Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Analog trevlig dist för mixning?

  1. #1
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Analog trevlig stereodist för livebruk (och för mixning)?

    Helloj!

    Jag grunnar på behovet av någon pryl som kan lägga till dist, jag skulle vilja ha möjlighet att skicka ut ett stereopaket under mixning (ut från ljudkort) till någon form av distbox, mixer, pedal etc?
    Vad skulle ni rekommendera?

    Det är viktigt att det fungerar i stereo så att matcha två likadana distpedalers volym och tonkontroller känns inte så lockande.

    Looptrotter's Sa2rate verkar intressant, men har kontinuerliga rattar vilket gör att man måste matcha kanalerna mot varandra, detta är självklart inte ett problem hela tiden, men i vissa situationer vill jag inte göra det.

    ---
    Uppdatering:
    Även ute efter analog stereodist för livebruk, i litet behändligt format.
    Senast redigerat av m den 2014-11-13 klockan 12:38. Anledning: Uppdaterade behov. :-)

  2. #2
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Boss Bx8?

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tjae, alltså, Culture Vulture Mastering edition.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Varför inte mjukvara?

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag tipsar ju alltid om Culture Vulture, så nu gör jag det igen.


  6. #6
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Den där ser inte billig ut....kostar?

  7. #7
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthcollector Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där ser inte billig ut....kostar?
    Jag köpte min för flera år sedan. Minns inte.
    13 000 kanske?

  8. #8
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boss Bx8?
    Det var sjukt länge sen jag testade en bx8a så jag minns inte den omtalade disten, men den har väl monokanaler så det kan vara svårt att få till en jämn stereomix?

  9. #9
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjae, alltså, Culture Vulture Mastering edition.
    Japp, känns som drömmaskinen, får investera i en sån när ekonomin tillåter.

  10. #10
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte mjukvara?
    Inget fel på mjukvara per se från mitt perspektiv, använder väldigt mycket digitalt. Men jag har redan så många lösningar för dist i digitalvärlden med flera gitarrdistpluggar, micromodular, lofiplugins, etc. Så jag vill även ha möjlighet att göra dist rent analogt också, tror att det finns en markant skillnad, även om vissa förstärkar- och pedalsimuleringar är låter grymt bra så vill jag åt känslan av både hårdvara och analogprocessering som komplement till all mjukvara.

  11. #11
    Nihad
    Nihad är uppkopplad nu
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte min för flera år sedan. Minns inte.
    13 000 kanske?
    snarare 31 000 för plus - http://vintageking.com/thermionic-cu...mastering-plus

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, noga. Jag jobbar i musikbranschen. Den där summan märks ju inte på kontot ens. Plektrumpengar ungefär

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.mug.se/en/studio/effect-u...rtion?sef=hcfp ca 20000 för mastering plus

    http://www.mug.se/en/studio/effect-u...lture?sef=hcfp ca 14000 för vanlig.

    (vet inte om moms ingår)

  14. #14
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Overstayer har ju fått rejält med hype i USA.
    Har inte testat själv men dom ska tydligen vara jäkligt bra.

    http://www.overstayer-inc.squarespac...urator-nt-02a/

  15. #15
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag läste nånstans om någon som t o m körde sin mastermix genom en sån här:

    http://www.ehx.com/products/hot-tubes-nano

    Nu påpassligt återutgiven (och jag som har en NOS i originalförpackning hittad på loppis men jag har aldrig provat den pga udda strömförsörjning som inte medföljde)

  16. #16
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var sjukt länge sen jag testade en bx8a så jag minns inte den omtalade disten, men den har väl monokanaler så det kan vara svårt att få till en jämn stereomix?
    För att få den jämn så kör jag på max hela tiden

  17. #17
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Denhär har jag hört gott om.
    Jag vet inte hur bra den stämmer in på dina behov dock? men stereodist, det ger den.
    http://www.thomann.de/se/proco_deucetone_rat.htm

  18. #18
    Nihad
    Nihad är uppkopplad nu
    Nihads avatar
    Veteran
    det är inte alls svårt att få det jämnt med bx8, bara att lyssna liksom

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fel på mjukvara per se från mitt perspektiv, använder väldigt mycket digitalt. Men jag har redan så många lösningar för dist i digitalvärlden med flera gitarrdistpluggar, micromodular, lofiplugins, etc. Så jag vill även ha möjlighet att göra dist rent analogt också, tror att det finns en markant skillnad, även om vissa förstärkar- och pedalsimuleringar är låter grymt bra så vill jag åt känslan av både hårdvara och analogprocessering som komplement till all mjukvara.
    Ok. Jo, jag blev lite förvånad av att du ville ha en burk för mixning, tänkte att du var rätt "mjuk" av dig. Och det finns ju många, många mjukvarudistar.

    Men "kör hårt" du, ;-)

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag säger överstyrt kassettdäck! Klart underskattat i sammanhanget.

  21. #21
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Jo, jag blev lite förvånad av att du ville ha en burk för mixning, tänkte att du var rätt "mjuk" av dig. Och det finns ju många, många mjukvarudistar.

    Men "kör hårt" du, ;-)
    Haha, jo, jag föredrar iofs att ha båda alternativen. I den bästa av världar skulle all hårdvara vara utrustade med en nätverksplugg på baksidan och ha Total Recall och styrmöjligheter via OSC, även analoga processorer som kompressor och EQ, så det så.
    Men när det gäller just EQ och kompressor så brukar jag föredra hårdvara, både för ljud och den fysiska känslan.

  22. #22
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger överstyrt kassettdäck! Klart underskattat i sammanhanget.
    Ja, det är väl en bra grej att plocka fram ur gömmorna vid tillfälle.

  23. #23
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är inte alls svårt att få det jämnt med bx8, bara att lyssna liksom
    Hehe, absolut, det jobbiga kommer till när man vill ändra mängden dist under tiden, att köra två reglar/rattar och försöka få det jämnt blir minst tre gånger så svårt. Men visst, jag har haft tvåkanals-eq ett bra tag där jag var tvungen att lyssna och finjustera för att få det jämnt, men nu har jag bytt till fin-eq med stegade rattar istället – vilket iofs gör att mitt föregående resonemang om att hand-åka något över tid faller ganska snabbt, men vem säger att allt i studion måste vara konsekvent.

    Jag kanske är lat som vill ha det i riktig stereoversion, men det känns bättre om kanalerna är förtrimmade istället för att man skall trimma själv hela tiden.

  24. #24
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nackdelen med många kassettdäck är den höga brusnivån som man ofta får på köpet, ibland gör det ju verkligen ingenting, men ibland är det förödande. Får väl annars satsa på något äldre rullbandare med mindre brus än kassettdäck.

  25. #25
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tipsar ju alltid om Culture Vulture, så nu gör jag det igen.

    Sjukt sexig, men skall det va så fåre va masteringversionen tror jag, det blir dyrt.

    Någon som hört Looptrotter Sa2rate?

  26. #26
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag använder en sånhär http://www.overstayeraudio.com/instrument-driver/
    Inte så mkt till mastering kanske, men jag e nöjd..

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nackdelen med många kassettdäck är den höga brusnivån som man ofta får på köpet, ibland gör det ju verkligen ingenting, men ibland är det förödande. Får väl annars satsa på något äldre rullbandare med mindre brus än kassettdäck.
    Sant... men man måste inte gå via kassetten. Man kan överstyra ingången och plocka ut den signalen. Definitivt karaktär på det också och inget bandbrus. Fördelen med kassettspelarlösningen är ekonomin. Ingenstans har jag sett budgetönskemålen och utan så'n är säkert Culture Vulture finfin. Men med budget är ett sjysst kassettdäck kanon.

    - - - Uppdaterad - - -

    Paia Tubehead är också grymt fin budgetburk. Dock med separat nivårattning.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du har väl eurorack? Trogotronic har ju stereorörvca. Separata rattar. Men rör!

  29. #29
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har väl eurorack? Trogotronic har ju stereorörvca. Separata rattar. Men rör!
    Fast den är jäkligt allt-eller-inget. I alla fall det exemplar jag testat...

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jaha, fick för mig att den kunde finlir med.

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, fick för mig att den kunde finlir med.
    Jo, det var vad jag också trodde. CultureVulture är en såndär pryl som jag inte riktigt kan förmå mig köpa (det är fööör mycket pengar för en dist), men samtidigt GAS:en aldrig släpper på. Så jag tänkte att Trogon skulle vara ett perfekt substitut. Men icke...

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Såg just att man kan byta rör i den. Fast trist om den inte kan dista svinmycket också...

  33. #33
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nix eurocracket är long gone, likaså Serge'arna. Men får väl sikta på CultureVulture, eller se om man kan provköra Sa2rate.. CV genererar hursom mycket mera gas..

  34. #34
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nu har jag återvänt till detta ämne, och behoven kanske kan definieras tydligare:

    - Analog Dist
    - Riktig stereo (en ratt för båda kanalerna, INTE separata kontroller per kanal.
    - Gärna i litet smidigt format för att ha med på gig.

    Ibland har jag alltså behovet av findist i studiomiljö, för det ändamålet kan jag spara till en CultureVulture, och i studion är det också mer ok att matcha kanaler baserat på hörsel, ex. i en mixer eller preamp.

    Men vid live-gig vore det otroligt bra att ha en stereo-pedal som kan få signal från Octatrackens cue-utgångar där man kan välja och också spela på mängden dist.
    Varför verkar inte denna produkt finnas?

    Ev. kapitulerar jag och bygger en digital distmaskin i mikromodularen som är enkel att gigga med.
    Eller så köper jag digitechs iStomp-pedal där det finns minst en stereodist, men den är ju också digital tyvärr.

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  36. #36
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Deco ser trevlig ut, men det verkar vara fokus på mono-input, med någon sorts extraingång som jag inte hittar om det verkligen blir riktig stereo in av..

    Dessutom är den ju Sharc-DSP-baserad.

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deco ser trevlig ut, men det verkar vara fokus på mono-input, med någon sorts extraingång som jag inte hittar om det verkligen blir riktig stereo in av..
    Citat Ursprungligen postat av Strymon Deco specs
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    • High impedance mono input (internal jumper enables selectable TRS stereo input)
    • Stereo output
    Overstayer har två olika dist/värm-apparater (Saturator, Instrument Driver) i rackformat, men de är mono eller två separata kanaler. Gummisnoddar funkar nog inte för att synka rattarna…

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det finns stereo in på den, riktig stereo. TRS-jack till ingången, och ändra en jumper inuti. Men jo, det är ju DSP, vilket även din octatrack är...

  39. #39
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Haha, jo, det är klart att Octatracken är dsp-baserad. Det är en av anledningarna till att jag även vill ha möjligheten till varm å go analogdist ju.

    Ok, är ju bra att den är stereo, och den låter säkert utmärkt.

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  41. #41
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Ah, fan ta Outshape. Hans två videos i Deco-tråden låter som det jag är ute efter iaf.. men borde testa hur Micromodularens distmöjligheter fungerar, dom är troligen dock lite för kliniska och digitalt ljudande. Måste bara plocka fram en gammal dator för att programmera.. suck.

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klart micron fixar biffen!

  43. #43
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ni som pratat om Overstayer-grejer i tråden hittills, skulle ni kunna utveckla lite, kanske lägga upp lite ljudexempel rentav? Hur hårt kan man driva instrument drivern, och hur fett kan man smaska FET eller VCA-kompressorerna?

  44. #44
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Kompressorn har jag inte kvar, men om jag kommer ihåg så fixar jag ngt med driven imorgon.

  45. #45

  46. #46
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Om den är så bra för just mixning vetetusan, men SSL:s VHD-preamps är också mycket trevliga för att lägga lite karaktär på synthar. Köper man XLogic-racken med fyra preamps har man fyra kanaler DI som är finfina att överstyra, och med valbar 2:a/3:e-övertonskaraktär. VHD-preampen är typ designad för att drivas hårt. Sen att man även får fyra kanaler transparent preamp med mycket gain är ju en bonus... =)

  47. #47
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    uc.t: Tack, det var vänligt av dig att ta dig tid. Tror det måhända blir en ID och fet-kompressor dubbelrackade till slut...

  48. #48
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Om jag går lite offtopic så har jag nu blivit lite sugen på UniversalAudio's Thunderbolt UAD-2 med Culture Vulture.. Är det någon som testat och har tankar och åsikter?

  49. #49
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    m: En första åsikt är att den är en emulering av den första versionen av Culture Vulture. För individuella spår så är den grym! Men jag sålde min och köpte istället en röd mastering-version som låter bättre på bussarna.
    Men om du ska köra UAD-2 så finns även en emulering av Vertigo VSM-3.. jag har inte testat den, men om jag råkar impulsköpa ett UAD-kort igen så ligger den högt upp på min lista över pluggar att testa/köpa.

  50. #50
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Vad tror ni om idén att beefa up Overstayer instrument drivern med en LPB 2ube? Fått för mig det är en bra idé, men trögt på begagnatmarknaden när man är otålig att testa en idé. Kanske bättre tänka om?

  51. #51
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    ..eller så skaffar jag bara en riktig Culture Vulture istället, i masteringversionen.

    Intressant volantiz, är det värt att köpa den röda super 15 istället för den vanliga svarta mastering plus?
    Senast redigerat av m den 2014-12-31 klockan 14:10. Anledning: ..förtydling.

  52. #52
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har du provat en Fatso? Riktigt trevlig dist och den kan göra mycket annat också.

    Har både en Culture Vulture och en Fatso och skulle jag använda någon på masterbussen skulle jag välja Fatso 90% av gångerna. Rekommenderar även en TK-audio Blender så att du kan mixa "torr" signal med den distade/komprimerade.

  53. #53
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Är också lite nyfiken på denna: http://www.roger-mayer.co.uk

    Den har fått väldigt bra recensioner.

  54. #54
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nope, inte provat Fatso, men många verkar nöjda. Men jag känner mig nog mer sugen på Looptrotter Monster om man skall gå "kompressor"-vägen. Kanske borde provköra Monster också.

  55. #55
    David
    David är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är ganska mycket rookie, men en undran jag har haft under ett par år är hur man skulle kunna köra sin mix genom vanliga
    hushålls apparater, kanske genom en brödrost, kör in ljudet via strömkabeln och sedan tar ut ljudet genom värmeslingan, är detta
    ens lösbart rent praktiskt och utan att ljudkort och annan kringutrustning pajar?

  56. #56
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

  57. #57
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ganska mycket rookie, men en undran jag har haft under ett par år är hur man skulle kunna köra sin mix genom vanliga
    hushålls apparater, kanske genom en brödrost, kör in ljudet via strömkabeln och sedan tar ut ljudet genom värmeslingan, är detta
    ens lösbart rent praktiskt och utan att ljudkort och annan kringutrustning pajar?
    Så länge du inte kopplar 230v så borde det ju fungera. Sen hur det låter är en fråga jag inte vågar svara på!

  58. #58
    zotglen
    zotglen är inte uppkopplad
    zotglens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kolla in retromechanical labs alltså! gör stereodistar. Han gör ett helt enormt filter i stereo som både lyfter och delar. Eller manglar och stryker. Jag fattar knappt själv vad jag försöker säga.

    Jekyll&hyde heter det. Seriös gas på det.

    Eftersom han gör rätt mycket Booteeq, så kan man också speca själv vad man behöver. Jekyllen verkar inte bli för dyr heller, men det blir väl tull och gull på det med.

    http://www.retromechanicallabs.com/

    Om jag kunde planera lite bättre skulle jag nog redan haft en sån.

  59. #59
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zotglen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in retromechanical labs alltså! gör stereodistar.
    Hmm vilka är stereo? De verkar vara mono.. jag mailade dom och frågade om Trouble Shooter den är mono, likså deras "Electron Fuzz" (ser likadan ut på baksidan som Trouble Shooter, dvs mono in/ut).

    Något filter har dom inte på sidan.

    också ute efter nån dist.. men stereo vore nice.. går ju att köpa 2 iofs..

  60. #60
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior

    https://youtu.be/T9Mvxmi37aA
    Kolla på sidan efter förkortningen JNH istället.

    En annan trevlig demo:

    https://youtu.be/NBeLn0fqW2o
    Senast redigerat av illpostino den 2015-01-10 klockan 23:07.

Liknande ämnen

  1. Svar: 60
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 22:44
  2. Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 21:25
  3. Trevlig synthsida!
    Av Peo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •