Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte av batt på Polysix, behöver lite tips

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Byte av batt på Polysix, behöver lite tips

    Tänkte försöka byta batteri på min Polysix. Lite osäker på hur jag lättast kopplar bort alla kontakter. De är "limmade" och enligt instruktion skall man skära bort/av limmet. Men är lite osäker på hur jag sedan lyfter bort kontakten, hur mycket kraft jag skall behöva, och om det finns något bra knep?

    Kanske bor du i Göteborg och vill hjälpa mig? Eller så har du gjort detta tidigare och har några bra tips.

  2. #2
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jag bytte på min och gjorde en tråd av det; se nedan!

    http://www.99musik.se/showthread.php...ribyte+polysix

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Tackar! Undrar mest hur mycket "våld" man behöver för att får bort kontakterna. Milt eller kraftigt,, eller inte alls? Iom att jag inte lyckats få loss en enda kontakt, är det så att jag måste lägga mer tid på att skrapa bort lim?

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Är det inte bara en eller två droppar med lim (eller lack) på varje kontakt, borde vara hyfsat lätt att skära bort med en liten skalpell.

    Man kan nog få dra en hel del för att få isär kontaktdonen. Det är möjligt att man kan hitta någon yta där man försiktigt kan bända isär med en skruvmejsel. Man kan nog får ta i ganska mycket. Viktigast därvid är att dra i kontakten och inte i kablarna.

    När det gäller hur mycket man behöver dra är ju allt relativt men jag skulle vilja säga "50% mer än vad man tror behövs".

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    dödade tyvärr ett par kontakter i min reparation av min J106.. men påverkar ju inte funktionen. Och går så klart att byta i framtiden om man vill ha den pristine..

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I polysix tenderar väl annars kontakterna vara det minsta bekymret!

    Men som ricard säger, ofta krävs mer än man tror. Men varsam hand, stadigt grepp och viljan att lirka framför att slita så brukar man nå sitt mål...

  7. #7
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Precis. Mest klister är det mitt på långsidorna men även kortsidorna kan vara nesliga. En spetsig skalpell som når in mellan rekommenderas...

  8. #8
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    En mattkniv eller kniv med brytblad funkar också. När limmet släppt, så sätt en skruvmejsel där limmet var. Det är en låstunga som kan behövas hållas isär. Sen ta ett redigt tag om kablaget och lirka loss. Har aldrig misslyckats.

  9. #9
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns det en låsningar också? Jag har Iofs misstänkt det, IOM att det är så svårt att få bort kontakterna. Men jag vet inte riktigt hur kontakten och tungan är utformad.,, någon som har en bild?

  10. #10
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Tänk dig en halv pil i profil. Ungefär så ser det ut på kontakten.

Liknande ämnen

  1. Korg Polysix - Byte av batteri.
    Av underminer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 19:30
  2. Lite go jazz - Behöver tips
    Av ez0r4y i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 11:14
  3. Polysix behöver vård!
    Av axelwaad i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 11:21
  4. Behöver lite tips på synthar
    Av joasun i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 01:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •