Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Matchade transistorer till Minimoog

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Matchade transistorer till Minimoog

    När jag fick hem min Model D för ett tag sedan så noterade jag att den tappade skalningen ganska rejält om man slog på keyboard tracking till filtret. Ju mer tracking desto sämre skalning.

    Det visade sig att problemet var en mystisk mod av glidekretsen. Möjligen var den tänkt att ändra glidekaraktären till att vara mer linjär. Moden bestod av flera delar; omroutning, ett labbkort i en plastpåse med bl.a. en opamp, avkapade kretskortsbanor på EG-kortet (där även gliden och mixningen av de olika pitch-CV-källorna sköts) och ett par bytta transistorer på EG-kortet.

    Jag har återställt allt utom de utbytta transistorerna och nu funkar allt perfa, utom en sak. När glidepoten sätts på mer än c:a 7, så börjar glidepoten agera pitchbend istället för glidekontroll...

    De två utbytta transistorerna hör till CV-kretsdelen och den ena av dem (Q14) ska vara matchad med en annan, ej utbytt transistor (Q23). Jag misstänker alltså starkt att den utbytta Q14-transistorn är problemet. Det är inte ens en 2N3392 nu, utan en 3904.

    Servicemanualen beskriver hur man ska matcha transistorerna, men innan jag shoppar ett tjog halvobskyra transistorer så tänkte jag kolla om nån vet hur jobbigt/kinkigt det är att matcha transistorer i praktiken. Mitt enda mätinstrument är en 3,5-siffors digital multimeter, med sju - åtta år på nacken. Jag har inte kvar manualen, så jag vet inga specar på multimetern. Den var inte särskilt dyr, kanske nån femhunka. Jag har ett urgammalt (20 år?) labagg av skolmodell som spänningskälla.

    Är det värt för mig att ge mig på det själv? Kan man hitta färdigmatchade 2N3392 nånstans?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har köpt matchade TIS97'or till VCA-delen av den här snubben, och de fungerar kanonbra. Han är dessutom jättetrevlig i kontakten, och har som nördigt livskall att matcha transistorer till gamla Minimoogar. Kolla med honom om han matchar andra transistorer än TIS97'or.

    http://www.ebay.com/itm/Minimoog-Vol...item338de2aa0b

    Du kan ju göra det själv, men då får du ju köpa på dig ett gäng, som du själv säger.

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man tackar för tipset! Bra att veta att killen är seriös, har sett många som säljer Model D-transistorer etc på bäjjen, men inte alla känns klockrena.

    Helst skulle jag göra det själv, helt enkelt för tillfredsställelsen att ha gjort det själv. Jag har trots väldigt begränsade elektronikkunskaper lyckats göra all annan service själv (det fanns ett gäng iofs mindre men dock problem med minin när jag köpte den). Och trots att jag borde varit förbannad, eftersom den inte riktigt motsvarade säljarens beskrivning, så tyckte jag faktiskt det var skitkul. Och ska man äga en vintagesynth så känns det som att det är en bra grej att kunna göra en hel del själv.

    (Hade inte minin varit så snyggt byggd och haft så bra servicemanual hade jag aldrig klarat det!)

    Så om det inte är jättesvårt att handmatcha med den begränsade utrustning jag har, så är det mitt primärspår. Men om det finns risk att jag misslyckas, ja, då är jag beredd att lägga några hundra på att nån annan får göra saken.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag är heller ingen expert på området, men borde man inte kunna använda en multimeter med transistor-jack för att matcha? Typ en sådan här:

    http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...t-ut33a-p48114

    Det är ju egentligen bara att köpa en batch transistorer och mäta dem, och använda de som är närmast i värden?

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är en multimeter i ungefär den klassen jag har. Tror du att den duger alltså?

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Som sagt, jag är noob själv, men det är ju hFE den mäter dvs strömförstärkningen. Och det måste väl vara den intressantaste parametern när man matchar transistorer?

    Det kan ju vara att man även bör titta på resistans och effektförlust när man matchar. Osäker här.

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    In en exponentialomvandlare är det viktigare att matcha VBE (framspänningsfallet över bas-emitterdioden) än HFE.

    Försöker hitta någon bra referens på nätet, men hittar bara denna (hyfsat långt ner på sidan) just nu.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Matchningsproceduren finns beskriven i servicemanualen:


  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Aha, precis som Ricard säger så är det Vbe som ska matchas och inte hFE. Då funkar inte multimetern...

  10. #10
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Tja, inte på hFE-området, men du kan ju mäta VBE med den med hjälp av kretsschemana ovan.

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Så... Kan jag matcha transistorerna enligt instruktionen ovan med en ordinär budget-DVM eller ej? Och hur knepigt är det i praktiken? Är det nån idé att jag som amatörernas amatör ger mig på det, eller ska jag satsa på Lackans tips om eBay-säljaren istället?

    Jag vill ju helst försöka själv bara för sakens skull, men om risken är stor att jag misslyckas, så handlar jag hellre färdigmatchat.

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hupp!
    Det sägs vara ngt knas med moog-proceduren enl. ovan.

    Lite om'et på den världsvida väven:

    http://www.dragonflyalley.com/constr...orMatching.htm
    http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=81990

    Skall själv snart ge mig på att matcha ett gäng trissor till TTSH:n

    För övrigt, om nån får nys på var man kan hitta en fet batch TIS97 så säg till.
    Det brukar gå bra att substituera med lite av varje, men ibland vill man ju snobba med strikt original.
    Hoppla! Och jag som inte vet vad jag håller på med! Hur ska jag kunna förhålla mig till eventuella fel och eventuella fixar...? Får lusläsa och begrunda när klockan inte är lika mycket över midnatt och se om jag förstår nåt om vad som pågår.

    Man tackar för inpasset, även om det var besvärande!

  13. #13
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior
    Ray Willson har en transistormatchningsguide på music from outer space: http://www.musicfromouterspace.com/i...W=1147&VPH=500
    Kanske kan vara till hjälp.

Liknande ämnen

  1. 6 pols switch till minimoog
    Av DariBer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 08:33
  2. alternativ till minimoog
    Av imported_hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:09
  3. midi->CV till en Minimoog?
    Av neriks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-07-29, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •