Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilket är bästa mod till Korg Polysix?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Vilket är bästa mod till Korg Polysix?

    Vilka mod finns och vilka är bra/dåliga? Funderar på om jag skall modda min Polysix. Det sitter midi in på den, men vet väldigt lite om ingreppet. Antar att det kan påverka annat om jag skall modda mer?

  2. #2
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Är det något specifikt du saknar eller vill du modda bara för moddandets skull? I det senare fallet skulle jag avråda dig

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Egentligen,, en Mono/Poly där man kan snedställa osc ger ett helt underbart ljud! Det är nog där jag börjar fundera på om det finns bra mod till min P6

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen,, en Mono/Poly där man kan snedställa osc ger ett helt underbart ljud! Det är nog där jag börjar fundera på om det finns bra mod till min P6
    Det finns ju fina unison-moddar, men de är ganska meckiga att utföra själv. Tubbutec har dock en fint kit:
    http://tubbutec.de/polysex/

  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det ett bra kit? Kanske kan vara värt att testa. Kikade in i Polysix häromdagen och ser att jag måste byta batteri, men ser även att det sitter ett CHD midikit där. Vilka problem ställs man inför en kombo med CHD och Tubbutech?

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det ett bra kit? Kanske kan vara värt att testa. Kikade in i Polysix häromdagen och ser att jag måste byta batteri, men ser även att det sitter ett CHD midikit där. Vilka problem ställs man inför en kombo med CHD och Tubbutech?
    Mja...på sidan fem i byggmanualen ser man att kortet är tänkt att monteras till höger om keyboardkontakten där i ditt fall CHD-kortet redan sitter:
    http://tubbutec.de/wp-content/upload...n%20Manual.pdf
    Frågan är bara hur tajt det är emellan (hur stort CHD-kortet är). Men det är klart att det alltid går att montera Tubbutech-kortet nån annanstans.

  7. #7
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Min tanke i så fall blir att montera Tubbutec på utsidan,,, för att slippa såga i chassit

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ja, alternativt skulle man ju kunna sätta potentiometrarna till vänster i modhjulsdelen. Lite tajt med plats kanske bara...

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hittade en detunde-mod som är grymt enkel och ger ett perfekt resultat. Precis vad jag var ute efter för att kunna få unison riktigt användbar på Polysixan. Typ MonoPoly-fettma.

    I stället för R116 satte jag in en 2k trimpot som jag drog till ett borrhål på baksidan. Så nu kan man variera unison-detunen också.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Unison-Detune-Circuit.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	106,4 KB 
Id:	117766

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ah, klassiker! Minns den beskriven via Polysix-listan för en sådär 20 år sen också:
    https://www.accum.se/~amber/Poly6/stuff/p6digi29

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Låter sjukt bra, satte in en multivarvs pot så man verkligen kan fine-tuna hur mycket detune man vill ha. Perfekt om man inte vill Tubbutec'a sin Polysixa men ändå vill ha detune.

    Men obs att detta är bara detune på Unison-läge. Detta påvekar inte polymode.

Liknande ämnen

  1. Söker batteri till Korg Polysix
    Av Ctrl-Alt-Del i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:57
  2. Batteri till Korg Polysix
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-08-17, 11:27
  3. Vilket är det bästa ljudkortet??
    Av iZo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •