Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: EHX Vocoder V256

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    EHX Vocoder V256

    Har just införskaffat denna och försöker nu komma igång med den. Men jag blir lite snurrig av alla valmöjligheter. Vill först få igång vocoder, men den ligger bara på C trots att jag har ett fungerande midiklav ikopplat. Har kollat så midiklavet skickar midi o det gör det. Men V256an reagerar inte på några tangenter.

    Sen undrar jag om jag kan få den interna synthens ljud ut opåverkat. Skulle vilja kunna använda det till talkboxen. Så jag kan spela på Voyagern samtidigt. Har testat med instr out t en egen kanal men där är det dött när jag spelar på midiklaven.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rätt midikanal?

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    MIDI-kanal 16 gäller. Annars kan du skicka ett OMNI-on meddelande så tar den alla kanaler.

    The V256 has a standard 5 pin MIDI input jack. You can play the V256’s internal synthesizers using a MIDI keyboard or sequencer. Out of the INST output jack, the internal synthesizers will be heard the same way an instrument input will be heard. If the INST output jack has the blend set 100% dry, only the dry internal synthesizer, “played” by a MIDI controller, will be heard. If the INST output jack has the blend set at noon, a mix of the dry MIDI controlled internal synth and the wet vocoded effect will be heard. With the INST output jack at 100% wet, the dry MIDI controlled internal synth will no longer be heard, only the vocoded effect will be heard.

    Additionally the V256 can receive control messages from a MIDI controller or other MIDI device so that every function in the V256 is MIDI controllable. Below is a list of the MIDI control parameters. The default setting for the V256 from the factory is OMNI OFF, set to channel 16.

    PATCH CHANGE
    Program numbers 1 to 9 (1= VOX ROBO 1, 9 = REFLEX-TUNE) select V256 modes with presets loaded.

    Program numbers 11 to 19 (11 = VOX ROBO 1, 9 = REFLEX-TUNE) select V256 modes without presets loaded.

    CONTROL CHANGE
    CC 1 Modulation Depth: 0-127
    CC 7 Internal Synth Volume: 0-127
    CC 14 Maximum Pitch Bend in Semitones: 0-12
    CC 15 Fine Tuning: units of 1.5625 cents. 0=-100 cents, 64=0
    cents, 127=98.44 cents
    CC 20 BLEND Knob: 0=CCW 127=CW
    CC 21 BANDS Knob: 0=CCW 127=CW
    CC 22 TREBLE Knob: 0=CCW 127=CW
    CC 23 GENDER Knob: 0=CCW 127=CW
    CC 24 PITCH Knob: 0=CCW 127=CW
    CC 25 INST. Out Jack Blend: 0=100% INST.; 127=100% Effect.
    CC 26 LFO rate: 0=stopped to 127= Maximum Modulation Rate
    CC 27 Effect On/Bypass: On = 127; Bypass= 0
    CC 28 MIC BYPASS/Freeze FSW: 127 = pressed, 0 = released
    CC 29 PRESET FSW: 127 = pressed, 0 = released
    CC 30 ENCODER PRESS: 127 = pressed, 0 = released
    CC 64 Internal Synth Sustain: 0-127
    CC 124 Omni off (Only when received on default channel = 16) send “0”
    CC 125 Omni on (Only when received on default channel = 16) send “0”

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah, såklart midi som jag inte lyckas ha koll på. Som vanligt.
    Använder Miditech midistart music 25 som MIDIklav. (vilket dagisnamn förresten). Lyckades ställa in den på kanal 16.

    Om jag vill ställa V256an på OMNI on, hur skickar jag "0"? Behöver jag en dator för det? Voyagern kanske kan?

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ge gärna en lite review sen nån om hur den interna synten låter i 256:an. Är den specifikt bra för vocodern, eller bara en noveltygrej? Man vill väl ändå koppla in sina andra grejer och vocoda med?

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Will do!

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har känt lite på den nu. Använde den till en demo av en ny låt t bandet. Upptäckte att jag önskade ett mellanläge mellan två oktaver i vocodern med intern synth. Där hade det nog blivit mycket bättre om jag använt en extern synth och kunnat ställa oscillatorerna på olika oktaver och testat olika vågformer för att få rätt klang. Men möjligheten finns ju så det är bara att göra. Jag har ju tänkt använda den så mkt som möjligt med den interna eftersom jag vill ha Voyagern fri att spela bas på, och MonoMachinen tror jag inte att jag vill släpa med på bara för att agera vocodersynth.

    Gillade verkligen också att det finns en genderbender (formantfilter) på den det gav lite extra möjligheter att tweaka rösten. Särskit skönt för mig eftersom jag är ocan och obekväm med att lägga röst.

    Testade också ett parti med genderbender och "autotune". Tyckte inte att den autotunern var så "hård", fick iaf inte till nåt Cher-liknande.

    Ska utforska den mer snart. Det finns ju en del att upptäcka och bemästar. Ett stort plus iaf tycker jag det är att den är så lättjobbad.

    Skulle kunna lägga upp demon på soundcloud ifall ni är nyfikna på hur det låter.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja genderbendern är intressant. När man vrider på den är det som att man bara "ja just det, så kan det också låta". Den är inte så uppenbar som en cutoff eller toneratt liksom. Prova förresten att köra in nån crappy loppissynt i vocodern. Tillräckligt diskantiga skrikiga dåliga ljud kan genom vocodern vara perfekta.

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja genderbendern är intressant. När man vrider på den är det som att man bara "ja just det, så kan det också låta". Den är inte så uppenbar som en cutoff eller toneratt liksom. Prova förresten att köra in nån crappy loppissynt i vocodern. Tillräckligt diskantiga skrikiga dåliga ljud kan genom vocodern vara perfekta.
    Ok. Tack för tipset. Behöver nåt litet o smidigt. Har nu en tvåochenhalvoktavs midiklav. Men den är rätt tung. Kanske skulle vara smidigare m nåt mindre, lättare o skrikigare.

  10. #10
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Lägg gärna upp ljudet. Är nyfiken!

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok! Bara en demo för att visa övriga bandmedlemmar min idé. Saknar en leadsynth t ex, så det är lite tomt i arret.


    http://m.soundcloud.com/funkoteket/nattrafik-demo-for-goteborgselektronikerna
    Senast redigerat av M i Gbg den 2014-07-14 klockan 05:28.

  12. #12
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Repade med den idag. Lättrattad, men jag önskar jag hade erfarenhet av andra vocoders eller ngt att jämföra med, svårt att få nån uppfattning om hur bra den är. Upplever den som lite klen. Typ.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt handlar om vad man kör in i den. För artikulerad sång måste man ge vocoder så mycket "information" som möjligt, så man får skruva fram de perfekta syntljuden för just det. Helt öppet filter, gärna många oscillatorer, oktaver och grejer, fyrkant/pulsvåg är lite av vad jag har kommit fram till behövs Sen är eq och comp efter ofta nödvändigt.

  14. #14
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt handlar om vad man kör in i den. För artikulerad sång måste man ge vocoder så mycket "information" som möjligt, så man får skruva fram de perfekta syntljuden för just det. Helt öppet filter, gärna många oscillatorer, oktaver och grejer, fyrkant/pulsvåg är lite av vad jag har kommit fram till behövs Sen är eq och comp efter ofta nödvändigt.
    Ok. Ska klura på hur jag kan göra det så live-(läs: rygg)vänligt som möjligt. Kan tänka mig att den interna synthen är långt från optimal att använda sig av. Ska testa med min MnM. Tack för tipsen!

  15. #15
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Vill du ha tydliga frikativor kan du mata den med lite brus också.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Exakt, glömde det. Lite brus hjälper artikulationen.

    Sen är det läckert att vocoda med enbart brus också. Instant melodisk spökviskning

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testade med Voyagern men det blev ingen uppenbarelse, så jag får nog jobba lite mer på det.

    Testade dock lite olika vinklar mot micken och att ta i lite mer. Och det gjorde ju en jävla skillnad! Svårt att ta i bland folk bara, jag är inte alls bekväm med att sjunga. Just därför som jag gömmer mig bakom vocoder o talkbox.

  18. #18
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    En bra grej med den är också att jag kan använda den interna synthen för att skicka ut t min talkbox. Så nu behöver jag inte koppla mellan bas och talkbox när det är röstpartier. Står och stampar som en tok när jg växlar mellan ett par bastoner och en textrad. Och så får jag leka lite synthvirtuos med två klaviatur. För mig som klaviaturnybörjare känss det stoooort!

  19. #19
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Är lite sugen på en sån här. Kan man få till såna här grejer med den?


    https://youtu.be/7RwvZSfLUXM

  20. #20
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade med Voyagern men det blev ingen uppenbarelse, så jag får nog jobba lite mer på det.

    Testade dock lite olika vinklar mot micken och att ta i lite mer. Och det gjorde ju en jävla skillnad! Svårt att ta i bland folk bara, jag är inte alls bekväm med att sjunga. Just därför som jag gömmer mig bakom vocoder o talkbox.
    Kompressor innan tänker jag?

  21. #21
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Är det någon som har lekt med att sequenca denna via midi cc? Tänkte man kanske kan göra lite roliga experiment med röstsamplingar i md-uw samtidigt med midi-ut parameterlåsningar...

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Man kan behöva jobba en del med EQ på rösten. Diskanten behöver ofta kranas upp en hel del.

  23. #23
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Spelade in igår med den. Körde in Moogen och fick rätt bra resultat. Insåg att det krävs att jag tar i en del med rösten, då öppnar filtren upp bättre.

    Hade varit roligt att testa med en gammal vocoder, men kan inte rättfärdiga ett sånt köp än.

  24. #24
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelade in igår med den. Körde in Moogen och fick rätt bra resultat. Insåg att det krävs att jag tar i en del med rösten, då öppnar filtren upp bättre.

    Hade varit roligt att testa med en gammal vocoder, men kan inte rättfärdiga ett sånt köp än.
    Kolla om det finns någon som kan låna ut en? Borde väl finnas någon här på 99an som trycker på något sådant.

  25. #25
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eq innan vocoder!

  26. #26
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla om det finns någon som kan låna ut en? Borde väl finnas någon här på 99an som trycker på något sådant.
    Har frågat men inte fått nåt svar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eq innan vocoder!
    Ok. Ska testa!

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eq innan vocoder!
    Och efter..

  28. #28
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och efter..
    Hehe. Goes without saying, va?

    ...iofs inte live kanske.

  29. #29
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Funkar bra också för lite lek med autotune och genderbender live

  30. #30
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    A post shared by on


Liknande ämnen

  1. Electro Harmonix V256 Vocoder
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •