Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Hur gör ni när ni "köper" musik idag?

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Hur gör ni när ni "köper" musik idag?

    Tänkte följa upp två trådar.
    Den ena är som jag skrev själv under en annan tråd och att jag nu mera bara lyssnar på musik via nätet eller på mp3:or. Den andra tråden är "vilka skivor köper ni idag".

    Anledningen att jag skapar en ny tråd är en reflektion på musikkonsumtion.
    Hur gör ni när ni "köper" musik. Har ni abonnemang på webbtjänster (t.ex Spotify) eller köper ni er musik?

    De senaste åren så har jag själv köpt min musik på mp3 och har hittills vägrat av princip att abonnera på musiktjänster.

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag beställer det mesta. Oftast från Hardwax.de
    Annars har jag lyxen att bo i en stad där man fortfarande kan köpa annorlunda elektronisk musik på vinyl.

    MP3 och CD köper jag bara om jag verkligen behöver det i mitt arbete.

  3. #3
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    I ingen ordning:

    Abonnemang på Spotify: Streaming audio.
    Digitala köp på nätet: FLAC, WAV och i undantagsfall MP3.
    Vinylköp på nätet och i affärer.

    Har slutat med CD, om inte måste.

  4. #4
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag har Spotify Premium men de flesta köpen på senare tid har skett på Bandcamp faktiskt. Köper även nån enstaka vinylskiva då och då om jag går förbi nån bra butik, men sällan på nätet.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp , jag köper av Spotify. Just nu endast ett abonnemang ā 99:- , men familjen tjatar om ett extra.

  6. #6
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Handlar vinyler hos min favoritnasare på www.fade.se fast i den fysiska butiken.
    Digitalt blir det mest hos www.beatport.com och en del från iTunes.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Spotify. Dom riktigt bra grejerna, som jag känner att man vill kunna återvända till i framtiden, köper jag på cd. Finns inte det köper jag på iTunes.

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Bara spotify premium. Händer att jag fultankar sånt jag inte hittar på spotify.

  9. #9
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag köper MP3 från Clone, Boomkat, Juno, iTunes (det händer..)

    Vinyl köper jag oftast från Discogs, Clone eller Rundgång i Malmö..

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Google Music och ungefär en klassisk skiva i månaden på Itunes.
    Fylleköp av vinyler på festival

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag highfivar med artisten eller merchpersonalen först, sen ger jag dom pengar och highfivear igen.

  12. #12
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag köper vinyl och blir extra glad om det bjussas på digital dl. Jag har ett abonnemang på Spotify, men min låtsasbror använder det mer än mig!

  13. #13
    deleted user
    Kör i regel endast Itunes.

  14. #14
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag lyssnar på Soundcloud och köper fysiska skivor [CD/MC/LP].

  15. #15
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Köper väldigt mycket vinyl, men för vardagslyssning på digi-filer så är det spotify.

  16. #16
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Blir vinyl för mig. Köper det mesta på record mania i stockholm. Händer att jag köper från discogs också.

  17. #17
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Köper i princip ingenting fysiskt längre.

    Kan sakna det taktila i att "ha en skiva", konvolut, design, osv. men det skulle bara stå och samla damm, precis som mina otaliga tv-spel gör. Dessutom är jag verkligen helt ointresserad av "det bättre ljudet" från en LP och jag går inte igång på att avbryta lyssningen för att vända sida.

    Jag försöker, om möjligt, att köpa ljudfiler från domäner som är så nära artisten som möjligt. Hemsida eller Bandcamp i bästa fall. iTunes i värsta.

  18. #18
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Spotify premium står för 98.7% av min musikkonsumtion. Resterande del är Soundcloud och Youtube.
    Tänker också att jag ska köpa de riktigt bra grejerna på vinyl eller CD, men inser att det var vääääldigt länge sedan det hände...

  19. #19
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify premium står för 98.7% av min musikkonsumtion. Resterande del är Soundcloud och Youtube.
    Tänker också att jag ska köpa de riktigt bra grejerna på vinyl eller CD, men inser att det var vääääldigt länge sedan det hände...
    Svarar exakt samma.

  20. #20
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Just det. Jag vägrar Spotify som en envisa åsna. Tycker Spotifys modell är helt jävla fucked up. Även om det är hur smidigt och tillgängligt som helst. Och, såklart, sjukt prisvärt.

  21. #21
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Tradera och Piratebay

  22. #22
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Enbart vinyl och kassett här. Framförallt från tradera, discogs och butiker (snickars, ideal för livring, nostalgipalatset etc).

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gratiskonto på Spotify: Används i stort sett endast på jobbet (eller för att loopa egna grejer nätterna genom ).
    Vinyl: Handlar mycket begagnat, men även nytt eftersom det kommer tillbaka. Lyssnar nog till 80% på vinyl.
    CD: I nödfall
    Download: Enstaka grejer från soundcloud (som Lackans Lustanspastisch) etc.

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det. Jag vägrar Spotify som en envisa åsna. Tycker Spotifys modell är helt jävla fucked up. Även om det är hur smidigt och tillgängligt som helst. Och, såklart, sjukt prisvärt.
    hear hear!
    Fast för mig är det mest "sociala medier" grejen som jag vänder mig mot.

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    #20
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    #24


    +7
    jag lyssnar mest digitalt Det är ju nästan tvång idag att höra musik, iaf i en stad. Så egentligen förväntar jag mig att det ska vara gratis att lyssna. Detta sagt, förväntar jag mig gärna att artisten ska växa. Jag sponsrar gärna ett projekt som har en jordslig anknytning, ett memo i tiden, något som jag kan vara lite stolt över att delta med. dylikt skivor, plagg/accesoar.
    Senast redigerat av reSet den 2014-07-04 klockan 13:58.

  26. #26
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Köper cd och vinyl, både nytt och begagnat. Det händer att jag köper mp3or, men det är inte ofta, en Uppsalaartist (Dödfödd) ger under året ut en EP-svit digitalt, för att under nästa år komma på vinyl (om jag förstått planen rätt), så där blir det köp när de kommer ut.

    Fultankning sker i syfte att hitta "ny" musik som jag senare köper.

  27. #27
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köper cd och vinyl, både nytt och begagnat. Det händer att jag köper mp3or, men det är inte ofta, en Uppsalaartist (Dödfödd) ger under året ut en EP-svit digitalt, för att under nästa år komma på vinyl (om jag förstått planen rätt), så där blir det köp när de kommer ut.

    Fultankning sker i syfte att hitta "ny" musik som jag senare köper.
    Dödfödd och Född död. Nu börjar det bli ont med "bandnamn".

    https://www.facebook.com/events/1455...18870/?fref=ts

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Köper vinyl på Kollaps Records och en del second hand-butiker här i stan. Beställer även en hel del på nätet. Sen kör jag Spotify Premium.

  29. #29
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    1. Spotify
    2. ITunes

    Fysisk media? Vinyl? Haha, du skämtar. Nog för att jag tycker om gammal teknik, men där dras gränsen för mig.

  30. #30
    deadbeats avatar
    Veteran
    Köper MP3 och vinyl.
    Gratisvarianten av Spotify finns i datorn också, men där sitter jag alltmer sällan så...

  31. #31
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Spotify och iTunes.

  32. #32
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Spotify=nej. FLAC köps där det erbjuds, annars fortfarande CD eller vinyl om det finns. MP3, enbart för slasklyssnande, men skulle aldrig betala för skräpet...
    Jag är nog gammal och motsträvig

  33. #33
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    1. Vinyl
    2. Digitalt
    3. CD

    Lyssnar mycket via bandcamp och soundcloud.

    Spotify har jag dumpat.

  34. #34
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Köper gärna vinyl när jag snubblar över bra grejer, det är roligt.

    Annars gillar jag att höra andras musik på soundcloud eller allra helst live i ett bra PA.

    Alltså Köpa mp3 .. känns sååå 2008.

    Ogillar Spotify. Fy.
    Senast redigerat av Roland den 2014-07-04 klockan 17:35.

  35. #35
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag upptäcker ofta musik genom Spotify eller YouTube. Hittar jag någon enstaka låt jag verkligen gillar, köper jag den på iTunes om det finns där, annars låter jag bli. Vill jag ha ett helt album (ofta klassiskt/konstmusik), köper jag det på CD.

  36. #36
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    handlar mest i affärer. Helst vinyl, nån gång ibland CD. Blir glad om download ingår, mellan lyssnar mer och mer sällan på musik annat än när jag är hemma och har tillgång till alla mina plattor.
    Handlar på pet sound, fade, kollaps ibland bengans. Är jag i Berlin svänger jag såklart förbi Hard Wax!

  37. #37
    deleted user
    Emusic.com köpte jag från för några år sedan men gått över till Spotify för att det finns så sjukt mycket där och du får allt för väldigt lite pengars. CD inhandlas bara om det gäller något speciellt band.

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag köper ett några cd-skivor ett par gånger om året. Funkar skitbra! wowHD kör fraktfritt.

  39. #39
    olivettis avatar
    Veteran
    Beställer och köper i Västerås bästa skivaffär (nåja det finns inte så många kvar)
    Skivbörsen
    En del via Amazon också.
    Väldigt sällan det blir digitalt via iTunes eller andra tjänster

  40. #40
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Youtube och TPB används för att kolla upp ny och gammal musik men sällan Spotify.

    Köper ganska mycket CDs och några enstaka vinyler från Cdon, Wowhd, Play trade och Amazon market. Har aldrig köpt någon download och kommer förmodligen aldrig att göra heller.

  41. #41
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dödfödd och Född död. Nu börjar det bli ont med "bandnamn".

    https://www.facebook.com/events/1455...18870/?fref=ts
    Vän av ordning vill påpeka att Dödfödd har hetat så sen mitten av nittiotalet.

  42. #42
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Min sambo använder spotify så det händer att jag slår på nån låt där ibland. Igår fick jag ett plötsligt sug att lyssna på fancy och då var det ju rätt smidigt. Men när jag sitter och upptäcker ny musik gör jag det mest på Youtube. Sen går jag till en affär och köper tolv tum plast. Ibland beställer jag från discogs men det har blivit mer sällan nu (fraktkostnaden tar ofta bort fyndglädjen).

  43. #43
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Köper mest vinyl. Kollaps, Delicious Goldfish, Myrorna och direkt av musikskapande kompisar hör till det vanligaste...

  44. #44
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jag köper bara vinyl. Handlar mest hos Kollaps, Electronic Obsession och Delicious Goldfish. Det händer att jag köper en och annan platta via Ebay också. Kör Spotify på jobbet och i telefonen.

    Det skall också tilläggas att det var många år sedan jag köpte så mycket skivor som jag har gjort de senaste två åren.

  45. #45
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior
    Köper mest CD och ibland begagnad vinyl. Förr brukade jag fultanka en del för att hitta nya artister att köpa musik av. Men numera verkar det mesta finnas på Youtube så att det går att provlyssna. Undantagsvis har jag köpt digitala album och bränt på CD.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köper bara vinyl. Handlar mest hos Kollaps, Electronic Obsession och Delicious Goldfish. Det händer att jag köper en och annan platta via Ebay också. Kör Spotify på jobbet och i telefonen.

    Det skall också tilläggas att det var många år sedan jag köpte så mycket skivor som jag har gjort de senaste två åren.
    Hell yeah! Fler borde handla där, trevligt ställe.

    Du är nog den enda jag hört fått följande fråga i en skivaffär: "Har du verkligen råd med det här?"

  47. #47
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Norman Records. Bra utbud å pris, bra packat och hypersnabbt från England. Rekommenderas!

  48. #48
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    lyssnar först på Spotify, köper sedan ändå cd:n om det är bra. Det är något gubbigt i mig som inte tycker att jag "har" musiken om den inte står i cd-hyllan ...
    Noise och experimentell musik på lp och kassett (faktiskt )

  49. #49
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Spotify premium och inget annat. Finns det inte där så struntar jag i att lyssna på det. Musiken som finns på Spotify räcker gott till mig. Någon enstaka gång drar jag fram en mp3-fil om jag saknat låten tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid.

  50. #50
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    I princip uteslutande Beatport (wav/aiff). iTunes om det inte finns på nämnda site. Vinyl... typ väldigt aldrig numera (the man cave turntabla area is no more in the house), CD ännu mer sällan. Vägrar Spotify.

    ja, å så hittar jag mången guldkorn på Soundcloud så klart.

  51. #51

    Redaktör
    Jag köper faktiskt större delen av musiken jag lyssnar på. Till största delen iTunes, men också Bleep, Bandcamp och liknande när det finns tillgängligt, och från och till någon fysisk CD (som stoppas i datorn och skivan i hyllan).

  52. #52
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Slasklyssnar med Spotify (snålvarianten för 49:-/mån).
    Köper CD - och kommer att fortsätta köpa CD tills det jag vill ha börjar säljas i okomprimerat format. Tänker inte betala en spänn för MP3 eller andra undermåliga format.

  53. #53
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    - Vinyl från butik eller nätet när jag ligger i soffan och lyssnar/läser/stickar
    - Spotify i mobilen när jag är på flykt eller jobbet

  54. #54
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Spotify Premium, iTunes, Bandcamp och vissa mindre sidor som exempelvis Ad Noiseam

  55. #55
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Till vardags (jobbet/utanför hemmet) lyssnar ja uteslutande digitalt. spotify, bandcamp, YT etc etc.
    När ja hittar nåt ja gillar , köper jag skiva / EP. Om det går helst direkt från artist eller skivbolag.
    Mestadels vinyl, eller filer på bandcamp. cd har ja tröttnat på för längesen.
    Men de händer ibland när inget annat format erbjuds.

  56. #56
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Hade tänkt köpa lite på beatport i WAV men priset sög rätt hårt så det blev inget.
    Vägrar köpa mp3 av ren princip och så dyr är inte den extra lagringen de behöver.
    Så rent krasst är det risk för fultank

Liknande ämnen

  1. var köper jag en "Piezo" kontaktmic?
    Av Ashaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •