Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 104

Ämne: MacBeth Elements Synthesizer

  1. #1
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    MacBeth Elements Synthesizer

    Dags o sälja hund, fru, barn, bil o cd-samlingen - Macbeth släpper ny synth:

    http://www.synthtopia.com/content/20...-analog-synth/

    (F-n, får inte in nån bild...)

  2. #2
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Vassego!


  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Prislappen lär väl bli astronomisk som vanligt dock tyvärr. Men jag skulle gärna ha en.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    4000 pund för en pimpad wasp? Närå, den låter nog finfint, men jag ser inte riktigt målgruppen. Det är en 3 osc smör & bröd-mono med reverb och delay - inte så mkt routingmöjligheter. Touch-keyboard? Örk.

  5. #5
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är 4000 pund confirmed pris? Galet mycket pengar... Han ska ju släppa synth-delen som en 84hp 3U eurorack modul också och jag frågade på Facebook o den skulle gå på 18-20 lök om jag inte missminner mig.

  6. #6
    deleted user
    18-20 tusen som euromodul låter i mina öron som betydligt mindre än väntat. Med tanke på vad euro kostar, vad den innehåller och att det är MacBeth alltså.

  7. #7
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Från FB: Ken MacBeth: the Elements Synthesizer is £3995.00GBP, the 3U 84HP Elements module is £1795.00GBP.............hope that helps!

    https://www.facebook.com/ken.macbeth

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4000 pund för en pimpad wasp? Närå, den låter nog finfint, men jag ser inte riktigt målgruppen. Det är en 3 osc smör & bröd-mono med reverb och delay - inte så mkt routingmöjligheter. Touch-keyboard? Örk.
    Står det wasp någonstans? Annars tycker jag utseende hintar mer om en ganska förändrad VCS3?

  9. #9
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    18-20 tusen som euromodul låter i mina öron som betydligt mindre än väntat. Med tanke på vad euro kostar, vad den innehåller och att det är MacBeth alltså.
    Ja, faktiskt - kostar keyboarden o effektbordet 20k det också alltså? Är det guld i kretskorten?

  10. #10
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Står det wasp någonstans? Annars tycker jag utseende hintar mer om en ganska förändrad VCS3?
    Jag syftar såklart på formfaktorn. Cliffrattarna luktar VCS3, men bakom skalet hittar man en standardsynth.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Grejen med Macbeth är ju att de, till skillnad från i princip allt annat som finns, faktiskt kan låta lika bra som en Minimoog
    Sen är det ju en helt annan fråga hur viktigt det är

  12. #12
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag syftar såklart på formfaktorn. Cliffrattarna luktar VCS3, men bakom skalet hittar man en standardsynth.
    Som säkerligen låter fördjeffla bra - jag har kollat hans videos och den där analoga "tape-delay-simulatorn" han kör med jämt låter sjukt bra. Vill köpa den och endast den...

  13. #13
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av brand1bil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som säkerligen låter fördjeffla bra - jag har kollat hans videos och den där analoga "tape-delay-simulatorn" han kör med jämt låter sjukt bra. Vill köpa den och endast den...
    Varför inte köpa ett riktigt tape-delay?

  14. #14
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte köpa ett riktigt tape-delay?
    Jo jag har redan ett RE-150 ...men vem kan ha för många delays?

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av brand1bil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag har redan ett RE-150 ...men vem kan ha för många delays?
    *host* Jag börjar närma mig gränsen... Sex bandekon, en sju-åtta hårdvaruprylar samt tre stycken i modularen. Då räknar jag inte inbyggda sådana i syntar och slikt...

  16. #16
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har följt det här bygget länge och är såklart sjukt sugen. Men... det känns lixom inte som att den har nåt unikt. Ser ut lite som en moog style easel. Men som Ken säger själv så har han inte kompromissat nånstans i bygget och förhoppningsvis märks det i soundet också. Men priset e ju bra saftigt.
    Har en m3x och är iaf sjukt nöjd med den.

  17. #17
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den här synthen har väl hans "nya" filter implementerat? Det som ska låta mer roland/korg ("japanskt" tror jag han beskrev det som i nån video) och mindre moog? Det är ju en ganska stor ändring från allt annat han gjort tidigare (som väl bara varit moogish?).
    Senast redigerat av brand1bil den 2014-03-13 klockan 08:55.

  18. #18
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Låter ju riktigt bra, men väldigt mycket effekter. Lite svårt att avgöra hur den faktiskt låter då...

  20. #20
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Tycker mig skönja ett väldigt skönt grundljud bakom allt brus och effekter. Känns jupiter4/system100.

  21. #21
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    En pimpad M3X!
    Lär låta grymt.

  22. #22
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Jag tar den.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Gearslutz nämner $7000 USD...
    FÖR EN MONOSYNTH.
    Nja , Mr Macbeth du borde nog ha bättre rådgivare på marknadsavdelningen...

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fånigt.... men visar ju bara mer att ytan är allt....

  25. #25
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lagom överpeppad skotte visar sin nya kantiga synth:


    https://youtu.be/tafAJl64UKc

  26. #26
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av brand1bil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, faktiskt - kostar keyboarden o effektbordet 20k det också alltså? Är det guld i kretskorten?
    Svarar mig själv - det är guld i keyboarden...

  27. #27
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    $6500 i UveSA... 44 lökar mao. (enligt Forex idag)

    *gulp*

  28. #28
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hade den kostat 10k (riksdaler) hade jag kanske kunnat köpa den, men 50k? Jeeezz

  29. #29
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Är han skotte...?
    Dialekten låter märkligt , lite amerikansk med tysk brytning...

  30. #30
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är han skotte...?
    Dialekten låter märkligt , lite amerikansk med tysk brytning...
    MacBeth <----- Edinburgh, Skottland

  31. #31
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Den är ju dödligt snygg, och ser ut som en tavla att hänga på väggen. Om man jämför med annan samtidskonst så kan man se priset som ett fynd ;-)

  32. #32
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är han skotte...?
    Dialekten låter märkligt , lite amerikansk med tysk brytning...
    Det är ju praktiskt taget Groundskeeper Willy som står o demar synth! ;-)
    Senast redigerat av brand1bil den 2014-03-26 klockan 11:56.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mycket billigare än en synthi iaf..

  34. #34
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Sänkta priser på de här: £3000 resp 1500

    Fattar inte riktigt varför folk tycker macbeth är så dyrt, om man samtidigt har pengar att lägga på vintage eller modulärt. Finns ljudet där är väl allt bra, och macbeth låter ju finemang. Jag blir ganska peppad på att "This is the first of a set of five planned 3U Eurorack-sized 84HP synthesizer modules."

    Micromac känns iofs fortfarande intressantare (för mig) än denna första Elements, om man nu kan döma utifrån ljudexempel från youtube.
    Senast redigerat av beem den 2014-04-03 klockan 13:16.

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis, dessa grejer är ju byggda med samma komponenter och på samma sätt som vintageprylarna, men nya med garanti och fler funktioner etc. De låter också lika bra, verkligen lika bra! Som de bästa gamla vintagesyntharna.
    Därav priset/värdet, för de som vill ha sådant!

  36. #36
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    rtycker att prissänkingen var motiverad 4000pund är mycket., en GRP A4 kostar lika mycket och är en väldigt kompentent maskin.
    Så 3000pund ÄR rimligare.

  37. #37
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sänkta priser på de här: £3000 resp 1500

    Fattar inte riktigt varför folk tycker macbeth är så dyrt, om man samtidigt har pengar att lägga på vintage eller modulärt. Finns ljudet där är väl allt bra, och macbeth låter ju finemang. Jag blir ganska peppad på att "This is the first of a set of five planned 3U Eurorack-sized 84HP synthesizer modules."

    Micromac känns iofs fortfarande intressantare (för mig) än denna första Elements, om man nu kan döma utifrån ljudexempel från youtube.
    Vart hittade du de uppdaterade priserna?

    Hoppas att någon av elementen är fx-board, och att det inte blir orimligt dyrt.

  38. #38
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Dom är på G till schneider nu så jag peta in 40000kr i handpenning på de 2exen jag beställt.

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom är på G till schneider nu så jag peta in 40000kr i handpenning på de 2exen jag beställt.
    OJ! du bränner klöver på exklusiva prylar... lite avis är man...

  40. #40
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OJ! du bränner klöver på exklusiva prylar... lite avis är man...
    Jag ångrade mig och bokade in mig på en resa till Mars ist.

  41. #41
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ångrade mig och bokade in mig på en resa till Mars ist.
    Varför välja?

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket billigare än en synthi iaf..
    Fast det är ju en Minibrute också..... och ungefär lika lik en synthi....dvs inte alls...... förutom cliffrattarna

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Sen är det ju roligt... MacBeth ska ha fina komponenter..osv... men är så ordinary boring....Synthi byggde man av billigast komponenter man hittade i stan...

    SEn blir folk impade för det är nedskvätt av reverb/delay.... men sen då?!?!?!? .... sen om det stämmer att för att ha den så tunn så får du ha tanken utanför synthen.... skojade han där...har jag missat något,,,har han missat något,,,,,, ?!?!?!?

    Nej för den som vill ha Synthi kopia så tror jag mer på Hornet.

    Jag tycker mest att MacBeth verkar vilja bevisa att man kan släppa ungefär samma synth i olika format som nåt nytt... som rack... som överväxt 2600 kopia... som Moog...nånting... moduler... men allt låter Moogklon i alla fall.... jaha!?

  44. #44
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Helt sant att det är samma grundljud och approach i olika format, det gör det lite trist.

    Prisuppdateringen kom från hans FB, samma som ovan.

  45. #45
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är det ju roligt... MacBeth ska ha fina komponenter..osv... men är så ordinary boring....Synthi byggde man av billigast komponenter man hittade i stan...

    SEn blir folk impade för det är nedskvätt av reverb/delay.... men sen då?!?!?!? .... sen om det stämmer att för att ha den så tunn så får du ha tanken utanför synthen.... skojade han där...har jag missat något,,,har han missat något,,,,,, ?!?!?!?

    Nej för den som vill ha Synthi kopia så tror jag mer på Hornet.

    Jag tycker mest att MacBeth verkar vilja bevisa att man kan släppa ungefär samma synth i olika format som nåt nytt... som rack... som överväxt 2600 kopia... som Moog...nånting... moduler... men allt låter Moogklon i alla fall.... jaha!?
    Det handlar bara om estetik på alla plan, inte kreativitet.

  46. #46
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Dito

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är det ju roligt... MacBeth ska ha fina komponenter..osv... men är så ordinary boring....Synthi byggde man av billigast komponenter man hittade i stan...

    SEn blir folk impade för det är nedskvätt av reverb/delay.... men sen då?!?!?!? .... sen om det stämmer att för att ha den så tunn så får du ha tanken utanför synthen.... skojade han där...har jag missat något,,,har han missat något,,,,,, ?!?!?!?

    Nej för den som vill ha Synthi kopia så tror jag mer på Hornet.

    Jag tycker mest att MacBeth verkar vilja bevisa att man kan släppa ungefär samma synth i olika format som nåt nytt... som rack... som överväxt 2600 kopia... som Moog...nånting... moduler... men allt låter Moogklon i alla fall.... jaha!?

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar bara om estetik på alla plan, inte kreativitet.
    Visserligen så inbjuder viss estetik till kreativitet... men det är ju klart att det handlar om design... Stoppa ett Nord lead chip i en Synthi AKS style väska.. cliffrattar.. såskulle det sälja som smör, och givetvis låta bättre än en Nord lead

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    ....eeehhh..?

  49. #49
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visserligen så inbjuder viss estetik till kreativitet... men det är ju klart att det handlar om design... Stoppa ett Nord lead chip i en Synthi AKS style väska.. cliffrattar.. såskulle det sälja som smör, och givetvis låta bättre än en Nord lead
    Det råkade bli en dubbelpost innan. Med estetik så menar jag även elektronikdesignen och arkitektur, inte bara utseende. Gör det standard, men så bra det går. Som att måla i renässansstil idag. Det finns nyare, bättre och mer spännande stilar, men man gillar det man gör, och vill göra det så bra som möjligt. Safe och grannt, men kanske inte så spännande och kul.

  50. #50
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Vad är poängen med ett touch-keyboard för mig som inte fattar? Han säger ju rent ut att det bara är ett guldplätterat kretskort vilket för tankarna till småskalig tillverkning snarare än high end.

    Samma sak när det kommer till OB/mod wheel. Varför rattar? Verkligen en förbättring från standardlösningen eller bara ett sätt att hålla nere produktionskostnaden (färre krångliga monteringssteg t.ex.)?

    De två detaljerna får mig att tänka; varför försämra ett vinnande koncept? Den tråkiga förklaringen för mig blir att det blir lättare att få ekonomi i en småskalig produktion. Som i sin tur är ett resultat av det höga priset.


    ehm så att eh jag är inte målgruppen helt enkelt är slutsatsen av det... Men också en svag beundran inför människans behov av nostalgi vilket jag får känsla av är den sekundära anledningen till att det sitter touch keyboard där.
    Senast redigerat av xsense den 2014-04-10 klockan 11:14.

  51. #51
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det råkade bli en dubbelpost innan. Med estetik så menar jag även elektronikdesignen och arkitektur, inte bara utseende. Gör det standard, men så bra det går. Som att måla i renässansstil idag. Det finns nyare, bättre och mer spännande stilar, men man gillar det man gör, och vill göra det så bra som möjligt. Safe och grannt, men kanske inte så spännande och kul.
    Ah då är jag med... blev lite konfunderad där

    Men jag håller väl ganska med... tycker t.o.m. Arturia Minibrute är intressantare..och till ett attraktivare pris

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är poängen med ett touch-keyboard för mig som inte fattar? Han säger ju rent ut att det bara är ett guldplätterat kretskort vilket för tankarna till småskalig tillverkning snarare än high end.

    Samma sak när det kommer till OB/mod wheel. Varför rattar? Verkligen en förbättring från standardlösningen eller bara ett sätt att hålla nere produktionskostnaden (färre krångliga monteringssteg t.ex.)?
    Jag kan i och för sig tycka att touchkey är sjysst... men då kunda han ju ha gjort nåt mer användbart.. som Buchla Thunder.. el ipad... där man även kan styra pitchbend eller vibrato med rörelse... el nåt sånt..kanske mer som TKB där jag kan ställa in parametrar och vad som styrs själv. det är i alla fall intressantare för mig än en vanligt skalad stum key.

    människans behov av nostalgi vilket jag får känsla av är den sekundära anledningen till att det sitter touch keyboard där.
    Fast då är det ju sjysst med nya släpp av MS-20/Odyssey... el TB-303, men att göra en nygammal design utan att egentligen tillföra något nytt eller mer användbart i en snygg (om man nu tycker det) förpackning...nja... men ju mer synthar ju roligare.. så ok

  53. #53
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Så jäkla fin den här!!!

  54. #54
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Testkört?

  55. #55
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    100% GAS!
    Saknar noisemodulation dock, eller kunde man få till detta på ngt sätt?

  56. #56
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testkört?
    Tyvärr inte, trots att jag var på Musikmesse 2014.

  57. #57
    brand1bil
    brand1bil är inte uppkopplad
    brand1bils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Han verkar aldrig bli klar med den här. För någon månad sen eller mer så la han ut en blänkare om att nu va den klar o han va helt nöjd o skulle starta produktionen av den men för bara någon vecka sen så kom en ny blänkare att nu minsan va den klar så jag vet inte, den är nog klar när den är klar.

    Jag vill mest bara att han ska bli klar med den så han kan gå vidare o göra nått nytt och nått som jag har råd o faktiskt köpa. Typ euromodulerna som den pratats om.

  58. #58
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    https://youtu.be/mpkyKJT4F-s

    En riktigt grundlig genomgång. Man får vänta till sista 2 min tills första ljuddemon kommer dock.

    Detta är min vita val! Wow, vilket ljud, vilket instrument.

  59. #59
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Steget från "färdigt" till färdigt är tämligen långt i tid räknat. Det är svårt inom all form av skapande att få till det där sista lilla. I detta fall att "bara" producera enheterna <- det tråkiga.

  60. #60
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    undrar vad euro modellen landar på i pris, lär väl bli runt 30K nånstans..

    Märker f.ö att http://www.schneidersladen.de/ tagit bort alla Macbeth produkter från sin sida förutom just Elements.. Innan hade de allting från honom där, i stort sett.. dåligt med tillgängligheten kanske?

Liknande ämnen

  1. Någon mer här som använder Cubase Elements 6? :)
    Av thetonequest i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-11, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •