Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Har någon här tagit klivet ifrån Sonar till X2/3

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Har någon här tagit klivet ifrån Sonar till X2/3

    Cakewalk alltså (och deras "skyline" ui). Var övergången knepig för dig/er?

    Går i funderingar på att investera i något färskare. Kör sonar 8.5 idag.

  2. #2
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jepp. Det tog någon vecka eller två men det mesta blev liite smidigare och mer lättöverskådligt. Bytte mest pga att de medföljande effekterna inkl melodyne är grymma. Gillar att det är mer "cleant"

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Aha. Kör du någon av deras större paket (studio eller producer)?

    går och väger minsta paketet mot studio men är inte säker på om/vad jag kan tänkas sakna i t.ex studio som inte finns i "sniken". Har en del pluggar sedan tidigare som ju går att återanvända.

    Dags för en youtube-sejour nu tror jag :-)

  4. #4
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jag kör Producer edition, Jag använder verkligen inte allt men flera av komponenterna i Producer edition är liksom mina "hörnstenar" så jag "kunde inte" välja något annat... Bland annat Vocal strip, tape emulator och tube leveler använder jag typ i alla låtar

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag gick från Sonar 5 PE till X1 för några år sedan. Vet inte hur stor skillnad det är till X2 och X3, men jag tycker att det ser rätt lika ut. Och jag tyckte inte att övergången till X1 var så överväldigande.

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fick ett erbjudande ifrån CW precis i inboxen och nappade. X3 för 33 Euro... Dags att vänja av sig ifrån Sonar... :-)

  7. #7
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    SONAR X3 rekommenderas å det grövsta! Särskilt om man kör X1 eller X2.

    Precis som version 6.3 och 8.5.1 var "färdiga" upplever jag att X3 är det som X1 borde varit. Kör man ännu åttan så har man rätt mycket nytt att lära, men när man väl gjort det finns det ingen väg tillbaka.

    Med det sagt så närmar vi oss tiden då det kommer en ny version. Rimligtvis kommer det en X4 i höst.

    Bästa
    Ludvig

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har installerat X3 nu på en ren ssd som jag kan boota men känner inte riktigt igen mig längre (sonar-skadad). Efter att ha pillat rejält länge så lyckades jag enabla vissa track-properties som i sonar var påslagna som default (men som man gömt i X3), t.ex bank select/patch select.

    Köpte nu i helgen också z3ta+ 2.1 men där fungerar det inte alls att växla bank i X3 (har för mig att version 1 fixade det i sonar 8.5). Skrev till cakewalks tekniska support utan att ha fått svar ännu, 4 dagar senare...

    Antar att man får tvinga sig själv att förstå upplägget i X3 (men helst skulle jag vilja kunna växla till ett classic-läge ärligt talat)

    edit.

    hmmm, fick svar:

    "Z3TA will allow you to set the program in SONAR directly on the track by setting the Channel (C) to 1: Z3TA+ 2, the Bank (B) to 0-bank-0, and the Program (P) to the desired program, which will keep it from resetting. Z3TA does not accept bank change messages, this is something the developers are most likely working on.
    Best regards,
    Joey Adams
    Product Support
    Cakewalk, Inc.
    http://www.cakewalk.com | http://www.cakewalk.com/support"

  9. #9
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Köpte precis uppgradering till Sonar Platinum! Cakewalk har nåt uppgraderingsrabatt fram till månadsskiftet. Det blev 1600kr för uppgraderingen och då följer det med så mycket pluggar och bös att jag nog kommer att behöva rensa lite när installationen är klar...

    Får se hur stor skillnad det blir från X1. Håller på att ladda ner fortfarande, det verkar ta ett tag...

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Berätta gärna hur du upplever din nya version. Själv är jag väldigt förvirrad av alla mail som jag får som tar upp någon form av prenumerationstjänst för Sonar. Upplevde det hela som att de övergett sina "fasta" versioner till förmån för något som man prenumererar på istället, men så är det alltså inte?

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    De har bägge delarna fortfarande. Jag är lika förvirrad som du över prenumerationsgrejen, så jag körde som vanligt den här gången. Hade kostat 20$/månad annars tror jag och jag fattar inte vad jag hade vunnit på det...

  12. #12
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Men i och med det här köpet ingår förresten ett års "prenumeration" med de uppgraderingar som släpps under den tiden.

  13. #13
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Nu har jag inte hunnit joxa särskilt mycket, men väldigt mycket är sig likt mellan Sonar X1 och nya Sonar. Allt sitter där det brukar, det är mer små finurliga finslipningar.
    Jag är nöjd!

  14. #14
    Littorinasounds
    Littorinasounds är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    trogen sonar användare sedan 1997. Aldrig ångrat mig. Kör med X3 Producer. När man får lite deg vill jag gärna uppgradera till nästa.

  15. #15
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Kan förresten meddela att det här med att prenumerera (trots att jag alltså köpte som vanligt) är rätt smutt. Sedan i juni har det trillat in två ganska ordentliga uppdateringar! Senast nån sorts modulär variant av aux/utgångarna som verkar rätt användbar.

  16. #16
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har kört Sonar X1 men kom aldrig till X2 då jag har gått till Cubase.

    Jag upptäckte att Cubase GUI passade mig bättre och alla kommandon (då menar jag alla) gick 0,5 sek bara pga GUIn. Det blir alltså ganska så många sekunder man sparar på om alla kommandon går 0,5 sek snabbare...

Liknande ämnen

  1. sysex ifrån en 1080 till en 3080
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 02:42
  2. Cakewalk uppdaterar Sonar till 8.3
    Av The Introvert i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 07:54
  3. Ladda in ljud ifrån pc till akai mpc 2000 xl
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •