Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 112 av 112

Ämne: Modulus .002 - Ny digital/analog polysynth

  1. #61
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Jag gillar att den har knobsen placerad som musse pigg på vänstra sidan av displayen

  2. #62
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    ...Inbyggd webbserver med möjlighet att låta användare skapa/ändra patcher... Fullständigt onödigt - Gör produkten dyrare, skapar behov av uppdateringar, säkerhetsrisker...

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Megaflopp. Köpläge vid 10.000:- nästa jul. Storrea. Musicstore köper hela lagret och rear ut. No problemo.

  4. #64
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan få mycket balla synthar m.m. för 38 papp
    Absolut! Släng på 10 papp till så får man en begagnad SunSyn. Den verkar väl vara ungefär jämförbar, men utan klaviatur och med bara 8 röster. Eller så kan man med lite tur kanske få en halv Waldorf Wave.

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller varför inte en Waldorf Q+ (om man nu tror på analogfiltrens totala magi, det gör inte jag, för mig duger Q bra... eller en mjukvarusynt)

  6. #66
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Waldorf Q+ kan man kanske få för de pengarna, men det är svårt att veta. Jag tror aldrig jag har sett någon till salu, så det blir en ganska hypotetisk diskussion.

    Det är inte säkert att Modulus 002 blir en given hit, eftersom den ändå kostar en hel del pengar och eftersom de få någorlunda jämförbara produkter som lanserats senaste 25 åren har blivit ganska kortlivade. Däremot har de alla (trots vissa stabilitetsproblem) blivit hett eftertraktade på begagnatmarknaden några år efter att de slutat tillverkas.

  7. #67
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis korrekt, ungefär så jag menade. Andromeda, Q+, Matrix 12, Hartmann Neuron m fl är "creddsyntar" som faktiskt sålde riktigt risigt när de var nya men nu är Hart Neur omöjliga att få tag på. Tror denna kommer vandra samma väg.

  8. #68
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hajar icke
    Menar du att de köptes av människor som ville ha kredd?

  9. #69
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Nån som kommer ihåg vad Q+ gick på när den var ny? Bara Q var sjukt dyr vad jag minns...

  10. #70
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, Q kostade väl typ 19 och Q+ 39-ish.

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hajar icke
    Menar du att de köptes av människor som ville ha kredd?
    Nej - mer "alla ville ha, ingen köpte".

  12. #72
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Q kostade väl typ 19 och Q+ 39-ish.
    Ja, det låter rimligt för Q+. Så egentligen tycker jag inte att Modulus 002 nödvändigtvis är för dyr. Folk har de senaste åren blivit vana billiga "leksakssynthar" från Korg och Arturia.

    (Q måste dock ha kostat mycket mer än 19, jag betalade 11k för ett microQ-rack!)

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det kanske var i underkant.

  14. #74
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är det någon polyanalog/hybrid i värstingklassen som funkat sista 20 åren? De som nämnts ovan har ju i princip tagit knäcken på tillverkaren...

    Skulle vara DSI då. Prophet 08 är ju lite budget i sammanhanget, men P12 känns väl inte som flopp iaf, nu när det kommer en spinoff iom P2. Sunsyn o dyl har jag ingen aning, men dom har väl aldrig satsat på stora volymer heller. Känner man bara sin marknad så tror jag inte är några problem att göra sånt här, men man får ju inte förvänta sig samma försäljningssiffror som Mini/microbrute.

  15. #75
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Q måste dock ha kostat mycket mer än 19, jag betalade 11k för ett microQ-rack!)
    Har för mig att Q-Rack låg på 17-18K ny, så jag skulle gissa på 26k:- för Q-Key. Men det går väl att kolla upp.

  16. #76
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är garanterat en smaaaaaal nischmarknad iaf, DSI har också upparbetat stor respekt för varumärket både genom fina nya produkter och släktspåren tillbaka till Prophet-syntarna. Vet inte vad man kan tänka sig för sales på en dylik synt, 2000 st i hela Europa kanske - om det är en hit. Tror ni man skulle sälja tre ex per vecka i lilla Sverige? Jag tvivlar. Även Roland V-synth gick ett tufft öde till mötes, för jag har inte sett många. Uppföljarna fick det nog ännu svårare. Access har lyckats med Virus men det har också förbluffat mig ganska ofta, men det handlar om skicklig marknadsföring och generösa updates som gjorde att folk fick ett starkt starkt förtroende för dem.

  17. #77
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Stereotactixxx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Släng på 10 papp till så får man en begagnad SunSyn. Den verkar väl vara ungefär jämförbar, men utan klaviatur och med bara 8 röster. Eller så kan man med lite tur kanske få en halv Waldorf Wave.
    Nja, själv skulle jag väl satsat på en a4key, en arytm och en octatrack för samma pengar
    Det går ju att kombinera ihop en valfri schysst synthrigg med 38000:- på fickan, istället för en modulus.
    Modulus känns som slagen på förhand, håller med PF i den här frågan

  18. #78
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det där med egen anslutning tror jag inte på.
    Låter jäkligt fint. Men idag så har man i stort sett alltid tillgång till en dator och en riktigt ordentlig software editor som arbetar via USB tror jag mer på.

    Det kanske vore något!?
    En software editor som man kan köra direkt upp mot online. Då skulle man kunna ta vilken synt som helst (t.ex en Waldorf Q) och köra den på samma sätt som de visar på 002:an.

  19. #79
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Världens bästa band gör världens bästa synthdemo, 99-lovers...
    https://www.youtube.com/watch?v=Yb3E...fpnc_UxFU_ZV2A

  20. #80
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Världens bästa band gör världens bästa synthdemo, 99-lovers...
    https://www.youtube.com/watch?v=Yb3E...fpnc_UxFU_ZV2A
    100% attityd <3

  21. #81
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    De ger liksom tacky en ny, djupare innebörd

  22. #82
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Mmm det där demot ger ju inte något någon rättvisa, fast den här kommentaren till filmklippet gjorde min dag:
    She looks like a prostitute and behaves like that! Why most music looks like a prostitute, are people so dumb that cannot imagine and create something else then man or woman dressed like a prostitute singing about her pervert private life?!!!!!!

    Oavsett så blir jag lite peppad på synthen, dock inte på grund av hur den demats vilket jag tycker varit sådär. Fast jag ser en hel del möjligheter med den och den verkar intressant

  23. #83
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Världens bästa band gör världens bästa synthdemo, 99-lovers...
    https://www.youtube.com/watch?v=Yb3E...fpnc_UxFU_ZV2A
    fortfarande bättre än Jordan F#©%&@§ Rudess, jag får exem när jag ser honom i syntdemos

  24. #84
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Lite förvånad att ingen här på 99 har länkat Sonic Talk om Modulus
    https://www.youtube.com/watch?v=KW08Loy253g

  25. #85
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite förvånad att ingen här på 99 har länkat Sonic Talk om Modulus
    https://www.youtube.com/watch?v=KW08Loy253g
    två demos har gjorts av Sonicstate efter det. här är deras senaste demo av synten:
    https://www.youtube.com/watch?v=PlmJ...333D91981D0464

  26. #86
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    jocks1. Tycker att det artar sig, har kollat igenom alla intervjuer och lyssnat på ljuden och måste säga att jag är imponerad. Sequensern verkar strålande, arpeggion likaså och animator-funktion verkar även den öppna upp för helt vansinnigt många slags möjligheter. Den har helt klart min uppmärksamhet och det ska bli spännande att se hur de väljer att utveckla den när de fixat alla grundfunktioner.

  27. #87
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag vet inte varför, men jag jag blev lite mer sugen på en Virus Ti2 key istället för en .002.
    Om jag skulle gå för originalitet i soundet så är en Evolver eller en Pro 12a som ligger närmast...

  28. #88
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte varför, men jag jag blev lite mer sugen på en Virus Ti2 key istället för en .002.
    Om jag skulle gå för originalitet i soundet så är en Evolver eller en Pro 12a som ligger närmast...
    Om pro 12;an skulle få supersaw/supersquare från Pro 2;an i framtiden, skulle suget öka ännu mer...

  29. #89
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag valde ti2 framför p12 när jag handlade första klav/polysynthen tidigare under hösten.
    I mitt fall utgör ti2 ett större komplement till det befintliga analoggnugget som fanns sedan tidigare. Kan väl tycka att det är på tiden med något nytt, typ ti3, eller så, men i dagsläget ti2 ändå jäkligt smidig, och fortfarande inte direkt utdaterad. Jag har ju aldrig suttit med mjukvarusynthar och midiklav, men kan tänka mig att det är på liknande sätt i fråga om smidighet, med skillnaden att jag nu slipper starta datorn för att programmera ljud och spela några trudelutter. Kan dock inte rekommendera det ena eller det andra. Är ju så sjukt beroende på...

  30. #90
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Molnlagring i all ära. Jag använder Google Drive och annat för dokument hela tiden. Men aldrig i livet att jag vill ha en synth som kräver uppkoppling till en kommersiell molntjänst för att komma åt en backup med patchar. Då vet man att leverantören av molntjänsten kommer att göra allt för att tjäna en extra hacka på denna koppling (profilera dig och sälja reklam ex, eller sälja större och dyrare lagring). Då är steget inte långt till att det kommer upp en Like-knapp i synthdisplayen eller att de låset undan annan synthfunktionalitet i nättjänsten. Och alldeles oavsett om nätkopplingen på något sätt blir ett hinder eller ej så ser jag inte varför man skulle vilja ha en synth vars enda backupmöjlighet är via nätet och inte har minneskort/USB-minne också.


    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    USB-minne? Vem använder det idag? Trodde de flesta använder Box, Dropbox eller liknande? Överlägset på alla sätt. Går inte sönder och går inte att förlägga.

    Skitsmart och 2014.

  31. #91
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, är det bara jag som ser Musse Pigg i paneldesignen?
    Jorå - "Här e Musse Piggs klubbhuuuus"

  32. #92
    deleted user
    Skitnajs ! Låter absolut som en dröm ! Jag vill ha en ! Waldorf Wave ersättare och vit dessutom

  33. #93
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Modal Electronics har gjort lite nya demo-klipp:
    https://www.youtube.com/Playlist?lis...fgDnXOctjIOgcX

    Jag tycker att den låter riktigt trevligt!
    Om jag ska köpa en ny monosynth framöver har Pro 2 fått fin konkurrens i Modal 001. Och så har vi ju även Dominion 1.

  34. #94
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att den nya svarta 008 är riktigt läcker




  35. #95
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    layouten påminner lite om Alesis Andromeda tycker jag. fast filterdelen är ju rätt annorlunda på 008;an.

  36. #96
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Extremt Waldorf Q+ -ig tycker jag.

  37. #97
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan leva med dess design, mest intresserad av dess funktion som jag tycker verkar vara utomordentlig. Nu tycker jag det börja komma en hel del ljudexempel och låtar som låter väldigt bra.

  38. #98
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

  39. #99
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

    https://youtu.be/LrX1b1JO124

    Den här är lite mer sevärd. Men inte lika underhållande...

  40. #100
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Relativt intressant. 001 lät ju skit. Modal 008 låter rätt bra , påminner väldigt mycket om Schmidt Synthesizer i soundet, ganska kliniskt , lite mot VA hållet...
    Man blir lite sugen dock , men displayen skrämmer rejält.

  41. #101
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    001-demon var bland det roligaste jag sett.
    Börjar med nåt sunkigt slapbassaktigt och skruvar sedan vidare mot ännu värre.
    Rätt bra gjort att få till 3 minuters demo utan ett bra ljud tycker jag...

  42. #102
    Ogonen
    Ogonen är inte uppkopplad
    Ogonens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Relativt intressant. 001 lät ju skit. Modal 008 låter rätt bra , påminner väldigt mycket om Schmidt Synthesizer i soundet, ganska kliniskt , lite mot VA hållet...
    Man blir lite sugen dock , men displayen skrämmer rejält.
    Displayen verkar ju asgrym! Jag tycker att de nya dsi-displayerna(Pro2, p12) är fantastiska.

    Ps. Låter inte mindre analogt bara för att displayen är digital

  43. #103
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det här är ett företag jag vill rycka om! Sansade britter med passion. Bra intervju!

    Sedan har ingen demo med 002 övertygat riktigt. Lite för sterilt ljud tycker jag. Men kanske måste man vänja sig med att de har ett eget sound och inte försöka lägga dem i ett fack baserat på gamla referenser.

    Det samma gäller 008. Vill stödköpa den. Får mer GAS på den än Prophet 6.
    MEN! Varför är det inget tryck i någon demo?
    Varför saknar den till synes attack och bett?
    Varför låter den slätstruket och kliniskt tillrättalagt?
    Varför är det ingen pondus och auktoritet i basregistret?

    Frågorna är många och svaren är få..

    Bara att se den för vad den är, och acceptera att det inte är en Moog.
    Men å andra sidan varför skulle den vara det? Det finns ju redan.
    Den känns brassig i soundet, jag får vibbar av CS-80, Juno-2 och kanske lite OB-MX kryddat med en god del Matrix-1000 och till och med lite Waldorf Q. En del digitalsända med andra ord. Vad får ni andra för vibbar?

    Jag håller med om att det är analogsynth 2.0.
    Därför vill jag också köpa den. (Och jag älskar displayen..!)
    Men då får den inte låta så tafatt och tandlöst att man tappar inspirationen.
    Mycket blandade känslor här..

    //Michael.

  44. #104
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det känns verkligen som att det här är synthar som jag skulle behöva testa själv. Specifikationerna säger att de borde vara grymt kapabla, men de demos jag hört är än så länge ganska ensidiga och visar inte så mycket av de sidor som jag är intresserad av.

    Hoppas också på att det kommer en 1- eller 2-röstersversion av 008 (vad de nu ska kalla den?). Jag gillar 001-tänket!

  45. #105
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    008:an lär väl landa på runt 55000. Ouch...

  46. #106
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    modal 008 har imponerande specifikationer. Sonicstate har gjort en uppföljare idag till tidigare presentationen. håller med firechild, den låter lite kliniskt. PWM-demon lät sådär, och jag tycker tyvärr att pads lät lite mekaniska och livlösa. det hände inte så mycket med snedstämda sågtandsvågformer. jag undrar om den har pitch slope för lite mer fasförändringar? för dyr för min plånbok, och jag tänder inte riktigt på alla cylindrar över ljudet hittills.

  47. #107
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Nu skall jag ställa saker på ända:

    Tänk er om Roland hade släppt 002:an eller 008:an istället.
    Ser exakt likadan ut, exakt samma funtioner.
    Fast baserad på deras ACB.

    De skulle utan vidare ha allt som krävs i överflöd för att göra det, kanske till och med mer än vad Modulus har. Jag tror vi alla skulle tycka det vore coolt, och säkert även köpa. Med reservation för att vi inte testat 002/008 än, så känns det ändå som om ACB kan låta lite mer inbjudande, allt analogt till trots.

    Men har man vare sig visionerna, marknadstänket eller rätt företagskultur så gör man andra produkter istället..hint..hint..

    Tillbaka till Modulus så är det lite förvånande att de talar så medvetet om balansen mellan analogt liv kontra digital styrning osv, samtidigt som vi alla här verkar tycka att det låter för kliniskt av det vi hittills hört. Vilken €ürømodül som helst har ju massor av tryck och liv, så varför är det så svårt att överföra det soundet till en kombinerad enhet?

    Jag tänker inte släppa de här maskinerna innan jag gett dem en ärlig chans.
    De ser så rätt ut på alla sätt.
    Återstår att se om de håller hela vägen..

    //M.

  48. #108
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Modulus är säkert jättehärliga synthar, men som andra har nämnt tidigare i tråden så får jag Q+ vibbar.
    Pratar man bara rena hybridsynthar så finns det massor av alternativ (och då detta är 99an så behövs inga nämnas )
    Nähh, om jag skulle sikta på "retro stuff" i denna prisklass (som vi pratar om här) så skulle jag nog hellre gå för en PPG.

  49. #109
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Sonicstate kollar in dem i några nya videos, t ex:
    https://youtu.be/F6maYCCTK_0

  50. #110
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://soundcloud.com/aimnbreak/aim...al-008-patches

    Ljuddemo på 008. Lät inte så tråkigt i alla fall.

  51. #111
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/aimnbreak/aim...al-008-patches

    Ljuddemo på 008. Lät inte så tråkigt i alla fall.
    Men jag vet inte om den låter nästan 50000 Kr bra dock.

  52. #112
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är en annan fråga.

Liknande ämnen

  1. Förstärkare: Analog-Digital-Analog, kan det vara bra ?!
    Av LCR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 12:10
  2. Hur funkar en analog polysynth?
    Av kockpit i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 08:40
  3. TB-303- analog eller digital sequencer?
    Av Synapskollaps i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •