Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 336

Ämne: Varför ser så många ner på Dansbandsmusik ?

  1. #121
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ambulansen: funderar på om du menar mig...osäker på det, men för att ytterligare förtydliga så jämför jag inte nivån på Dylans texter kontra dansbandstexter utan något helt annat.
    We are the Streaplers! Tour de Parc Folklorique Suédois!


  2. #122
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag riktar mig mot Dylan-bashing i största allmänhet. Man kan ju ogilla hans olika konstiga röster (jag med), och hans tråkiga ändlösa versioner av sina låtar (jag med) men det är verkigen helt fel paralell att dra till dansbandsharvande. Framförallt textmässigt.

    Och Reset, jag tror inte att du menar allvar. Bildbevis från senaste dansbandsdanskalaset tack

  3. #123
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior
    Jag var ute o dansade igår till dansband. blir jag utslängd från forat nu?
    Jag skulle ju inte drömma om att gå ut o lyssna på dansband, men dansa är ju en anna femma.

    Vet folk som hatar dansband med älskar o dansa (bugg och fox), och då blir ju inte alternativen så många
    än att gå på dansbandställen.

    Gillar man att dansa fridans till minimal tryckkokartechno från Bayern, så söker man väl sig till ställen som spelar sånt
    antar jag.

    Just det ja, Tjejer verkar överlag tycka att det är (mycket) trevligt med killar som kan dansa.
    Har gjort en del fältundersökningar på område det senaste året och kan väl bara konstatera att det stämmer

  4. #124
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/a_WtiYlf1dE
    Ni är så roliga allihopa. Får mig att tänka på annat!

    Senast redigerat av Sillen den 2014-03-15 klockan 12:58.

  5. #125
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Klart att man får dansa och ha kul hur som helst. Det är ju liksom basen för fred och frihet. Heja sånt!

  6. #126
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och Reset, jag tror inte att du menar allvar. Bildbevis från senaste dansbandsdanskalaset tack
    tycker du och jag borde bli bjudna till dansbandskalas av någon 99dansbandsking så vi får lära oss en gång för alla!

    fast jag tänkte mer som att det fins vissa låtar i dansband som har tet med superfin literatur. Det var tillexempel någon som postade en låt här om en gammal mamma som har tråkigt på äldre dagar, helt jätte igenom fin! Låt mig dansa med någon till en sån tack!
    För att inte tala om tryckaren med Christina till the answer is blowing in the wind (hmm.. är det dylan hahaha?) på medelstadie diskot..!!!! <3 !!!!.... _vill_ jag lyssna på den låten...? nej. hahaha <3

  7. #127
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo det är en tung gammal text den där du talar om. Jag har för övrigt varit nära dansbandskretsarna. Gick på bugg i skolåldern!

    Men shit dansade ni tryckare till Dylan i mellanstadiet? Vem valde det liksom För oss var det Roxette och Europe för hela slanten. Och de hör jag gärna igen, om än sådär ironi-nostalgiskt.

  8. #128
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem valde det liksom

    Mme Grönendig och Mme Salomon (Mme=madame)

    edit: shit... vad nostalgisk jag blev... haha
    Senast redigerat av reSet den 2014-03-15 klockan 14:34.

  9. #129
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag riktar mig mot Dylan-bashing i största allmänhet. Man kan ju ogilla hans olika konstiga röster (jag med), och hans tråkiga ändlösa versioner av sina låtar (jag med) men det är verkigen helt fel paralell att dra till dansbandsharvande. Framförallt textmässigt.

    Och Reset, jag tror inte att du menar allvar. Bildbevis från senaste dansbandsdanskalaset tack
    Jag gillar verkligen Dylan och har inte jämfört hans texter med dansbandstexter.

  10. #130
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Come mothers and fathers
    Throughout the land
    And don't criticize
    What you can't understand
    Your sons and your daughters
    Are beyond your command
    Your old road is
    Rapidly agin'
    Please get out of the new one
    If you can't lend your hand
    For the times they are a-changin'.

  11. #131
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Det jag framförallt ser ner på är när de tar musik från en känd låt och sen dansbandifierar den.
    Sen gillar jag inte det sötsliskiga men det är väl snarare en personlig smaksak

  12. #132
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Detta får väl betecknas som dansbandsmusik. Trots det är det den bästa skildring av manlig vänskap som jag har hört på Svenska.

    https://youtu.be/gDV5XB5kaps

  13. #133
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Föregående är ok som schlager. Denna känns mer tanzbandz..


    https://youtu.be/0vNexMdgGXM



  14. #134
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Den är fin (jag menar Evert haha)

  15. #135
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Mitt i allt... Så ägde Eddie en av de finaste "dansbandsrösterna" i detta land.

    Ja... En mycket vacker röst. Mycket fina, välartikulerade "R". En av de viktigaste bokstäverna i hans repertoar. Alltid lika snyggt klingande i det där ordet som han så ofta återkom till...

    Burdus buskis med stil !!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2014-03-16 klockan 01:27.

  16. #136
    Tryggve
    Tryggve är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fantastiskt att så många som absolut inte lyssnar på dansbandsmusik,vet så mkt och har en klart uttalad åsikt om genren.

  17. #137
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tryggve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiskt att så många som absolut inte lyssnar på dansbandsmusik,vet så mkt och har en klart uttalad åsikt om genren.

  18. #138
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Är inte frågan i sig irrelevant? Vad spelar det för roll egentligen? Den som gillar musiken gör det, den som inte gör det gör det inte.

  19. #139
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Egentligen är det väl så. Framförallt är det ju svårt att svara på varför "så många" ser ner på den. Man kan ju bara tala för sig själv, vilket många har gjort. Jag tycker ändå tråden håller bra nivå.

  20. #140
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen är det väl så. Framförallt är det ju svårt att svara på varför "så många" ser ner på den. Man kan ju bara tala för sig själv, vilket många har gjort. Jag tycker ändå tråden håller bra nivå.
    Speciellt när det förmodligen är väldigt många som gillar det? Som jag redan sagt så är det förmodligen fler i Sverige som gillar det än folk som ogillar det? Bekymrar inte mig ett dugg då jag endast är ansvarig mot mig själv för min smak. Vad andra gillar och ogillar spelar mindre roll. Ser tråden som mest komisk. Varför gillar inte alla kaviar? Om livets lott fallit annorlunda kanske man hade varit inne på dansband? Eller Dylan? Antingen eller för man kan nog inte gilla båda?????




  21. #141
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan dock ogilla båda.

  22. #142
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan dock ogilla båda.
    AND OR unlike logic


  23. #143
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag vet ingenting om Dylan och jag går inte igång på Ingemar Bergmans rullar. Jag lyssnar inte på dansband. Jag lyssnar själv på folklig dansmusik troligen främst riktad till småtjejer på 14 år såväl som på skitnödig konstmusik. Har dock respekt för all sorts musikutövning, fattar inte hur man liksom kan "se ner på" annan musik eller utövning. Billigt och lättköpt för mig, medryckande för nån annan. Det är så världen ser ut.

    Minns när jag var ca 20 år och tänkte, damn vad är det här med dansbandsmusik? Och så försökte jag verkligen ta in det och gilla det och sjunga med (halvt på skoj). Det var skitsvårt att känna ngt alls. Men samtidigt är det sjukt fascinerande tycker jag. Att så många går igång på det som jag tycker känns bara fattigt. En helt annan musikkultur. Mitt ibland oss, en stor sliskig finlandsfärja, här och nu. Askoolt!

  24. #144
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Speciellt när det förmodligen är väldigt många som gillar det? Som jag redan sagt så är det förmodligen fler i Sverige som gillar det än folk som ogillar det? Bekymrar inte mig ett dugg då jag endast är ansvarig mot mig själv för min smak. Vad andra gillar och ogillar spelar mindre roll. Ser tråden som mest komisk. Varför gillar inte alla kaviar? Om livets lott fallit annorlunda kanske man hade varit inne på dansband? Eller Dylan? Antingen eller för man kan nog inte gilla båda?????



    Kaviarfrågan försvåras i och för sig ytterligare av att halva befolkningen gillar kavvjarr och den andra halvan kaviáar

  25. #145
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Inget stoppar oss nu är en bra låt på riktigt, tycker jag. Någon tonartshöjning i mitten är stört ful men texten och melodin är bra. Jag tror man skulle kunna göra en riktigt bra indieversion av den om man tar ner tempot, mollar till ackorden och sjunger med rätt känsla.

  26. #146
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget stoppar oss nu är en bra låt på riktigt, tycker jag. Någon tonartshöjning i mitten är stört ful men texten och melodin är bra. Jag tror man skulle kunna göra en riktigt bra indieversion av den om man tar ner tempot, mollar till ackorden och sjunger med rätt känsla.
    +1!

  27. #147
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns när jag var ca 20 år och tänkte, damn vad är det här med dansbandsmusik? Och så försökte jag verkligen ta in det och gilla det och sjunga med (halvt på skoj). Det var skitsvårt att känna ngt alls. Men samtidigt är det sjukt fascinerande tycker jag. Att så många går igång på det som jag tycker känns bara fattigt. En helt annan musikkultur. Mitt ibland oss, en stor sliskig finlandsfärja, här och nu. Askoolt!
    Ingen dum övning det där att ta och lyssna på musik man tycker är töntig, svår, tråkig, ful eller vad det nu är som gör att man inte tar den till sig från första stund och ge den en chans. Tyvärr har jag märkt att det inte brukar hjälpa när man har fått sina preferenser cementerade.

  28. #148
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    En annan grej:

    Om man tänker efter så är dansband ofta jäkligt bra inspelat. Faktiskt lite Pink Floyd standard på en del svenska produktioner från mitten av 1980 talet, till början på 1990 talet. Jäkligt bra "separation" och "luft".

    Ja, alltså inte musikaliskt, men ljudmässigt...

    Så det så !!

  29. #149
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men då är man ju där igen. Om musiken är dålig (subjektivt givetvis) så spelar det väl ingen roll hur det är mixat?
    Samt tvärtom i hyfsat hög grad (anser jag)

  30. #150
    freddy_n
    freddy_n är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Helt otroligt. Respekt! Konsekvent genomfört.

  31. #151
    freddy_n
    freddy_n är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Helt otroligt. Respekt! Konsekvent genomfört.


    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot modet har dom ju haft stor inverkan på.
    Kolla på han som står i mitten här, visst är han väldigt lik en kille som bl.a. brukar spela Theremin & modularsynt på Norberg.
    Extra poäng utdelas till den som identifierar vem jag menar. Han bor i Stockholm.

  32. #152

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då är man ju där igen. Om musiken är dålig (subjektivt givetvis) så spelar det väl ingen roll hur det är mixat?
    Tusentals audiofiler med hifi-utgåvor av Brothers in arms ber att få protestera.

  33. #153
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusentals audiofiler med hifi-utgåvor av Brothers in arms ber att få protestera.
    Det står det dem fritt att göra

  34. #154
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior
    För att vara så exeptionellt känd för sina texter, så är det ju inte så många låtar av Dylan som är kända för den stora massan.
    Det är väl typ:
    1. Blowin in the wind
    2. Like a rolling stone
    3. Walk of Life

  35. #155
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av peter80 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vara så exeptionellt känd för sina texter, så är det ju inte så många låtar av Dylan som är kända för den stora massan.
    Det är väl typ:
    1. Blowin in the wind
    2. Like a rolling stone
    3. Walk of Life
    "The times they are changing" kanske?
    Ett av de viktigaste soundtracken till de stora samhällsförändringarna i USA i mitten av 70 talet.
    Samt lätt hans bästa text!

  36. #156
    deleted user
    (Walk of Life?)

  37. #157
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Walk of Life?)
    Är väl Dire Straits ja?
    (Ugh..)

  38. #158
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så totalt 99-skruvat att dansbandstråden kommit att handla om Bob Dylan (och lite om Dire Straits...)

    Vill man förresten läsa lite Dylan så http://www.bobdylan.com/us/songs Finns ju en del...

  39. #159
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då är man ju där igen. Om musiken är dålig (subjektivt givetvis) så spelar det väl ingen roll hur det är mixat?
    Samt tvärtom i hyfsat hög grad (anser jag)
    I den här diskussionen tycker jag det kan vara relevant, då redan utvikningar om kläder och (brist på) respekt för publiken varit uppe. När det gäller den ev. höga tekniska kvaliteten får det ställas emot antydningar att dansbandsmusik skulle vara "skräpmusik" av cyniska oengagerade låtskrivare/artister/producenter.

    Det har givetvis inte att göra med om man tycker om musiken eller inte, men helst vill man väl uppleva den så nära källan som möjligt? Robert Johnson är fantastisk redan stenkaka, men tänk att ha fått höra live eller i vart fall på SACD

  40. #160
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Herregud - Kunde inte drömma om att det fanns så många åsikter - de flesta negativa - om dansband.
    Själv älskar jag som bekant dansbandsmusik men definitivt inte all dansbandsmusik utan snarare just de
    låtar som sticker ut lite. Av 10.000 Dansbandslåtar så kanske 300 låtar är hyfsade och 60-70 riktigt bra.

    Så då pratar vi om mellan 0,6 och 3% av Dansbandslåtarna som jag gillar. Så jag håller med om att det stora
    flertalet av dansbandslåtar inte är bra. Där är vi överens ! Men - Det finns riktiga guldkorn och låten "Carina"
    eller varför inte "Kom hem" var ju definitivt låtar utöver de vanliga "standardlåtarna" när de kom.

    Sen stämmer det ju att dansbandsmusik relativt ofta är ganska enkel - Men ofta är ju det enkla det geniala !

    Har själv träffat och pratat med en del dansbandsmusiker och flertalet är definitivt trevliga och tillmötesgående även utanför Scen. Jenny Sahlen och Erica I Drifters och alla killarna i Hedins är definitivt bra exempel på varma trevliga vettiga människor.

    Sen har några av er skickat bilder på några dansband och jag kan inte komma ihåg när jag sist satt och skrattade så mycket framför det här forumet ! Några av de här bilderna är ju helt obetalbara - för att inte prata om en del av era kommentarer till bilderna !

    Speciellt bilderna på Gert Jonnys och Birgits är.....jag saknar ord.....!!!

    Fortsätt gärna att kommentera ! Tack !
    Senast redigerat av pumahane999 den 2014-03-17 klockan 01:27.

  41. #161
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan grej:

    Om man tänker efter så är dansband ofta jäkligt bra inspelat. Faktiskt lite Pink Floyd standard på en del svenska produktioner från mitten av 1980 talet, till början på 1990 talet. Jäkligt bra "separation" och "luft".

    Ja, alltså inte musikaliskt, men ljudmässigt...

    Så det så !!
    Håller med jag samlade lite på dansbands vinyler förut och hade några Ingemar Nordströms Saxparty vilka inte var några favoriter dock utmärkte sig en av dem med lite mer spännande ljudbild med rätt mycket syntar, ska kolla vilken det var. Måste friska upp mitt minne, har för mig den var bra också.

  42. #162
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Lite "off topic"

    Jag gillar inte dansbandsmusik! Jag tycker att det är rent utav förfärligt. Men det är lika mycket kost och kultur som alla annat.
    Jag tycker att det är intressant att det finns självutnämnd kulturelit som sitter och talar om vad som är konst och vad som inte är konst. Det är lite samma diskussion som vad är bra och dålig musik.
    Konst är något som skapas för att väcka känslor och få utlopp för kreativitet, whatever.

  43. #163
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Exakt ! Och dansbandsmusik skapar ju enormt mycket glädje ute i landet varje helg och vissa vardagar !
    Tycker det är samma sak med filmer - en bra film skapar känslor medans en dålig film blir man ganska
    likgiltig inför. Jag gillar inte lite hårdare rock men "Hard rock halleluja" som vann melodifestivalen var
    ju melodiös och en makalös låt och då spelar genre mindre roll !

  44. #164
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag tycker ju inte att dansbandsmusik är sämre än tex italo Disco och Takida
    Håller dock med om att det är funktionell musik och gör det människor glada så är det en bra sak!

  45. #165
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Walk of Life?)

  46. #166
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej.. dansbandmusik fördummar människor...... håller människor kvar i ett hjärndött tillstånd...... glad och snäll,,,,glad och snäll,,,,glad och snäll,,,,,,glad och snäll......

    SUG MIN BALLE!!!



    https://youtu.be//watch?v=HBWsABpsiIM

  47. #167
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Är väl just det, texter som främst beskriver hur bra och fint allt är känns inte så realistiska, man kan inte relatera till dem, iaf kan inte jag det. Sen att det i regel bara är dur, samma basgångar etc etc.

  48. #168
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fast är det verkligen så lyckliga texter i dansband? Är väl lika hög andel hjärta & smärta?

  49. #169
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast är det verkligen så lyckliga texter i dansband? Är väl lika hög andel hjärta & smärta?
    Kanske är en fördom ja, men på något sätt så finns det en glättighet.
    Det kan ju också vara så att orden/språket är riktat till en målgrupp som värderar orden lite annorlunda och läser bättre mellan raderna.
    Eller så är det så att texterna kanske inte är så glada men musiken är det....mycket dur etc.
    Herregud.....är dansbandsmusikens närmast släkting Broder Daniel?
    Mörka texter med ofta duriga ackordföljder

  50. #170
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av 10.000 Dansbandslåtar så kanske 300 låtar är hyfsade och 60-70 riktigt bra.
    Så då pratar vi om mellan 0,6 och 3% av Dansbandslåtarna som jag gillar.
    Det där gäller nog för mer än dansbandsmusik.

  51. #171
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske är en fördom ja, men på något sätt så finns det en glättighet.
    Det kan ju också vara så att orden/språket är riktat till en målgrupp som värderar orden lite annorlunda och läser bättre mellan raderna.
    Fast jag fortsätter driva min tes att det är funktionsmusik. Den ska dansas till. Ingen vill stå och analysera texter, dom har inget eget värde, dom ska bara inte krocka med musiken. Och ska det buggas ska det vara lite glatt och klämmigt. Alltså glada och klämmiga texter. När tryckarna kommer kan det vara lite olycklig kärlek så de dansande blir lite känslosamma.

  52. #172
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Ok, är jag på kanelen och befinner mig på en ålandsfärja, så visst är det jäkligt trevligt att bjuda upp en främmande dam och dansa lite till dansband. Alltså som ren funktionsmusik att dansa och sällskapa till i ett visst sammanhang. Men som musik betraktat, ren disaster i min mening.

  53. #173
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag fortsätter driva min tes att det är funktionsmusik. Den ska dansas till. Ingen vill stå och analysera texter, dom har inget eget värde, dom ska bara inte krocka med musiken. Och ska det buggas ska det vara lite glatt och klämmigt. Alltså glada och klämmiga texter. När tryckarna kommer kan det vara lite olycklig kärlek så de dansande blir lite känslosamma.
    Som sagt, min mamma gillar dansband. Jag tycker hon summerar det rätt bra när hon lyssnar på min musik:

    "Ja, en del förstår jag inte och en del är fint, men det är synd att man inte kan dansa till det".

    Dansbandsmusik är musik avsedd att dansa till. Nu tycker jag att man kan fylla dansmusik med olika saker också iofs, men jag har full förståelse för mammas synvinkel. Dansen ger henne mycket glädje. Uppskattar dock om jag slipper lyssna på den musiken.

    Jag tycker bättre om när hon sätter på finsk tango dock. Det lirar ju skiten av svenska dansband, i mina öron.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-03-17 klockan 10:46.

  54. #174
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag fortsätter driva min tes att det är funktionsmusik. Den ska dansas till. Ingen vill stå och analysera texter, dom har inget eget värde, dom ska bara inte finnas där.
    Technofixd.

  55. #175
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men egentligen, är det mer intelligens i tex Franz Ferdinands "Take me out" eller Blurs "Song2"?
    Det både lyssnar och dansar man ju till
    Sen kan jag tycka att det är väldigt mycket mer edge i den musiken (iaf när den kom ut) men texterna, njaa hihi.
    Den fyller funktionen väl på dansgolven på Sticky Fingers och Debaser etc

  56. #176
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Japp, bara att inse att olika människor får ut olika saker av musik. Och det väl bara fint.

    Men på samma sätt tycker jag inte man ska försöka analysera och diskutera all musik på samma sätt, för då blir det också bara fel. Dansband har inte samma verkshöjd som tex. konstmusik, är inte tänkt att konsumeras på samma sätt, har inte samma intellektuella ambitioner, det måste väl vara ok att säga?

    (jag tror all analys utöver 'kan man dansa till det' är att göra dansbandsmusik en otjänst iofs. Håll det på den nivån så tror jag inte så många skulle 'se ner på den' heller)

  57. #177
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det måste väl vara ok att säga?
    Tyvärr, tror jag, med det rådande kulturklimat vi har så är det det fulaste man kan säga. Det värsta man kan vara är så kallad "kultutelit" (dvs kulturintresserad).

  58. #178
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men egentligen, är det mer intelligens i tex Franz Ferdinands "Take me out" eller Blurs "Song2"?
    Det både lyssnar och dansar man ju till
    Sen kan jag tycka att det är väldigt mycket mer edge i den musiken (iaf när den kom ut) men texterna, njaa hihi.
    Den fyller funktionen väl på dansgolven på Sticky Fingers och Debaser etc
    Take me out är väl en utpräglad danslåt?

    Men nej, Rock är inte så jäkla smart, men den går att ladda med annat också, det finns en subversiv grundtanke som saknas i dansband. Den har flera syften, som jag ser det iaf. Dels skrika skiten ur sig, men även utmana gällande föreställningar. Om vi nu pratar bra rock. (och då menar jag såklart Stooges, speciellt idag )

    Fast nu kanske jag överanalyserar också...

  59. #179
    deleted user
    Det är skillnad på att dansa upp o ner o hur man vill och dans som kräver speciell musik och takt. Det är skillnad på indie-dansgolv och utpräglad elektronisk dansmusik och det är defintivt dansinriktat när det gäller dansband. Det är det inget fel med alls. Är det något dansbandsmusiken fungerar som är det ju att dansa till, i övrigt.... well...

  60. #180
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr, tror jag, med det rådande kulturklimat vi har så är det det fulaste man kan säga. Det värsta man kan vara är så kallad "kultutelit" (dvs kulturintresserad).
    Jag vet. Det är därför jag försöker resonera mig fram till mina slutsatser, så man kan se tankeprocessen. Det handlar inte om att döma, utan om kontext.

    Det är klart man kan göra litterär analys av dansbandstexter, men det blir bara ironiskt och von oben. Bättre att säga att det här inte fungerar i den här kontexten, och det låta det vara där.

    Fö läste jag någonstans att typ Lars Forsell (eller annan kulturgigant, minns inte vem nu faktiskt), fick läsa Imperiets texter, som väl ansågs vara the shit på 80-talet, och utbrast: Men det här är ju pekoral!

    Och det hade han ju helt rätt i.

Liknande ämnen

  1. Varför så många beggade prophet 08 till salu ?
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 12:47
  2. Varför så många Mopho till salu?
    Av phe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 18:03
  3. Varför så många Mofo's till salu?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 15:28
  4. Varför har de så många outputs på ljudkort idag?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:50
  5. Varför skapar många 99medlemmar just nu?
    Av Dalleponken i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •