Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Tinnitus - Nedsatt hörsel

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Tips: Ammot.se - Information om tinnitus

De tipsar bl.a. om silica. Någon här som testat det?

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    Tips: Ammot.se - Information om tinnitus

De tipsar bl.a. om silica. Någon här som testat det?
    Silica passerar väl mest rakt genom kroppen. Eventuellt med några riskabla sidoeffekter om man använder det en längre period enligt de källor jag har läst. Känns spontant som humbug även om man såklart skulle önska att det funkade.

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    Silica passerar väl mest rakt genom kroppen. Eventuellt med några riskabla sidoeffekter om man använder det en längre period enligt de källor jag har läst. Känns spontant som humbug även om man såklart skulle önska att det funkade.
    Har du källor på det? Tänker eftersom bl.a. apoteket säljer tillskott med silica.

Sen är det väl så med flera tillskott att man inte ska använda dem jämt/utan uppehåll.

anonanon
    anonanon är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Silica gel är ju det man har i fickorna på kläderna för att hålla borta fukt, det ska man ju inte äta hehe =)

De som jag sett tipsat om Silica och andra kurer är (vad jag sett) grundat i någon homeopatisk/holistisk lära att man ska stoppa i sig gift med liknande biverkningar för att bygga ett försvar, lite som vaccin, fast alternativ medicin och det funkar inte.
    Samma sak som de som påstår att oregano olja ska vara någon form av mirakel antibiotika när det i själva verket är cancerframkallande.

Silica i detta fallet kan som xyltburk sa leda till otrevliga sidoeffekter om man användet det en längre period, att man tar en liten liten mängd tror jag inte skadar men tveksam att det hjälper något alls, förutom placebo då.

Kuriosa: Silica Gel används flitigt vid beredande av metamfetamin, något som verkligen inte hjälper din tinnitus!

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    (Apoteket säljer massor av produkter utan vetenskapligt dokumenterad medicinsk effekt.)

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Så, vad är era bästa praktiska tips när det gäller att "leva" med tinnitus, i väntan på mirakelkurerna?

För mig gäller främst att "störa bort" oljudet och få hjärnan att koncentrera sig på annat som låter. På natten kör jag Rainy Mood på låg volym på en mobil, precis så att det hörs. Kombinerar också med P2 på väldigt låg volym.

Mina Sony NC-lurar känns obehagliga utan musik - väldigt mycket öronsus. Samma lösning, med musik på låg volym som man inte ska "lyssna" på - ambient som Eno's Music for Airports, ambient klassiskt som Debussy, Ravel, Pärt. Då blir det perfekt "nästan-tyst" och lurarnas NC gör nytta.

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    Har du källor på det? Tänker eftersom bl.a. apoteket säljer tillskott med silica.

Sen är det väl så med flera tillskott att man inte ska använda dem jämt/utan uppehåll.
    Den här summerade det väl ganska bra. Få studier kring silica, både på vilken effekt den har och vilka sidoeffekter.
    https://www.livestrong.com/article/5...taking-silica/

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Så, vad är era bästa praktiska tips när det gäller att "leva" med tinnitus, i väntan på mirakelkurerna?

För mig gäller främst att "störa bort" oljudet och få hjärnan att koncentrera sig på annat som låter. På natten kör jag Rainy Mood på låg volym på en mobil, precis så att det hörs. Kombinerar också med P2 på väldigt låg volym.

Mina Sony NC-lurar känns obehagliga utan musik - väldigt mycket öronsus. Samma lösning, med musik på låg volym som man inte ska "lyssna" på - ambient som Eno's Music for Airports, ambient klassiskt som Debussy, Ravel, Pärt. Då blir det perfekt "nästan-tyst" och lurarnas NC gör nytta.
    Min tinnitus korrelerar sjukt starkt med min stressnivå, vilket jag inte har något praktiskt tips för att hålla nere

Klarar inte heller av total tystnad i form av proppar eller brusreducerande lurar utan musik.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    Jag har haft bra hörsel tills för en månad sedan då en siren startades av misstag en meter från mig. Efter det är det aldrig helt tyst utan ett konstant pip & väs på svag volym i skallen som stänger ute en del av omgivningen, typ ett lågpassfilter med högfrekvent brusgenerator som jag försöker frekvensbestämma för att få sinnesro ...så jag provar nu att matcha med 936 Hz(?) som verkar lindra något för min del.
    https://www.youtube.com/watch?v=vBUM...=youtu.be&t=30
    https://www.youtube.com/watch?v=MZK2NxSm4Ao
    Senast redigerat av RX11 den 2018-12-26 klockan 22:16.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    Jag har haft bra hörsel tills för en månad sedan då en siren startades av misstag en meter från mig. Efter det är det aldrig helt tyst utan ett konstant pip & väs på svag volym i skallen som stänger ute en del av omgivningen, typ ett lågpassfilter med högfrekvent brusgenerator som jag försöker frekvensbestämma för att få sinnesro ...så jag provar nu att matcha med 936 Hz(?) som verkar lindra något för min del.
    Personen/företaget/myndigheten som startade sirenen bör betala skadeståns tänker jag

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Prata med skyddsombud om det hände på eller i anslutning till jobbet också! Viktig grej.

Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    Prata med skyddsombud om det hände på eller i anslutning till jobbet också! Viktig grej.
    Ja absolut. Hände det på jobbet ska det göras olycksanmälan, anmälas till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Finns det kollektivavtal och du fått bestående men kan det eventuellt finnas pengar att hämta via arbetsskadeförsäkringen.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag har bara betraktats som ett problem när jag på diverse bullriga arbetsplatser velat ha hörselskydd, och kanske lite ändrat förfarande med sånt som genererar höga ljud. Som att inte välta ner tompallar så det smäller som ett gevärskott. Vi snackar MÅNGA olika arbetsplatser. Det har snarare varit en tungt vägande anledning till icke förlängd provanställning. De fackliga, alltså skyddsombudet, har ENBART varit intresserad av att prata om att jag ska ansluta mig, och absolut inte velat ta i frågan om problemen som ju tydligt funnits på plats hur länge som helst. Det är fan synd om alla de män som tror att det är tufft att nöta ner sina sinnen helt i onödan.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    Förutom att jag håller med om att du ska se till att få detta anmält och kolla upp eventuella ersättningar så vill jag passa på att beklaga och hoppas det både lindras med tiden och att du hittar ett sätt att få det att funka.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    Tack, i mitt fall var det en spärr avlägsnad på ett larmat dörrhandtag av någon/några som arbetat där innan mig. Förvisso känner jag till att vissa dörrar är larmade men just denna gång blev jag överraskad av en siren rätt i nyllet utan hörselskydd då jag omedvetet förutsatte att det ospärrade dörrhandtaget var olarmat.

https://www.youtube.com/watch?v=nKo4...AJ2k8d&index=8
    https://www.youtube.com/watch?v=NAg6...3PCcSCe94Pvo6n
    Senast redigerat av RX11 den 2018-12-28 klockan 10:44.

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:13
  2. Fairlight Platinum ReFill - nedsatt pris
    Av PF i forum Propellerheads
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 11:49
  3. Testa din hörsel.
    Av Electroboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 13:59
  4. Frågor om Mixning med nedsatt hörsel!
    Av joakimi i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 19:10

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •