Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 336

Ämne: Varför ser så många ner på Dansbandsmusik ?

  1. #181
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lökiga texter: Översätt till engelska så låter de lika coola som alla andra banala texter i pop, funk, disco, etc etc

    Du tror du förlorade din käresta
    När jag såg henne igår
    Det är dig hon tänker på
    Och hon sa åt mig vad jag skulle säga
    Hon sa hon älskar dig
    Och det vet att det kan inte vara något dåligt
    Ja, hon älskar dig
    Och du vet att du borde vara glad

    Hon sade att du visste
    Att hon nästan hade blivit galen
    Och nu säger hon att hon vet
    Att du inte är den som skadar
    Hon sa hon älskar dig
    Och det vet att det kan inte vara något dåligt
    Ja, hon älskar dig
    Och du vet att du borde vara glad

    Hon älskar dig, ja, ja, ja
    Hon älskar dig, ja ja, ja
    Och med en käresta som henne
    Så vet du att du borde vara glad

  2. #182
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Låt oss dansa, sätt på dina röda skor
    så dansar vi blues
    Låt oss dansa till låten
    de spelar på radion

    Låt oss gunga
    medan färgen lyser upp ditt ansikte
    Låt oss gunga
    gunga genom folkmassan
    dit vi får vara ifred

  3. #183
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fast texters värde handlar ju lika mycket om hur orden funkar ihop rent estetiskt, som om innehållet. Direktöversättningar blir alltid dåligt, tror inte det skulle bli så märkvärdigt att köra Shakespeare genom Google Translate heller...

  4. #184
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, bara att inse att olika människor får ut olika saker av musik. Och det väl bara fint.

    Men på samma sätt tycker jag inte man ska försöka analysera och diskutera all musik på samma sätt, för då blir det också bara fel. Dansband har inte samma verkshöjd som tex. konstmusik, är inte tänkt att konsumeras på samma sätt, har inte samma intellektuella ambitioner, det måste väl vara ok att säga?

    (jag tror all analys utöver 'kan man dansa till det' är att göra dansbandsmusik en otjänst iofs. Håll det på den nivån så tror jag inte så många skulle 'se ner på den' heller)
    Fast dansmusiken Techno/drumNbass/acid/house.... har ju ett helt annat sväng och är ialla fall från början stöpt ur något mer intelligent..... Dansbandsmusik handlar om sex och knull på en följugen nivå.... men något sväng annat än det är det väl inte att tala om..... all värdering är subjektiv och får stå för mig.... men helt ärligt... svänger det nog fan bättre om James Brown än Sven ingvars..... och jag tror nog att det faktiskt går att objektivt mäta nån form av rytm-retardation hos dansbandsfolk.....

  5. #185
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    +1 på den hasse_fx

  6. #186
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Jag tycker "Dom sista ljuva åren" är så sorglig.

    Vackert ju!

  7. #187
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast dansmusiken Techno/drumNbass/acid/house.... har ju ett helt annat sväng och är ialla fall från början stöpt ur något mer intelligent..... Dansbandsmusik handlar om sex och knull på en följugen nivå.... men något sväng annat än det är det väl inte att tala om..... all värdering är subjektiv och får stå för mig.... men helt ärligt... svänger det nog fan bättre om James Brown än Sven ingvars..... och jag tror nog att det faktiskt går att objektivt mäta nån form av rytm-retardation hos dansbandsfolk.....
    Handlar väl mest om vilken typ av dans man föredrar, ska du bugga är väl inte James Brown idealiskt heller? Där kan man iofs snacka om en konstig värdering, där vissa typer av dans har högre status än annan.

    Jag dansar ju inte alls, och gillar väl egentligen ingen utpräglad dansmusik, så jag kanske inte borde uttala mig. Kan uppskatta riktigt hård och kall techno, men mer för den där härliga karga ångestkänslan än för ev. sväng.

  8. #188
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast texters värde handlar ju lika mycket om hur orden funkar ihop rent estetiskt, som om innehållet. Direktöversättningar blir alltid dåligt, tror inte det skulle bli så märkvärdigt att köra Shakespeare genom Google Translate heller...
    Givetvis - min punkt är att nivå på banalitet (och estetik) hos generisk "popmusik" är jämförbar med "dansbandstexter"

  9. #189
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker "Dom sista ljuva åren" är så sorglig.

    Vackert ju!
    Den är faktiskt fin ja!

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu vill jag dansa och hoppa till Le Tigre

  10. #190
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Acquired taste mot lättsmält? Elitism mot white thrash?

  11. #191
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Gunnar Wiklund är ju grym också. "Nu reser jag hem", när pratsången kommer. Så fint!


    https://youtu.be/nZxkcAwSjQo

    En annan favorit är denna:
    Visserligen en cover men ändå...


    https://youtu.be/5pz6HrJI1nY

    Alf Robertsson är också fin o bra.


    https://youtu.be/7U3qSPuVJqQ

    (nån kanske har länkat till dessa tidigare men men)

  12. #192
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med elitism har ju många funderat på:
    ”Problemet med elitism är att man bara får med sig de näst bästa. De bästa identifierar sig med allmänheten och ser sig själva som vanliga.”
    -Horace Engdahl

  13. #193
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Jag är lite tråkig av mig. Som många andra gillar jag inte dansband, kanske finns det någon låt där ute som skulle få igång mig men det har inte hänt än. Tycker annars att det finns det vissa skillnader mellan olika musikstilar även om funktionen är att få folk att dansa i alla genres. En för mig viktig skillnad, mellan ex dansband och techno, är i vilken kulturell kontext musiken verkar. Utan att något är rätt och fel, så skulle man kunna säga att ex techno härstammar ur en subkulturell yttring. Dvs folk skapar ett sammanhang där de trivs för att de upplever att den rådande kulturen inte riktigt är för dem. Vidare kan man se Techno som en musikalisk demokratiseringsprocess, revolution, på så sätt att det fanns billiga instrument för folket, med tillhörande sequensers vilket gjorde att man inte behövde vara musiker, eller ha musikerkontakter för att göra musik. Musik åt folket, vilket idag verkligen nått sin peak. En ytterligare vinkel på techno är att man skulle kunna se hela uttrycket som Pop-art. Dvs man tar ett fenomen ur dess ursprungliga kontext och använder det i ett annat. Från att vara komp hjälp för "riktiga" musiker blev exempelvis tb-303 och tr-909 huvudrollsinnehavare på överfyllda lagerlokaler. Inte helt klockrent, men ändå till viss del och lite finkultur.

    Var och lyssnade på Marcel Fengler i fredags. Jag tyckte att publiken var rejält alternativ jämfört med Stureplan eller folkets hus i Borlänge. Samma funktion, annan publik och ett annat kulturella kontext.

    Vet inte vart jag vill komma förutom att det finns för mig vissa variabler vilka gjort att jag hamnat på den ena sidan av staketet och mer kastar en och annan slö blick mot andra sidan. Jag sa att åt en vän i samband med nya annorlunda upplevelser, att gå på dansbandsspelning skulle vara en sådan wow upplevelse. Lite skrämmande, men även nyfiket med oklar utgång om upplevelsen skulle vara positiv eller negativ.

  14. #194
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite trådkapning. En fantastisk dansbands-pastiche är ju "Hur kan kärlek knoppas" av Jacques Werup & hans grupp Storm från 1977, från albumet "Casanova i Mjölby". Någon som har denna platta & vill sälja den till mig?

  15. #195

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lökiga texter: Översätt till engelska så låter de lika coola som alla andra banala texter i pop, funk, disco, etc etc

    (snip)

    Hon älskar dig, ja, ja, ja
    Hon älskar dig, ja ja, ja
    Och med en käresta som henne
    Så vet du att du borde vara glad
    Fast redan då det begav sig var det väl få som tyckte att just detta var något mer än banal tuggumipop?

    De senare texterna har ju lite mer djup i sig iallafall. ("Jag är valrossen", osv; även om de lånade det greppet från Kents senaste singel.)

  16. #196
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    ENORM skillnad på tidiga Beatles och senare.
    Ungefär som med Depeche Mode... Just cant get Enough, jmf md senare låtar tex

  17. #197
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Ja, droger har en märklig förmåga att bidra till djupa låttexter..

  18. #198
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Schlaffsjo är utmärkt poesi när det är Peter Sellers som läser.

    Som dansmusik betraktat tycker jag varken tekno, dansband eller gammeldans är speciellt lyckat. Men för andra dansare kan det naturligtvis fungera.

  19. #199
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Alla subkulturer är, eller vill vara unika, men fenomenet i sig är inte unikt. Flera av dagens dansband uppstod i ungdomars subkulturer typ Skiffle, Rockabilly och ur garageband - kulturer som assimilerats och blivit del av den breda kulturen, liksom techno har blivit idag. De unika värdena fortsätts att vårdas av entusiaster - Rockabilly, Disco, Punk, Grunge, Techno...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2014-03-17 klockan 13:35.

  20. #200
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker bättre om när hon sätter på finsk tango dock. Det lirar ju skiten av svenska dansband, i mina öron.
    word!

  21. #201
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Var och en lyssnar såklart på det som känns bäst för dem !
    Men det jag verkligen inte förstår är just att folk uttrycker sig så
    nedlåtande om just dansbandsmusik - Bland de som gillar dansbandsmusik
    så hör man sällan nedlåtande kommentarer om andra musikstilar.

    Så jag funderar på vad som skapar de här enormt hårda och nedsättande*
    omdömena om denna musikstil ?

    Donnez som är det dansband i Sverige som turnerar mest - ca 180 spelningar om året,
    drar ju uppskattningsvis in ca 8 miljoner minus omkostnader varje år vilket ju är minst sagt bra !
    Menar inte att inkomsten i sig är viktig - Men det visar ju att många gillar dem !

    Ni som inte brukar lyssna på Dansbandslåtar - lyssna på den här och säg ärligt vad ni tycker !

    http://www.youtube.com/watch?v=8A0hQsEUF40

  22. #202
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast dansmusiken Techno/drumNbass/acid/house.... har ju ett helt annat sväng och är ialla fall från början stöpt ur knark..... Dansmusik handlar om sex och knull på en narkotika påverkad nivå.... men något sväng annat än det är det väl inte att tala om..... all värdering är subjektiv och får stå för dig.... men helt ärligt... svänger det nog fan bättre om Sven ingvars än James Brown..... och jag tror nog att det faktiskt går att objektivt mäta nån form av rytm-retardation hos funkfolk.....
    invertd....
    nästa dansbands gig i sthlm är jag där, jag måste bara testa nu....

  23. #203
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var och en lyssnar såklart på det som känns bäst för dem !
    Men det jag verkligen inte förstår är just att folk uttrycker sig så
    nedlåtande om just dansbandsmusik - Bland de som gillar dansbandsmusik
    så hör man sällan nedlåtande kommentarer om andra musikstilar.

    Så jag funderar på vad som skapar de här enormt hårda och nedsättande*
    omdömena om denna musikstil ?

    Donnez som är det dansband i Sverige som turnerar mest - ca 180 spelningar om året,
    drar ju uppskattningsvis in ca 8 miljoner minus omkostnader varje år vilket ju är minst sagt bra !
    Menar inte att inkomsten i sig är viktig - Men det visar ju att många gillar dem !

    Ni som inte brukar lyssna på Dansbandslåtar - lyssna på den här och säg ärligt vad ni tycker !

    http://www.youtube.com/watch?v=8A0hQsEUF40
    Musiken var ptja. Tråkig. Upprepningar på ett gammalt tema. Lämnar en fadd smak i munnen. Det är lite som att börja diskutera Harlequinromaner och deras förträfflighet på ett forum för seriös skönlitteratur.

  24. #204
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste säga att originalversionen var bättre: http://www.youtube.com/watch?v=v3CgLAnCooo Men ingen av dem är något jag skulle lyssna på om jag får välja.

    Men "kjaere kristine" hade jag uppskattat mycket mer om den inte hade iklätts det standardarrangemang som allt för många dansbandslåtar bor i (enligt min erfarenhet då, vilken mycket väl kan vara helt uppåt väggarna med hur det låter idag). Avskalat och akustiskt hade varit trevligt, och låten i sig fått mer utrymme än kläs i den kostymen.

  25. #205
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    invertd....
    nästa dansbands gig i sthlm är jag där, jag måste bara testa nu....
    "Finkultur"

  26. #206
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musiken var ptja. Tråkig. Upprepningar på ett gammalt tema. Lämnar en fadd smak i munnen. Det är lite som att börja diskutera Harlequinromaner och deras förträfflighet på ett forum för fantasyromaner som utspelas i Arvika efter kärnvapenkrig med bara plutoniumbomber.
    99musikFiXd

  27. #207
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musikFiXd
    Haha.

  28. #208
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    På italienska går det ju att vara så där patetisk och smörig. Inte för att man studsar till och börjar dansa, men jag saknar Tintarella di Luna!! Kaffe och italienskt skval är ju något det.

    Inga problem att stå ut med sånt här då


    https://youtu.be/eTOKcxIujgE

  29. #209
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    *kastar en T12*

  30. #210
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    Hur som helst - Även om man inte delar musiksmak så kan man ju hjälpa varandra
    med musikaliska frågor här förhoppningsvis..... Så nästa gång jag har en fråga så hoppas jag
    ju inte att någon tänker...."Det är den där Dansbandskillen...." !

  31. #211
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ju just i de tekniska frågorna som 99:an visar exempel på riktigt djupa kunskaper.

  32. #212
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    ...nejdå, 99musik är mer heterogent än vad som kanske framgår i diskussionens hetta

  33. #213
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Så......Det finns hopp ? *s*

  34. #214
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    Hur som helst - Även om man inte delar musiksmak så kan man ju hjälpa varandra
    med musikaliska frågor här förhoppningsvis..... Så nästa gång jag har en fråga så hoppas jag
    ju inte att någon tänker...."Det är den där Dansbandskillen...." !
    Dont worry
    Vi hjälper varandra här oavsett musiksmak, som Hasse säger så spretar det mer musikaliskt här än man kan tro
    Det finns de som gör "techno" med både analoga och digitala synthar.... hihi

  35. #215
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns de som gör "techno" med både analoga och digitala synthar
    MINIMAL techno, om jag får be!!

  36. #216
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MINIMAL techno, om jag får be!!
    Med rätt HFE värden, eller rätt simulerade HFE värden på transistorerna i 303:an!

  37. #217
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med rätt HFE värden, eller rätt simulerade HFE värden på transistorerna i 303:an!
    Precis - vi är som en enda stor familj m.a.o.

  38. #218
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    Hur som helst - Även om man inte delar musiksmak så kan man ju hjälpa varandra
    med musikaliska frågor här förhoppningsvis..... Så nästa gång jag har en fråga så hoppas jag
    ju inte att någon tänker...."Det är den där Dansbandskillen...." !
    hhaha!!! neej! kän dig inkluderad! det är iaf tur för mig att du rörde om lite i den grytan tycker jag! Jag tänker på riktigt gå på dansbandsfest. Mitt syfte med det är inte att kunna dissa den en gång för alla. Tack vare din tråd, kom jag på att jag vet faktiskt ingenting om den scenen, trots det har jag ganska hårt förutbestämmda meningar om den.... och så vill jag inte ha det. Jag är nämligen övertygad om att alla skilnader i smak handlar framför allt om missförstånd. Om jag hittils inte kunnat ta åt mig dom dansbands-låtarna jag råkat höra på radio, så var jag antagligen i fel sällskap eller i fel sammanhang. Men jag har alldrig aktivt intresserat mig, och i min bananrepublik betyder det att jag inte kan ha dom åsikterna som jag postat tidigare i tråden.... Faktum är jag tycker att många av låtarna på display i tråden är skitfina!

    Så bring on the date ! I'll be there!!!
    Senast redigerat av reSet den 2014-03-17 klockan 15:01.

  39. #219
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så......Det finns hopp ? *s*
    Javisst! <3


    https://youtu.be/trWlSCse8Qc

  40. #220
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    Hur som helst - Även om man inte delar musiksmak så kan man ju hjälpa varandra
    med musikaliska frågor här förhoppningsvis..... Så nästa gång jag har en fråga så hoppas jag
    ju inte att någon tänker...."Det är den där Dansbandskillen...." !
    Hehe, ingen risk där, vi hjälps åt ändå. Det blir snarare "det är den där dansbandskillen, härligt att han orkar hänga med oss nördar!"

  41. #221
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, ingen risk där, vi hjälps åt ändå. Det blir snarare "det är den där dansbandskillen, härligt att han orkar hänga med oss nördar!"
    Precis så!

  42. #222
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    .....och man måste ju ta allt med en nypa salt..... det handlar ju om smak, och självklart är min smak bäst

  43. #223
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, ingen risk där, vi hjälps åt ändå. Det blir snarare "det är den där dansbandskillen, härligt att han orkar hänga med oss nördar!"
    +1

    ...fast jag var sådär hård i utlåtandet mot "Kjaere Kristine".

  44. #224
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skulle vilja påstå att en dansbands-person här är en frisk fläkt.

  45. #225
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dansbands-person

  46. #226
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja påstå att en dansbands-person här är en frisk fläkt.
    Det coolaste vore om man kunde göra ett samarbete, korsa dansband med något annat, för det finns kvaliteter i grunderna som man vill ge lite "edge" bara, kanske här det händer? (jepp jag är seriös!)

    Vi har ju redan denna, men inte så mycket edge, även om det är en kul cover


    https://youtu.be/P8Kcsw_C_ME

  47. #227
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dansbands-person
    Jag vågade inte skriva "dansbanskille" pga. risken för en Twitterstorm.

  48. #228
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp !!! Var har jag hamnat ??? Känner mig lite....utanför !
    Hur som helst - Även om man inte delar musiksmak så kan man ju hjälpa varandra
    med musikaliska frågor här förhoppningsvis..... Så nästa gång jag har en fråga så hoppas jag
    ju inte att någon tänker...."Det är den där Dansbandskillen...." !
    Jag tycker det är uppfriskande med någon som tar ämnet seriöst. Här är vi bara ett gäng rädda nördar som nedvärderar allt som ifrågasätter vår värld det minsta
    Nej, Historiskt sett är 99an ett forum med relativ hög tolerans. Ibland hettar det till men det bör ses som ett tecken på passion inte aggression eller ilska. Mao jag hjälper dig gärna om jag kan.

  49. #229
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Det låter bra ! Då var det jag hört om 99musik alltså sant - Ett suveränt forum
    för musiker som hjälper varandra !

  50. #230
    Tryggve
    Tryggve är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nån här sa...Kan inte ta till mej dansbandsmusik...men de e kanske för att jag inte dansar.
    De e just det som e problemet.Har spelat och spelar dansbandsmusik i många år. Har sett det mesta i den vägen..
    DB-musik utan dansande publik e som en nykter Rockpublik..dvs halv. Ett dansband bedöms efter vilka tempon
    låtarna har,hur dansbara låtarna e..sistnämnda är antagligen obegripligt för 99 medlemmarna. Dans på den moderna
    dansbanan e en konstform..sen kan man lägga till bugg och jive som man tävlar i ända upp till VM. Har spelat några gånger
    där hela Sverigeeliten varit. Att spela när kanske 150 par buggar(och verkligen kan bugga) e en upplevelse.Efter 3.5 tim spel
    då e man rätt nöjd. Skiljer sej markant från ex. krogspelningar=parningsritualer. Det brukar säjas att en krogspelarturne`i
    Norrland e inte ett jobb,de e ett straff.

  51. #231
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det coolaste vore om man kunde göra ett samarbete, korsa dansband med något annat, för det finns kvaliteter i grunderna som man vill ge lite "edge" bara, kanske här det händer? (jepp jag är seriös!)
    Ja, varför inte. Den där låten med black jack fick mig att tänka på Naked City. De kunde ha gjort en cover på den med Zorns borrmaskinselaka sax och några brötiga death metal-riff.

  52. #232
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om man sneglar lite på Country'n som dansbanden alltid har försökt göra, så är det ju 110% hjärta o smärta i texterna, smäktande toner och superharmoniskt upplägg. Mellan 60-70-talet lät ju nästan all dansband som Amerikanska platta kopior. Imo ganska förfärligt.

    Däremot fick dansbanden en egen o väldigt tydlig karaktär (mer åt den tyska schlagern) när syntarna, RX5'orna och de duktiga producenterna (typ giganten Lars-Åke Svantesson) roddade plattorna på mitten av 80talet. Mycket mer glättig, luftig ljudbild och snyggt arrade - om än ett absolut strikt format.
    Vi fick också en väldigt speciell låtskrivare, som skrev till nästan alla stora orkestrar: Rose-Marie Stråhle. Kolla upp henne ska ni få se hur mycket dunderhits hon har skrivit...

    Just den perioden, när man experimenterade med trummaskiner och syntar - är min dansbandsfavorit. Blir klart gladast av dom.

    Dagens strömlinjeformade fabriksprodukt som pumpas ut på P4 o dansbanor imponerar föga på mig.
    Senast redigerat av charliecrash den 2014-03-17 klockan 19:51.

  53. #233
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag kan faktiskt tom gilla Country i många lägen. Troligast för att mina päron inte spelade sönder det genom min uppväxt.

    GammelCountry/Western med banjo och fiddla är ju rent skitbra i många fall. Har varit på en sån spelning i USA och det svängde så ingen satt still. Ungefär i helt andra änden av snöret till Vikingarna, som jag dessvärre också sett live en gång.

    /Mein

  54. #234
    deleted user
    Country är en helt annan femma. Riktig country är svinbra.

  55. #235
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Håller med.. country är en annan femma.

  56. #236
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Country är en helt annan femma. Riktig country är svinbra.
    +1

  57. #237
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kan som sagt hålla med om att många dansbandslåtar inte är till för att lyssna på,
    och absolut är rentav tråkiga. MEN - Det är just de här guldkornen till låtar som kan vara
    enormt vackra och faktiskt ha ett vackert budskap OM man har ett öppet hjärta.
    Ta till exempel dessa textrader - För mig är de vackra, känsliga och alldeles alldeles...Underbara !

    Här skiljs våra vägar i livet
    Den väg vi tillsammans fick gå
    Jag tog aldrig nånting för givet
    Min saknad känns smärtsam ändå

    Du skänkte mig glädjen och skratten
    I din värld fick jag komma in
    Du var den lyssnande rösten i natten
    Du gav mig den tid som var din

  58. #238
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan som sagt hålla med om att många dansbandslåtar inte är till för att lyssna på,
    och absolut är rentav tråkiga. MEN - Det är just de här guldkornen till låtar som kan vara
    enormt vackra och faktiskt ha ett vackert budskap OM man har ett öppet hjärta.
    Ta till exempel dessa textrader - För mig är de vackra, känsliga och alldeles alldeles...Underbara !

    Här skiljs våra vägar i livet
    Den väg vi tillsammans fick gå
    Jag tog aldrig nånting för givet
    Min saknad känns smärtsam ändå

    Du skänkte mig glädjen och skratten
    I din värld fick jag komma in
    Du var den lyssnande rösten i natten
    Du gav mig den tid som var din
    Kan inte jag få följa med dig någon gång? Jag kan dra kablar, koka kaffe, blanda drinkar, jag kan mixa ditt ljud (det kanske blir rätt mycket kalas för basisten dock) och prata 5 språk. Du förstår, jag vill inte bara gå dit och se, jag vill bli initierad! <3

  59. #239
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran

    https://youtu.be/K3KCNclJsCs
    Catchy va?

    Är inte ínstatt i dansband, så inte koll på läget och inte läst tråden. Dansbandsbussar däremot, det är riktigt intressant http://hem.bredband.net/dansbandsbussar/

  60. #240
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WOW!!!!!!!!!! nu snackar vi livstil och levnadskonst!!!!!!!!!!!!!

Liknande ämnen

  1. Varför så många beggade prophet 08 till salu ?
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 12:47
  2. Varför så många Mopho till salu?
    Av phe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 18:03
  3. Varför så många Mofo's till salu?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 15:28
  4. Varför har de så många outputs på ljudkort idag?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:50
  5. Varför skapar många 99medlemmar just nu?
    Av Dalleponken i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •