Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7 13 14 15 16 17
Resultat 961 till 1 014 av 1014

Ämne: Elektron Overbridge

  1. #961
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Försökte googla lite men kunde inte hitta.

    Kan man köra t.ex 2st Digitone samtidigt via Overbridge? Dvs 2 instanser av Overbridge där de styr varsin Digitone?

    Det går ju med Digitone + Digitakt t.ex. Men funderar på just två av samma maskin.

  2. #962
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    The VST plugins can be loaded simultaneously for each Elektron machine you have. Let’s say you have two Digitakts. Overbridge will see you have two of the same machine, and as you load two plugins it will assign them accordingly.
    https://ask.audio/articles/review-elektron-overbridge-2

  3. #963
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Tack! Fan va nice!

  4. #964
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Overbridge 2 ute nu!

  5. #965
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Hoppla! Nu blev jag sugen på att införskaffa min första Elektronburk.

  6. #966
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ja jävlar i det, det lär ha gått åt mååånga timmars kodande till det här jämfört med vad de trodde från början. Grymt att det äntligen landat nu! <3

  7. #967
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Coolt! Kanske man ska testa igen då. Gav upp försöken med overbridge och logic efter buggar och strul men det skulle ju vara fint med lite separering av ljuden vid inspelning.

  8. #968
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Om det flyter. Alltså verkligen flyter så vore det så mysigt. Lägger förväntningarna på nanonivå och inväntar flödet. Let's go internet!!!

  9. #969
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Wow först ny Softube modul igår och idag Overbridge, kul!

  10. #970
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Overbridge 2 ute nu!
    Äntligen! Då kan jag köra Octa in i Analog4!

  11. #971
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det flyter. Alltså verkligen flyter så vore det så mysigt. Lägger förväntningarna på nanonivå och inväntar flödet. Let's go internet!!!
    För mig har de senaste betaversionerna fungerat klanderfritt så jag är förhoppningsfull.

  12. #972
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig har de senaste betaversionerna fungerat klanderfritt så jag är förhoppningsfull.
    Ja, samma här. Funkat som det ska (jag är ofta okritisk mot Elektron men jag menar det. Har funkat perfekt!)

  13. #973
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Åååh, jag vill ha en Heat, men hu vad med pengar för harmoniska övertoner.

  14. #974
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    hade strul med betan på MAC catalina, men nu verkar ver 2 fungera bättre (skulle aldrig uppdaterat till catalina )

  15. #975
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åååh, jag vill ha en Heat, men hu vad med pengar för harmoniska övertoner.
    Det är den enda overbridgekompatibla maskinen jag har men jag har aldrig fått Overbridge att funka. Iofs har mina försök varit halvhjärtade då jag egentligen inte kännt något behov. Heat är inkopplad på en patchbay och där kan jag lätt få ut ljud från datorn analogt när det behövs.

  16. #976
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är den enda overbridgekompatibla maskinen jag har men jag har aldrig fått Overbridge att funka. Iofs har mina försök varit halvhjärtade då jag egentligen inte kännt något behov. Heat är inkopplad på en patchbay och där kan jag lätt få ut ljud från datorn analogt när det behövs.
    Det är alltid nice.
    Jag behöver däremot den som plug. Men inte ljudkort.

  17. #977
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Är det någon skillnad på 1 och 2? Eller är det mer en markering på att den kommit ur betan?

  18. #978
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltid nice.
    Jag behöver däremot den som plug. Men inte ljudkort.
    Jo, men jag använder den som en plugin fast utan VST. Ljud ut från ett spår in i Heat via patchbay o sen tillbaka till ett annat spår. Men jag förstår vad du menar, är förmodligen smidigare att streama. En dag ska jag försöka få Overbridge att funka.

  19. #979
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Overbridge funkade rakt av för mig, både på min gamla Windows-burk och nuvarande mac. Det största problemet jag stötte på med Heat var att hitta var jag slog på Overbridge-läget i den.

  20. #980
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Laddade ner senaste versionen, installerade, öppnade ett projekt i Cubase o det funkade direkt Vid tidigare försök har det alltid blivit någon sorts osynk i inställningarna mellan datorn o Heat. När overbridgeläget var på hittades inte Heat o när det var av fick jag ljud men det lät fel o inställningarna flippade o höll på. Nu (pepparpeppar) fungerar det som det ska.

  21. #981
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    är det ngn som fattar, ibland blir det inget ljud ut (hörlur+ out l/r) i heat när jag kör overbridge, verkas som live "tar" ljudutgången o inte släpper den. funkar när jag ändrar analog in/ut från auto till in+out. kanske står i manualen ?
    otroligt smidigt nu när 2.0 verkar funka stabilt!

  22. #982
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Du måste routa ljudet själv när det körs i OB-läge, kolla manualen.

  23. #983
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    gräver i manualen o hittar detta om Heat:
    "6.4.2 M/S MODE
    The Overbridge plugin gives you the possibility to use the Analog Heat in M/S mode. This mode lets you
    treat the mid and side signals separately when you process audio. The Mid/Side audio content is generated
    from the audio from the Left/Right inputs.
    "

    xtra funktion endast i overbridge!

  24. #984
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste routa ljudet själv när det körs i OB-läge, kolla manualen.
    tack, trodde "auto" läget skulle räcka för mig, men förstår det finns fler möjligheter med routing i OB. Såg Cenks vid, otroligt vad OB klarar av! Heat är ju perfekta schweizer kniven i studion nu!

    Har börjat göra ljud, man får en bättre överblick med pluginen. Perfomance som är så användbart är så lättare o programmera i pluggen, hade alltid problem med lilla skärmen och känsliga pottar som rullar förbi 100 parametrar ... ;-)

    Cenks vid (hoppas på en mer detaljerad vid om routingen)

    https://youtu.be/lY8FRfTgGKA

  25. #985
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    När jag uppdaterade Catalina till 10.15.4 kom det en varning på Overbridge när det startade om. Måste kolla att det funkar nu.

  26. #986
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nytt OS ute idag.

    (Jag har inte betalat en spänn för mitt Overbridge, eller fått betalt för att posta om detta här )

  27. #987
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt OS ute idag.

    (Jag har inte betalat en spänn för mitt Overbridge, eller fått betalt för att posta om detta här )
    Vågar man installera detta OS nu eller dödar det fortfarande dubbel-vco/dco-erna man fick? Det var ju ett val man fick göra innan; antingen överbro eller 2*osc så man kan göra detunade basgångar etc.
    Hade varit roligt om det funkade, nu när jag även har möjlighet att prova att offra 12 midikanaler bara på Rytm (köpt nytt midiinterface). Eller, kanske inte spelar någon roll när man kör usb bara. Vad vet jag. Whatever.

  28. #988
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det löstes med ett OS för kanske två år sedan?

  29. #989
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det löstes med ett OS för kanske två år sedan?
    Där ser man, tack för infon. Har inte brytt mig om att hålla koll på OB eftersom jag började köra OTB för längre sedan än så.

  30. #990
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sådärja, nu finns Overbridge med stöd för både M1 och Big Sur.

    Tyvärr inte för Sidstation än, men man kan väl drömma!

  31. #991
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag har ett problem med Overbridge. Kör nyaste versionen i nyaste versionen av Ableton i Monterey på Mac Mini M1.

    Jag ser inte Syntakts individuella spår i audiospåren på Ableton. ”Syntakt” finns, och där hörs mainutgångarna utan problem.

    Jag har läst manualen, men jag hittar inte vad jag gör för fel.

  32. #992
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett problem med Overbridge. Kör nyaste versionen i nyaste versionen av Ableton i Monterey på Mac Mini M1.

    Jag ser inte Syntakts individuella spår i audiospåren på Ableton. ”Syntakt” finns, och där hörs mainutgångarna utan problem.

    Jag har läst manualen, men jag hittar inte vad jag gör för fel.
    Har du gjort flera spår och väljer på nya spåren att ljudet ska komma från den första Syntakt-kanalen, alltså den där du har Syntakt.

    Audio-kanaler som hämtar ljud från MIDI-kanalen med Syntakt-pluggen alltså.
    Om du förstår? Sitter på en buss. Visserligen med laptop och hårdvarusequencer men ingen Syntakt.

  33. #993
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du gjort flera spår och väljer på nya spåren att ljudet ska komma från den första Syntakt-kanalen, alltså den där du har Syntakt.

    Audio-kanaler som hämtar ljud från MIDI-kanalen med Syntakt-pluggen alltså.
    Om du förstår? Sitter på en buss. Visserligen med laptop och hårdvarusequencer men ingen Syntakt.
    Ja, exakt.

    Och den är den enda jag kan se i menyn där man kan välja var ljudet ska komma från, inga individuella spår.

  34. #994
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Testar overbridge I Logic Pro X (10.7.6 - Monterrey) på en MBP M1 Pro. Har provat köra Logic i både Rosetta & Silicon modes. Får glitchar & hack i ljudet. Testat ha Syntakt som ljudkort & även mina vanliga. Lyckas inte komma undan glitchar, pop unt cracks...

    Någon som kör Logic, Overbridge UTAN problem?


    (provat ALLA varianter av bufferstorlekar etc etc)

  35. #995
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testar overbridge I Logic Pro X (10.7.6 - Monterrey) på en MBP M1 Pro. Har provat köra Logic i både Rosetta & Silicon modes. Får glitchar & hack i ljudet. Testat ha Syntakt som ljudkort & även mina vanliga. Lyckas inte komma undan glitchar, pop unt cracks...

    Någon som kör Logic, Overbridge UTAN problem?


    (provat ALLA varianter av bufferstorlekar etc etc)
    Jag har försökt med Logic och Overbridge någon gång per år de senaste tre, fyra åren men får det aldrig att fungera. Inte så viktigt för mig egentligen men skulle ju vara lite kul om det gick att få till någon gång. Misstänker att min gamla macbook är problemet. Sorry, ingen hjälp från mig tyvärr.

  36. #996
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testar overbridge I Logic Pro X (10.7.6 - Monterrey) på en MBP M1 Pro. Har provat köra Logic i både Rosetta & Silicon modes. Får glitchar & hack i ljudet. Testat ha Syntakt som ljudkort & även mina vanliga. Lyckas inte komma undan glitchar, pop unt cracks...

    Någon som kör Logic, Overbridge UTAN problem?


    (provat ALLA varianter av bufferstorlekar etc etc)

    Nästan-lösning-men-ej optimalt:
    Sätta till så liten buffer size som möjligt. Men detta sabbar tyvärr för övriga AU/VST-pluggar som kräver större buffer size för att fungera UTAN cracks/pops

    Jäkligt mysko

  37. #997
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Elektronauts är nog bästa stället att leta efter info/ställa frågor på kring detta.

  38. #998
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektronauts är nog bästa stället att leta efter info/ställa frågor på kring detta.
    gjorde det innan jag postade här Men ni svarade snabbare (även om lösning ej finnes)

  39. #999
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag vet inte om detta nämnts här tidigare, men jag hittade inget i manualer eller på elektronauts eller google, så tänker det kanske är info som kan vara bra att ha:

    Testade overbridge på min Windows laptop tillsammans med min analog heat för första gången i veckan. Stand-alone appen crashade efter en till två sekunder och bara stängde ner sig själv (konsekvent). Det samma gällde min DAW om jag öppnade vst-pluggen - plugg och daw crashade och stängde ner.

    Trots High Performance mode i Windows (10) så var lösningen att lägga in undantag för alaog heat-appen och daw i grafikinställningarna och inte låta windows välja själv utan alltid köra mha GPU.

  40. #1000
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Av någon anledning har jag inte gett mig in på Overbridge i någon större utsträckning tidigare men satte mig med mina ST/DT-maskiner här om veckan och programmerade ljud. Hade fått för mig att man även skulle kunna programmera sequencern i maskinerna via Overbridge men det går inte? Hade varit sjukt smidigt att kunna komma åt stegen i sequencern och lägga in notdata via Overbridge. Lite synd. Har ett antal basgångar och melodier jag vill överföra till mina maskiner men som jag förstår det är mina alternativ att spela in dem ”live” via MIDI eller manuellt programmera steg för steg. Eller har jag missat något?

  41. #1001
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Fråga 1: Nej, det går inte.
    Fråga 2: Nej, du har inte missat något.

    Man kan spela in basgångar från Ableton till Elektronlådorna rätt smidigt med synk och MIDI. Men inte via Overbridge

  42. #1002
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga 1: Nej, det går inte.
    Fråga 2: Nej, du har inte missat något.

    Man kan spela in basgångar från Ableton till Elektronlådorna rätt smidigt med synk och MIDI. Men inte via Overbridge
    Attans. Får la synka upp och spela in via MIDI då.

  43. #1003
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    USB MIDI funkar finfint ihop med Overbridge som tur är, så det är inte superkrångligt. Men visst hade det varit fint med den funktionaliteten!

  44. #1004
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    USB MIDI funkar finfint ihop med Overbridge som tur är, så det är inte superkrångligt. Men visst hade det varit fint med den funktionaliteten!
    Jo, har spelat in några patterns nu. Men enormt tidskrävande när det ska över 10 låtar med flertalet olika melodier för olika partier. Men men. Bara att jobba på. Önskar det fanns .mid-konverterare till DT/DN-pattern så man kunde föra över utan att behöva spela in.

  45. #1005
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Upptäckte en sak till jag önskar fanns i OB. Eftersom Syntakt har både digitala och analoga maskiner så vore det bra om det fanns en tag/kategori för vilken typ av maskin det är i Sound Browser i OB så man slapp testa sig fram vilka presets som funkar för vilken maskin. Så t ex om jag letar efter en preset som är för en digital maskin att jag hade kunnat filtrera ut endast presets för de digitala maskinerna. Just nu finns det inget som visar om det en preset är för en analog eller digital maskin.

    På själva Syntakt är det inget problem. Där visas bara presets som passar för just den maskinen. Men i OB gör det inte det.

  46. #1006
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Låg gain in i Logic Pro X över Overbridge

    Jag inser att jag måste ha missat något, men inte vad.

    Nu kör jag Syntakt över Overbridge till separata spår. Latency låg, men tyvärr också gain.

    Mixern på Syntakten är frånkopplad.

    1) Måste jag dra upp volymen med en gainplugg, eller går det att höja gain på Syntakten?

    En annan sak:

    2) Kan jag stänga av så att Syntakten inte startar när Logic gör det? Så jag får starta Syntakten manuellt så att säga.

    Vänligen, Ylan

  47. #1007
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    1: Kollade en tutorial med en seg gubbe när jag satte upp det för Digitakten. Han satte 12+db på ingångarna:
    https://www.youtube.com/watch?v=EosDRHyf0Ug
    Har du resten firrat så börjar han snacka om det efter ca 12 min.

    2: Kommer inte ihåg tyvärr.

  48. #1008
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1: Kollade en tutorial med en seg gubbe när jag satte upp det för Digitakten. Han satte 12+db på ingångarna:
    https://www.youtube.com/watch?v=EosDRHyf0Ug
    Har du resten firrat så börjar han snacka om det efter ca 12 min.

    2: Kommer inte ihåg tyvärr.
    Tack! Jag hajar!

    Bara att lägga en gainplugg +12dB.

    Vänligen, Ylan

  49. #1009
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När jag har kört OB från syntakt så har jag lagt gain +12 dB på varje spår, förutom FX-spåret. Antar att det är för att ha headroom till övers om ljudnivåerna sticker iväg.

  50. #1010
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Den låga gainen är för att ha headroom, japp. Smart användning av 24bitsljud, skulle jag säga. Går att stänga av synken i pluggen också, om man föredrar att starta den själv.

  51. #1011
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag har kört OB från syntakt så har jag lagt gain +12 dB på varje spår, förutom FX-spåret. Antar att det är för att ha headroom till övers om ljudnivåerna sticker iväg.
    Jag normaliserar bara filerna, men borde ju vara samma sak i detta fallet?

  52. #1012
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag normaliserar bara filerna, men borde ju vara samma sak i detta fallet?
    Mja, du behåller inte de individuella nivåskillnaderna på det viset. T.ex. en tyst hihat som normaliseras blir en stark hihat istället, medans en stark bas som normaliseras inte ändras nämnvärt. Men om du ändå mixar om allt i datorn så är det ju lugnt. Jag gillar att ha grundmixen satt redan från maskinen jag kör overbridge ifrån.

  53. #1013
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, du behåller inte de individuella nivåskillnaderna på det viset. T.ex. en tyst hihat som normaliseras blir en stark hihat istället, medans en stark bas som normaliseras inte ändras nämnvärt. Men om du ändå mixar om allt i datorn så är det ju lugnt. Jag gillar att ha grundmixen satt redan från maskinen jag kör overbridge ifrån.
    Ja det såklart tänkte mer att jag sällan är färdigmixad från boxen in i datan. Tror Ricky Tinez hade någon video nyligen hur han gjorde för att få tillbaka "känslan" från boxen in i dawen.. inget speciellt egentligen men bra att bli påmind ibland

    https://youtu.be/ZEP5NS36Mu4

  54. #1014
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska kolla på den sedan, han brukar göra bra videos.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •