Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Utsignalen från modularsystem

  1. #1
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior

    Utsignalen från modularsystem

    Vad gör ni åt den höga spänningen som går ut från modularsystemet? Jag har läst att detta är ett relativt allmänt problem, i alla fall på 5U-grejer, men aldrig sett någon bra lösning. Mixern går nästan i botten, trots ganska låg volym.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Sänker volymen någonstans påvägen i modularen, så sent som möjligt. Alternativt finns det ju in/out-moduler som omvandlar signaler för att kommunicera med omvärlden.

  3. #3
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Sablar vad snabb - en till som kan pillra lite dator på arbetstid?
    Visst, sänka volymen, men den är - som sagt - låg från start. Jag har dessutom andra syntar att ta hänsyn till och lirar i band. Jag gör inte stor nytta om utvolymen är på viskningsnivå.
    Vad är detta för in/out-moduler? Menar du modularmoduler (!) att ha inne i systemet eller rackmoduler för senare ljudbehandling. Är inte så bra på sådant, men jag tänker på noice gate, kompressorer och dylikt.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    http://pittsburghmodular.com/outs/
    Typ. Motsvarande finns garanterat i andra format än euro.

  5. #5
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för hjälpen!
    Hmmm, jag brukar få upp till tre-fyra utsignaler från modularen till mixern. Vad jag än hittar för signalapparat att lösa problemet med, behöver jag fyra stycken. Nej, att mixa ned dem i en Q113 för att få en utsignal duger inte. Jag behöver kunna reglera reverb och delay separat.

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sablar vad snabb - en till som kan pillra lite dator på arbetstid?
    Hehe tentapluggar

    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, sänka volymen, men den är - som sagt - låg från start. Jag har dessutom andra syntar att ta hänsyn till och lirar i band. Jag gör inte stor nytta om utvolymen är på viskningsnivå.
    Vad är detta för in/out-moduler? Menar du modularmoduler (!) att ha inne i systemet eller rackmoduler för senare ljudbehandling. Är inte så bra på sådant, men jag tänker på noice gate, kompressorer och dylikt.
    Nja inte gate eller kompressor utan helt enkelt en attenuator som sänker signalstyrkan globalt, typ den som xyltburk länkade. Om det bara handlar om att sänka volymen till utgång (alltså inte förstärka signaler som man vill behandla i modularen) så räcker en simpel passiv krets. Så har du en lödkolv och kan tänka dig att löda en egen lösning med ett fåtal komponenter så är det simpelt! Annars skulle jag tro att det finns 5U-grejjer som gör det. Kör du MU eller MOTM?

    Hm såg nu att du vill ha flera stycken. Återigen om du kan löda skulle du kunna köpa och modifera en multipel så att utgångarna är attenuerade.
    Senast redigerat av Max den 2014-03-19 klockan 09:06.

  7. #7
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Varför inte en lämplig mixer?

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte en lämplig mixer?
    Separata utgångar.

  9. #9
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Jag använder två Q125 och en M525 (således 5U, som svar på en tidigare fråga) för att reglera signaler, men inte sällan blir volymen då väldigt låg.
    Jag har fyra Q108 och det som normalt ger bekymren är att Initial gain är för hög. Någonstans mellan 3-5 börjar det gå iväg en utsignal. Jag sänker då normalt den till omkring 3 och därefter följer ett fasligt pusslande med det reglaget och respektive attenuator. Något system för de tre-fyra signalkedjorna har jag inte lyckats hitta, en standardinställning m.a.o.

  10. #10
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har gjort en minitele-patchbay med 8 in och ut, kopplade direkt till ljudkortet i studion. Har satt spänningsdelare på varje injack. Lite pyssel men för mig gjorde det mycket för arbetsflödet.

  11. #11
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Ärligt talat fattar jag inte varför det inte finns fler produkter som löser det här problemet. ADDAC gjorde ju en patchbay som är fin men utan attenuatorer. Jag skrev om den på Muffs häromdagen. http://www.muffwiggler.com/forum/vie...386&highlight=
    Skriv gärna där och håll med så kanske det händer något!

  12. #12
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Hmm, själv kör jag ofta Line ut direkt från diverse moduler utan problem. Har sänkt gain på mixerbordet
    till noll och kör med pad. Då distar det inte (om man inte vill såklart). Men jag kör ju eurorack, har 5U högre utsignal alltså?

    Pittsburgh har ju en mixer med attenuator på varje kanal, kan du inte bygga om en sådan till 5U?

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Vad kör ni för ljudkort? MOTU:t har i alla fall inga problem med signalnivån från min euro-modular (och det är utan dämpning på ingångarna)

  14. #14
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Separata utgångar.
    Alltså något mellan modulsystemet och mixern?
    Byta mixer mot en som tål lite kräm i insignalen?


  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör ni för ljudkort? MOTU:t har i alla fall inga problem med signalnivån från min euro-modular (och det är utan dämpning på ingångarna)
    Jag har aldrig haft problem med det heller, men nu var det ju en mixer. Det borde väl egentligen göra den mer tolerant tänker jag då man lätt kan attenuera signalen men kanske finns något annat som gör det.

    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså något mellan modulsystemet och mixern?
    Byta mixer mot en som tål lite kräm i insignalen?

    Ja precis. Kan ju dock vara enklare kanske att ha något som dämpar signalen än att byta mixern.

  16. #16
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Haha, ja det är olika. Lödning är oenkelt för mig, och en bra mixer behöver man alltid.

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja det är olika. Lödning är oenkelt för mig, och en bra mixer behöver man alltid.
    Själv kör jag utan mixer Mixa ITB ftw!

  18. #18
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag vill inte ha någon mixer. Rakt in i ljudkortet ska det vara. Kör RME FF800 och UC med massor med in och ut. Jag gillar att kunna spela in en oscillator rakt av ibland. Då distar det här om jag inte attenuerar först.

  19. #19
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ingen mixer?
    Mixern är ju det bästa instrumentet av de alla.
    Gör om, gör rätt!

  20. #20
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Mfos har en mixer med dubbla send return och panorering. Jag har köpt kortet och komponenterna. Line out på den är standard line out.

  21. #21
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen mixer?
    Mixern är ju det bästa instrumentet av de alla.
    Gör om, gör rätt!
    Haha just så.
    ...trots att jag bara har ett Eurodesk.

  22. #22
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Jag kör också ofta med mer än 4 separata ut från modularen direkt till ljudkort. Funkar fint med fullt kräm ut om man har -20dB pad på ljudkort. Annars låg nivå med attenuator sist. Jag har även ett intellijel audio interface i racket som är alldeles förträffligt, men egenligen använder jag det mest live då det är bekvämt med balanserat ut och att slippa tänka på nivåskillnader.

    Något som jag verkligen saknar är en ut-modul med en switch för att kapa lågfrekventerna signaler (typ under 50Hz). Det vore synnerligen användbart. Konstigt att ingen tillverkare tänkt på det, finns ju på varenda mixer. Limiter vore också smart (finns dock på Pulp Logics Exit Strategy)

  23. #23
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen mixer?
    Mixern är ju det bästa instrumentet av de alla.
    Gör om, gör rätt!
    Jovisst! Jag har alltså inget emot mixers som princip. Det är bara det att som min studio är uppbyggd så har jag mixern i datorn. Hört talas om digitala mixrar, ey?
    Mitt arbetssätt är att multitracka så mycket som möjligt för att ha maximal flexibilitet när man mixar. Och att modularen ska spelas in så rent som möjligt. Nu snackar jag studio alltså. Live är något helt annat.

  24. #24
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har flera enkla mixers i modularen och i den sista reglerar jag nivån så den passar med det jag kopplar den till.

  25. #25
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    varför går ljudkortens ingångspotar inte ner till noll förresten?

    jag började göra såna banala g2-patchar som "quad attenuator", "quad channel strip" etc men har inte testat köra modular igenom än. tänk om de distar innan interna volymkontrollen?!?!?

  26. #26
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder två Q125 och en M525 (således 5U, som svar på en tidigare fråga) för att reglera signaler, men inte sällan blir volymen då väldigt låg.
    Jag har fyra Q108 och det som normalt ger bekymren är att Initial gain är för hög. Någonstans mellan 3-5 börjar det gå iväg en utsignal. Jag sänker då normalt den till omkring 3 och därefter följer ett fasligt pusslande med det reglaget och respektive attenuator. Något system för de tre-fyra signalkedjorna har jag inte lyckats hitta, en standardinställning m.a.o.
    Behöver du någon initial gain över huvud taget? Använder du inte en envelope generator för att kontrollera volymen? Jag har inte någon Q108, men det ser ut som att det mest grundläggande sättet att använda den (och som skulle motsvara en standardsynt) är att vrida ned initial gain till 0 och att ha en envelope generator kopplad till control input #1. Sedan är det i så fall bara att vrida upp control input #1 level tills du har lagom volym ut ur synten. Eller?

  27. #27
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, många gånger är det så. Den står på noll och Control #1 level på fullt klös.

  28. #28
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dra då ned på control #1 level så behöver du inte någon attenuator efteråt.

  29. #29
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Q108:orna brukar alltid varit sist i patchkedjorna hos mig, 'attenuator efteråt'? Q125:an, som jag använder flitigast, hamnar normalt sett före EG:n. Det kanske är helt galet. Gate brukar oftast ha en ganska simpel resa genom systemet:
    1) Q124, varav en utväg blir gate
    2) Q125, den övre sektionen
    3) Q109:an eller någon av krisp1 EGs
    4) Q108

    Kanske har jag tänkt knas.

  30. #30
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lite knas har du nog tänkt. Tänk dig i stället en gate som en på-signal när gaten börjar och en av-signal när gaten slutar. Det är (till skillnad från styrspänning) all information en gate kan förmedla. Den skall alltid vara på (+5V eller liknande) eller av (0V). Den förmedlar inte ljudvolym beroende på hur hög den är, utan att mixtra med höjden på gaten gör bara att budskapet om på eller av blir svårare att förstå för den modul som skall uppfatta signalen, i detta fall en envelope generator. Om du vill sänka volymen måste du antingen sänka ljudet i ljudkedjan, t ex med en attenuator sist i kedjan, eller genom att modulera sista förstärkaren mindre (dra ner på control #1 level om du modulerar med en envelope generator).

  31. #31
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för hjälpen. Gatens natur är jag bekant med, men i början hade jag trassel med att det alltid fanns ett utbrus. Efter planlöst pysslande löste jag det med en Q125 och då före envelope generatorn. Jag får tänka om, men det känns udda att placera den efter Q108an. Förstärkare och sedan attenuator!

  32. #32
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får tänka om, men det känns udda att placera den efter Q108an. Förstärkare och sedan attenuator!
    Det må kalas förstärkare, men en VCA är egentligen en spänningsstyrd attenuator. På så sätt är det förstås lite kaka på kaka att placera två attenuatorer efter varandra, men det är därför jag i första hand rekommenderar att skicka en mindre modulationssignal till VCAn för att öppna den mindre, genom att justera ned control #1 level. Då blir också control #1 level din volymkontroll.

  33. #33
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, att amplifiern inte är en förstärkare i det här fallet känner jag till. Jag får backa tillbaka och hitta lösningar på användandet av både Q125 och kanske Q108. Apropå den senare känns det märkligt att Gain i allmänhet hamnar på 0 och Control # level på full eller i sällsynta fall på tre-kvart för att det ska bli bra. Känns inte som att den gör så mycket nytta.

  34. #34
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Ang. Detta. Själv upplever jag att utsignalen från min modular(eurorack) är perfekt när jag kör den direkt in i mixern. Mina andra synthar däremot, volca beats, monotribe, känns volymen väldigt låg. Höjer jag till "lagom" volym brusar det o har sig.
    Vad kan detta bero på? Har ett billigt alesis usb mixerbord o lyssnar i ett par krk rokit 8. Tror ni det kan lösa sig om jag byter ljud interface?

Liknande ämnen

  1. Elektor Formant - Modularsystem
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 12:20
  2. Vilket modularsystem ska jag satsa på ?
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •