Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Multieffekt för min sommarstudio

  1. #1
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior

    Multieffekt för min sommarstudio

    Jag har grubblat några dagar nu och försökt få lite överblick men får inte riktigt rätsida på vad jag ska ha alls. Jag håller på att sätta upp en ultraliten sommarstugestudio som hittills består av:

    Ipad mini med cubasis som sequenser och trummaskin (ingen inspelningsmöjlighet inplanerad i budgeten för tillfället då jag ska ta med mig idéerna hem till live och göra om till riktiga låtar)
    nord modular g1 rack
    editordator till den (med pekpenna, bootar bara editorn rakt av, vill ha det så datorlöst som möjligt)
    qunexus med tillhörande midi-expander (klav och kommunikationsnexus)

    Tänker att ljudkedjan kommer vara: ipad -> ingång på nm -> multieffekt -> öronen
    midikedjan: qunexus -> thrubox -> multieffekt + nord modular

    Effekterna jag lägger fokus på är i fallande fokus på kvalité och prioritet 1. reverb (med möjlighet till taj mahal och sjukilometerstor grotta på mars, kanske inte så sterilt men behöver absolut inte låta "naturligt" bara det låter bra. 2. delay (synkbart är ett måste men dubbigt är möjligen idealet har ingen aning) 3. Chorus (inget direkt ljudideal) 4. det vanliga övriga böset mer för experimentlusta och inget krav

    Klart en fördel om reverb och delay är någorlunda lättediterat. Är öppen för udda lösningar på det här också, typ fjäderreverb + udda delaypedal med synk eller nåt (har cv/gate från qunexus så borde gå att synka analogt också om ipaden vill gå med på det).

    Jag tänker mig kring tusenlappen, alternativt en halvsjaskig jx8p rakt av eller några euromoduler.

    Har ni några idéer?

    Edit: insåg bara jag skrev det här att jag eventuellt saknar lite grejer som minimixer för att inte väta ner alltihop men det är en annan fråga
    Senast redigerat av xsense den 2014-05-12 klockan 23:43.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Konstig halvfrustrerande setup ändå väl? :-) Måste vara bättre med en klav som snackar med paddan?

  3. #3
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    qunexus snackar utmärkt med paddan, det är en del av poängen med den men fokus ligger på att greja med modularen och att inte bli distraherad. Effekten är till största del till för modularen. Hade den haft inbyggt reverb och delay hade jag inte funderat.

    Edit: Setupen är ganska genomtänkt för det jag vill ha den till tycker jag. Är det bara det som du tycker skulle vara frustrerande eller är det något annat?

    Och diskutera gärna vilda idéer, tanken är att setupen ska vara udda och begränsad men att jag ändå ska kunna bilda mig en uppfattning om det kommer funka i "verkligheten" eller ej. Utan reverb och delay är jag helt körd på nord modularen.
    Senast redigerat av xsense den 2014-05-13 klockan 00:10.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok men det har du väl i Cubase när du multitrackar den då lr? Visste ej vad Qunex eller vad du sade var

  5. #5

    Redaktör
    Valfri multieffekt för reverb och delay (TC och Lexicons varianter hittar du runt tusenlappen, tex, sen finns ju även Ensoniq DP2. Chorus och övriga konstigheter har du ju i Norden, ifall du är beredd att offra en slot på det.

    Vet inte vad Kaosspads ligger på, men de borde ju kunna fylla behovet av mer konstiga effekter.

  6. #6
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    tänkte just föreslå en kaosspad mini, snorbillig, och röd!

  7. #7
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok men det har du väl i Cubase när du multitrackar den då lr? Visste ej vad Qunex eller vad du sade var
    Du menar effekter? Jag kommer inte köra några ljud genom paddan utan bara samplingar från cubasis och möjligen någon annan ipadsynt om ipad mini orkar. Så de ljuden som görs i paddan kommer få effekter därifrån men norden har ingen väg in i padan och fokus är som sagt på norden så det är där jag vill ha bäst effekter.

    Qunexus är min nya älskling, bara lekt med den några timmar men den är helt fantastiskt genomtänkt på alla sätt och vis, velocity, polyfonisk aftertouch och känslig för hur man "tiltar" padsen. Sen agerar den midi-interface och har gate + 3 cv ut och två cv in. Byggd som en stridsvagn och liten nog att ta med precis överallt. Editor med massa inställningar osv. Som jag ser det nu kommer den bli mitt första "liveinstrument", jag ska bli ett med den.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok men självklart ska du isf multitracka modularn, det är ju det som är poängen. Cubase blir nog perfa till det. Testa.

  9. #9
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok men självklart ska du isf multitracka modularn, det är ju det som är poängen. Cubase blir nog perfa till det. Testa.

    Jo men det är alltid men oc om när det är så här bgränsat. enda ipadprylen jag vet som ger mig inspelningsmöjlighet är alesis iotrack dock och den är inte på marknaden än

  10. #10
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    på väg att fastna för lexicon mx200

  11. #11

    Redaktör
    Jag tror det är ett bra val. Jag tror alla nyare Lexicon har bra CC-styrning också, så då kan du skruva/sequenca saker via dina andra grejer också.

  12. #12
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    nu sitter jag och velar över eventide space. låter ju helt otroligt men går den att använda som delay typ alls? Lite svårt att få en uppfattning om hur användbar den är som delay

  13. #13
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Eventide Space är verkligen toppen. Primärt en reverbburk men flera av algoritmerna innehåller både eko och diverse fasvrängare + massa annat skoj. Mycket mycket trevlig och lättskruvad burk som låter som Eventide förpliktigar.

Liknande ämnen

  1. M-one.. en bra multieffekt?
    Av Maple i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 09:36
  2. multieffekt
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •