Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Den stora noisegrunktipstråden.

  1. #1
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior

    Den stora noisegrunktipstråden.

    Jag gissar att det finns fler än jag som sitter hemma på kammaren och rattar mer eller mindre obskyra noiseboxar. Vad använder ni för pryttlar när ni skapar oljud? Vi kan skippa modulsyntarna i den här tråden och fokusera på allt annat smått och gott som väsnas. Posta gärna ljudexempel.

    Själv använder jag en Skychord Utopia synth och en Blippoo Box som jag kör genom diverse effekter bl.a. Metasonix F1, Moog MF ring och DBA Total Sonic Annihilation. Jag använder även en gitarr ( MusicMan stingray 2) oftast spelad med en Ebow.

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    när jag sysslade med noise brukade jag använda min röst som grund, eller bandloopar med diverse effektpedaler, gärna stacka ett antal distpedaler efter varandra. delay var också viktigt.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    En burk som används en hel del är neandertalarn som taraxacum byggde åt mig på norberg

    Derek Holzers workshop. En fjäder på en kontaktmick matar en förstärkare som man kan ställa volymen på. den matar en högtalare som sitter i en cigarrlåda.
    Sen smeker man lådan eller högtalaren med fjädern och får på så vis rundgångsdrones, kraut-trummor eller vad man nu känner för. Den funkar som voicebox också.

  4. #4
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Den här tråden var kul men alldeles för kort.

    Toppen i min "bag of tricks" är att koppla rundgång i ett mixerbord via aux send och däremellan stacka ett gäng pedaler och sen in i en kanal med send på max. Med minimala justeringar på eq, gain och effekterna kan man få grejerna att svänga eller bara raka goa drones. Med en eq pedal kan man även spela "toner" på reglarna.
    Man kan såklart även köra en synth, gitarr eller sång på en annan kanal och smälta in i oljudet.
    Senast redigerat av Henkzy den 2017-08-18 klockan 15:26.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden var kul men alldeles för kort.
    Hehe, den koncisa guiden till noisegrunkor skulle kanske vara en bra titel.

    Ingen modulär? I så fall är mitt tips att ta en billig, dålig mick och en akustisk gitarr. Skrapa med micken över strängarna och spela in.

  6. #6
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Åh, den här tråden visste jag inte att den fanns! Kontaktmikrofoner och med olika ting och rundgång sammanfattar huvudinriktningen för mig. Samlar på mig instrument jag inte behärskar och inkorporerar dem. Som till exempel leksaksdragspel.

    Eller bygger. Det är kul att bygga lådor med ic-kretsar från 40-serien.

    En workshop med Ewa Justka orsakade en touchpoint oljudssequencer som har många möjligheter. Ett ljudexempel är huvudoljudet i sista spåret på den här saken:
    https://sanhedrins.bandcamp.com/album/ostkant
    En annan rolig oljudskälla som jag experimenterar med nu är att styra en pure data-pach med en x-boxkontroll...

    Ser fram emot att följa denna tråd

  7. #7
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Kanske lite "fusk" här, men DSI Evolver är ganska grym på noise med sina dist- och feedbackmöjligheter.

    OTO Biscuit med ena kanalen kopplad tillbaka in i den andra ger sjuka mängder spraaak.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan inte du bygga en åt mig, Rotwang? Lät ju fan så quasi-goth att smyga in på midnattsmässa med en sådan

  9. #9
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan meddela att det är underbart att köra ovanstående runt midnatt ensam i en domkyrka...
    Wow! Hur ordnar man det enklast? Kofot?

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte du bygga en åt mig, Rotwang? Lät ju fan så quasi-goth att smyga in på midnattsmässa med en sådan
    Jag har en sån som jag inte använder...

  11. #11
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Har haft utopia, glamour box och baby box noise generator. Sålt alla i takt med att jag byggt modular samt lärt mig bygga själv. Gillar dock alla tre, på sätt och vis. Nu antar jag att Walkman med kassettloop är motsvarighet, om bortsett från modular

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är en gammal AM-radio din ciceron till en värld av oväsen, knaster och pip.
    Tål att upprepas: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

    Testa SSB och annat kul på olika signaler för mer variation.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har en BabyBox som dog senast jag var i Ryssland. Borde ta tag i att laga den. Rolig liten låda. Annars bankar jag plåtlåda med mikrofon i som körs genom en effektkedja.

  14. #14
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    X1l3 vevoyah tillsammans med pedaler/effektboxar bla x1l3 chimaera, dreadbpx epsilon. Och nu så lyra-8.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och just ja ehx flanger hoax

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kontaktmick på bakplåt genom en dist eller två gör susen.

    Har en Baby box som väntar på att bli ihoplödd. Har haft en Skychord Sleepdrone 6 som lät trevligt, men inte var något för mig, genom lite effekter kan den låta mums.

    För egen del vet jag att det är lätt att snöa in på en massa smålådor och det är lätt att glömma bort effekter av olika slag och att experimentera med kedjor och variationer.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Mer lådor? Jag har länge varit intresserad av flower electronics, lagom patchiga med banan och rejäl låda. Men det är rara, siktar på någon diy-variant framöver. Kikar gärna på designer av grejer, särskilt patchbara, för inspiration...

  17. #17
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Jag tyckte moffenzeff stargazer lät fantastiskt på demos. Priset var lite väl häftigt redan innan tull och moms tyvärr.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, den verkade ju trevlig. Kul med digitala oscillatorer, men helt opatchbar, lite trist.

  19. #19
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Vet inte om de är patchbara, men söker du lite på Etsy så kan du hitta ett par tillverkare som säljer sina diy-skapelser.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, jag är inte ute efter att köpa, bara titta :-)

  21. #21
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Blippoo! Tusen gånger av hundra! Den är så sjukt skön och noisig utan att vara totalt random, en fantastisk meditationsmaskin. Särskilt tillsammans med reverb så klart.

  22. #22
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Alltså, den har ju inte nämnt i den här tråden ännu så: Lyra 8. Satt en timme i dronenoisemeditation igår och då har jag inte ens börjat koppla in reverb etc..

    (Ährm, saaristo hade ju visst nämnt den men den är ju bra ändå )
    Senast redigerat av vildgris den 2018-06-01 klockan 10:28.

  23. #23
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, jag är inte ute efter att köpa, bara titta :-)
    Jao, men du kan ju kika på hur de låter och vad de har för funktioner utan att köpa något .

  24. #24
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, den har ju inte nämnt i den här tråden ännu så: Lyra 8. Satt en timme i dronenoisemeditation igår och då har jag inte ens börjat koppla in reverb etc...
    Fantastisk maskin.

    I övrigt:

    Moody Baby Box, ganska snäll men ändå rätt mörk, kanske mer Dark Ambient än Noise.

    Blacet Dark Star Chaos, låter som den heter. Har två i Modcan A-format men skulle gärna ha två-tre till.

    Signalprocessorer:

    Landscape Field Effect: Elak som fan. Får allt man kör igenom den att låta taggtråd och elände.

    Kennys Death: Totalt vansinne, snudd på oanvändbar, ändå fantastisk. Kan vara en favorit här. Ångrar lite att jag inte köpte fler.

    Industrialectric 4046-M: Både ljudalstrare och processor. Kan låta vänlig om man vill, men normalläget är bittert och rostigt.

    Annars använder jag gärna en matrismixer om jag vill skapa jämmer och vånda utan att nödvändigtvis använda dedikerade noise-maskiner. Det brukar ge mest kreativa resultat tycker jag.

  25. #25
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Moody Baby Box, ganska snäll men ändå rätt mörk, kanske mer Dark Ambient än Noise.

    Blacet Dark Star Chaos, låter som den heter. Har två i Modcan A-format men skulle gärna ha två-tre till.

    Signalprocessorer:

    Landscape Field Effect: Elak som fan. Får allt man kör igenom den att låta taggtråd och elände.

    Kennys Death: Totalt vansinne, snudd på oanvändbar, ändå fantastisk. Kan vara en favorit här. Ångrar lite att jag inte köpte fler.

    Industrialectric 4046-M: Både ljudalstrare och processor. Kan låta vänlig om man vill, men normalläget är bittert och rostigt.

    Annars använder jag gärna en matrismixer om jag vill skapa jämmer och vånda utan att nödvändigtvis använda dedikerade noise-maskiner. Det brukar ge mest kreativa resultat tycker jag.

    Har du lite ljudexempel på vad det blir när du använder alla dessa fantastiska boxar? Man blir ju nyfiken!

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    http://lorre-mill.com/doubleknot/ den här finns ju också

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Neanderthal-box -> delaypedal ->jättereverb.

    Jag kan meddela att det är underbart att köra ovanstående runt midnatt ensam i en domkyrka...
    "Levereras med strömadapter. Domkyrka ingår ej."

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Moody Baby Box använde jag mycket live förut för att ska mörka atmosfärer och galna explosioner av ljud. Tills den gick sönder. Har inte orkat ta tag i att laga den. Men borde det. För det är en trevlig liten oljudsmakare.

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Crowphonics CRO-1, Soma Lyra 8 och Korg MS10.


    https://youtu.be/PS4Nw7dRm6Q

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    bump

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Modularen med noise swash i centrum sen ut i hyfsat stor gitarrstärkare med dist (Peavey Bandit 112 i mitt fall) så blir det ett jävla gött liv!

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag byggde en kul grej. Det var mikrofonen från en gammal telefonlur fäst i toppen av en läskburk, ut genom en teleplugg i burkens botten (det var rentav BAT MAN-läsken, limited edition, fan vad länge sen ) Den lät HELT sjukt när man sjöng, skrek eller väste i den. Genom gitarrförstärkare oftast. Lätt och billig att bygga. Borde göra en igen.

  33. #33
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Några tips på små billiga diy kits? Max typ 500:-

    Egna lådor inget eurocrack.

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bastl katl, kanske bara finns färdigbyggd iofs? Inte testat men har svårt att tro att den är trist.

  35. #35
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En burk som används en hel del är neandertalarn som taraxacum byggde åt mig på norberg

    Derek Holzers workshop. En fjäder på en kontaktmick matar en förstärkare som man kan ställa volymen på. den matar en högtalare som sitter i en cigarrlåda.
    Sen smeker man lådan eller högtalaren med fjädern och får på så vis rundgångsdrones, kraut-trummor eller vad man nu känner för. Den funkar som voicebox också.
    Detta lät ju spännande på ljudexemplen att smidigt kunna alstra lite rundgång på ett kontrollerat sätt. 😁
    Är detta typ bara en mobilhögtalare med piezomick m förstärkare till line in då eller?
    Hur får du en vettig line out sen om man vill spela in?
    Vanlig mikrofon till mixer?

  36. #36
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Kan storleken på högtalare vara viktigt?

  37. #37
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Man kan koka mikrofoner om man vill. Hemskt fint resultat.


    https://www.youtube.com/watch?v=5GPNOxa9JJA&t=38s
    Senast redigerat av Ronsun den 2019-02-24 klockan 10:57.

  38. #38
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en sån som jag inte använder...
    Är det en Soundbox som ni kallar Neandertalare?
    http://macumbista.net/?page_id=4372

  39. #39
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Jo, så har jag förstått det.

  40. #40
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan koka mikrofoner om man vill. Hemskt fint resultat.


    https://www.youtube.com/watch?v=5GPNOxa9JJA&t=38s

  41. #41
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Landscape Field Effect: Elak som fan. Får allt man kör igenom den att låta taggtråd och elände.
    .
    Jag är lite nyfiken på den - den lät grym när jag lekte med en på Schneidersladen för ett år sen, men av alla demos och sånt jag sett att döma verkar den egentligen mest bara låta på ett och samma vis oavsett vad man skickar in i den. Visserligen är det en go taggtråd men den känns lite dyr som One Trick Pony. Ulven eller någon annan som har testat den; kan den vara mer mångsidig än goknaster?

  42. #42
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Vad finns det för nya maskiner man kan sequenca med midi eller cv? Tycker ofta det fattas på den här typen av maskiner och hoppas att det ändrat sig!

  43. #43
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för nya maskiner man kan sequenca med midi eller cv? Tycker ofta det fattas på den här typen av maskiner och hoppas att det ändrat sig!
    Kollat rakits grejer?

  44. #44
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Najs! Tror jag sett dom tidigare men inte reagera, ska kollas in!

  45. #45
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Jag är sugen på en x1l3 Shard.
    Någon som testat?
    Finns det något annat jag borde kolla innan jag slår till?

  46. #46

  47. #47
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sugen på en x1l3 Shard.
    Någon som testat?
    Finns det något annat jag borde kolla innan jag slår till?
    Har lite andra saker han gjort. Trevlig kille, och udda prylar. Och roliga.

  48. #48
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något att lyssna på eller är det bara skådebröd?

  49. #49
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite andra saker han gjort. Trevlig kille, och udda prylar. Och roliga.
    Låter bra. Förstod att Euromodulen Wreckage som jag varit nyfiken på tidigare var som en Shard lite.
    Kompenserade bristen på Shard med att koppla Bast Kastle->Monologue->El Capistan. Funkade bra!

  50. #50
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har en chimaera som är discontinued pga för mkt brus 😀
    Vildgris kan intyga. Dist, digitalt brusdelay och filter i ett. Den dist jag använder mest.
    Sen har jag en vevoyah också. Oljudsburk, men avvakta mk2 som är på g. Rolig iaf.

  51. #51
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en chimaera som är discontinued pga för mkt brus ��
    Vildgris kan intyga. Dist, digitalt brusdelay och filter i ett. Den dist jag använder mest.
    Sen har jag en vevoyah också. Oljudsburk, men avvakta mk2 som är på g. Rolig iaf.
    Ja nog fan brusade den, såpass att den fick flytta norrut till daionsavage.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men jag skaffade en sån här, mest för att den var snygg men den kan dröna och tjuta också!
    https://www.youtube.com/watch?v=r27kQjmdQt8

  52. #52
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sugen på en x1l3 Shard.
    Någon som testat?
    Finns det något annat jag borde kolla innan jag slår till?
    Beställt! Standaloneversionen.

  53. #53
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Dags att återuppta den här tråden!

    Behöver en fin modul till hårda, harshiga, grusiga grejer. Gärna eurorack, men desktop eller pedal funkar också. I replokalen kan jag alltid göra en egen patch på modularen, men jag vill gärna ha något smidigt att köra live med. Det känns inte alltid kul ur ett platsekonomiskt perspektiv att ha ett litet rack med sig bara för att göra ett noiseljud.

    Har Shard som jag diggar som fan. Om det inte vore för att jag är rädd för en massa extrakostnader hade jag beställt en till. Om någon vill sälja en (desktop vore så grymt, men kan tänka mig en till modul), eller en Wreckage, är jag mycket intresserad.

  54. #54
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag är sugen på en sån här:

    https://somasynths.com/enner/

    Verkar förvånansvärt spelbar och det verkar finnas möjligheter till många nyanser av oljud :-)

  55. #55
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Den lät coolt! Lite dyr, men kanske är värt det ändå. Spaceigare än annat jag lekt med.

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags att återuppta den här tråden!

    Behöver en fin modul till hårda, harshiga, grusiga grejer. Gärna eurorack, men desktop eller pedal funkar också. I replokalen kan jag alltid göra en egen patch på modularen, men jag vill gärna ha något smidigt att köra live med. Det känns inte alltid kul ur ett platsekonomiskt perspektiv att ha ett litet rack med sig bara för att göra ett noiseljud.

    Har Shard som jag diggar som fan. Om det inte vore för att jag är rädd för en massa extrakostnader hade jag beställt en till. Om någon vill sälja en (desktop vore så grymt, men kan tänka mig en till modul), eller en Wreckage, är jag mycket intresserad.
    Micro modular?

  57. #57
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    No input mixing!

  58. #58
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micro modular?
    Hmm, ja, aldrig ägt. Kanske borde testa.

  59. #59
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    No input mixing!
    Absolut, men det är lite skönt med grejer som inte behöver patchas live.

  60. #60
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, ja, aldrig ägt. Kanske borde testa.
    Så jävla grym bapparat. Skitkul att patcha och låter stenhårt tufft hur lätt som helst.

Liknande ämnen

  1. Stora acapellatråden
    Av Rink i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 11:22
  2. Yamaha HS-80 för stora?
    Av vilu i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •