Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Vad gör att vissa analoga syntar...

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Vad gör att vissa analoga syntar...

    ...får att köpa för en spottstyver och andra kostar både skjortan och resten av garderoben? Antal rattar är ju uppenbart. Om vi tar Roland JX-8p till exempel. Den är hyfsat avancerad, är analog och kostar runt 3500:- En Juno 106 i bra skick får du langa upp det dubbla för. Rattar kostar. Varför ger man det tiodubbla för en Rhodes Chroma? Jag menar inte att nedvärdera en Chroman på något vis, den är säkert skitbra. Men den har inga rattar. Ärligt talat så ser den skitjobbig ut men varför kostar den tio gånger så mycket som en JX-8? Kan det vara exklusiviteten man betalar för? Det finns inte så många av vissa maskiner och de kostade en förmögenhet som nya. MKS-80 är ett annat exempel.

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kan ju ha något med ljudet att göra....

  3. #3
    deleted user
    Du är väl inne på det. Någon ratio med parametrarna antal rattar/antal tillverkade/kultstatus. Jag tar inte ens med ljud i ekvationen för jag tror nästan att det är sekundärt. Finns så många fantastiskt välljudande analoga syntar som går snorbilligt.

    Går man in på digitala också blir det ju bisarrt.

    Just det, om folk lagt lika mycket tid på att faktiskt lära sig mer avancerade syntar som att youtube-surfa analoga 1a-syntar och förläsa sig på gearslutz så hade antagligen prisbilderna sett annorlunda ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju ha något med ljudet att göra....
    Eller inte så mycket.

  4. #4
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Antal tillverkade spelar nog in mycket i vissa fall...

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Men nya är ju inte billiga heller.. Virus TI2, Korg Kronos, Pro 12... man får väl som vanligt lite vad man betalar för. Som matrix 12 eller xander... finns ju inget liknande - många knappar, rattar eller hanskrunkande samlare till trots...

    - - - Uppdaterad - - -

    Men nya är ju inte billiga heller.. Virus TI2, Korg Kronos, Pro 12... man får väl som vanligt lite vad man betalar för. Som matrix 12 eller xander... finns ju inget liknande - många knappar, rattar eller hanskrunkande samlare till trots...

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Rattar
    Tillverkningsantal
    Ålder
    Användning i klassiska produktioner
    Design
    Syntesmetod
    Mode
    Bisarrfaktor

    och inte minst...

    Hajpen som muppar på den här listan bidrar till!

  7. #7
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Originalpriset verkar spela in också. Flera av de analoga monstren var väldigt dyra när de kom.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tumblr_lfqa7vLoK81qzdfi4o1_400.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	84,1 KB 
Id:	52756

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Just Chroman har gjort en skum resa som jag följt eftersom jag har en. Here's that story... Jag betalade gängse "Europapris" (som var kanske dubbelt mot det amerikanska då) men fortfarande fyrsiffrigt och det för inte så fasligt många år sedan. Då var Chroman lastad med kända problem: undermålig PSU, avsaknad av rattar, svårigheter med midi, batteriläckage var standard osv. Min hade wobblig PSU och stämde rösterna hyfsat om man hade sjysst ventilation osv men hade sluppit batterisyra.
    Sedan hände saker fort. Chromalistan fick nästan samtidigt igång projekt för gruppfixad PSU och helt nytt processorkort och inte så långt därefter kom nytillverkad polyfonisk aftertouch. Allt detta startat av folk i gruppen f ö så kostnaderna hölls någorlunda nere.

    Summa summarum: Idag kan man köpa en Chroma _med_ midi och möjlighet till extern styrning av allt, 4 gånger originalminnet, batterilös, med ny PSU, polyfonisk aftertouch och en massa nya hyss. I samma veva som allt var implementerat så nästan skuttade priserna på en fullutrustad med tre gånger pengarna. Varför? För att under det problemfyllda skalet och det usla användarinterfacet är det en apbra analogsynt från tiden då det mesta var rätt.

    Se det som info eller som mer hajp!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Och ja, den kostade ju också appengar (såg Lingondrickas post nu). Det såldes runt en handfull i Sverige vad det verkar som...

  10. #10
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Novan min kostade ju 1950 dollars 1939...Då fick man en normal villa för 600..smaka på den! Eller...vad kostar tre normalvillor idag? För det priset säljer jag garanterat..

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    My point exactly... Jag har förresten kvar "manualen" till min villa. Under 200 papp 1975. Så man kan inte riktigt jämföra så heller. Min MiniMoog från året före lär ha kostat en del också och jag tror farfars gamla amazon från 1970 kostade runt 20.

    Men dyr var den - det kan vi vara överens om!

  12. #12
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Fast på den tiden fanns ju inga, eller väldigt få, alternativ. Så jag ställer mig alltid lite skeptisk till jämförelser med "den kostade minnsan en oblilljon kronor 1981". Jo, men samma teknik ryms i en iPad idag. Eller mobilen, om man så vill. Eller i en ytmonterad låda.

    (Klipp in valfri 10 sidors diskussion om ljud kontra emulering och begreppet "äkta" här)

    Så det kokar nog mest ned till att vissa instrument blivit samlarobjekt, och för dessa gäller inte logikens lagar.

  13. #13
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Håller inte riktigt med där, Mr Introvert. Jag (och tror en hel del andra här) är inne på analoga prylar generellt. Jag samlar tex på analoga mellanformatskameror. Varför då? Nostalgi? Nej, eftersom en analog kamera med riktig film fortfarande kan leverera något som inte en dyr digital mellanformatare i halvmiljonersklassen kan. Låt oss kalla det "perfekt imperfektion". För mig är det något liknande med analoga synthar från guldådern. De är imperfekta.. på ett sådant sätt så det skapar liv och magi. Något som man har väldigt svårt att emulera i mjukvara även om man i ett A/B test säkert skulle missa om det är en Minimoog D, Arturias eller en ny Voyager.

    Sen finns det så klart ett skimmer av magi runt vissa maskiner som JP8 som blivit allt för dyr för sitt eget bästa. Men men, det är ju ren marknadsekonimi med tillgång/efterfrågan. Vill folk hosta upp 50-60lök - så är det ju värdet. Samma för Gibson Les Paul snubbarna som betalar 50-60 000 och inte ens spelar på gurorna...

  14. #14
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Exakt. Plus det där jävla internet. Som svar på inlägget innan innan då.

  15. #15
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag tycker att det är ganska trist att det finns folk som "samlar" på synthar utan att nytja dom. Det resulterar i att stackars fattiga musiker som inte längre får betalt får punga upp en hutlös summa för ett sound som man är ute efter.

    Använder man inte skiten så ska den säljas till bättre behövande!

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nyttja prylarna säger jag!

    Och som tillägg till kamerajämförelsen (som var den bästa sedan biljämförelsen jag brukar använda) så minns jag 80-talsresan till Afrika med päronen. Alla köpte film i massor men en del fnissade lite oklokt åt pappas kameraval. Han reste runt med en Leica från 40-50-talet. Jävlar i min lilla låda vilken skärpa det är på de diabilderna!

    Ska jag jämföra med bilar igen så brukar jag säga att min favorit är antingen en solblekt Land Rover (ingen ny skit alltså!) eller en gammal hundkoja. I syntvärlden motsvarar väl detta ungefär en Wasp. (Britter vet hur man gör. Inte alltid rätt, men nästan alltid bra!)

  17. #17
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyttja prylarna säger jag!

    Och som tillägg till kamerajämförelsen (som var den bästa sedan biljämförelsen jag brukar använda) så minns jag 80-talsresan till Afrika med päronen. Alla köpte film i massor men en del fnissade lite oklokt åt pappas kameraval. Han reste runt med en Leica från 40-50-talet. Jävlar i min lilla låda vilken skärpa det är på de diabilderna!

    Ska jag jämföra med bilar igen så brukar jag säga att min favorit är antingen en solblekt Land Rover (ingen ny skit alltså!) eller en gammal hundkoja. I syntvärlden motsvarar väl detta ungefär en Wasp. (Britter vet hur man gör. Inte alltid rätt, men nästan alltid bra!)
    Jag håller med. Grejor är till för att användas och på nya grejor så finns det inget att reparera.

  18. #18
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    För mig är det imperfektionerna som Frengus beskriver samt hur man interagerar med instrumenten.
    Men jag kan göra musik med vad som helst och har inga större preferenser egentligen!

    Men visst, om man jobbat mycket med Minimoog, SEM och andra 70 tals analoger, så uppskattar man
    deras personlighet och små oförutsägbarheter, som ibland saknas i nyare grejer tillverkade med mer stabil elektronik.

    Angående Chroman så är den ju rätt speciell då den i likhet med Roland JV-1080 kan konfigurera om hela arkitekturen internt, mycket ovanligt i en analog synt.
    Har inte testat den själv dock.

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Plus det där jävla internet. Som svar på inlägget innan innan då.
    Det är nog svaret på mycket i frågeställningen

  20. #20
    deleted user
    Sen finns en viss historisk aspekt också, vill jag göra t ex göra acid så sitter jag gärna med 303 och 707 för att Phuture gjorde det. Lägga en Small Stone phaser på stråkmaskinen bara för att Jarre gjorde det osv osv. Man vill inte uppfinna hjulet igen eller vara superprogressiv, man vill helt enkelt ha maskinerna på precis samma sätt som idolerna hade det.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag uppfinner faktiskt hellre hjulet igen isåfall
    Även om acid känns som ett undantag ja.

  22. #22
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Alla polysyntar med minst två VCOer per röst kostar mycket pengar, och Rhodes Chroma är inget undantag. Vill man ha rattar till Chroman, så går det att lösa med en Enabler.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stereotactixxx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla polysyntar med minst två VCOer per röst kostar mycket pengar
    Hej å välkommen!

    • Siel Opera 6? (enligt vissa: DCO på panelen men VCO internt)

    • Korg Lambda?

  24. #24
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej å välkommen!

    • Siel Opera 6? (enligt vissa: DCO på panelen men VCO internt)

    • Korg Lambda?
    Tack! Jag har ingen egen erfarenhet av Opera 6, men enligt den allvetande källan internet, verkar det som att tidiga versioner av den synten hade VCOer, så den är i så fall undantaget som bekräftar regeln. Korg Lambda får väl ändå betecknas mer som en stråkmaskin än en synth.

    Dessutom finns det nästan inga polyfoniska DCO-synthar av äldre datum som inbringar några större summor. Synthex är väl det uppenbara undantaget här.

  25. #25
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novan min kostade ju 1950 dollars 1939...Då fick man en normal villa för 600..smaka på den! Eller...vad kostar tre normalvillor idag? För det priset säljer jag garanterat..
    Du kan nog få en hel villastadsdel för dagens värde av den i Detroit.

  26. #26
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Snälla - ta bort denna tråd, att det finns en massa grymma billiga synthar som nästan bara jag vill ha, är ju asbra... Dock tycker jag det börjar minska med fynden.
    Upplys inte loomen om att dessa finns...

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Stereotactixxx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla polysyntar med minst två VCOer per röst kostar mycket pengar, och Rhodes Chroma är inget undantag. Vill man ha rattar till Chroman, så går det att lösa med en Enabler.
    Eller Drehbank - funkar fint och kostar betydligt mindre!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej å välkommen!

    • Siel Opera 6? (enligt vissa: DCO på panelen men VCO internt)
    • Korg Lambda?
    Jo, men det är som att hitta analog clap till SDS-V etc, dvs typ 3% av maskinerna är byggda så (gäller SIELen då).
    I det andra fallet får man dra av för presetknapparna. Samma gäller ju Sigma. Sjukt kompetent maskin med två joystickar, pressure sensor och en busslast Korg 35-chip under huven, men den kostar ofta väldigt lite.

    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan nog få en hel villastadsdel för dagens värde av den i Detroit.
    Fin koppling till elektronisk musik ingår i köpet.

  28. #28
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tror att det är en omklädd form av andlighet.

  29. #29
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör att vissa analoga syntar...
    ...får att köpa för en spottstyver och andra kostar både skjortan och resten av garderoben?
    För att fler vill ha dem än det finns exemplar att tillgå. Ändra någon av de två parametrarna så ändras priset.
    Vill du köpa en JP8 för 5 kr så är det bara att övertyga alla på jorden om att den är värdelös så går det vägen.
    Eller, hitta ett lager med en miljard JP8:or och lägg ut dem samtidigt på ebay så faller värdet oxo snabbt.

  30. #30
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Tragiskt nog så hamnar många av dyrgriparna bara i synthsamlingar hos 40plussare. Har dom tur så rattas det in något gammalt depecheliknande ljud och riff från tex "I just can't get enough" rivs av lite halvtaffligt. För att göra bra musik så krävs det inga avancerade synthar, det är nämligen inte syntharna som gör musiken utan de som sitter framför klaviaturen...

  31. #31
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    skönt du har sån insikt Dannes

  32. #32
    deleted user
    De där jävla 40-plussarna kan dra dit pepparn växer!

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tack vare synthsamlarna 40+ som det kommer finnas några fina ex kvar för framtida generationer. Men är man turnerande musiker så vill man väl ändå inte ha en massa analoghärken att släpa på... funkar väl fint med nyare virtuella burkar...

    Klart maskiner som är 30-40 år gamla och tillverkades i liten skala jämfört med dagens massförstörelsevapen stiger i värde.. inget konstigt med det. Sen finns det ju vissa maskiner som är fånigt dyra typ EMS Synthi/VCS3..

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja , tillgång och efterfrågan är det korta svaret.
    Sedan är efterfrågan en definition som i detta fall innehåller en mängd faktorer !
    Förutom vissa på forumet så kan de flesta som jämför tex JX8P och Jupiter 8 höra att det är en unik lyster på JP8:an jämfört med JX8P som gör den mer eftertraktad då de flesta hör att den låter "bättre" och "dyrare / bättre komponenter". Sedan har den även rattar vilket JX8P saknar.

    Apropå rattar sä är användarvänlighet är även det en stor faktor på efterfrågan.
    Jag skulle vilja säga att Oberheim Xpander är ganska undervärderad om vi säger att den ligger på 20.000:- i begvärde. Jag tycker den ljudmässigt borde kosta åtminstone 30k beggad om man tänker på övrig Vintage hajp , men det gör den inte pga lite för få rattar på den och därmed lite bökigare arbetssätt.

    Rhodes Chroman som nämnts lider av samma problem , för lite rattar , men tack vara att det har blivit en helt otrolig revival med nyproducerade delar till denna har priset som sagt ökat de senaste åren.

    Minimoogens andrahandsvärde är väl nästan uteslutande baserat på att det kanske är den synth som låter bäst av alla om man vill åt det klassiska moog ljudet , punchigt , vintage, fett, fräsigt.
    Minimoogen är ju inte ovanlig , tvärtom den absolut vanligaste vintagesynthen. Här på forumet är det väl minst 10 stycken som äger Minimoog tex så ett begpris närmare 30k beror ju här nästan uteslutande på ljudet då de som äger den inte säljer ( detta stryper ju tillgången iofs ) för att den låter så pass bra. Fet bas och nästan obegränsat övertonsregister som kan poppa ut den allra svåraste vaxproppen.
    Men det går väl ungefär åtminstone 10 minimoog försäljningar på ett år jämfört med tex Jp-8 där det på sin höjd är 1 annons ( icke fejk ) i Sverige. Så minimoog priset är lite en bekräftelse på att man numera är villig att betala för att det låter så pass bra mer än att det är en riktigt ovanlig pryl. JP8 är inte heller extremt ovanlig känns det som i ärlighetens namn.
    Senast redigerat av Firechild den 2014-07-08 klockan 11:09.

  35. #35
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte riktigt med där, Mr Introvert. Jag (och tror en hel del andra här) är inne på analoga prylar generellt. Jag samlar tex på analoga mellanformatskameror. Varför då? Nostalgi? Nej, eftersom en analog kamera med riktig film fortfarande kan leverera något som inte en dyr digital mellanformatare i halvmiljonersklassen kan. Låt oss kalla det "perfekt imperfektion". För mig är det något liknande med analoga synthar från guldådern. De är imperfekta.. på ett sådant sätt så det skapar liv och magi. Något som man har väldigt svårt att emulera i mjukvara även om man i ett A/B test säkert skulle missa om det är en Minimoog D, Arturias eller en ny Voyager.

    Sen finns det så klart ett skimmer av magi runt vissa maskiner som JP8 som blivit allt för dyr för sitt eget bästa. Men men, det är ju ren marknadsekonimi med tillgång/efterfrågan. Vill folk hosta upp 50-60lök - så är det ju värdet. Samma för Gibson Les Paul snubbarna som betalar 50-60 000 och inte ens spelar på gurorna...
    Det vore intressant med ett seriöst blindtest. Det har ju tex visat sig att violinister som själva äger en stradivarius oftast svarar fel i blindtesterna... Men det är väl detsamma som men konst, man vill ha äkta vara, även om man inte kan se att den förfalskning är just en förfalskning.

  36. #36
    deleted user
    Frågan går ju att vända på. Varför är en del gamla syntar så underskattade? Svaret är antagligen samma som jag hävdade i #3.

  37. #37
    deleted user
    Minimoogs hajp beror verkligen inte bara på ljudet. Det faktum att det är syntarnas motsvarighet till stratan, dvs alla känner till den, gör sitt. Hade den släppts senare tror jag inte den haft samma status. Det var liksom synten som fanns att tillgå i princip när den introducerades. Eller att de förknippas så med Kraftwerk, det gör också sitt.

    Sen låter den ju som en dröm, men det är en del av det hela.

    Klart den är värd sina pengar. Man får ju tillbaka dem med ränta om man säljer den.

  38. #38
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack vare synthsamlarna 40+ som det kommer finnas några fina ex kvar för framtida generationer. Men är man turnerande musiker så vill man väl ändå inte ha en massa analoghärken att släpa på... funkar väl fint med nyare virtuella burkar...
    Så på sikt så förstör 40plussarna värdet på rariteterna. Som långtida investering så bör alltså romplers vara rätt, typ gratis ny, och de flesta kommer att åka på soptippen. Om hundra år när det endast finns två fungerade D70 kvar så kommer dom vara värda flera zillijoner av dollars, och en MiniMoog kommer vara en dussin raritet.

  39. #39
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Sen är väl JX8P tillverkad i en aning fler ex än JP8...
    Xpandern bör ju också vara tillverkad i rätt många ex för de är ju knappast svåra att hitta....

    Men i dag så missbrukas ordet "raritet" en aning... ingen synth som är tillverkad i 15-20000 ex kan ju kallas raritet.. man kallar ju till och med DX-7:or mfl rariteter och kastar sig över en gammal sketen en fast de är tillverkade i vadå..en kvarts miljon eller en halv miljon ex el nåt sånt..

  40. #40
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    För att få lite perspektiv utifrån nypriser, kollade jag i boken 'The complete guide to synthesizers, sequencers & drum machines' ISBN 0.8256.2410.X fårn 1985 står det att läsa att:
    Juno 106 kostade USD1095, och en DW6000 kostade USD1195. En Akai AX80 och BITONE fick man hosta upp USD1395 för, en Mirage och en JX8p gick på feta USD1650. En Fender Chroma Polaris samt DX7 USD1995. Super Jupiter MKS80 USD2495, och en Oberheim Expander USD2995. En OB-8 gick på USD4545, Matrix-12 USD4995, En digital keyboards synergy USD5295, Octave-Plateau Voyectra Eight USD5590, och en Prophet T8 USD5895. EmulatorII USD7995, och en Kurzweil K250 USD11000. En Fairlight CMI USD50000, och en synclavier USD750000
    En CZ101 gick på USD499, och en poly800 USD795.

    Som en hint om vad detta motsvarar i dagens penningvärde så får man nog multiplicera med typ 20 för att få det i SEK.
    Så tänk på 40plussarna som på 80talet stog och provspelade sina drömsynthar i musikaffärerna, om de sommarjobbade hela sommaren och lade allt de skrapat ihop på en ny synth så fick de nöja sig med typ en poly800. Inte undra på att de idag löper amok köper på sig gamla synthar...
    Beggade synthar var också snordyra, det fanns ju inte så många, och de flesta var dyra som sjutton.

  41. #41

    Redaktör
    Enligt Bureau of labor i USA så motsvarade $100 1985 $221 idag (2014). Så en Juno-106 kostade $2400 i dagens pengavärde.

    Ingen aning om hur dollarkursen stod då, men eftersom det är amerikanska listpriser blev det väl dessutom moms och tull på de svenska priserna? Någon som har svenska listpriser för något av de ovanstående?

  42. #42
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tror du att automatiskt, om man är 40 så har man inte en Minimoog för att göra musik, utan för att spela "Just cant get enough" eller motsvarande "gammelmusik"?

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    fm: ungefär x10

  44. #44
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De där jävla 40-plussarna kan dra dit pepparn växer!
    Ja, var växer den? Jag tror att det är trevligt där

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart maskiner som är 30-40 år gamla och tillverkades i liten skala jämfört med dagens massförstörelsevapen stiger i värde.. inget konstigt med det. Sen finns det ju vissa maskiner som är fånigt dyra typ EMS Synthi/VCS3..
    Fast nu jämför jag dem inte med dagens syntar. Jag jämför faktiskt med nästan lika gamla syntar.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tragiskt nog så hamnar många av dyrgriparna bara i synthsamlingar hos 40plussare. Har dom tur så rattas det in något gammalt depecheliknande ljud och riff från tex "I just can't get enough" rivs av lite halvtaffligt. För att göra bra musik så krävs det inga avancerade synthar, det är nämligen inte syntharna som gör musiken utan de som sitter framför klaviaturen...
    Jag är 42 och kan lira brallorna av många så håll fördomarna i syrabad så de inte fräter ännu mer på forumssämjan.

  47. #47
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan går ju att vända på. Varför är en del gamla syntar så underskattade? Svaret är antagligen samma som jag hävdade i #3.
    Intressant aspekt. Jag tror nog att jag hellre väljer en synt som låter sämre/tristare men med många rattar än en som låter skitbra men år en pina i röven att programmera. Kolla bara på Alesis Ion! Få VA låter bättre men de är ju rena rama vandringspokalerna.

  48. #48
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är 42 och kan lira brallorna av många så håll fördomarna i syrabad så de inte fräter ännu mer på forumssämjan.
    Jag är nog benägen att hålla med där. Jag fyller 43 i höst och jag gör vad jag vill med MINA syntar. Om jag bara spelar Gubben Noa varannan söndag på dem så är det upp till mig och jag skulle aldrig ens fantisera om att låta någon "svältande konstnär" få köpa den till kompispris.

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tycker man borde uppskatta vår erfarenhet och kunskap, våra minnen och våra orsaker till att vi fortfarande blir glada av Just Can't Get Enough (som låten för övrigt heter). Jag kan med exakt precision beskriva vad man vill från 1985. Roligare om det uppskattas än att någon kallar mig gubbe.

  50. #50
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tragiskt nog så hamnar många av dyrgriparna bara i synthsamlingar hos 40plussare. Har dom tur så rattas det in något gammalt depecheliknande ljud och riff från tex "I just can't get enough" rivs av lite halvtaffligt. För att göra bra musik så krävs det inga avancerade synthar, det är nämligen inte syntharna som gör musiken utan de som sitter framför klaviaturen...
    Jag hoppas jag aldrig blir 40plussare.

  51. #51
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, var växer den? Jag tror att det är trevligt där
    Spanien. Jag åker dit i augusti.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant aspekt. Jag tror nog att jag hellre väljer en synt som låter sämre/tristare men med många rattar än en som låter skitbra men år en pina i röven att programmera. Kolla bara på Alesis Ion! Få VA låter bättre men de är ju rena rama vandringspokalerna.
    Ja det där med ION är lustigt. Alesis gjorde ju så rattarna hade extra hög upplösning för att slippa stepping... men samtidigt så blir då känslan inte lika direkt..... folk i dag måste ju ha "instant gratification" annars får det gå...

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är 42 och kan lira brallorna av många så håll fördomarna i syrabad så de inte fräter ännu mer på forumssämjan.
    Många 40+ kan ju till skillnad från yngre datagenerationen faktiskt spela ordentligt live.

  54. #54
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    ungjävlarna ska veta hut och hålla käften när vi vuxna pratar

  55. #55
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas jag aldrig blir 40plussare.
    Vad bra, det finns piller för sånt. Du kan typ beställa de från typ Mexico. Dock är det ganska starka biverkningar.

  56. #56
    deleted user
    Nämen fräscht.

    Ska vi dissa lite kön och etniskt ursprung när vi ändå håller på?

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vadå... får man inte dissa 40+:are nu?!?!? för då är man rasist

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rätt intressant ändå när åldersdiskriminering dyker upp så tydligt, för det är ju ett ämne som hyschas bort i övrigt. Men det är ju ett sant faktum att sådan existerar. Funderar på att dra ett iMessage till mormor och höra vad hon säger om saken. Hon är 90 år och svarar direkt.

  59. #59
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många 40+ kan ju till skillnad från yngre datagenerationen faktiskt spela ordentligt live.
    Jag ska erkänna att jag i år också hamnat i 40+ gruppen. Både spela och programera synth kan jag också göra, // inte så konstigt eftersom jag varit fanatiker av dessa underbara maskier sedan min första ordentliga kontakt med en 1983//. Samlar på synthar gör jag också, dock inte så mycket för att köpa på mig dyrgriparna, utan tycker det är mer spännande med de där lite mera udda apparaterna som låter verkligen eget. Favvisar är Mirage (man dumpar egna wavetables till den), men tycker att den lackar lite parametrar typ LFO till filter etc, VZ8m - ett aber att progga men as grymma ljud får man ur den, TX7 är också en kalas maskin (tidigare DX7or låter troligtvis lika?) det är ett jäkla skönt alias ljud i den, och ASR10 låter som en dröm, det är som att allt man samplar i den blir typ bra. Sen ska man inte underskatta hw effekter, har alldrig begripit varför men de låter nästan alltid mycket bättre än plugins.

  60. #60
    deleted user
    Nä, men jobbig.

    Finns väl inget som förenar så lite som ålder?

Liknande ämnen

  1. Varmt rev för analoga syntar
    Av valsolo i forum Effekter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 20:15
  2. En till syntvideo enbart med analoga syntar!
    Av kebu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 16:58
  3. Ljudklipp från olika analoga syntar?
    Av Elamite i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •