Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Är det användbart att skaffa mixer?

  1. #61
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jädrar vad snyggt!

  2. #62
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Hej! För att göra en lång historia kort så köpte jag en fet rackmixer, APB ProRack House (https://apb-dynasonics.com/product/prorack-house-h1020/) med 12 Mono/4 Stereo/6 Aux och brutalt mycket outs. Det är ju flera år sedan nu och den var svindyr men jag har inte ångrat mig en endast sekund. Tillsammans med patchbays är det extremt smidigt att kunna routa allt vart som helst och har man utrymme och peng skulle jag rekommendera alla att skaffa en mixer.

    Jag "spelar" ganska mycket med den och sätter arr och sånt vid inspelning men mixar oftast en gång till sen ITB efter inspelning. Då brukar jag skicka sends från datan till mixern och så vidare till fx som jag routar tillbaka till datan via mixern.

    På min mixer är det inga jumpers för att ändra direct outs post fader så jag fick kapa lödbanor och löda nya på varje kanal. Det var asjobbigt och jag kommer nog aldrig löda något igen men det gick vägen i alla fall.

  3. #63
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! För att göra en lång historia kort så köpte jag en fet rackmixer, APB ProRack House (https://apb-dynasonics.com/product/prorack-house-h1020/) med 12 Mono/4 Stereo/6 Aux och brutalt mycket outs. Det är ju flera år sedan nu och den var svindyr men jag har inte ångrat mig en endast sekund. Tillsammans med patchbays är det extremt smidigt att kunna routa allt vart som helst och har man utrymme och peng skulle jag rekommendera alla att skaffa en mixer.

    Jag "spelar" ganska mycket med den och sätter arr och sånt vid inspelning men mixar oftast en gång till sen ITB efter inspelning. Då brukar jag skicka sends från datan till mixern och så vidare till fx som jag routar tillbaka till datan via mixern.

    På min mixer är det inga jumpers för att ändra direct outs post fader så jag fick kapa lödbanor och löda nya på varje kanal. Det var asjobbigt och jag kommer nog aldrig löda något igen men det gick vägen i alla fall.
    Intressant, sett och läst om en del producenter med just den mixern... Sjukt störigt att behöva löda för att få till post fader på dir out, låter ju som en designmiss. Hur fick du tag på den, har inte hittat den till salu i Sverige.
    Verkar som mixern mest ger dig ett förbättrat arbetsflöde, eller? Jag menar, har du nån större vinst av eq:n eller nåt särskilt utöver arbetsflödet med just den mixern..? Hade du kunnat klara dig på en annan mixer om du haft samma ut/in?

    Har testat GL2400:an nu och visst, det är kul att kunna "lajva" arret in i datorn, men känner inte att det motiverar idén med en mixer trots allt - Visst är det gött att kunna "pre"-eq:a i mixern, men mixar ändå ITB. Har större vinst av att lägga pengarna på ett ljudkort med 32 kanaler in/ut (har just nu 16/16), då jag ändå proddar medan jag arrar. Testade spela in med summa ut från mixern till DAW, 2 kanaler. Visst det lät ok, använde H9 och DP/4 som effekter, men stereobilden var ganska smal, för att inte säga rätt nära mono och när jag jämförde med låtar jag proddat ITB, så föll det rätt hårt. Testade mixa dir out till DAW, den enda vinsten jag såg med det är jag kan pre-eq:a lite, samt ljustera gainstruktur med faders... Med nackdelen att jag behöver sjukt mycket mer kablar. Hade mixern gett mig ett färgat sound på ett gött sätt hade det varit en annan story, men preampsen och eq:n är ganska rena, så den ger liksom inget mervärde ljudmässigt.

    GL2400 är bra på så vis att det finns sjukt mycket in/ut - Den har 14 mono, 2 "dual" stereo-kanaler (total 4 in), vilket är rätt smart - Stereo kanalerna kan med fördel användas som effektreturer, med eq. Utöver det finns 6 aux, 4 kanaler matrix-mixer, 4 sub grupper. Men den är stor, tung och ämnad i första hand som live-mixer då den är sjukt robust (sa jag tung). Vidare har den fläkt som stör något.

  4. #64

    Veteran
    Ganska ofta att man har pre fader på direct out på livebord eftersom man mixar live men vill kunna tappa signal till inspelning utan att faderrörelser påverkar inspelningen.

  5. #65
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska ofta att man har pre fader på direct out på livebord eftersom man mixar live men vill kunna tappa signal till inspelning utan att faderrörelser påverkar inspelningen.
    Absolut! Man kan ju köra så hemma med, om man spelar in direct outs:en och inte vill att fuljammandet på mixern ska påverka inspelningen. Jag spelar ju hellre in fuljammandet men kan verkligen förstå om man vill göra tvärtom.

  6. #66
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    I mitt fall ville jag dra nytta av eq:n, att få med den i direct out. Pre fader var pre eq på GL2400:an

  7. #67
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mitt fall ville jag dra nytta av eq:n, att få med den i direct out. Pre fader var pre eq på GL2400:an
    Så föredrar jag också att göra. Har inte så mycket att jämföra med men jag tycker eq:n i ProRack är grymt användbar. Nihad har ju också en sån mixer, han kan säkert fylla på. Jag köpte min begagnad men det är nog första och enda gången jag sett den på beg-marknaden. tror Nihad köpte sin direkt från USA men jag kanske kommer ihåg fel.

Liknande ämnen

  1. Att skaffa ett kontaktnät
    Av Calle Henriksson i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 18:00
  2. Vad ska jag skaffa för gura?
    Av thebopper i forum Stränginstrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 07:10
  3. Skaffa din egen DJ!
    Av MagicC i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •