Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 213

Ämne: Tinnitus - Nedsatt hörsel

  1. #121
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Raderat ett gäng inlägg. Här i tråden pratar vi tinnitus och liknande.

  2. #122
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har vant mig vid mina pip nu, som bara blivit tydligare och dubbelsidigare. Ibland stör det mer, men faktum är att det är medans jag gör/håller på med/spelar musik som jag tänker minst på det. Det blir som en sån där grej man hänger upp sig på när man redan känner sig lite nere/stressad och då blir det påtagligt. Jag kan uppleva att mina öron "tröttnar" lite fortare än förr. Men det är egentligen bara bra. Då sitter jag bara i studion till kanske 00:14 istället för att det står 02:11 när man får för sig att titta. För lite sömn är också en sån grej som förstärker tinnitusmedvetenheten.

    Vänja sig verkar hittills vara den bästa metoden. Det var ju snack om ginseng eller nåt. Har inte hört mer om det.
    +1

    Det är mycket att köpa läget och som sagt, när man är mittuppi't så är det sällan det stör. Saknar däremot "finlyssningen" en del och man får förlita sig mer på referenser och visuell feedback! Tröttheten yttrar sig "bakvänt" från man var van vid när man var yngre... Jag tenderar att vilja sänka volymen mer och mer under längre pass. I och med det - slutna lurar har blivit viktigare så man inte störs av det akustiska strängljudet när man spelar elgitarr

  3. #123
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Pipet är borta nu. Körde happy ears som var lika bra eller lite bättre än skum. Ska köpa er-20. Och sänka gitarren lite… frääs

  4. #124
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Happy ears är helt suveräna tycker jag. Proppar man fortfarande kan få feeling på en konsert med. Skum är ju totaldämpande. Men vill man inte höra nåt alls så är skumproppar + skyddskåpor bäst.

  5. #125
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man vill ju ha massiv bas, då kan man gärna ta bort lite extra diskant tycker jag.

  6. #126
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Mitt fönster var till vänster när jag övade trummor som mest så mitt högeröra var oftast mot trumsettet. Inga stora skador än men jag hör pip ibland.

  7. #127
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har Etymotic Er-20. Tror Bellman har sålt av sin propp-division? Låter bra, sitter rätt bra när jag sjunger, men jag tror jag spräckte en trumhinna igår. Av att trycka i dem eller dra ut dem eller något. Det var lite höga ljud men jag hade ju proppar, inget tinnitus eller sånt idag. Typ tystare än rep-volym liksom.

  8. #128
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Har haft 'vanlig' tinitus nu i kanske 20 år och har blivit van, dvs jag bli 'bara' medveten om den när det är tyst ikring mig. Det som är nytt och har hittills bara hänt ett tiotal gånger är att jag hör fågel kvitter ... utan att det finns fåglar i närheten. Först trodde jag at det var en fågel, men när jag stoppade fingrena i öronen märkte jag att fågeln fanns där inne. Nej det är ingen mes, örn eller hackspett. Jag vet inte vilken fågel låter sådär, men att det är mycket fågellik kan jag garantera. Vanlig tinitus kan ju utlösas/förstärkas när nerverna i nacken blir tryckt av musklerna, dvs när man är spänt i nacken. Min tinitus kommer ifrån att jag jobbar i industrien och är permanent. Men den här fågeln verkar komma och gå som den vill ... hittills.
    Har jag fått pippi ? Är det nån som vet, eller har liknande ? Fågelskådare kanske ?

  9. #129
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Hade en märklig grej som hände igår, satt och käkade kanelbullar som sig bör och min tinnitus när jag tuggade bytte tonhöjd och amplitud. Dvs det upplevda pipet ändrade sig i både ton och timbre... det var riktigt obehagligt. Kan tillägga att jag varit lite täppt i bihålorna ett par dagar, vet inte om det förstärkte upplevelsen.

    Hursom, pipet/pipen blir värre och värre, har börjat använda musik/lurar på låg volym för att kunna somna ordentligt på kvällarna så fokus skiftar från pip till musik istället.

    Är det någon som sökt medicinsk hjälp, finns det eg nåt som kan göras för att åtminstone mildra symptomen?

  10. #130
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har fått tinnitus på väldigt hög frekvens, typ 9000Hz.
    Tidigare har jag haft bara korta temporära pip på runt 1500Hz som gått över om man sväljer.
    Jag har haft ett överkänsligt högeröra med pyttelite nedsatt hörsel men jag har varit noga med öronproppar på högeröra även om det inte är musik utan mer allmänna stojiga platser.
    Tinnitusen satte sig då lite förvånande i vänster öra nu.
    Verkar inte gå över. Ca 2 månader nu. Pipet blir starkare beroende på hur trött jag är, hur man sovit i princip. Blir värre om man sovit dåligt. Lite deppigt men man kanske skall vara glad att man klarade sig så länge...Eftersom det är så pass hög frekvens, lite som gamla TV-apparater så är det inte påtaglig förrän det är väldigt tyst. Sova eller i studion utan ljud.

  11. #131
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    låter precis som det som jag har, och som jag haft i över 20 år , på dagtid märker jag inte det längre men räcker att stanna upp och tänka på det så hör jag pipet , helt klart starkare när jag är trött, hör det tydligt vid sovdags.
    med öron proppar i hör jag det hela tiden

  12. #132
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har fått tinnitus på väldigt hög frekvens, typ 9000Hz.
    Tidigare har jag haft bara korta temporära pip på runt 1500Hz som gått över om man sväljer.
    Jag har haft ett överkänsligt högeröra med pyttelite nedsatt hörsel men jag har varit noga med öronproppar på högeröra även om det inte är musik utan mer allmänna stojiga platser.
    Tinnitusen satte sig då lite förvånande i vänster öra nu.
    Verkar inte gå över. Ca 2 månader nu. Pipet blir starkare beroende på hur trött jag är, hur man sovit i princip. Blir värre om man sovit dåligt. Lite deppigt men man kanske skall vara glad att man klarade sig så länge...Eftersom det är så pass hög frekvens, lite som gamla TV-apparater så är det inte påtaglig förrän det är väldigt tyst. Sova eller i studion utan ljud.
    Fyfan kompis, inte avundsjuk :/
    Funkar det att motfasa pipen på nåt sätt? Altså lyssna på samma ton och vända fasen långsamt 360° tills den "tystnar"?

  13. #133
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    9 kHz är tyvärr alltför bekant.

  14. #134
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har fått tinnitus på väldigt hög frekvens, typ 9000Hz. .....
    Ledsamt att höra, Firechild... Jag har varit med i "9 kHz-klubben" i över ett decennium nu och kan bara hoppas på att du, liksom jag gjort, vänjer dig vid tinnitus-ljudet fortsätter glädjas åt musiken.

  15. #135
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Ja, beklagar Firechild - men ändå välkommen till klubben.
    Det tog mig ett tag att hitta rätt i mixandet, men det lär man sig efter ett tag.

  16. #136
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Har haft tinnitus sedan 1985: ett högfrekvent pip/sus i båda öronen. Den var värst i början, efter ett par månader kunde jag skjuta den åt sidan och ignorera den.

    Men för tre veckor sedan körde jag ner i diket (halka) rätt hårdhänt: bilen blev mos men jag klarade mig bra tack vare teknikens under. Fast tinnitusen är värre än någonsin efter det: smällen från de fem krutladdningar som blåste upp krockkuddarna var högljudd!

  17. #137
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyfan kompis, inte avundsjuk :/
    Funkar det att motfasa pipen på nåt sätt? Altså lyssna på samma ton och vända fasen långsamt 360° tills den "tystnar"?
    Intressant ide. Tror tyvärr inte det fungerar då tinnitus inte är "riktigt" ljud, och lär sakna en fas i den bemärkelsen. Men det är ju lätt att testa såklart.

  18. #138
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu lyssnar jag på 9000 Hz; https://www.youtube.com/watch?v=8r12E1QzWVQ

    ...för att avbelasta intern trig med extern källa.
    -Känns för mig lite som att klia på ett myggbett i brist på bättre jämförelse och helst med försiktighet så det inte förvärrar utan som bäst med lätt känsla av tillfällig avbelastning.

  19. #139
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    blir helt klart påtaglig när man dubblar sin 9000hz öronfunk med en till

  20. #140
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran
    Märker att jag har svårt att mixa hi-hats och dylikt på senare år. Brukar skylla på min tinnitus då.

  21. #141
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Är i början av någon sorts förkylning, bara lite raspig i halsen. Men hux flux så stegrades min tinnitus i vänster öra något enormt. Tjuter och är en känsla av lock för örat sedan igår kväll.

    Har varit med om att det har hänt jag har varit väldigt täppt, vilket jag alltså inte är nu. Någon som har råkat ut för något liknande?

  22. #142
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är i början av någon sorts förkylning, bara lite raspig i halsen. Men hux flux så stegrades min tinnitus i vänster öra något enormt. Tjuter och är en känsla av lock för örat sedan igår kväll.

    Har varit med om att det har hänt jag har varit väldigt täppt, vilket jag alltså inte är nu. Någon som har råkat ut för något liknande?
    Japp, händer ofta när jag är förkyld. Särskilt när det är skumt med trycket i örat. Vet tillfällen då jag vaknat av tjutet när jag varit förkyld!

  23. #143
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, händer ofta när jag är förkyld. Särskilt när det är skumt med trycket i örat. Vet tillfällen då jag vaknat av tjutet när jag varit förkyld!
    Ja, antar att det kommer ge med sig om någon dag. Kör lite vågskvalp och regnljud i A soft murmur-appen och maskar bort det värsta

  24. #144
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kommer och går på det där sättet.

  25. #145
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Mjo, förkylning, huvudvärk, å allmänt off i kroppen tycker jag kan korrelera med mer sus. Även efter man har sprungit långt (men då är ju kroppen sas lite febrig)

  26. #146
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Har haft tinnitus och nedsatt hörsel länge men drygt ett år sedan så sabbade jag vänsterörat brutalt på ett soundcheck.
    Hörseln dippade rejält och kom aldrig tillbaka, tinnitusen blev värre än någonsin.
    Jag hör tjut nästan hela tiden oavsett vad som låter runt omkring mig.
    Det jag har lärt mig är att när jag av någon anledning känner mig lite bräcklig så blir det värre.
    Egentligen så är det väl så att jag inte är kapabel till att tänka bort eländet.

    Den senaste tiden så har jag jobbat på kontoret halvdagar varvat med 100% hemmajobb.
    Det hjälper med tystnaden och förmågan att kontrollera min ljudmiljö men det är inte kul.
    Efter att ha gjort så en period så kommer tjuten i vågor och jag märker att ju längre uppehåll, desto bättre mår jag vilket gör det lättare att tänka bort vilket gör att det blir längre mellan vågorna.

    På kontoret så är det A soft murmur och NC lurar som håller mig fungerande.
    Ovärdeligt.

  27. #147
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft tinnitus och nedsatt hörsel länge men drygt ett år sedan så sabbade jag vänsterörat brutalt på ett soundcheck.
    Hörseln dippade rejält och kom aldrig tillbaka, tinnitusen blev värre än någonsin.
    Jag hör tjut nästan hela tiden oavsett vad som låter runt omkring mig.
    Det jag har lärt mig är att när jag av någon anledning känner mig lite bräcklig så blir det värre.
    Egentligen så är det väl så att jag inte är kapabel till att tänka bort eländet.

    Den senaste tiden så har jag jobbat på kontoret halvdagar varvat med 100% hemmajobb.
    Det hjälper med tystnaden och förmågan att kontrollera min ljudmiljö men det är inte kul.
    Efter att ha gjort så en period så kommer tjuten i vågor och jag märker att ju längre uppehåll, desto bättre mår jag vilket gör det lättare att tänka bort vilket gör att det blir längre mellan vågorna.

    På kontoret så är det A soft murmur och NC lurar som håller mig fungerande.
    Ovärdeligt.
    Fan, låter tufft. Men bra att du har hittat saker som hjälper dig. Medhåll på A soft murmur, tycker att den är guld värd.

  28. #148
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    NC-lurar är både jobbigt och bra, men med softare ljud/musik fungerar det som avledare.

  29. #149
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är i början av någon sorts förkylning, bara lite raspig i halsen. Men hux flux så stegrades min tinnitus i vänster öra något enormt. Tjuter och är en känsla av lock för örat sedan igår kväll.

    Har varit med om att det har hänt jag har varit väldigt täppt, vilket jag alltså inte är nu. Någon som har råkat ut för något liknande?
    Hade det så ett par månader på båda öronen. Fick in och dränera öronen på vätska två tre gånger innan det till slut blev bättre. Det var precis i början av min "tinnituskariär" och att bli instängd så där i sig själv var fruktansvärt på riktigt. Kommer ihåg känslan av att inte vilja leva längre.

  30. #150
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Piss. En grannes hantverkare drog precis igång värsta kapen ute i trapphuset när jag kom hem. Precis bredvid mig. Kassar i händerna så att man liksom inte kunde hålla för öronen. Dånar i öronen.

  31. #151
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    När jag är trött och förkyld brukar det komma lite 9khz "pings" i vänster och subtoner under 20hz i höger. Kommer och går lite som det vill, men inte högre än tvn kan överrösta.
    Håller det sig där kan jag leva med det. Går oftast över när jag är frisk och utvilad igen.
    Har nog aldrig störts av sånt när jag skapar eller mixar. Håller låg nivå på monitor och tar pauser.
    Alltid kåpor på jobb vid minsta risk. Hellre en gång för mycket. Är man i samma rum som en snickare eller plattsättare borde det vara lag på hörselskydd från första minut. Dom skiter blankt i andras hörsel.

  32. #152
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och sjukt nog sin egen... Coolt och manligt att paja ett av sina få sinnen liksom. Sett det där på så många arbetsplatser, och att jag begärt hörselskydd (som man har rätt till i miljöer där det behövs) har ALLTID setts som ett utslag av problematisk anställd. Samtidigt som coolingar på lagret kategoriskt släpper pallar utan varning, för ATT det ska smälla så högt som möjligt.

    Som jag nämnt tidigare i tråden så fick jag dock aldrig nån mer permanent tinnitus trots alla högljudda yrken, trots repande i små betonglokaler med marshallstärkaren uppvriden till siffror jag inte ens varit i närheten av i "vuxen ålder", trots konserter och festivaler, förrän vi fick barn och de slutgiltigt med mycket möda och noggrannt hantverk skrek sönder öronen. Nu har jag ett pip, kombinerat med ett vibrerande glasigt ljud i vänsterörat, och lite mindre i högra. Fuck it, är det enda jag kan rekommendera. Lev ändå, och det hamnar i periferin liksom. Jag tänker mest på det när jag vaknar. Kan känna varje morgon, när mitt medvetande går från drömläge till vaknaläge, hur tinnitussilagon slås på som med en knapp. Varje morgon. Då gäller det att inte gå ner sig av det, och det går oftast bra. Är man lite låg i allmänhet så är det mycket värre. Det blir lätt att man ger sig hän åt det miserabla och då blir öronpipet jävligt påtagligt. Men det går över. Inget man dör av heller.

    Intressant nog verkar det ha väldigt lite att göra med ren hörselnedsättning. Jag hamnar t.ex. rakt på 10-linjen i testet här https://hearingtest.online/IMG/audiogram.png och det genom bandspelarn i köket.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-09-30 klockan 11:16.

  33. #153
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bli inte musiklärare är ett tips. Jag försökte, men resultatet var nästan bara förvärrad tinnitus. Hoppas delar av den är temporär.

  34. #154
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det blev permanent värre på bara 5 lektioner... Leva med det är det bästa. Göra saker så man glömmer det. Det går rätt bra. Men sökte lite idag och hittade detta https://treblehealth.com/tinnitus-cure/ med en del som verkar lovande. Det känns inte riktigt som om de har tillgång till det senaste på vårdcentralen direkt... Men nån gång kanske. Skönt att det forskas i alla fall.

  35. #155
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och här är "senaste forskningen" Alltså, jag testar. Har inget att förlora, och kommentarerna är till 90% positiva.


    https://youtu.be/ztSBhvt4v-E

    Och jag lovar, efter EN omgång (märks ingen skillnad än tror jag...)

    Men skam den som ger sig. Att inte vetenskapen hittat denna video än alltså... Illuminati vill att du ska ha tinnitus

  36. #156
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast allvarligt då då. Detta verkar lovande på riktigt.

    https://twin-cities.umn.edu/news-eve...r-ringing-ears

  37. #157
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ikväll verkligen dånar det, har inte gjort något särskilt men tydligen vill öronen hålla låda. Nästa år har jag haft tinnitus i 20 år.

    Örontröttheten på senare år har blivit väldigt påtaglig, kan inte prodda mer än 5 minuter i stöten utan att det börjar brumma. Ligger också i vägen för att höra kvalitet och nyanser i ljud och musik jag hör. Gick runt hemma en sväng och släckte, huset helt tyst. Sörjde som fan att inte få höra tystnaden och lugnet. Börjat vakna av skiten ibland nu också. Drömmer om en mirakelkur!

  38. #158
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samma här. Fast aldrig i sömnen. Slås på som en switch när jag vaknar.

    Finns ju seriös forskning. Den där jag länkade till med elektroder på tungan verkar lovande, men vårdcentralen lär ju inte erbjuda sånt än på 100 år...

  39. #159
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Det här tycker jag är informativt och hoppingivande.

    https://youtu.be/XGq3MXQlRJs

  40. #160
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det var ju nåt! Jag hoppas att det kommer finnas tillgängligt inom ens livstid bara. Helst så fort som möjligt...

  41. #161
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Örontröttheten på senare år har blivit väldigt påtaglig, kan inte prodda mer än 5 minuter i stöten utan att det börjar brumma. Ligger också i vägen för att höra kvalitet och nyanser i ljud och musik jag hör.
    Detta är ju det absolut värsta. Här sitter man med en fantastisk studio full av alla musikmöjligheter i världen, och varje gång man försöker göra nåt så blir det skit för man hör inte, man VILL inte höra för det gör ont, så man vill inte göra det man vill. Skulle hellre vara heldöv nästan.

  42. #162
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju det absolut värsta. Här sitter man med en fantastisk studio full av alla musikmöjligheter i världen, och varje gång man försöker göra nåt så blir det skit för man hör inte, man VILL inte höra för det gör ont, så man vill inte göra det man vill. Skulle hellre vara heldöv nästan.
    Verkligen. Som att ha en underbar måltid framdukad men inte kunna äta. Min studio har aldrig varit så fin som den är! Och så blir jag så enormt avtänd på att använda den på grund av detta. Håller också med om att ibland vill jag hellre vara helt stendöv. Skulle inte byta bort min hörsel, så illa är det inte, men ibland hade jag föredragit att bara få stänga av. Särskilt kvällstid/nattetid.

  43. #163
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Som att ha en underbar måltid framdukad men inte kunna äta. Min studio har aldrig varit så fin som den är! Och så blir jag så enormt avtänd på att använda den på grund av detta. Håller också med om att ibland vill jag hellre vara helt stendöv. Skulle inte byta bort min hörsel, så illa är det inte, men ibland hade jag föredragit att bara få stänga av. Särskilt kvällstid/nattetid.
    Fasen vad tråkigt att höra. Hoppas forskningen går framåt i en lika rask takt som AI. 20% av alla vuxna i USA har nån form av tinnitus så där finns det pengar att håva in för den som har en fungerande behandling.

  44. #164
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mer om Lenire-systemet jag länkade till där uppe. Man vill verkligen prova...


    https://youtu.be/LAu2cY64g7U

  45. #165
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    NEJ! Det är, som vi alla anat ju, pga störningar i LEVERN!!!


    https://youtu.be/xkcrGuCOP4o

    Och eftersom det bara är leverstörningar så är såklart allt vi behöver göra att klippa naglarna, stoppa fingrarna i öronen en liten stund, och vips så är det borta. Scroll down för alla positiva comments...

    (Alltså jag förstår att man kan bli knäpp av tinnitus, men hur orkar de? Vad tjänar de på detta?)

  46. #166
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1173.jpeg 
Visningar:	46 
Storlek:	143,3 KB 
Id:	113228

  47. #167
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Åfan där ser man

  48. #168
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "To cure a cold, Brandy is the most pleasant of the medicines that doesn't work..."

  49. #169
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De erbjöd just sertralin. Tackade nej.

  50. #170
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Märkligt, om något bör du få erbjudande om gabapentin som har bevisad effekt mot tinnitus.

  51. #171
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag vill nog inte ta nåt alls som har "huvudverkningar" som jag inte behöver. Doktorn höll med.

    Men jag läste lite nu om det du nämnde. Intressant ändå.

  52. #172
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag pratade en med en person en väldigt bra stund, det var en Audionom till yrket.

    Jag har ju upplevt det klassiska kan inte höra något alls när många pratar i ett rum och man försöker ha en konversation med någon. Pubmiljö är ju ofta helt kört ofta. Att jag upplever mig störd när jag arbetar vid dator och folk i närheten håller på och pratar länge. En kort stund går bra.
    Att jag upplever att jag nog hör alla frekvenser men att jag kanske rent allmänt hör lite sämre.

    Att jag får tinnitus då och då, men som går över efter ett tag.

    Hon frågade lite kring det och hon sa att har man haft en utmattning som jag har haft så kan man bli lite känsligare och att Tinnitus gärna kommer när man har gjort lite för mycket, hon tipsade att man kan se tinnitus lite som en varningssignal. "i dag har jag ansträngt mig lite för mycket" Så man ska ändra på något, Det klassiska lägg in fler korta pausar och gör kanske lite mindre varje dag.

    Hon tyckte också att jag skulle göra en egen remiss https://www.vgregion.se/f/habiliteri...ning-goteborg/ det är bara att logga in och skiva där varför man vill bli riktigt undersökt med en full skanning där.

    Hon menade att med min bakgrund med mycket oväsen på jobbet så kan man dragit på sig en skada och tinnitus kan tala om att det är på gång att hända något och då är det mycket bra att få undersöka örat riktigt grundligt på en Audionommottagning.

    Var lite kul för vi försökte få till ett videomöte men micken ville inte på min sida, och jag tror att jag råkade teckna något "ring mig" och hon körde teckenspråk direkt. Jag råkade väl teckna rätt. Ja jag har jobbat med döva förut och tydligen snappat upp något av sig själv. typ äta, kaffe nu , ring mig sen.

    Ja ok jag hoppas mitt inlägg kan hjälpa någon.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-06-01 klockan 22:36.

  53. #173
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Har haft tinnitus i sedan tonåren. Ibland värre, ibland lite bättre, men aldrig riktigt bra. Med åren har jag lärt mig att skydda hörseln och undviker gärna hörlurar med aktiv brusreducering och allergimedicin (antihistamin) eftersom det gör min tinnitus långt mycket värre.

    Nyligen fyllde jag 50 år och även om jag har känt mig extremt ung fram nyligen så har min hörsel på bara några månader försämrats kraftigt. Jag gissar att det är pga åldrandet, men är ändå panikslagen över att ha inte längre kunna höra något strax över 13KHz. Hur åldrandet påverkar hörseln är säkert väldigt individuellt, men inte mindre skrämmande för det. Samtidigt blir jag nyfiken på varför man så sällan hör musiker prata om detta och nästan bara om tinnitus. Blir nästan lite provocerad när kända ljudtekniker/producenter gör reklam för nya produkter och är lyriska över det fantastiska ljudet. Hur trovärdigt är det.

  54. #174
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag tror 13k är väldigt normalt för en 50-åring. Det finns bra statistik på sånt.

  55. #175
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir nästan lite provocerad när kända ljudtekniker/producenter gör reklam för nya produkter och är lyriska över det fantastiska ljudet. Hur trovärdigt är det.
    Upplevd ljudkvalitet är så mycket mer än frekvensomfånget.

  56. #176
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplevd ljudkvalitet är så mycket mer än frekvensomfånget.
    Tror jag postat denna tidigare men väldigt intressant om just detta och hörselproblem vid musikskapande. Kanske inte så mycket om just tinnitus dock så lite off-topic kanske.


    https://youtu.be/KTJKsskbTxQ

  57. #177
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplevd ljudkvalitet är så mycket mer än frekvensomfånget.
    ...med det sagt - min tinnitus påverkar dock förmågan att höra svaga ljud eftersom "ljudnivån" på störljudet maskerar dessa, så det påverkar absolut min förmåga att analysera ljud med min hörsel.

  58. #178
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Min tinnitus runt 9 Khz förstärktes av tandläkarborr häromdagen vid en tandutdragning, i ett läge blev det enorm amplitud på resonans i skallen. Det hänger envist kvar, hoppas det lägger sig med tiden som det delvis gjorde efter att en siren blåste på mina öron för ett par år sedan.

  59. #179
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Åkte på 4e smällen av akut tinnitus förra veckan. Nu finns det inget alternativ. Jag måste börja använda öronproppar när jag går på lokal eller konsert. Vill inte att det ska övergå till att bli bestående

  60. #180
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    undviker gärna hörlurar med aktiv brusreducering
    Intressant att du nämner det, för har självt närt en misstanke om att ANC inte alls är bra för öronen. Orkar du elaborera dina tankar lite?

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:13
  2. Fairlight Platinum ReFill - nedsatt pris
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 10:49
  3. Testa din hörsel.
    Av Electroboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 12:59
  4. Frågor om Mixning med nedsatt hörsel!
    Av joakimi i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •