt880 på 250ohm, 600ohms modellen blir för tunga att driva upp i någon volym.

  50. #50
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    JAg mixar och mastrar uteslutande i hörlurar eftersom inget annat medges. Har dock monitorer och jag fick tipset att använda samma ingenjörer för både monitorer och lurar så därför när jag uppgraderade mina lurar så gick jag på KRK KNS8400 som säkert anses som billigt men jag är oerhört nöjd med hur bra jag hör low end och resten av registret. Kan lura mig ibland på diskanten men tror det är mer ett "mixdöv" fenomen än att det är fel på lurarna. Tyckte mitt sound uppdraperades 10 steg när jag fick dessa på huvudet... ja ni har ju hör mina alster som är bara mixade och mastrade i lurarna. Det är slutna lurar vilket också förändrades vid uppgraderingen (hade Creative Fatility1 tidigare ) och nu kan jag använda mic utan att det läcker från lurarna men så har jag ju också en liten hemmastudio... vet inte om du blev klokare av detta

  51. #51
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju lätt med en sån här tråd att folk bara rekommenderar det de själv skaffat, och mitt inlägg är dessvärre inget undantag. Jag köpte ett par AKG K-712 Pro tidigt i våras och jag måste säga att det var ett rejält lyft. Neutrala, kanske på gränsen till tråkiga, men det känns faktiskt som jag skulle våga mixa en skarp produktion på dom. Skoninglöst detaljerade.

    Har inget av basotydligheten/förlusten och den lätt hypade, jämförelsevis kardborre-aktiga, "harsh" diskanten som fanns i mina förra AKG-lurar. Riktigt nöjd.

    Finns säkert ännu bättre (och dyrare!) lurar men för min ekonominivå vs prestanda så känns dessa som ett klockrent val.

    Sitter riktigt skönt på skallen också (bonus).
    Tänkte skaffa nya snart. Är dessa fortfarande, ett år senare, grymma?

  52. #52
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Korta frågor:

    1) Om jag har för avsikt att jobba fram bra mixar med mbp:ns hörlursutgång och kopplar på ett par b&d dt150 vars impedans är 250ohm kommer detta funka bra? Denna kombo borde på pappret ge en bra stabil ljudåtergivning.

    2) antag nu att jag köper akg k712 som har en impedans på ynka 62 ohm... Då kommer rimligen förstärkaren i mbp:n bli lite mer orolig... Så, frågan är om jag behöver en separat hörlursförstärkare samtidigt isf?

    3) vilken impedans och spl bör funka bäst med en mbp?

Liknande ämnen

  1. Hörlurar för mixning/mastring
    Av Bobjumik i forum Mixning & mastring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 16:31
  2. Vilka hörlurar använder ni för inspelning och mixning?
    Av biomoib i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 11:10
  3. böcker om mastring och mixning
    Av Jätten i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 10:18
  4. Hörlurar (inte för mixning)
    Av sabe i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 14:13
  5. Handikapsanpassad mastring/mixning
    Av Jätten i forum Mixning & mastring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •