Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: "Farliga" patchningar?

  1. #1
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior

    "Farliga" patchningar?

    Då jag är tämligen färsk på allt vad CV heter, och tämligen handikappad när det kommer till elektronik, så måste jag få ställa ett par frågor innan man en dag får för sig att börja experimentera;

    1. Vad skulle hända om jag tex skickade in två cv signal till samma destination?

    2. Vad skulle hända om jag helt besinningslöst började koppla ihop min system 100 med min ms20, eller ms20 med min Electrocomp 200?

    3. Hur funkar "banana Cables"? Funkar den som en vanlig 2x3,5 mm adapter?

    Jag antar att det finns en hel del do's and dont's, så ni får mer än gärna varna/upplysa mig!

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Mitt intryck är att det mesta man kan koppla ihop (utom nätströmmen) är harmlöst. I den mån det finns farliga saker man kan göra känner inte jag heller till dem.

    Man skulle ju förvänta sig att en ingång i en modul alltid ska ha en signal in, men det finns ett intressant undantag: Metasonix R-54 (kanske också andra av deras moduler?) där man kan få en lite råare version av utsignalen från audio in.

  3. #3
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    1. Att patcha två signaler till samma destination (utan en mixer eller liknande emellan) är också samma sak som att patcha ihop de två utgångarna.
    Man brukar undvika att patcha utgångar till utgångar, de flesta moderna moduler designade med lite vett lär väl överleva men det är lite "odefinierat" vad som kan ske med värsta scenariot att du pajjar något.

    2. I bästa fall - wunderbar klang-und-glockenspiel, i sämsta fall kan jag tänka mig att de olika systemen kunde ha olika signal-jord med brum eller kanske nåt värre. Det kan också vara skillnad i hur triggar ska se ut och hur tonhöjd fungerar med CV.

    3. En skillnad är att med 3,5mm sladdar får du med dig både signal och jord/nolla, medans bananerna bara har signalen.

  4. #4
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag patchade cv till utgången av ett doepfer 124 filter (wasp) av misstag en gång. Insåg genast, men filtret dog direkt. Kanske ingen faröig patch, men jävligt onödigt..

  5. #5
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Att patcha två signaler till samma destination (utan en mixer eller liknande emellan) är också samma sak som att patcha ihop de två utgångarna.
    Man brukar undvika att patcha utgångar till utgångar, de flesta moderna moduler designade med lite vett lär väl överleva men det är lite "odefinierat" vad som kan ske med värsta scenariot att du pajjar något.

    2. I bästa fall - wunderbar klang-und-glockenspiel, i sämsta fall kan jag tänka mig att de olika systemen kunde ha olika signal-jord med brum eller kanske nåt värre. Det kan också vara skillnad i hur triggar ska se ut och hur tonhöjd fungerar med CV.

    3. En skillnad är att med 3,5mm sladdar får du med dig både signal och jord/nolla, medans bananerna bara har signalen.
    1. Inte riktigt säker på att jag hängde med nu på vad du menade? om jag tex tar en envelope signal och en lfo signal till cv in på en vco, så händer vad?

    2. Electrocompen ska tydligen ha 1,2 volt per oktav, så om jag kopplar ihop den med någon annan volt per oktav synth så är det la bara trackingen som inte kommer hänga med ordentligt va?

    3. Jord/nolla är grekiska för mig Men betyder det då att bananen liksom "blandar" signalerna om det tex är två stycken, eller påverkar signal två signal ett?

    Hoppas du hängde med, känner mig lagom urblåst med spädbarns skrik och två års trotts dagarna i enda

  6. #6
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "om jag tex tar en envelope signal och en lfo signal till cv in på en vco, så händer vad"

    Koppla inte ihop två utångar. Alltså envelopen och LFO som du skriver ovan. Det är det enda du behöver tänka på.

    Sen är det bara att patcha på! Olika tillverkare mm kvittar.

  7. #7
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skeletor Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då jag är tämligen färsk på allt vad CV heter, och tämligen handikappad när det kommer till elektronik, så måste jag få ställa ett par frågor innan man en dag får för sig att börja experimentera;

    1. Vad skulle hända om jag tex skickade in två cv signal till samma destination?

    2. Vad skulle hända om jag helt besinningslöst började koppla ihop min system 100 med min ms20, eller ms20 med min Electrocomp 200?

    3. Hur funkar "banana Cables"? Funkar den som en vanlig 2x3,5 mm adapter?

    Jag antar att det finns en hel del do's and dont's, så ni får mer än gärna varna/upplysa mig!
    1. Det exploderar
    2. Det exploderar
    3. Ström går in i ena änden och ut i andra änden.

  8. #8
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    om du kör ut 2 outs till en in
    - har dom inte samma styrka så får du krypande backströmmar, dvs att det svagaste jacket får in ström istället för ut
    - det löses lätt med en krokodilklämma och ett motstånd typ 4k7 47k i ena ändan av kablaget ;]
    - det vill säga en enkel summerare \ basic mixer alltså !
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-03-02 klockan 02:49. Anledning: - för det e precis samma sak med sinusvåger i ±audio!

  9. #9
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Det exploderar
    2. Det exploderar
    3. Ström går in i ena änden och ut i andra änden.
    Så att koppla ihop min system 100 och min ms20 skulle innebära katastrof och inte ett kul experiment?

  10. #10
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om du kör ut 2 outs till en in
    - har dom inte samma styrka så får du krypande backströmmar, dvs att det svagaste jacket får in ström istället för ut
    - det löses lätt med en krokodilklämma och ett motstånd typ 4k7 47k i ena ändan av kablaget ;]
    - det vill säga en enkel summerare \ basic mixer alltså !
    Hängde inte riktigt med nu, krokodilklämma och motstånd skall användas tillsammans med vad för att göra vad?
    Samma sak med mixern, vart kommer den in i bilden?

    Haha, inte lätt att vara färsking

  11. #11
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Det blir mycket lättare att förstå om jag också kommer in och förklarar tror jag...

    1. En ska inte patcha ihop utgångar med varandra för då "kämpar" båda med att bestämma vilket värde som gäller. Detta leder till att modulerna kan överanstränga sig och dö men det händer oftast inte.

    En ska alltså försöka tänka på att inte koppla ihop utgångar men oftast är det inte en katastrof om det skulle ske ändå. Att koppla på det viset har ingen mening rent patchmässigt eftersom en behöver någon form av mixer emellan (dvs motstånd som ser till att "isolera" de två utgångarna). Bra är nog dock att åtminstone komma på att en gjort fel hyffsat fort och koppla på ett annat sätt.

    En mixer används för att blanda utgångar så de kan skickas tillsammans till en ingång. (som en vanlig mixer). Dvs om en vill patcha två utgångar till en ingång så använder en en mixer emellan. En passiv mixer utan volymreglage består av en enkel motståndskoppling så därför kan en trixa med motstånd och krokodilklämma om en verkligen är desperat efter att mixa två signaler.

    2. Så länge du inte kopplar utgång till utgång är det fritt fram. Men MS20 använder andra spänningar på cv för tonhöjd och för triggers/gate så det enda som är verkligt meningsfullt att patcha utan att ha en konverteringsmodul emellan (t.ex. english tear) är modulations-cv och audio.

    3. Det är två olika sätt att koppla ihop med lite olika fördelar och nackdelar. Buchla kör med bananer för kontrollspänningar och tele för audio. Eftersom telekontakter har jord så blir det inte lika bruskänsligt. Men banankontakter har en speciell känsla som vissa gillar. Exempelvis är det lättare att testkoppla in en signal med banan eftersom en inte behöver föra in kontakten helt utan bara nudda vid mynningen (hur beskriver en det här utan freudianska associationer en söndagmorgon).

    4. Det kan vara bra att tänka på att inte patcha cv/gate signaler till audio-ingångar utanför modularen hursomhelst också. En vill undvika att få för mycket DC i ljudet som kommer ut från modularen och sedan följer med till högtalarna. Finns en del utrustning som kan ogilla detta. Inte i modularen dock utan det gäller bara om du patchar en ickeaudiosignal vidare till audioingångar utanför modularsystemet och är nog ett sällsynt misstag. OM en inte kör silent way. Då gör en det lite för ofta.
    Senast redigerat av xsense den 2014-03-02 klockan 07:56. Anledning: punkt 4

  12. #12
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    En liknelse för punkt 1:

    Ett par ska köpa hus och går till banken för att låna. De blir ombedda att fylla sina nuvarande skulder/tillgångar i en ruta. Paret tar fram var sin penna och börjar kämpa om att fylla in sina egna siffror i rutan. Friska unga och någorlunda civiliserade personer ger upp ganska fort och klarar sig utan skador. Men ett par som är riktigt obstinat där en har ett dolt hjärtfel ligger i riskzonen.

    Men även om ingen i paret dör så kommer inte siffran bli rätt. Då får bankkamrern ta fram sin kalkylator och hjälpa paret att lägga ihop sina siffror istället. Han agerar i det här fallet mixer.

  13. #13
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liknelse för punkt 1:

    Ett par ska köpa hus och går till banken för att låna. De blir ombedda att fylla sina nuvarande skulder/tillgångar i en ruta. Paret tar fram var sin penna och börjar kämpa om att fylla in sina egna siffror i rutan. Friska unga och någorlunda civiliserade personer ger upp ganska fort och klarar sig utan skador. Men ett par som är riktigt obstinat där en har ett dolt hjärtfel ligger i riskzonen.

    Men även om ingen i paret dör så kommer inte siffran bli rätt. Då får bankkamrern ta fram sin kalkylator och hjälpa paret att lägga ihop sina siffror istället. Han agerar i det här fallet mixer.
    Där hade vi precis det min trötta pappa-hjärna behövde ha; Patchning for dummies
    Man tackar och bockar, och ett extra stort tack för den klockrena liknelsen, även om den första räckte gott och väl.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Tänk så här istället:
    Vad vill jag med inkopplingen?
    Varför i hela världen koppla ihop två olika signaler? Vad skulle resultatet bli då?
    Varför koppla en gate till en audio-ingång?
    Om man tänker efter först vad man vill uppnå så kopplar man inte fel.

  15. #15
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Erik G: En kanske vill ha en känsla för hur farligt det är att koppla fel när jag sitter med utrustning för 30000 och leker med en öl i handen och resultat/floworienterad sinnesstämning. Det går väl att använda en väldigt kort gate som percussion t.ex? En kan vrida frekvensratten på sin oscillator för långt åt vänster.

  16. #16
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Nej, alltså det går ju praktiskt taget aldrig sönder.

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    "praktiskt taget" beror på vad man har för syntar/moduler i sitt system, och är man inte lagd åt hållet att fixa trasiga moduler själv så är det enklast att hålla sig till vad som är ingångar och utgångar.

    Sedan finns det faktiskt system som är designade så att man kan ta flera utgångar till en ingång, MakeNoise är sådana har jag för mig.

  18. #18
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    när jag sitter med utrustning för 30000 och leker med en öl i handen
    Redan där kan jag påpeka en förbättring

  19. #19
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk så här istället:
    Vad vill jag med inkopplingen?
    Varför i hela världen koppla ihop två olika signaler? Vad skulle resultatet bli då?
    Varför koppla en gate till en audio-ingång?
    Om man tänker efter först vad man vill uppnå så kopplar man inte fel.
    Fast jag vill mena att en av tjusningarna med ett modularsystem går förlorad om man håller på och tänker för mycket. Alltså, det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Men jag vill hävda att det är oerhört dålig design om moduler inte tål felpatchningar av det här slaget. Om man tillverkar en euro-modul, där man alltså vet att allt är minitelejack och allt går att patcha till allt, då MÅSTE man tammefan ta höjd för den mänskliga faktorn.

  20. #20
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan där kan jag påpeka en förbättring
    Mmmm 30000 går ju inte att göra så mycket med. Fler moduler hjälper och sprider eventuella risker. Antar att det var det du syftade på?

  21. #21
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag vill mena att en av tjusningarna med ett modularsystem går förlorad om man håller på och tänker för mycket. Alltså, det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Men jag vill hävda att det är oerhört dålig design om moduler inte tål felpatchningar av det här slaget.
    Jo. Men det är ju också så att det nästan aldrig går sönder.
    Jag patchar dock aldrig på måfå och har heller aldrig pajat nåt.

  22. #22
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmmm 30000 går ju inte att göra så mycket med. Fler moduler hjälper och sprider eventuella risker. Antar att det var det du syftade på?
    Exakt. Spiller du öl på moduler för 30000 är det bra att ha i alla fall två backupsystem

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Spiller man ut ölen av misstag gäller det att ha ett extra sexpack i kylskåpet.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker folk har en lite tråkig inställning i den här tråden. Jag stackar ofta, inget har pajat. Tom bugs säger "gör inte så!!! fast ps det är lugnt". Undrar om han vill sälja fler mixers bara..?

  25. #25
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Man känner sig dock riktigt vuxen när man har en mixer för CV. Något visst över det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •