Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 93 av 93

Ämne: preenFM2 - Polyfonisk DIY FM-synth

  1. #61
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Preen-hype!

  2. #62
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/9uT6PSwl8V4

    Tycker den verkar låta mkt fint

  3. #63
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Suttit med den en halvtimme nu, tycker den låter svinbra

  4. #64
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Har en och gillar den. Måste bara lägga dit den nya oled-dkärmen på min... Legat ett tag nu

  5. #65
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Byggde klart min i fredags, suttit och lekt lite med den ihop med min Deluge och de trivs bra ihop. Editorn är väldigt trevlig, även om jag råkar ut för små "hiccups" där burken eller mjukvaran hänger sig då och då. Men överlag har bygget gått svinbra, Xavier och Ardi från VanDaal har varit sjukt snabba på att svara på mina nybörjarfrågor och funderingar, när t.ex. komponenterna inte stämde överens med bilderna i bygg-beskrivningen osv.

    Det är verkligen en synt som låter ap-bra! Det behövs inte mycket arbete för att skruva fram användbara ljud om man har en minsta aning om vad man pysslar med. Är rätt grön på FM fortfarande men jag tror det kommer ändras nu. De andra FM-kapabla burkarna jag äger har var och en för sig sin charm och sitt specifika sound, eller område där den passar in bättre än andra. Men nu har jag en riktigt kapabel FM-synt på steroider, och jag kan säga som så att den lätt var värd varenda investerad krona. Dessutom var det kul att bygga den själv.

    Min plan framöver är först och främst att kräma ur den en mängd trumljud så jag kan få ihop ett par kits till min Deluge. Där finns det ju en del att lära, så det känns som en bra start.

  6. #66
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul
    Lägg upp något vetja!

  7. #67
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    När jag har något så ska jag! just nu har jag ont om tid så det hinns med max en 20-30 minuter per kväll om ens det. :/ Och då inte ens i studion utan endast en tillfällig minilösning med deluge:n som sequencer och så sitter jag mest och experimenterar fram ljud. Men synten låter riktigt bra, man måste jobba lite för att nå fram till målet men så är det ju med alla FM-syntar. Upplever trots allt denna som mer användarvänlig och välljudande än snittet. Kanske beror det på filtret? Möjligt, men skruvar man försiktigt så hittar man ibland överraskande och mycket trevliga ljud, känns som att man rattar fram ungefär så här.. (skruvar på en parameter ett steg i taget: helvete..skrikvrååålklang....himmelskt!...zwirrkla ngBRÖÖÖL...överfetbasgång) osv.

  8. #68
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Håller med!
    Jag har märkt att toner hänger sig ibland när man kör editorn, något som hänt er?

  9. #69
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med!
    Jag har märkt att toner hänger sig ibland när man kör editorn, något som hänt er?
    Japp, råkar ut för samma titt som tätt. Tänkte eftersom vi är två (minst) att jag kan ta på mig att meddela Xavier i den officiella editor-tråden om denna bugg, men vi kanske behöver samla in lite mer info? Vad kör du för OS t.ex.? Själv kör jag w10 enterprise x64 på en MBP 2015.

    Har lag ett inlägg i tråden nu, så alla som har problem, hör av Er antingen här eller i tråden: http://ixox.fr/forum/index.php?topic=69349.0
    Senast redigerat av defalut den 2018-02-17 klockan 19:33.

  10. #70
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Här är en början till ett spår där preen spelar bas och padzz

    https://soundcloud.com/epilepsimon/clpclp-try/s-7pmP8

  11. #71
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en början till ett spår där preen spelar bas och padzz

    https://soundcloud.com/epilepsimon/clpclp-try/s-7pmP8
    Hann inte lyssna på länken men letade upp "try2" som känns relaterad. Nice! Låter absolut preen-igt, härligt spejsad fm-tronica! Vad har du använt för utrustning i övrigt? Allt låter härligt krispigt digitalt.

  12. #72
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hann inte lyssna på länken men letade upp "try2" som känns relaterad. Nice! Låter absolut preen-igt, härligt spejsad fm-tronica! Vad har du använt för utrustning i övrigt? Allt låter härligt krispigt digitalt.
    Yes, det är samma Kul!

    Allt annat är reason faktiskt, och det mesta är sånt som följer med. Väldigt mycket brusgenerator när det kommer till trummorna. Och massa massa massa lfo's

  13. #73
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Är det nån som har hittat en .pdf-version av schemat? Jag hittar bara Kicad-filer i Xaviers github-repo.

  14. #74
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Hur står sig denna mot Digitonen (rent ljudmässigt)?

    Någon som använder en digitakt för att styra den?

    Digitonen verkar ju kul men i och med att jag redan har en digitakt borde denna kunna åka snålskjuts genom midi tänker jag

  15. #75
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig denna mot Digitonen (rent ljudmässigt)?

    Någon som använder en digitakt för att styra den?

    Digitonen verkar ju kul men i och med att jag redan har en digitakt borde denna kunna åka snålskjuts genom midi tänker jag
    Har tänkt samma
    Nån som har provat?

  16. #76
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har inte testat själv men jag "tror" att preen låter minst lika bra, om inte bättre. Osäker på om DT har feedback, preen har det inte och det gör tydligen en viss skillnad.
    Men av alla mina FM-syntar genom åren så har min preen mest "bang for tha buck" och låter minst 80-tal. Den är lättare att skruva fram ett modernt ljud på, imho.
    Digitone tror jag är mer tillgänglig dock och Elektron verkar ha gjort ett toppenjobb med interfacet, funktionalitet etc - dvs det folk generellt vill ha, En maskin som är användarvänlig och musikalisk!

    Kommer dock behålla min PreenFM2 för den passar mig bättre.

    Nu, tillbaka till topic, plz.

  17. #77
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    PreenFM2 är linjär FM, alltså inte fasmodulation som på DX7 et al. Feedback har förmodligen inte implementerats för att det inte funkar särskilt bra med linjär FM - det stämmer då ur sig och annat hyss.

  18. #78
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Nu ska här byggas ...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pfm2-parts.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	123,3 KB 
Id:	80487

    En del komponenter på plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pfm2-board.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	139,7 KB 
Id:	80486

    Innan hopskruvning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pfm2-assmbled-open.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	100,7 KB 
Id:	80485

    FM!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pfm2-running2.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	94,7 KB 
Id:	80484

    Van Daal-kitet är väldigt professionellt, framförallt lådan är väldigt snygg med sin pulverlackering. Lite minus för hålen på sidorna som är förberedda för de träsidorsfrälsta, men ser lite fult ut om man kör utan. En liten abrovink: Enligt monteringsanvisningarna ska man lägga ihop en 5mm och 3mm -distans för monteringen av displayen, men kitet innehöll bara 7mm-distanser så displayen kommer att luta en aning om man lite lägger på en 1mm bricka.

    Första intrycken är lite ... blandade. Den låter väldigt bra, men väldigt FM, naturligtvis. Provade att ladda in en hög med DX7-ljud, vissa blir ganska bra, vissa låter inte alls som originalet, men inget av dem har samma 'bett' som jag minns att DX7:an hade. Nu är det ju en ommappnng av parametrarna efersom preenFM2 inte har exakt samma parametrar, så det är ett bra utgångsläge ändå.

    Editeringen är hyfsat lätt, finns en massa genomtänkta saker som att om man går ett steg för långt i menylooparna kan man hålla ner respektive menyknapp och vrida på en ratt för att snabbt röra sig i menysekvensen, eller att om man t ex håller på att byta mellan Mod- och Matrix-menyerna så minns den vilken undermeny man befann sig på när man hoppar mellan dem.

    Algoritmerna visas grafiskt, men bara när man ändrar algoritmnumret (finns kanske nån kul knappkombination som visar den som är vald, har inte läst manualen för noggrannt än).

    Ljuden previewas innan man laddar in dem, men med reducerad polyfoni, så ljuden blir starkare än när man laddat dem och dragit upp polyfonen (för att undvika överstyrning men ändå ha maximal signalnivå så är signalnivån beroende av den för närvarande inställda polyfonin, en lite underlig lösning rent användarmässigt även om jag förstår den tekniska anledningen).

    Annars är menysystemet hyfsat lättbegripligt, lite minus för att man endast visar fyra parametrar åt gången, hade t ex varit bra att få upp alla 8 EG-parametrarna samtidigt för att få en överblick även om man bara kan editera fyra åt gången. Men det är ju open source, så det går ju att fixa om man verkligen vill. Att hoppa mellan de fyra parterna är smidigt. Ett minus för att filtret är parafoniskt, dvs samma för alla rösterna i parten. Förmodligen pga begränsad DSP-kraft, man har nhttps://galaxis.axis.com/portfolios/NewVideoProducts/Shaman/Documents/Development/firmware/swoog satsat så mycket som möjligt på FM-syntesen av naturliga skäl.

    Ärligt talat får jag se om jag behåller den här. Den står just nu bredvid en av mina P6:or, och P6:orna har alltid varit väldigt inspirerande för mig trots att jag haft dem några år, medan preenen är lite mer svårflörtad. Tiden får utvisa.
    Senast redigerat av ricard den 2018-03-21 klockan 09:58. Anledning: Stavning

  19. #79
    Futurum
    Futurum är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har preçis knåpat ihop ett kretskort med en arduinobaserad programmer med 64 analoga ingångar för pottar. Inbyggd MIDI merger så den är bara att hänga på vad man vill. I första hand till min Ambika men även till Shruthis mm... Korten borde komma från seeed i dagarna.

    Skulle passa fint till denna åxå om den går att programmera via midi.




    CNC-fräsen kan säkert vara behjälplig om det inte blir för många som vill ha.


    Skisspanel i plexi för att känna lite på ergonomin. Sorry för trådkap
    Detta skulle jag gärna höra mer om!

  20. #80
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Futurum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta skulle jag gärna höra mer om!
    Ja, +1 på den - vill också ha mer info. Missat helt!

  21. #81
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Kanske en ny tråd för det då det inte har särskillt mycket att göra med preenFM2?

  22. #82
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en ny tråd för det då det inte har särskillt mycket att göra med preenFM2?
    Tja, inte mig emot, men det är ju i egenskap av controller för just preen som DrKorg la inlägget och då känns den iaf lite relevant tycker jag?

  23. #83
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Jo, sorry, jag reagerade på Ambika-bilden.

  24. #84
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag har ett gäng kretskort över för både PreenFM2 och dotterkortet för MCU:n för 40 kr styck i min säljesannons här på 99:an. Hoppas att det är OK att jag postar om det här.

  25. #85
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ni som har eran kvar, hur gillar ni den? Googlade firmware och ser att de fortfarande uppdaterar den (22 dagar sen) vilket ju alltid är trevligt, brukar prioritera sådana syntar..

    Kan man splitta upp patcher på samma kanal (vad-heter-detta-nu-igen?), dvs dela in en midi-kanal i zoner med flera ljud från de 3 andra kanalerna man har?

    Funderar på eurorack versionen, men jag vet inte, lite onödigt med en poly om man bara kan använda en kanal och en röst (eller förvisso unison går väl att göra, vilket iofs kan vara kul). Kan man lägga upp alla sina 4 patcher på samma kanal i zoner är det ju dock lite mer intressant.

    Sparar den var man är när man stänger av den f.ö? Hatar maskiner som startar på noll när man var på patch 641 liksom. Då måste man alltid komma ihåg att skriva ner eller spara till 0.

    Edit: beställde en.. verkar vara en aktiv community, fick respons direkt från han som gör den (som jag förstått det) att det var enkla saker att lägga till
    Senast redigerat av vurt den 2020-02-03 klockan 15:53.

  26. #86
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Hade missat de här nya filtren
    http://ixox.fr/forum/index.php?topic=69544.0


    Want more filter type for your preenfm2 ?
    You can give a try to the patched 2.10 firmware
    (Scroll down to find his latest version)
    Big thanks to him for sharing his effort.

    New filter list : "LP2 ", "HP2 ", "BP2 ", "Tilt", "Pann", "Sat ","Sigm", "Fold", "Wrap", "Xor ", "Swap", "Txtr"

  27. #87
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Är tydligen även preenFM3 på gång

  28. #88
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan inte någon ge mig en sådan här ett tag så jag får leka med den?

  29. #89
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Beställde en från eBay till slut.
    https://ebay.com/usr/hheniek48

    Kul med random-funktionen. Det är ju de glitchiga konstiga FM-ljuden som är grejen med FM.

  30. #90
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    skulle väntat på preenFM3 som precis släppts? fast 2:an är bra med. Random funktionen är rätt användbar när man gör ljud, iaf om man tänkt göra ljuden på maskinen och inte via editor på datorn.

    Bra utvecklare är det, sagt till om flera saker, tror han lagt till allt det jag bett om i princip

  31. #91
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Köpte som syns ovan en byggsats för ett par år sedan, var rolig att bygga, och väldigt snygg och proportionerlig liten burk, med fint screentryck till frontpanelen.

    Det var som de flesta nya instrument roligt att testa i början (hittade t o m en bugg i mjukvaran som lagades!), men ganska fort så tröttnade jag ärligt talat. Jag provade att ladda in en del gamla DX7-ljud jag hade, men även om man kunde höra släktskapet så tyckte jag den hade långt ifrån samma karaktär. Antar att det beror på att en DX7 egentligen inte är frekvensmodulation utan fasmodulation, medan preenFM2:an verkligen är FM. Det mesta lät 'kvack'. Kom inte så långt med egen programmering heller, men jag gav det inte så mycket tid får erkännas.

    Den har ett parafoniskt filter som är lite roligt att köra med, men jag tyckte ärligt talat inte det var så mycket att hänga i julgranen.

    Alltsomallt så sålde jag den efter ett tag när den bara stått.

    Mitt bestående intryck är som nämnts ovan att det mest lät rätt så likartat,
    Användargränssnittet var lite småbökigt, i motsats till Audiothingies P6 som det ligger nära till hands att jämföra med - olika syntesmetoder, men ändock 'småsyntar' med likartad hårdvara. Faktum är att erfarenheten med preenFM2 fick mig att inse hur otroligt svårt det är att sätta ihop ett instrument som träffar rätt på alla punkter - bra ljud, hanterbart menysystem, rimliga parametervärdesområdet, och hur väl P6:an träffar på alla fronter.

    Är det fler som känner likartat eller är jag ensam i att vara så här skeptisk? Sen kanske det hela färgas av att jag har arbetat mycket med DX7 i olika omgångar, så jag kanske är 'mätt' på FM sedan dess. Det kan ju ha stor betydelse.

  32. #92
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Gjorde en demo av PreenFm2, mina egna patchar.. ifall nån nu är nyfiken på hur den kan låta som mono-FM-synth (har eurorack-varianten så jag kör 1 röst på allt).

    https://soundcloud.com/deathchy/preenfm2-short-demo (förvänta inte någon extrem musikalitet, spelar bara lite olika sekvenser från min Stepper Acid och improviserar lite ibland).

    Tycker det är en fenomenal FM synth, extremt snabbjobbad med PC editorn.. har gjort runt 350-400 patchar, ska väl ta och göra en bank som jag kan dela så småningom. Kommer nu ett Unison-läge som jag vill använda på flera av dessa så jag ska lägga till det. Flera av patcharna använder mina egna vågformer också..
    Senast redigerat av vurt den 2021-02-19 klockan 08:12.

  33. #93
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Går det att slänga in senaste os 2.21a även i första versionen R5 PCB?

Liknande ämnen

  1. Polyfonisk Pulse?
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2019-01-11, 15:33
  2. Polyfonisk synt, VA?
    Av gipset i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 90
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •