Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Renoise

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Renoise

    Kan ju inte missa tillfället att vara först att skriva i en helt ny forumdel

    Men för er som testat 3.0beta vad tycker ni om det nya upplägget?
    Personligen tycker jag att det är både bra och dåligt.

    Det som jag inte riktigt gillar är att man måste hela tiden byta till instrument-vyn för att göra förändringar på instrumenten.
    Tidigare hade man det lätt-tillgängligt under pattern-editor, å andra sidan kanske det är mer logiskt med en separat instrumentdel.
    Lite kluven.

    Phrases är bra men lite yxigt att arbeta med (IMO).

  2. #2
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Jag har inte hunnit använda det så mycket men är sjukt förväntansfull, speciellt på phrase-grejen. Instrument-vyn känns lite bökig men jag tror man vänjer sig rätt fort.
    Fortfarande bästa programmet.

  3. #3
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jag såg i någon screenshot på Renoise forumet att man kunde accessa instrument inställningarna direkt från pattern editor.
    Har väl kanske missat något, får undersöka

  4. #4
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är kluven jag också. Vet inte men för mig som kör mest vst i Renoise så har jag inte riktigt "behov" för alla de nya funktionerna med instrumenten och samples. Tycker 2.8 känns "bättre" men det där är ju som alltid en fråga om att vänja sig av och på med nya versioner.. Phrases är kul men inte speciellt praktiskt...Eller jag vette fan, känns lite som Renoise blev mer buggigt med 3.0 uppdateringen..Hursomhelst har jag starkt börjat fundera på att faktiskt testa att jobba i en "riktig" DAW, då lutar det åt Cubase el. Ableton el. Bitwig.

  5. #5
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag blev ganska besviken på den här uppdateringen som kom nu. Det har gått rejält många år innan den kom så förväntningarna hos mig hade skenat iväg en del =/
    Det som jag mest saknar är möjligheten att zooma in och ut i patterns, så att man slipper jobba med en fast upplösning/lpb hela tiden. Sen vore det fint att på något sätt komma ifrån hela pattern-tänket och göra det lite mer dynamiskt.

    Lite synd för jag gillar verkligen mycket med renoise. Sitter och mekar i Maschine mer nu och det är inte mycket roligare att försöka arrangera saker där heller =)

  6. #6
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tycker jag har vant mig nu, till viss del.
    Utnyttjar möjligheten att skapa flera views via knapptryckningar.
    Så att man inte behöver klicka för att gå till mixern, instrument view o.s.v.

    Men kan inte påstå att jag använt de nya sakerna speciellt mycket.
    Phrases kan vara bra men det är för undangömt i interface't för min smak.

  7. #7
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Renoise alltså. Shit. Vad har jag gått miste om alla dessa år!?
    Kan man sadla om vid 41 och lära sig nåt nytt?

    Älskar det iaf. Är som besatt av det just nu.

    Finns det några aktiva användare kvar här inne?

  8. #8
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Kul! Har en Renoise-paus sedan förra året efter att ha gjort all min musik i det sedan typ 2009. Ville testa något annat. Men börjar bli sugen nu igen ...

  9. #9
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Som nyfrälst så kan jag inte sluta testa grejer. Går snabbt att få till saker genom att bara gissa sig fram i koden. Himla kul. 😄
    Jag går in hårt för att göra så mycket man bara kan enbart med tangentbordet, så det tar lite tid att ta mig runt osv. Men det börjar redan lätta lite faktiskt. Älskar att slippa musen alltså.

  10. #10
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som nyfrälst så kan jag inte sluta testa grejer. Går snabbt att få till saker genom att bara gissa sig fram i koden. Himla kul. ��
    Jag går in hårt för att göra så mycket man bara kan enbart med tangentbordet, så det tar lite tid att ta mig runt osv. Men det börjar redan lätta lite faktiskt. Älskar att slippa musen alltså.
    Låter som rätt tillvägagångssätt Går väldigt snabbt efterhand.

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som rätt tillvägagångssätt Går väldigt snabbt efterhand.
    Jag jobbade mycket i trackers på "den gamla goda tiden" och det är förvånande hur mycket som sitter i ryggraden och hur snabbt man kommer in i tänket igen. Jag kör med Ableton och Renoise genom Rewire (Renoise som slav) och jag känner själv att jag får tillgång till det bästa av två världar. Att gå tillbaka till tracker interface är bland det bästa jag har gjort 😊

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jodå, kört sedan 1.någonting.

    Det var ju glädjande nu i slutet på Januari där Taktik visade lite liv igen och ska tydligen ha tid med Renoise igen.
    Har varit tunt med utveckling senaste två-tre åren.

  13. #13
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ogillar när program överutvecklas. (hej ableton)
    Så länge det är stabilt (vilket det verkar vara) så är jag nöjd!
    Däremot är ju småfixar o finputsning alltid uppskattat.

  14. #14
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Det finns saker som saknas om man jämför med andra DAWs.
    Ex. möjlighet till sidechain mellan pluggar o.s.v.
    Yes det går att göra workarounds men som sagt...

  15. #15
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbade mycket i trackers på "den gamla goda tiden" och det är förvånande hur mycket som sitter i ryggraden och hur snabbt man kommer in i tänket igen. Jag kör med Ableton och Renoise genom Rewire (Renoise som slav) och jag känner själv att jag får tillgång till det bästa av två världar. Att gå tillbaka till tracker interface är bland det bästa jag har gjort ��
    Bra idé! Jag ska nog också börja använda det igen genom Rewire.

    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns saker som saknas om man jämför med andra DAWs.
    Ex. möjlighet till sidechain mellan pluggar o.s.v.
    Yes det går att göra workarounds men som sagt...
    Gör man inte det enkelt med signal follower-modulen? Eller det räknas kanske som en workaround. Vet inte riktigt hur det funkar i andra DAWs.

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns saker som saknas om man jämför med andra DAWs.
    Ex. möjlighet till sidechain mellan pluggar o.s.v.
    Yes det går att göra workarounds men som sagt...
    Signal follower funkar väl?
    Jag har inte testat om det funkar att sidechaina mellan tracks med Izotope Neutron sidechain routing men det borde ju funka.

  17. #17
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    En signal-follower tar bara ljudvolym som input och styr en parameter med - den skickar inte själva ljudsignalen till ett annat plugin. Så det är bara en workaround för en specifik tillämpning av sidechaining.

    Däremot så kan man köra riktig sidechaining med DDMF metaplugin i Renoise, så vitt jag minns. En bonus med nämnda plugin är att man även får tillgång till vst3 (både instrument och effekter), vilket saknas native i Renoise (tyvärr imo).

    Men... Det blir ännu en workaround som är ganska obekväm att försöka få in i sitt workflow.

  18. #18
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En signal-follower tar bara ljudvolym som input och styr en parameter med - den skickar inte själva ljudsignalen till ett annat plugin. Så det är bara en workaround för en specifik tillämpning av sidechaining.

    Däremot så kan man köra riktig sidechaining med DDMF metaplugin i Renoise, så vitt jag minns. En bonus med nämnda plugin är att man även får tillgång till vst3 (både instrument och effekter), vilket saknas native i Renoise (tyvärr imo).

    Men... Det blir ännu en workaround som är ganska obekväm att försöka få in i sitt workflow.
    Tack, bra info. Jag kör all mixning och effekter i Ableton men ska testa om det funkar med Neutron direkt i Renoise.

  19. #19
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Precis det finns flera sätt att göra workarounds.
    Sen behöver signalfollower var på ett track innan tracket man vill modulera, vilket inte alltid är det man tänker på i början.

  20. #20
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Himla nyfiken på vad för tillvägagångsätt ni har när ni påbörjar någonting i en tracker?
    Väljer ett ljud o knappar in lite på chans - eller kanske något mer planerat?

    Känner att jag fått börja studera mer _varför_ jag diggar vissa ackord/etc mer än andra o så nu.
    Det gör det lättare att programmera in det jag söker sen istället för att jamma mig fram till saker som jag typ, alltid gjort.

  21. #21
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Himla nyfiken på vad för tillvägagångsätt ni har när ni påbörjar någonting i en tracker?
    Väljer ett ljud o knappar in lite på chans - eller kanske något mer planerat?

    Känner att jag fått börja studera mer _varför_ jag diggar vissa ackord/etc mer än andra o så nu.
    Det gör det lättare att programmera in det jag söker sen istället för att jamma mig fram till saker som jag typ, alltid gjort.
    Jag experimentar med att använda den som en avancerad step sequencer (vilket den såklart är) med hårdvara. Renoise känns väldigt tajt vad gäller synk med extern hårdvara.
    Jag kör även med denna https://www.renoise.com/tools/step-sequencer-lauflicht

    Jag skaffade två stycken Launchpad mini och för en billig peng får man en grymt kompetent step sequencer 😊.

    Exempel : https://youtu.be/mWn4jOohP2U

  22. #22
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    använder renoise dagligen. alltid haft lättast för att tracka och bygga upp en låt i den miljön. däremot så slutför jag det mesta i ableton. i synnerheten vid mixning och sång/långa ljud inspelningar, det är lite bökigt och överblicka i renoise.

    mitt lilla tips som förenklar i renoise är att högerklicka på dsp-boxarna i mixermiljön och lägga till sliders. tex. en signal fallower finns på kickkanalen som styr en kompressor på baskanalen. då är det trevligt att klicka fram sliders på kompressorn så att man har en aning om vad som händer och hur mycket ungefär. ibland mixar man om och fetar på och glömmer att man ställt in vissa saker och då kanske man noterar det i mixern. hoppas detta var förståeligt ^ ^

  23. #23
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Skönt att det finns användning av min gamla launchpad trots allt! Det där såg ju kul ut.
    Har en Push dessutom som jag hoppas kunna mappa upp till mixning.

    Bra tips gällande mixer-reglarna! Kör man det interna så är det till stor hjälp!

    Tycker for övrigt att renoise-pluggarna är grymma. Riktigt bra faktiskt.
    Kör nog mina vst's (utöver de som ingår) bara för att jag redan betalat och känner till dom sen innan. Hade räckt gott o väl med de interna. Nästan så man funderar på att slimma ner. 😁

  24. #24
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönt att det finns användning av min gamla launchpad trots allt! Det där såg ju kul ut.
    Har en Push dessutom som jag hoppas kunna mappa upp till mixning.
    Jag tror tyvärr att det inte riktigt funkar att köra Push i Renoise men om du har Ableton så rekommenderar jag att du kör Renoise som slav via Rewire. Det bästa av två världar IMHO

  25. #25
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Kört Live i 15 år, så ska överväga det!
    Spelar ju in en del audio från modularen, så det vore kanske bäst så.
    Fast jag gillar verkligen flowet i renoise enbart.🙂

  26. #26
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Pxt general funkar bra med renoise, appropå push dvs

Liknande ämnen

  1. Renoise 2.8
    Av encore i forum Övriga DAW
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 10:50
  2. Renoise 2.7
    Av encore i forum Övriga DAW
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 11:12
  3. Renoise 2.5 släppt
    Av encore i forum Nyheter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 21:51
  4. Renoise + Max/Msp (+Monome)
    Av pnuts i forum Övriga DAW
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 18:22
  5. Renoise
    Av carl_dunso i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-08, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •