Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Bygga upp en KÖR från två ursprungliga röster ?

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Bygga upp en KÖR från två ursprungliga röster ?

    Om man i vissa partier av en låt vill få med en liten kör och
    inte har denna i verkligheten utan bara en eller två sångare,
    vad kan man göra i sitt inspeningsprogram så att det här
    kan bli verklighet ? Tacksam för alla förslag ! Förklara gärna
    på ett grundläggande sätt om hur man ska göra.

  2. #2
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Grain delay i ableton live är standard för mig, låter inte jätte naturligt kanske men har fått lyckade resultat i åtminståne 1 låt

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej det går inte på konstgjord väg att från två spår få det att låta kör. Däremot kan du låta personerna sjunga några tagningar till , både dubbar av de sjungt samt oktaver och stämmor , då har du snart en hyfsad kör.

  4. #4
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för de tipsen ! har dock för mig att jag har sett i någon musiktidning att
    de hade en artikel om just detta - jag har för mig att de föreslog att man skulle
    dubba sångspåret/sångspåren för att sedan lägga på olika effekter på det kopierade
    spåret. Kommer dock inte ihåg vilka - Kanske var det att fördröja det nya spåret
    med några millisekunder - Kan det stämma ?

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Att bara fördröja spår ger mer stereobredd och lite dubbkänsla. Vill du ha intrycket av att det är flera personer som sjunger så finns det några pluggar, Cubase har tex. Cloner, som lägger till slumpmässiga variationer mm.

    Sen är ju också frågan vad du menar med kör? Unision hockeykör? Stämmor? Stämmor är på sätt och vis lättare, använd Melodyne eller dylikt för att flytta en kopia, lattja med formanter för att få kontraster osv...

  6. #6
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Har gjort en hel del "kör"-inspelningar med endast min egen röst. Hade ingen som helst erfarenhet av riktiga körer innan. Vad jag kommit fram till är detta:

    - Dubbla varje stämma. Genom att sjunga in samma stämma två ggr (så exakt du bara kan) börjar det direkt leva och samtidigt jämnar du ut rösten.

    - Sjung "fint". Det låter som en trist uppmaning men jag har märkt att när du skall lägga flera stämmor på varandra så hjälper det om du försöker håller rösterna så jämna (dynamik och i ton) som möjligt (speciellt i de lägre stämmorna). Ett så stabilt och jämnt fundament som det går. Du kan istället leva ut desto mer när du lägger de mer dominanta / ledande stämmorna. Vill tillägga att jag inte i övrigt är förtjust i traditionellt vackra stämmor eller skönsång, detta handlar endast om att få ihop känslan av en unison vokal kropp (ie. "kören").

    - Forma munnen. Oberoende ifall det är text eller ordlösa körer så kan det göra underverk att t.ex. dra ned på konsonanterna. Testa att sjunga som du tänker dig en gregoriansk munk eller exempelvis en operasångare gör. Se vad som händer. När det kommer till basen och de lägra stämmorna så kan det ibland funka jävligt bra (även om man kan känna sig som en riktig idiot medan man gör det).

    - Håll arrangemangen enkla. Du kan skapa magi med endast ett fåtal stämmor (exempelvis 2 oktaver och en "mellan"-stämma (sorry, kan ingen mer konkret terminologi)) och jag upplever att man tjänar mer på att skala ned än att bara stapla. Ett fåtal väl arrangerade stämmor slår jävligt högt. Inget som hindrar att man bygger större men gör det med omsorg, det är lätt att tänka att man löser något genom att lägga på mer / fler stämmor men av min erfarenhet handlar det mer om att bygga med omsorg.

    - Utgå ifrån de röster som skall framföra det. Anpassa arrangemangen efter de röster som skall framföra stämmorna. Att ha en tydlig idé om arret och sedan utarbeta det utifrån rösterna är i min erfarenhet det absolut bästa sättet. Om man inte har med professionella sångare att göra så hänger det så mycket på rösterna och de har ju alla olika omfång, ton och karaktär.

    - Lyssna på inspirerande körstycken och hör vad de gör!

    I mixen är min erfarenhet att det lönar sig att vara noga med EQ på respektiva stämma. Då det är samma röster som gör alla stämmor så se till att de inte bråkar (ta i lite extra med EQ:n). Det är lätt att börja lyssna på hur en ensam stämma låter men när det kommer till att bygga en kör är det helheten som gäller! Reverb och en färgande (lätt) kompressor på kören kan snabbt få det hela att sitta ihop rätt bra.

  7. #7
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Ah, jag missuppfattade, det är redan inspelat och ni talar efterbearbetning eller hur? Tja, där fick ni mina tips på hur man kokar soppa på en spik iaf, hehe..

  8. #8
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipsen ! Ja - Jag spelar in två sångerskor och sedan tänkte jag kopiera dessa
    spår 2-3 gånger så att jag får 6-8 röster. Sedan kanske ni har flera tips på olika pluggar
    som man kan använda till alla inspelningsprogram - med andra ord - VST-pluggar, effekter
    eller några smarta tricks som man kan göra med de kopierade stämmorna.

    Använder själv Studio One.

    Mvh Peter

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lyssna på Abba för fasen.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Trolla lite med faserna i stämmorna (typ låååååångsamt roterande fas - utan förskjutning i tid) eller helt enkelt motfasa vissa körspår, panna dom olika, dra ner diskant o bas på körerna, komprimera med multibandskompressor på körbus'en....ja laborera.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssna på Abba för fasen.
    Japp , eller Queen.

    Här pratar vi nya tagningar för varje stämma , inget articifiellt fusk som inte lät bra då och inte nu heller.
    Det Abba gjorde var att man drog ner hastigheten på rullbandaren när man spelade in vissa stäm pålägg och sedan när man spelar upp det i normal hastighet blir dessa stämmor lite sprödare .
    Plåga sångerskorna några tagningar till istället.
    Fejkade dubbar eller stämmor låter skit ur ett proffesionellt perspektiv , men det beror ju på var du lägger ribban hur du vill göra.

    Och Mountkill hade MYCKET bra inlägg också.

    Jag har gått i körskola hos Emil Heiling indirekt när jag hyrt in honom att lägga just kör på lite produktioner jag gjort. Han är proffs , arrangerade alla körer på första Il Divo plattan och väldigt mycket av hans tagningar finns med på albumet vad jag har förstått också.
    I alla fall när jag spelade in Emil så la han 4 dubbar på varje stämma och för att man inte skulle behöva klippa efteråt så gjorde han 4 perfekta på rad och om han tyckte själv att någon stäm tagning blev sådär så sa han bara , släng , vi tar 4 nya .
    Senast redigerat av Firechild den 2014-03-10 klockan 20:41.

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag sjunger så falskt att tre tagningar/stämmor med reverb låter som en ganska stor kör.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp , eller Queen.
    Eller Beatles. "Because" t ex. Multitrack är kul som fan.

  14. #14
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag sjunger så falskt att tre tagningar/stämmor med reverb låter som en ganska stor kör.

  15. #15
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ni har definitivt humor här ! Dock behöver jag lite flera tips liknande de från charliecrash och Mounkilli !

  16. #16
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Kolla in Antares pluggar. Dom har en massa för att förvränga röster. Till o med en som gör en kör av ett spår (nypa salt tack).

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått i körskola hos Emil Heiling indirekt när jag hyrt in honom att lägga just kör på lite produktioner jag gjort. Han är proffs , arrangerade alla körer på första Il Divo plattan och väldigt mycket av hans tagningar finns med på albumet vad jag har förstått också.
    I alla fall när jag spelade in Emil så la han 4 dubbar på varje stämma och för att man inte skulle behöva klippa efteråt så gjorde han 4 perfekta på rad och om han tyckte själv att någon stäm tagning blev sådär så sa han bara , släng , vi tar 4 nya .
    Det är ett tag sedan han, Emil Jensen och de andra musikgenierna i min årskurs underhöll aulan vid varje skolavslutning.
    När de jazzade loss på skolans nyinköpta D-50 satt musiklärarens son hemma och rattade på den ratade SH-09an.

    *sorry for off-topic rant*

  18. #18
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag körade på "In med bollen i mål" (lång historia hur jag hamnade där) så var vi tre pers och körde en jäkla massa tagningar bara. Det funkade rätt bra även om jag pajjade halsen av allt skrålande.

    Izotope Nectar är en fin plugg annars. Har en harmonidel där man tar orginalet och skapar fuskstämmor. Om det inte är främträdande i en mix så kommer man undan med det. Vi brukar med fördel slänga på det på slasksång för att fläska till våra demos när vi spelar in hos min polare. Den är väl inte i närheten av gratis dock...

  19. #19
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Jag har byggt en fotbollskör endast med mig själv. Men det blev mååååånga tagningar. Dock skitbra sluresultat

  20. #20
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. Jag har byggt en fotbollskör endast med mig själv. Men det blev mååååånga tagningar. Dock skitbra sluresultat
    För fotbollskör är ju tricket att skråla lite falskt och otydligt varje tagning. Blir kanon.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Detta! Hundratals röster "spelade" via mixerbordet...


    https://youtu.be/J_cVCtw7iLA


    Hur de gjorde (detaljerad berättelse + bilder)


    https://youtu.be/Qq7oGenbp2I

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta! Hundratals röster "spelade" via mixerbordet...


    https://youtu.be/J_cVCtw7iLA


    Hur de gjorde (detaljerad berättelse + bilder)


    https://youtu.be/Qq7oGenbp2I

    Riktigt intressant. Tack Hasse!

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipsen ! Ja - Jag spelar in två sångerskor och sedan tänkte jag kopiera dessa
    spår 2-3 gånger så att jag får 6-8 röster. Sedan kanske ni har flera tips på olika pluggar
    som man kan använda till alla inspelningsprogram - med andra ord - VST-pluggar, effekter
    eller några smarta tricks som man kan göra med de kopierade stämmorna.

    Använder själv Studio One.

    Mvh Peter
    Man kan göra så. Duplicera och lägga på olika effekter på de olika spåren. lite distskillnad. lite tidsskillnad.
    Men ett kopierat spår kommer ändå i slutändan bara att vara exakt samma spår, så det kommer inte riktigt att låta kör.

    Bättre då att låta dem sjunga in samma parti flera gånger. Sen placera dem olika i stereobilden. Där skulle iallafall jag börja.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sing Hallelujah med Dr Alban har en gospelkör bestående av Johanna (som en gång hängde här på 99musik) och en kille. Så visst kan två personer vara en kör.

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Har jag missuppfattat tråden om jag skriver 'autotune' och 'melodyne'?

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Melodyne är trevlig som stämmbyggare

  27. #27
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Faktiskt. Eller för musalergiker som jag: tc-hellicon voiceworks

Liknande ämnen

  1. Bygga arbetsbord från scratch
    Av Östermalmstorg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 12:29
  2. Hur behåller man det ursprungliga soundet?
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 18:47
  3. bygga en x0xbox från kit - svårt?
    Av sisältää i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 14:31
  4. Bygga DJ-PA från scratch.
    Av charliecrash i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •