Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur man gör "dålig mp3-kompressions"-ljud med Eurorack?

  1. #1
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur man gör "dålig mp3-kompressions"-ljud med Eurorack?

    https://www.youtube.com/watch?v=h1JjFKCQq7M

    Mot slutet blir ljudet liksom glittrande och mosigt. Hur gör man detta med Eurorack? Några tankar?

  2. #2

    Redaktör
    Jag tror du kan komma nära med någon variant av FFT-behandling, men jag vet inte om det finns några sådana moduler i Eurorack-format (eller hårdvara öht, för den delen). Det är ju digitala artefakter, så det är nog svårt att efterlikna med annat än digitala metoder (eller typ köpa 256 bandpassfilter eller så).

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Synchrodyne? Analog, men kan låta "digitalt".

  4. #4
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    hmm.. s/h eller track and hold snabbt som fasen, hp-filter, mixat in med originalljudet, möjligen?

    - - - Uppdaterad - - -

    gjorde inte jgb ngn demo på mats med en trumloop där det lät typ åt det där hållet? ... ungefär?

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    kan låta skönt bitcrunchigt med en s/h klockad i audiorate, att köra ljudet genom alltså

    - - - Uppdaterad - - -

    öjdå. skrev samtidigt

  6. #6
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    http://www.99musik.se/showthread.php...ke-Noise-MATHS - denna demo jag menade, första exemplet.

    Hehe, smurf.

  7. #7

    Redaktör
    S/H i audiorate motsvarar väl sampleratereducering? Borde komma en del på väg, eftersom man får konstiga aliasfrekevenser som sidoeffekt. Annars kan kanske AM, FM eller frekvensskift vara ett sätt att komma i närheten?

  8. #8
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    japp. Bra idé.


    För övrigt uppskattar jag de här trådarna med 'hur gör jag dåligt ljud'. Äntligen kan jag bidra! Haha

  9. #9
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svaren! Jag har försökt många gånger med s/h för att få sånt ljud men det blir mest bitcrunch-stil på det. Det är det där glimmande, drunknande, komprimerade ljudet i lossy compression som är så svårt att nå.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Varför inte göra det enkelt och spara ljudfilen som mp3 med låg bitrate?

    Brusreduseringen i Audacity (som inte är den bästa) kan ge liknande effekter. Jag skulle tippa att den bygger på en FFT där man sänker amplituden i vissa bins som matchar bruset. Kanske kan man programmera något liknande för Z-DSP eller den där Nebulan som kör Csound. Vet inte, har ingen av de modulerna.

  11. #11
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja jag ska undersöka mp3-komprimeringsappar lite närmre, men de hade varit fint att ha något mer direkt och integrerat. Kanske man kan göra någon sorts effekt med Ardcore...

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ardcore är mera för cv än för audio, även om det finns en sketch för FM-syntes som inte låter så bra.
    Jag antar att du är ute efter något som kan processera ljudet i realtid? I annat fall vore ju en sampler en lösning.

  13. #13
    virevare
    virevare är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Halva svaret kan kanske vara att:

    A: det måste vara en komplex signal. Vanlig sinus kanske överlever MP3, medans övertoner och detaljer far illa av behandlingen.

    B: komprimera en komplex signal så mycket det går, analogt, och sen köra nån bitcrush, eller MFO med randomized waveform på...

    Med MFO menar jag väl en LFO som går upp i frekvens... 1KHz typ. MEN - jag spekulerar bara...

  14. #14
    virevare
    virevare är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    ...och kanske pytsa på lite vitt brus innan också, bara för att ha ordentligt med grus med in i maskineriet innan man börjar veva...

  15. #15
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av virevare Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A: det måste vara en komplex signal. Vanlig sinus kanske överlever MP3, medans övertoner och detaljer far illa av behandlingen.
    Ja. mp3-kodning bygger på att ta bort komponenter ur signalen som maskeras och inte är hörbara. Så en ensam sinuston borde överleva nästan hur låg bitrate som helst. Dessutom kapar mp3 allt över 16 kHz, men så högt är det nog få vuxna som hör.

    Välkommen förresten.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fast det står ju i videons beskrivning vad som har gjorts

    Lossy compression several times over.

  17. #17
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra svar i den här tråden.

    Med Ardcore tänkte jag mig någon form av komplex bitcrush som skulle ta signalen, krossa den och slänga ut övertoner eller transponeringar av ursprungstonen. Men eventuellt låter det på ett helt annat sätt.

  18. #18
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Verkar som att phonogene och geiger counter kan vara bra för detta.

Liknande ämnen

  1. Mixtips för "dålig lyssning"
    Av donfuego i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 21:05
  2. Vill ha tips på riktigt dålig "reggae"
    Av en David i forum Allmänt om musik
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •