Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur få Ableton Live att lyssna på extern midi?

  1. #1
    deleted user

    Hur få Ableton Live att lyssna på extern midi?

    Försöker få Trumpluggen Drumazon från D16 att spela efter extern seq men den registrerar att den tar emot midisignaler men inget ljud, skapar jag däremot ett clip och en ton på C1 så spelar kaggen ett slag men inte om jag spelar upp ett C1 från externa seqen över midi.

    Det här är inte mitt område så det är säkert något väldigt basic jag gör fel här.

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Välj rätt midiingång och kanal för midispårets trumman ligger på, och sätt monitor på spåret till "in".

  3. #3
    deleted user
    Japp så långt har jag gjort rätt, jag ser ju på pluggen att den tar emot midi men den verkar inte tycka det är riktigt rätt not eller nått?

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Aha, läste för dåligt, trodde du såg i ingången i live att den tog emot midi. Ja, då verkar det ju vara något i pluggen...

    Om du spelar in den inkommande midin till ett klipp, ser det rätt ut där?

  5. #5
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Om du ställer pluggen i host mode, förändrar det något?

  6. #6
    deleted user
    efter mkt hårslitande har jag nu fått till det lite iaf, hursomhelst skickar seq c1 men det uppfattas av Live som c-1, alltså två oktaver lågt. Hmm skumt detta, får utgå från extern seq som har någon inställning jag måst bemästra.

  7. #7
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    det finns en midi-effekt som transponerar, kan de va nåt?

  8. #8
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    "There is a discrepancy that occurs between various models of MIDI devices and software programs, and that concerns the octave numbers for note names. If your MIDI software/device considers octave 0 as being the lowest octave of the MIDI note range, then middle C's note name is C5. The lowest note name is then C0 (note number 0), and the highest possible note name is G10 (note number 127).

    Some software/devices instead consider the third octave of the MIDI note range (2 octaves below middle C) as octave 0. In that case, the first 2 octaves are referred to as -2 and -1. So, middle C's note name is C3, the lowest note name is C-2, and the highest note name is G8. "

    Midi Note

    Känt missförstånd. Använd MIDI-effekten pitch 24+?

  9. #9
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Jag har en annan fråga på ämnet (sorry trådkapning)

    Går det att få ableton att synka mot extern klocka men ändå skicka start/stopp-signal vid inspelning?

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hooligansound Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att få ableton att synka mot extern klocka men ändå skicka start/stopp-signal vid inspelning?
    Vad är det du vill göra?

    Jag har inte kört Live synkat mot extern klocka, men jag tror att det är enheten som är master som måste/kan skicka start/stopp. Däremot är jag ganska säker på att Live skickar MIDI för clip som startas om de har "midi learn" inlagt.

    Max for Live verkar också kunna se om record är aktivt eller ej, ner på spårnivå om det behövs.

    (Kanske värt att skapa en ny tråd?)

  11. #11
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Mm, kanske är så. Det jag vill är att abletons tempo ska synkas mot en extern maskin (A4) men jag vill kunna starta och stoppa Ableton utan att trycka play på A4:ans sequencer. Om jag exempelvis spelar in något med Ableton synkat nu och sedan trycker av ext sync för att kunna spela upp det så skiftar Ableton tillbaka till det tempot som var inställt innan.

    Edit: Ja, jag borde antagligen starta en ny tråd

  12. #12
    deleted user
    Äh kör vidare i den här tråden, all info om Live är bra info, har själv massor att lära o läser ivrigt

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 19:30
  3. Styra extern synth mm från Ableton
    Av odlarn i forum Ableton
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •