Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: PledgeMusic, Kickstarter, Indiegogo, mfl

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    PledgeMusic, Kickstarter, Indiegogo, mfl

    Halloj!

    Jag håller på med mitt andra album (tredje om man räknar med EP) och funderar på alternativ till marknadsföra det. Jag vill ju gärna kunna släppa det på fysiskt media (helst vinyl). Sist tryckte jag för egna stålar, mest för att det var kul att en gång ha gjort det, men det är ju inte riktigt hållbart att trycka upp massa skivor man aldrig blir av med.
    Nog om mig och mer allmänt (med det om mig som bakgrund) funderar jag på om någon (Segerfalk?) har erfarenhet av dessa, eller liknande, tjänster och som kan dela med sig av sina erfarenheter, om man bör tänka på något, hur många bör man ha på typ maillistor och liknande för att det ska vara rimligt att få det att gå runt osv.

    /Max
    Senast redigerat av Max den 2014-03-13 klockan 19:05.

  2. #2
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Kickstarter funkar väl endast om man är bosatt i USA eller England?

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mycket möjligt! Tänkte mer på konceptet som väl är rätt lika mellan de olika?

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kickstarter funkar väl endast om man är bosatt i USA eller England?
    finns ju andra crowdfunding-lösningar

  5. #5
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Vi finansierade vårt Blade Runner-projekt via indiegogo. Det var enormt mycket jobb. Om vi säger så här, har du en unik idé eller en trogen fan-base så kan jag rekommendera det. Större delen av våra supporters kom från USA, och en hel del från 99an. Support från vänner och bekanta (FB) var förvånansvärt lågt. Jag skall posta lite mer utförliga tips senare!

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi finansierade vårt Blade Runner-projekt via indiegogo. Det var enormt mycket jobb. Om vi säger så här, har du en unik idé eller en trogen fan-base så kan jag rekommendera det. Större delen av våra supporters kom från USA, och en hel del från 99an. Support från vänner och bekanta (FB) var förvånansvärt lågt. Jag skall posta lite mer utförliga tips senare!
    Låter ganska rimligt. Ser fram emot mer tips och vinylen

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vore kul att höra on fler har erfarenhet!

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Bumpar denna lite! Inte jätteaktuellt för mig just nu, men kanske kan bli vid tillfälle.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bump - någon som testat Pledgemusic? Som artist eller fan...

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tror Erasure sålde sin senaste vinyl genom Pledge... så menar du så, så ja. Funkade fint.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Marnie (Ladytron) körde sin solodebut via Pledge. Huruvida det var bra eller inte kan jag ju dock inte uttala mig om:

    http://www.pledgemusic.com/projects/marnie

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, det var pledgemusic jag köpte genom... http://www.pledgemusic.com/projects/erasure
    Jag högg vinyldubbeln då. Funkade fint från min horisont. Inte helt gratis, men jag antar att det finns skäl till det, som inte bara ligger i själva produkten och frakten.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det är intressant att rätt många etablerade artister går via pledgemusic. Kan det vara för att sidsteppa skivbolagen (och slippa deras "förskott")? Frågan är hur det fungerar för oetablerade artister...

  14. #14
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Angående Erasure.
    Jag är för dåligt påläst i ämnet. Vet liksom inte om jag skall tycka det är kul för dom eller lite tragiskt att dom finansierar musik så här.

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Kör inte Kickstarter eller Igg.

    Det funkar om du säljer en keyfinder eller sexvibrator.

    Annars inte alls.

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Crowdfunding funkar om man har en bra produkt, vet hur man skall berätta det för målgruppen och inte minst, kunna marknadsföra kampanjen. Det är inget lätt jobb, det är säkert, men skyll inte på plattformen om det inte lyckas

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående Erasure.
    Jag är för dåligt påläst i ämnet. Vet liksom inte om jag skall tycka det är kul för dom eller lite tragiskt att dom finansierar musik så här.
    Jag känner lite samma sak. Fast just detta handlar mest om att ge en liten del av den kvarvarande fanskaran möjlighet till vinyl och annat godis. Merparten av de som lyssnar på Erasure idag verkar köra sin gamla CD eller streama.

  18. #18
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kickstarter funkar väl endast om man är bosatt i USA eller England?
    Jag har backat ett par svenska grejor via Kickstarter, så det går även i Sverige.

    (gammalt inlägg jag vet, men tänkte att det ändå kunde vara upplysande)

  19. #19
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kickstarter funkar väl endast om man är bosatt i USA eller England?
    Så var det 2014, men nu kan man starta kampanjer från Sverige mha Kickstarter.

  20. #20
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Snubblade över denna med Gary Numan. Tycker inte det känns värdigt.
    http://www.pledgemusic.com/projects/garynuman

  21. #21
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Min egen erfarenhet av folkfinansierade plattformar är ganska begränsad. Däremot är den samlade erfarenheten från personer i mitt nätverk som genomfört mer eller mindre lyckade kampanjer att det är en möjlig distributionsplattform som kan vara bra om det finns en bra idé, unik produkt som fyller ett behov som många har eller om du har en väldigt stor krets med följare.

    Alla har kommenterat att det också inneburit mycket jobb, långt mycket mer än vad de beräknat. Rätt ofta har produktionen av olika kringprodukter till de olika nivåerna tagit stort fokus och ibland också mycket mer pengar än vad de trott. Min kännedom av musikprojekt är liten, fast även här föreställer jag mig att det krävs något unikt för att kunna slå igenom allt brus.

    Det är en intressant form, fast jag vet inte om jag tycker att det är den demokratisering av ideation som ofta påtalas. Tvärtom verkar det kräva mycket av utföraren, precis som alla andra plattformar.

  22. #22
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snubblade över denna med Gary Numan. Tycker inte det känns värdigt.
    http://www.pledgemusic.com/projects/garynuman

    Vad tycker du är ovärdigt med kampanjen? Som etablerad artist tänker jag att folkfinansiering är en väldigt bra väg att nå den redan etablerade lyssnarskaran utan att lika många mellanhänder ska ta en bit av intäkterna på vägen.

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker du är ovärdigt med kampanjen? Som etablerad artist tänker jag att folkfinansiering är en väldigt bra väg att nå den redan etablerade lyssnarskaran utan att lika många mellanhänder ska ta en bit av intäkterna på vägen.
    Tänker samma. Marillion har ju kört så för evigt, långt före "traditionell" crowdfunding.

  24. #24
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker du är ovärdigt med kampanjen? Som etablerad artist tänker jag att folkfinansiering är en väldigt bra väg att nå den redan etablerade lyssnarskaran utan att lika många mellanhänder ska ta en bit av intäkterna på vägen.
    Först och främst vill jag poängtera att jag tycker att pledge/ kickstarter är lysande.
    Förköp album, privata gig etc är kanonbra.

    Men när en husgud som Gary Numan är för mig sätter sig ner och skriver ner sina gamla texter och signerar dom för pengar, då tycker jag det är tragiskt. Är det en rimlig förklaring på din fråga?

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tycker Gary känns ärlig i sin text. Det är säkert roligt som projekt för honom, men jag betvivlar att han har så många trogna i stugorna. Jag räknar mig till fansen och köpte "Splinter" på vinyl också, men jag sitter inte och följer besatt över nätet...

    Att sälja fysiska skivor är idag en jobbig process för de flesta. Även stora artister håller sig ofta till små upplagor eftersom allt verkar handla om streaming och betald nedladdning. Det verkar vara viktigare att kunna säga att man sett ett band live framför att säga att man har alla albumen. Jag lägger ingen värdering i det, jag bara noterar att det är annorlunda idag.

    Längre fundering:
    Som marknadsföring tror jag mer på videodagbok a la Martins maskinbygge i Wintergatan. Folk kan dela sig sönder och samman och det genererar intresse och "views". Men även om "The Marble Machine" har 48 miljoner visningar på tuben och 2 miljoner spelningar på spotify pressade Wintergatan om sitt album (som visserligen inte innehåller Marble Machine) i begränsad upplaga om 500 ex följt av en press till om gissningsvis kanske 1000. Marble Machine, som ju är en s k viral succé, finns inte på fysiskt format.

    Hivar man in en annan galet stor tubsuccé, Ylvis "The Fox" så kan noteras att den pressades på CD-singel i Tyskland. That's it. Ingen fysisk spridning utanför Europa annat än som import. Upplagan vet jag inte, men att 26 aktiva discogsanvändare har den i samlingen ger en hint om att det max kan ha handlat om några tusen...

  26. #26
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Har du sett Numan-dokumentären jag länkade till i dokumentärtråden mp? Rekommenderar den starkt om du inte har.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du sett Numan-dokumentären jag länkade till i dokumentärtråden mp? Rekommenderar den starkt om du inte har.
    Nix, får se till att göra det. Skön lirare, vår Gary!

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag räknar mig till fansen och köpte "Splinter" på vinyl också
    Jäkla bra platta, f ö.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •