Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 336

Ämne: Varför ser så många ner på Dansbandsmusik ?

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Varför ser så många ner på Dansbandsmusik ?

    Kan inte förstå varför någon musikstil kan anses som "sämre".

    En musikstil som skapar en enorm glädje och som varje helg når
    ut till 100.000-tals människor borde väl definitivt betraktas med
    respekt ?

    Vore intressant att höra era argument emot Dansbandsmusik.

  2. #2
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    personligen så tycker jag att det är för lite experimentlusta bland dansbanden. Det är ju en ganska konservativ genre i mina ögon.

    Men så länge man är glad personligen så är det ju något som de gör rätt liksom. Lyssnar ju på en hel del konservativt själv och jag gillar ju det

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är enkelt. Musikaliskt är det pinsamt dadaistiskt där nytänket är lika med noll. Textmässigt är det skämskudde.
    Helt klart the lowest of the lowest form av konstart alla kategorier. Jag skäms över svenska folket att detta är så stort.
    Jag har dessutom spelat keyboard i ett dansband , men försökte ställa mig på den skuggigaste platsen på scenen...för att synas så lite som möjligt.
    Just texterna var det jag skämdes mest över.Det är så låg nivå på texterna med klichéer och nödrim att de fan borde förbjudas.

    Kolla bara på hon Eliza i melodifestivalen, Casanova en gudagåva etc.

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag finner dansbandsmusik genuint tråååååkigt att lyssna på. Det är säkert bra att dansa till men jag är genuint ointresserad av dans också. Sedan vet jag väl inte om jag ser ned på musiken, jag strunta bara i den.

  5. #5
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag vet bara att det är olidligt trist och att de flesta försöker krana ut så mycket pengar det bara går ur dessa parningsljud. Sen är det väldigt, väldigt få som ens försöker hitta sin 'grej' i denna schanger utan att låta som Christer Sjögren verkar vara målet.

    Jag skulle hellre lyssna igenom hela Springsteens samlade verk än en skiva med "Svensktoppen".

    /Mein

  6. #6
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Gillar det mer för varje år som går, har det med stigande ålder att göra? Visst kan en del texter vara lite löjliga men det ser jag bara som ett plus. 90% av all musik med texter består ändå av nödrim och klychor man hört förut

  7. #7
    deleted user
    Fast dansband gör pengar, kanske är det så att det inte behöver vara mer avancerat för att ha kul. Svårt att se ner på dansbanden faktiskt, var mer hatisk när jag var yngre.

  8. #8
    buffo
    buffo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar det mer för varje år som går, har det med stigande ålder att göra? Visst kan en del texter vara lite löjliga men det ser jag bara som ett plus. 90% av all musik med texter består ändå av nödrim och klychor man hört förut
    Precis! Några har börjat körat igång dansband på jobbet på fredagseftermiddagarna, och jag kommer på mig själv med att tycka det är riktigt svängigt. Svårt att inte bli glad är det också!

  9. #9
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Alltså det är väl ganska mycket ett kneg?
    Musikarbeiter...
    Man är ju inte superinspirerad varje dag på jobbet liksom...

    Den betalande publiken förväntar sig nog också en specifierad valuta vid inväxlingen. Tänk om rörmokarn börjar frijazza hemma i ditt badrum o bygger en roterande kopparfontän o patchar toaspolen ner i ditt handfat liksom när du egentligen ville att han skulle fixa en droppande kran?

    Skämt åsido så tror jag många av dem jobbar ganska hårt för att glädja en viss gruppering och det förtjänar respekt u mina ögon, sen behöver jag inte gilla musiken.

  10. #10
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Svenska dansband är töntiga till max ja, men det skulle inte behöva vara så. Finland --> open•spotify•Kuutamon Tyttö

  11. #11
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Det där är ju väldigt objektivt och ja ser inte ner på andra musikers förmåga... men som genre tycker ja det är fruktansvärt ja får obehagskänslor och blir irriterad... har ju haft otaliga diskussioner med min mamma och hennes sambo om fenomenet. Eftersom ja lyssnat på techno i olika former samt goa/psy sen tidigt 90tal...med argumenten att allt låter liika dant... ja hävdar att dansband låter likadant som för 20 år sen... få genrer har utvecklats så lite som dansbandsgenren över tid.

    Evirob och Firechild sumerar ju det perfekt. Sen har ja väldigt svårt med alkoholromantiseringen (måste ha ett järn innanför västen etc ) kring hela genren...95 % av alla som dricker blir ju fruktansvärt jobbiga (mig inkluderat) Grovt generaliserat så klart. But still.

    Men gör det folk lyckliga så är det ju det huvudsaken förstås.
    Senast redigerat av Infra den 2014-03-12 klockan 08:33.

  12. #12
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför ser så många ner på Dansbandsmusik ?
    Det gör jag inte, men jag tycker för den skull inte att det är bra.
    Däremot har jag befunnit på mig på några sådana dansbandstillställningar och jävlars vad kul folk verkar ha. Nästan så jag fick lust att lära mig dansa. Nästan.

  13. #13
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast dansband gör pengar, kanske är det så att det inte behöver vara mer avancerat för att ha kul. Svårt att se ner på dansbanden faktiskt, var mer hatisk när jag var yngre.
    Medhåll, samt att det är ju ett jobb för de lite större banden. Jämför med att rensa sill. Inte alltid så kul, men ger mat på bordet.

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ska väl förtydliga med att jag inte ser ner på dem utan bara ogillar deras musik.

    /Mein

  15. #15
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jag ser inte heller ner på genren. Men jag är helt ointresserad av den. Det finns mycket musik jag inte gillar, men inget jag egentligen ser ned på. Vad som är bra och dåligt är ju högst personligt. Det finns väl egentligen inget rätt och fel. Jag menar, vem vet bättre än någon annan? (Och det kommer från killen som var musikchef på en kommersiell radiostation i över 10 år.)

  16. #16
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Många "ser ner" på dansbandsmusiken för att det helt enkelt är bruksmusik som egentligen inte har mycket lyssningsvärde på grund av att genren är så likriktad, utan i princip bara är till för att dansa till. Jag har visserligen en svåger som knappt lyssnar på annat än dansband, så självklart har jag egentligen fel, men så tycker jag i alla fall...
    Musikerna är ofta j-t vassa, men musiken är ju trist eftersom man vet exakt hur varje ackordsföljd kommer att bli redan efter första takten, typ.
    Själv skulle jag aldrig klara att spela sådant eftersom det enligt min mening är så enkelspårigt, men för de som spelar blir det antagligen som ett vanligt jobb, som kanske inte behöver vara jättekul, men som drar in pengar kontinuerligt - men kanske ändå kul eftersom man glädjer många så att de får röra sina lurviga på helgerna, så om man står ut med det trista så har det förstås sin belöning också...

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det faktum att något har en bred publik har inget med dess kvalitet att göra, men det kan tillfredsställa andra behov som socialt umgänge, dans osv. Jag ser ner på dansbandsmusiken ur ett rent musikaliskt perspektiv (och för att jag tycker det är så in i vassen dåligt). På samma sätt håller nobelpristagarna i litteratur högre litterär kvalitet, men man läser dem inte gärna på en trött fredagskväll och många kioskvältare har betydligt större läsekrets - därför att det är enkelt och det är lätt.

    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte förstå varför någon musikstil kan anses som "sämre".

    En musikstil som skapar en enorm glädje och som varje helg når
    ut till 100.000-tals människor borde väl definitivt betraktas med
    respekt ?

    Vore intressant att höra era argument emot Dansbandsmusik.

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många "ser ner" på den moderna dansmusiken för att det helt enkelt är bruksmusik som egentligen inte har mycket lyssningsvärde på grund av att genren är så likriktad, utan i princip bara är till för att dansa till. Jag har visserligen en svåger som knappt lyssnar på annat än techno, så självklart har jag egentligen fel, men så tycker jag i alla fall...
    Musikerna är ofta musikalist outbildade, och musiken är ju trist eftersom man vet exakt hur varje ackordsföljd kommer att bli redan efter första takten, typ.
    99musikfiskd

  19. #19
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musikfiskd

  20. #20
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Dansbandsmusik är ungefär det enda av det svenska kulturarvet som jag anser vara värt att bry sig om. Det och Axel Fridell.

  21. #21
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag förstår inte alls hur man kan se ner på en annan genre eller en yrkesgrupp för den delen? Med vilken rätt sätter man sig på dessa höga piedestaler och leker domare och dömare.

    Nej, jag lyssnar inte på dansbandsmusik. Inte min stil. Men jag lyssnar inte heller på hip-hop eller country eller death metal så vidare mycket. Utan att se ned på någon eller något. Det går bra ändå.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (sedan skall vi inte gå in på vad dansbandsmusik är för något, det varierar rätt stort över landet. allt från smör och smet till modern radiopop spelas av dansbanden)

  23. #23
    deleted user
    Jag har träffat ett antal dansbandsmusiker som gjort sig ett namn och dragit in rätt bra ned flis.

    Jag kan säga att jag aldrig stött på så cyniska musiker, som skrattar åt sin publik och som berättar historier om dem själva som häradsbetäckare på ett sätt som fått mig att lämna bordet.

    Så jag har min bild av den branschen.

    Sedan tycker jag att det generellt är ren skräp, men det må vara en fråga om tycke och smak. Mamma älskar dansband, men vi har en bra relation ändå.

  24. #24
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är det väldigt, väldigt få som ens försöker hitta sin 'grej' i denna schanger utan att låta som Christer Sjögren verkar vara målet.
    Lite samma grej som att alla i Syntsvängen skall låta som Dave Gahan.

  25. #25
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Min infallsvinkel är väl att det är bruksmusik. Väldigt effektiv till det den är tänkt för, dvs dansa till. Formad av förutsättningarna, ska man spela flera dagar i veckan, 5 timmar i stöten, så kan det inte vara för utmanande, man får hålla igen på tex. sången för att rösten ska hålla.

    Allt det här har jag respekt för för, även om det inte är min grej (kan inte dansa, alls)

    Det är när man börjar spela det i radion, och sälja skivor, som dom tappar mig helt. Då upphöjer man det till något det inte är. Och där bottnar det inte enligt mig, det blir bara buskis.

    Folk får såklart lyssna på vad dom vill, men jag har också rätt att säga när jag tycker att nånting inte håller måttet...

  26. #26
    deleted user
    Du är inne på nåt där. Dansband är för musiken vad Stefan & Krister är för teatern.





    ( OBS medvetet flamebait, ni är för smarta för att nappa på den).

  27. #27
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    En grej jag funderat på tidigare var varför många dansbandssångare hade samma, speciella sångstil & lät likartade.
    Tills min polare enkelt konstaterade, prova att le kraftigt samtidigt som du sjunger.
    Vips... instant dansbandssång.

    Ett bra tips när ni tröttnar på syntträsket.

  28. #28
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast dansband gör pengar, kanske är det så att det inte behöver vara mer avancerat för att ha kul. Svårt att se ner på dansbanden faktiskt, var mer hatisk när jag var yngre.
    Musiksmak formas främst när man är ung, och då framstår väl ofta bruksmusik framförd av professionella över trettio som mindre intressant än ett band med gapiga ungdomar som vill göra uppror. Det har väl också att göra med den romantiska synen på konstnären, där det viktiga är nyskapandet och inte hantverket. För väldigt många idag är väl det viktiga vad artisten "står för" snarare än att de kan spela, måla eller vad det nu är. Idag kan du ju uträtta dina behov på en Ipad - vips, ett samtidskritiskt konstverk. Själv tycker jag som H.L. Mencken: “The older I get the more I admire and crave competence, just simple competence, in any field from adultery to zoology.”
    Senast redigerat av Olof B. den 2014-03-12 klockan 09:20.

  29. #29
    deleted user
    Annars vore det intressant med shoegaze-stirrande deppiga dansbandsmusiker. Vips så hade det blivit en helt annan dynamik.

  30. #30
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är inne på nåt där. Dansband är för musiken vad Stefan & Krister är för teatern.

    ( OBS medvetet flamebait, ni är för smarta för att nappa på den).
    Haha, så smart är inte jag.

    Men det är en ganska bra jämförelse. Jag skulle nog inte ha något problem med S&K-buskis, om dom hållit sig på lokalrevyn där dom hör hemma. Men när dom får göra primetime-tv så blir jag lite provocerad, då har man tagit det ur sammanhanget där det funkar, och försökt sminka grisen lite för hårt...

    (nu är det väldigt lite humor på tv jag tycker är något vidare, men principen kvarstår)

  31. #31
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag funderat på tidigare var varför många dansbandssångare hade samma, speciella sångstil & lät likartade.
    Tills min polare enkelt konstaterade, prova att le kraftigt samtidigt som du sjunger.
    Vips... instant dansbandssång.
    Och som jag skrev ovan: Testa att sjunga 5 timmar i sträck 3-4 dagar i veckan...

  32. #32
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag känner några som spelar i dansband & dom spelar aldrig dansbandsmusik i stereon hemma.
    (eller kanske det bara är när jag är på besök.. tänkte inte på det)

  33. #33
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner några som spelar i dansband & dom spelar aldrig dansbandsmusik i stereon hemma.
    (eller kanske det bara är när jag är på besök.. tänkte inte på det)
    Det är min erfarenhet också. De skrattar åt de som lyssnar på det hemma. Cyniskt in absurdum. Nu har jag långt från träffat så många dansbandsmusiker att det har något statistiskt värde, men fler än man kan tro.

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan inte hjälpa det. Jag mår dåligt av att höra dansbandsmusik. Det är nåt med det likriktade, den tråkiga produktionen, den utslitna sångstilen, jag vet inte. Man undrar ju gärna när denna likriktning skedde, för t.ex. tidiga SvenIngvars är ju väldigt the Shadows med lite country i. Ett rätt eget sound liksom.

    Jag vill gärna säga att dansbandsmusik är objektivt dåligt, men när så otroligt många verkligen gillar det är det ju svårt att försvara.

  35. #35
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Men är det verkligen så mycket konstigare än att någon i Radiosymfonikerna kopplar av till Springsteen hemma? Eller att Roger Federer hellre tittar på fotboll än tennis? Det måste ju inte tyda på förakt, och även om det gör det så är det väl ett jobb helt enkelt. Jag vet inte om jag tror att gamla rockfarbröder som turnerar runt med trettio år gammalt material har någon annan inställning, de gör det väl ofta för pengarna de med. Själv lyssnar jag aldrig på dansband, men förakt säger för mig oftast mer om personen som känner det än om föremålet.

  36. #36
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man undrar ju gärna när denna likriktning skedde, för t.ex. tidiga SvenIngvars är ju väldigt the Shadows med lite country i. Ett rätt eget sound liksom.
    Likriktningen skedde väl på 70-talet, när det fanns rätt stora pengar att tjäna gissar jag.
    Senast redigerat av PeterH den 2014-03-12 klockan 09:33.

  37. #37
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Tror att kombinationen bruksmusik och starka ekonomiska vinstintressen alltid kommer ge en låg konstnärlig status. Enligt mig är det befogat.

  38. #38
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte hjälpa det. Jag mår dåligt av att höra dansbandsmusik. Det är nåt med det likriktade, den tråkiga produktionen,
    Fast för att fortsätta på min linje om bruksmusik: Hur mycket variation är det inom musiken till afrikansk rituell dans? Eller i sambatågen?

    Det är när det lyfts ur sin kontext som 'problemet' uppstår, iaf för mig.

  39. #39
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det verkligen så mycket konstigare än att någon i Radiosymfonikerna kopplar av till Springsteen hemma? Eller att Roger Federer hellre tittar på fotboll än tennis? Det måste ju inte tyda på förakt, och även om det gör det så är det väl ett jobb helt enkelt. Jag vet inte om jag tror att gamla rockfarbröder som turnerar runt med trettio år gammalt material har någon annan inställning, de gör det väl ofta för pengarna de med. Själv lyssnar jag aldrig på dansband, men förakt säger för mig oftast mer om personen som känner det än om föremålet.
    Vi pratar om musiker som idiotförklarar sin publik utan omsvep och garvar när de berättar hur de gör en låt som går hem. Det säger väldigt mycket om dem och jag uppfattar att det säger en del om branschen också. Och kanske eventuellt också en del om varför musiken är så själlös (som tex jag uppfattar den).

  40. #40
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Många band har ju sitt ursprung som popidoler på 60talet. Sen fick man barn å var tvungen att få in cash. Lite som Doggelito faktiskt

  41. #41
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att kombinationen bruksmusik och starka ekonomiska vinstintressen alltid kommer ge en låg konstnärlig status. Enligt mig är det befogat.
    Medhåll. Men det får man antagligen inte säga i det här jävla landet.

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lätt att bunta ihop sådant man inte gillar och/eller förstår

    Vad fan är "dansbandsmusik"? Som att bunta ihop allt som har 4/4 elektronisk kagge.

    Finns mängder av subgenrer och ett antal arketypiska band/artister att älska eller hata, precis som inom house, synthpop, country, metal etc...

    Bruksmusik och yrke, javisst. Spela det publiken vill höra? Självklart - det är ju de som betalar lönen, gäller även Kraftwerk, Neil Young och Plura! Älska sitt jobb? En hel del gör det och en del ser det som en födkrok! Har träffat på de flesta sorter. Även "viktiga" artister som är utleda, föraktar sin publik och är cyniska... Men de verkar inte så många - i någon genre
    Senast redigerat av hasse_fx den 2014-03-12 klockan 09:52.

  43. #43
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är min erfarenhet också. De skrattar åt de som lyssnar på det hemma. Cyniskt in absurdum. Nu har jag långt från träffat så många dansbandsmusiker att det har något statistiskt värde, men fler än man kan tro.
    Jag känner tre stycken, så det är väl inte heller någon statistik validitet bakom. Men dom tre spelar i flera olika andra band också, lite coverband, lite 60-talsband, en spelar i ett bluesband osv.. Så den gemensamma nämnaren är nog att dom gillar att spela & spelar jävligt mycket & helt enkelt försöker försörja sig på musik på de vägar som finns öppna.

  44. #44
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Var ju hårdare förr om åren med hånen, men det var väl lite snällrebellstil att sparka in en öppen dörr. Nu förstår jag ju att detta gäller alla genrers, att det mest är copy/ paste

    Tror många ser det som en Svenssonkultur, lite som dom sa förr, 'ja är lite osvensk typ' , när man ville vara lite finare. Dansbanden lever mer rebelliskt än många popband hehe

  45. #45
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det finns ju bra "dansband" också, som spelar diverse radiohits som covers och gör det bra - men då är de inte att räkna som dansband i vanlig bemärkelse, utan mer som coverband. De tråkiga dansbanden (åtminstone många som jag har hört), totalförstör coverlåtarna genom att göra om dem till dansbandsstuk - dessutom med en ostig svensk "översättning" av texten till råga på allt elände...

  46. #46
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju bra "dansband" också, som spelar diverse radiohits som covers och gör det bra - men då är de inte att räkna som dansband i vanlig bemärkelse, utan mer som coverband.
    Norrlandsdansband som jag kallar dem. De som inte har fastnat i smör och smet.

    Fast det kanske bara är en fördom? Finns de även söderöver? Min erfarenhet av dansband är typ 20 år gammal och från tiden jag bodde i Umeå... hade en massa polare som älskade att gå ut och dansa till dansband då.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är ju lite grand som att tiden står stilla med dansbandsmusik. Hörde Take Me To your Heaven med Charlotte Perrelli hu juda mej vilken skitlåt. Tänk att den vann Eurovision så sent som 1999 ! Till saken att soundet på den är ju fortfarande top of the line soundet inom dansbands genren med Roland D-50 Staccato Heaven ljudet etc.

    Tycker förutom mitt eget inlägg...även att Claes slår huvudet på spiken när det gäller dansband.
    Jag tycker faktiskt det inte finns något försvar att komma med alls när det gäller genren. Det är fullständigt usel musik med usla texter.
    När det gäller utövarna är det ju en helt annan sak så blanda inte ihop begreppen att vi ser ner på utövarna , dessa är som sagt oftast VÄLDIGT kompetenta musiker som gör detta för sitt leverbröd och eventuellt gillar musiken också men det låter jag vara osagt.
    Senast redigerat av Firechild den 2014-03-12 klockan 10:17.

  48. #48
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    det här är ju bra.


    https://youtu.be/PQyJCS816v4

  49. #49
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Min farbror är fd. dansbandsmusiker. De lade ner när det började gå FÖR bra för dem så det gjorde anspråk på varenda helg under hela sommarhalvåret.

    Han lyssnar på dansband hemma, men framförallt country och "gammel-rock". En väldigt musikalisk herre som är betydligt mer öppensinnig för andra genres än de flesta andra jag känner i hans generation.

  50. #50
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Däremot modet har dom ju haft stor inverkan på.
    Kolla på han som står i mitten här, visst är han väldigt lik en kille som bl.a. brukar spela Theremin & modularsynt på Norberg.
    Extra poäng utdelas till den som identifierar vem jag menar. Han bor i Stockholm.

  51. #51
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    hahahaha Jag tycker han liknar en av de aktvare 99orna, en jag vågar itne säga vem

  52. #52
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran

  53. #53
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag känner att jag vill svara på ett positivt sätt, men det är svårt.

    Dansbandsmusiker spelar mycket och är ute mycket och spelar på scen. Detta gör att de är ofta både mycket duktiga musiker och har scenvana.

    Personligen så hatar ja skiten. Jag har försökt att spela dansbandslåtar men det går inte
    Det enda sättet för mig var att klä sig med ett dansbandsleende, nollställa hjärnan och spela lika taktfast som tysk techno. Då fanns det en möjlighet att jag inte lät som en helalkoholiserad dansbandsmusiker.

  54. #54
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Känns mer som att en äldre publik ska kunna gå ut och klämma på varann
    utan att skämmas.
    Musiken spelar nog ingen roll egentligen.

  55. #55
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns mer som att en äldre publik ska kunna gå ut och klämma på varann
    utan att skämmas.
    Musiken spelar nog ingen roll egentligen.
    Är väl därför man inte gillar denna musiken, den spelar igen roll, den är bara en bakgrund.
    Man tycker inte om den för dess musikaliska kvaliteter, för den har inga, allt är urvattnat och man hör ingen konstnärs uttryck.
    Men jag ser inte ner på den, folk borde klämma mer på varandra och allt som bidrar till att de gör det är ju bra.
    Oavsett om det är dansband för gamlingar eller SHM för ynglingar.

  56. #56
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot modet har dom ju haft stor inverkan på.
    Kolla på han som står i mitten här, visst är han väldigt lik en kille som bl.a. brukar spela Theremin & modularsynt på Norberg.
    Extra poäng utdelas till den som identifierar vem jag menar. Han bor i Stockholm.
    En klassiskt poster men man glömmer lätt bort bandnamnet i all visuell fulländning.
    Gert Jonnys. Inte helt fel det heller.

    Han längst ner är väl lite lik Robin Stjärnberg.
    Senast redigerat av Firechild den 2014-03-12 klockan 11:00.

  57. #57
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En klassiskt poster men man glömmer lätt bort bandnamnet i all visuell fulländning.
    Gert Jonnys. Inte helt fel det heller.
    Men frågan kvarstår, vem liknar killen som står i mitten.... tänk modularsynt, Theremin, Stockholm

  58. #58

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot modet har dom ju haft stor inverkan på.
    Jag såg en förklaring om att dansbandens "intressanta" scenkläder berodde på Skatteverket – man fick dra av kostnaden, men bara om man kunde visa att det var kläder som inte gick att använda till vardags. Ingen aning om det stämmer, men det verkar ju rimligt, åtminstone som bidragande faktor.

  59. #59
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg en förklaring om att dansbandens "intressanta" scenkläder berodde på Skatteverket – man fick dra av kostnaden, men bara om man kunde visa att det var kläder som inte gick att använda till vardags. Ingen aning om det stämmer, men det verkar ju rimligt, åtminstone som bidragande faktor.
    Haha, underbart om det är sant !!
    Skulle ju förklara en hel del!

  60. #60
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg en förklaring om att dansbandens "intressanta" scenkläder berodde på Skatteverket – man fick dra av kostnaden, men bara om man kunde visa att det var kläder som inte gick att använda till vardags. Ingen aning om det stämmer, men det verkar ju rimligt, åtminstone som bidragande faktor.
    Det stämmer fasktiskt. Det var så under många år anno dazumal, att mer normala kläder inte fick dras av som arbetskläder, utan det var tvunget att man absolut inte skulle kunna använda dem utanför jobbet.

Liknande ämnen

  1. Varför så många beggade prophet 08 till salu ?
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 12:47
  2. Varför så många Mopho till salu?
    Av phe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 18:03
  3. Varför så många Mofo's till salu?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 15:28
  4. Varför har de så många outputs på ljudkort idag?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:50
  5. Varför skapar många 99medlemmar just nu?
    Av Dalleponken i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •